TV-guiden – genomgång av spel-TV

Permalänk
Melding Plague

TV-guiden – genomgång av spel-TV

För dig som ska spela på en TV är 4K/120 och VRR är på tapeten som viktiga funktioner. Men hur viktigt är det egentligen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Detta saknades definitivt (på ett så här tydligt sätt) i förra guiden

Permalänk
Medlem

Kanon bra och tydlig guide!

Permalänk
Medlem

q80R verkar också klara av 4k120 efter uppdatering.

https://us.community.samsung.com/t5/Qled-and-Frame/SAMSUNG-QL...

men verkar också vara lite hit and miss.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrWhizeguy:

q80R verkar också klara av 4k120 efter uppdatering.

https://us.community.samsung.com/t5/Qled-and-Frame/SAMSUNG-QL...

men verkar också vara lite hit and miss.

Informationen jag fått från Samsung om 2019-modellerna var från början att 4K/120 via FRL skulle vara möjligt på Q-modeller med One Connectbox, det vill säga Q85R. Men uppdatering har dröjt/lyst med sin frånvaro verkar det som.

Q80R (i norden i alla fall) är en modell UTAN one connect. Så enda tekniska möjligheten för den att köra 4K/120 Hz är via den alternativa metoden med 18 Gbps där man kör 4K/120 med 4:2:0-subsampling och 8-bitars signal. Annars lär den fungerar smärtfritt med 1440p/120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Informationen jag fått från Samsung om 2019-modellerna var från början att 4K/120 via FRL skulle vara möjligt på Q-modeller med One Connectbox, det vill säga Q85R. Men uppdatering har dröjt/lyst med sin frånvaro verkar det som.

Q80R (i norden i alla fall) är en modell UTAN one connect. Så enda tekniska möjligheten för den att köra 4K/120 Hz är via den alternativa metoden med 18 Gbps där man kör 4K/120 med 4:2:0-subsampling och 8-bitars signal. Annars lär den fungerar smärtfritt med 1440p/120.

Det var det jag också hade för mig, men blev lite fundersam när det kom upp att vissa fått det att fungera.
men ja, 1440p 120hz lär ju fungera helt utan bekymer iallafall. får testa sen när mitt ps4 kommer. visserligen q82R här men der är ju samma som 80R

Permalänk
Medlem

Någon som har något smidigt tips till att köra spel i 4k HDR 120hz från PC till TV via någon form av lokal spelstreaming? Har inte möjlighet att dra kabel mellan datorn och TV:n.

Eller är de jag frågar efter helt omöjligt?

Permalänk
Skrivet av Mcbura:

Någon som har något smidigt tips till att köra spel i 4k HDR 120hz från PC till TV via någon form av lokal spelstreaming? Har inte möjlighet att dra kabel mellan datorn och TV:n.

Eller är de jag frågar efter helt omöjligt?

Finns trådlös HDMI, men har inte koll på bandbredd eller protokoll. Kan vara som så att du fastnar på 1080p 60hz..
En variant är Steam Link som jag tycker funkar förvånansvärt bra! Kör dock trådat gigabitnätverk hemma.
Då går ju "HDMI" via nätverket istället. Kanske inget för cs, men för casual gaming funkar det finfint!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Grym artikel! Har testat följande hdmi kablar med full 48gb bandbredd (som funkar). Ifall någon intresserad då det finns så få certade:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/hdmi-kablar/ande...

https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Det var det jag också hade för mig, men blev lite fundersam när det kom upp att vissa fått det att fungera.
men ja, 1440p 120hz lär ju fungera helt utan bekymer iallafall. får testa sen när mitt ps4 kommer. visserligen q82R här men der är ju samma som 80R

Varken ps4 eller PS5 har stöd för 1440p tyvärr, förhoppningsvis kommer det snart till PS5. https://www.pcgamer.com/sony-ps5-1440p-update-resolution/

Skrivet av Mcbura:

Någon som har något smidigt tips till att köra spel i 4k HDR 120hz från PC till TV via någon form av lokal spelstreaming? Har inte möjlighet att dra kabel mellan datorn och TV:n.

Eller är de jag frågar efter helt omöjligt?

Steam Link är det jag har testat och tycker fungerar bäst, där kan du få ut 4k@60fps som max. Även om det mest troligt kommer krävas nätverkskabel mellan enheterna. Från Steam

"Ja. Det finns en meny med avancerade inställningar som tillåter dig att justera streamens upplösning och bithastighet för att få bäst upplevelse med din konfiguration. Över ett 5 GHz-nätverk är vårt mål 1080p med 60 FPS med bra kvalitet för de flesta scenerna. Om du har en kraftfull speldator, trådbundet nätverk, och en mycket bra klientenhet, så är det möjligt att streama med 4K i 60 FPS."

https://store.steampowered.com/steamlink/about/

Permalänk
Medlem

Fantastisk guide! Tackar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en guide för ultra high speed hdmi kablage.
Har för närvarande gett upp att försöka hitta en 15m lång kabel för att dra mellan dator och tv.
Även om det inte finns några certifierade kablar som använder sig av optiska signaler så tycker jag det är dåligt att så få certifierade kablar överhuvudtaget finns i slutet av 2020.
Behöver också få ur mig att namnet för kablarna börjar bli löjliga. Inte riktigt intelstandard än men inte långt ifrån.
Vad blir nästa namn tro?
Super Ultra High Speed HDMI?

Hade hellre sett att kabeln heter exempelvis "48Gbps HDMI" eller "HDMI 2.1" där alla 2.1 funktioner syftas till.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Finns det några projektorer än som stödjer 4k i 120Hz? Det är i princip omöjligt att läsa sig till vad de stödjer då ingen verkar vilja skylta med det. Även om det hade gått med 1080p i 120Hz medans man kan se filmen i 4k hade gjort stor skillnad känns det som. Men verkar totalt omöjligt att få fram den infon bara genom att läsa specifikationer.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding lysande artikel, tack för bra fredagsläsning!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Bra genomgång!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte på konsol öht, men har en fundering: Varför köper man inte bara en riktigt schysst PC skärm med alla egenskaperna istället?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Väl skriven och en väldigt bra, informativ artikel!

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag spelar inte på konsol öht, men har en fundering: Varför köper man inte bara en riktigt schysst PC skärm med alla egenskaperna istället?

OLED Tex.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

OLED Tex.

Ja det skulle va det ända då? Oled skärmarna har ju börjat smyga sig in i laptopsen nu, lär inte dröja länge innan det kommer till vanliga monitorer heller.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BadNewsBrod:

Ja det skulle va det ända då? Oled skärmarna har ju börjat smyga sig in i laptopsen nu, lär inte dröja länge innan det kommer till vanliga monitorer heller.

Jo det är för dyrt, skärmarna går på 35k +

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag spelar inte på konsol öht, men har en fundering: Varför köper man inte bara en riktigt schysst PC skärm med alla egenskaperna istället?

4k 120 är ’rimligt’ prissatt på tv och finns i lagom storlekar för skrivbordet (48” till exempel) istället för multi-monitor.

Visst är det norr om 10k för en skärm, men det är vanligt med många spelskärmar också.

Med ett sådant köp får man ju hemmabio på köpet också

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Ja det skulle va det ända då? Oled skärmarna har ju börjat smyga sig in i laptopsen nu, lär inte dröja länge innan det kommer till vanliga monitorer heller.

Jag kan höra hur det börjar klia i skrivarfingrarna på laxpudding nu. Gick i dina tankar för 5-10 år sedan, det har inte hänt ett skit på monitorfronten. Korta och enkla förklaringen, pengar! 🙁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Information om huruvida utgångar/ingångar är placerade bakom tv:n eller på sidan är lite svårfunnet tycker jag.

Antar att det inte finns så många modeller med uttag endast åtkomliga från sidan, eller nedifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag skulle gärna se en guide för ultra high speed hdmi kablage.
Har för närvarande gett upp att försöka hitta en 15m lång kabel för att dra mellan dator och tv.
Även om det inte finns några certifierade kablar som använder sig av optiska signaler så tycker jag det är dåligt att så få certifierade kablar överhuvudtaget finns i slutet av 2020.
Behöver också få ur mig att namnet för kablarna börjar bli löjliga. Inte riktigt intelstandard än men inte långt ifrån.
Vad blir nästa namn tro?
Super Ultra High Speed HDMI?

Hade hellre sett att kabeln heter exempelvis "48Gbps HDMI" eller "HDMI 2.1" där alla 2.1 funktioner syftas till.

Finns ju svindyra fiberoptiska hdmi kablar, dom skall väl klara 100meter.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/314140-sup...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Superbra sammanställning! Hoppas den uppdateras med 2021 års apparater när dessa kommer ut. Vet att även Philips kommer ha support för VRR i dom kommande versionerna. Samtidigt är jag glad om vi ens kommer ha 4k/60 som standard på nya gen konsoler. Det är redan ett massivt lyft mot vad PS4 och Xbox one klarar idag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag spelar inte på konsol öht, men har en fundering: Varför köper man inte bara en riktigt schysst PC skärm med alla egenskaperna istället?

För att ett grafikkort till PC som presterar lika bra som en konsoll för är dyrare än en komplett konsoll. För att det är trevligare att sitta i soffan i vardagsrummet med en handkontroll i handen. För att man har integrerad röstkommunikation. För att man spelar på lika villkor, inga wallhacks, aimbots etc. Ja det finns många saker konsoller gör bättre än PC. Jag har Xbox Series X, PS5 och PC i vardagsrummet, olika spel spelas på olika plattformar. Hade jag haft ont om pengar och ville spela många olika spel hade Xbox med Gamepass varit det självklara valet. Det beror väl på att jag har en spelserie över allt annat, Halo. Hade det varit någon RTS eller MMO hade det nog varit en PC, hade det varit Final Fantasy hade det varit Playstation etc. Mina kompisar har alla Xbox och vi spelar ofta Halo tillsammans. Alla har olika resurser och behov. Vissa tycker det är lika viktigt med 40 Gbit/s bandbredd på konsoll som PC, andra tycker inte att man har samma förväntningar på en konsoll som en PC, helt sant, i mitt fall är de högre. Vi har också olika syn, vissa har bättre synskärpa, andra bättre färgseende och ytterligare andra har en extremt snabb syn med hög rörelseskärpa, länge leve mångfalden.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

För att ett grafikkort till PC som presterar lika bra som en konsoll för är dyrare än en komplett konsoll. För att det är trevligare att sitta i soffan i vardagsrummet med en handkontroll i handen. För att man har integrerad röstkommunikation. För att man spelar på lika villkor, inga wallhacks, aimbots etc. Ja det finns många saker konsoller gör bättre än PC. Jag har Xbox Series X, PS5 och PC i vardagsrummet, olika spel spelas på olika plattformar. Hade jag haft ont om pengar och ville spela många olika spel hade Xbox med Gamepass varit det självklara valet. Det beror väl på att jag har en spelserie över allt annat, Halo. Hade det varit någon RTS eller MMO hade det nog varit en PC, hade det varit Final Fantasy hade det varit Playstation etc. Mina kompisar har alla Xbox och vi spelar ofta Halo tillsammans. Alla har olika resurser och behov. Vissa tycker det är lika viktigt med 40 Gbit/s bandbredd på konsoll som PC, andra tycker inte att man har samma förväntningar på en konsoll som en PC, helt sant, i mitt fall är de högre. Vi har också olika syn, vissa har bättre synskärpa, andra bättre färgseende och ytterligare andra har en extremt snabb syn med hög rörelseskärpa, länge leve mångfalden.

Jag uppfattade det som att hen bara undrade över att koppla in en konsol till en PC-skärm snarare än en TV. Jag tror att du hoppade över ett ord.

Jag sitter för övrigt ibland bekvämt i soffan i vardagsrummet med en handkontroll i handen när jag spelar PC vilket leder mig till en fråga. Enligt artikeln passar 40 Gbps bäst för mig samtidigt som den varnar för att högre bandbredd ofta är en nackdel. Problemet är då att jag bara hittar kablar som kör 48 Gbps. Hur tacklar jag det eller har jag också hoppat över något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För att ett grafikkort till PC som presterar lika bra som en konsoll för är dyrare än en komplett konsoll. För att det är trevligare att sitta i soffan i vardagsrummet med en handkontroll i handen. För att man har integrerad röstkommunikation. För att man spelar på lika villkor, inga wallhacks, aimbots etc. Ja det finns många saker konsoller gör bättre än PC. Jag har Xbox Series X, PS5 och PC i vardagsrummet, olika spel spelas på olika plattformar. Hade jag haft ont om pengar och ville spela många olika spel hade Xbox med Gamepass varit det självklara valet. Det beror väl på att jag har en spelserie över allt annat, Halo. Hade det varit någon RTS eller MMO hade det nog varit en PC, hade det varit Final Fantasy hade det varit Playstation etc. Mina kompisar har alla Xbox och vi spelar ofta Halo tillsammans. Alla har olika resurser och behov. Vissa tycker det är lika viktigt med 40 Gbit/s bandbredd på konsoll som PC, andra tycker inte att man har samma förväntningar på en konsoll som en PC, helt sant, i mitt fall är de högre. Vi har också olika syn, vissa har bättre synskärpa, andra bättre färgseende och ytterligare andra har en extremt snabb syn med hög rörelseskärpa, länge leve mångfalden.

Jag pratar om Pc-monitor vs Tv skärm. Inte dator vs konsol

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag spelar inte på konsol öht, men har en fundering: Varför köper man inte bara en riktigt schysst PC skärm med alla egenskaperna istället?

Skrivet av BadNewsBrod:

Jag pratar om Pc-monitor vs Tv skärm. Inte dator vs konsol

Därför att en 27"-skärm kostar runt 10 000 kr. På tok för mycket för en panel i den storleken. Dessutom har TV-apparaterna mycket bättre HDR vad jag förstått.

Jag lyckades köpa en Q90T 55" för 12 000 kr plus ska få en 27" Samsung G7 på köpet.