Permalänk

Uppdatering och ny fråga.

AP är monterad i taket (trådat) och den är installerad.
Jag fick även en ny router som jag döpte om och ändrade lösenord på.

APn SSID är exakt samma som jag döpte routern till och samma lösenord.

Vad jag förstod så skulle man göra så för att skapa ett ”sömlöst” nätverk.

Nu när jag kollar i Unifi appen så är det dock bara 1 enhet uppkopplad mot Radio 2G och det är robotdamsugaren.

Övriga enheter, 2st iphones + laptop är också uppkopplade via WiFi men då inte mot APn eftersom ingen mer enhet verkar vara uppkopplad mot varken 2G/5G enligt appen.

Har jag gjort något fel? Borde det inte vara minst 4st enheter uppkopplade mot APn ?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Luciano999:

Uppdatering och ny fråga.

AP är monterad i taket (trådat) och den är installerad.
Jag fick även en ny router som jag döpte om och ändrade lösenord på.

APn SSID är exakt samma som jag döpte routern till och samma lösenord.

Vad jag förstod så skulle man göra så för att skapa ett ”sömlöst” nätverk.

Nu när jag kollar i Unifi appen så är det dock bara 1 enhet uppkopplad mot Radio 2G och det är robotdamsugaren.

Övriga enheter, 2st iphones + laptop är också uppkopplade via WiFi men då inte mot APn eftersom ingen mer enhet verkar vara uppkopplad mot varken 2G/5G enligt appen.

Har jag gjort något fel? Borde det inte vara minst 4st enheter uppkopplade mot APn ?

De resterande kan ha kopplat upp sig till routern ifall de tyckte att den hade/har en starkare signal

Edit
Om routern har wifi vill säga.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

De resterande kan ha kopplat upp sig till routern ifall de tyckte att den hade/har en starkare signal

Edit
Om routern har wifi vill säga.

Ahaa okej. Ja WiFi är aktivt på routern.
Konstiga är att jag sitter typ jämte robotdamsugarens placering och den är kopplad mot AP och min telefon mot Routern då.

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Ahaa okej. Ja WiFi är aktivt på routern.
Konstiga är att jag sitter typ jämte robotdamsugarens placering och den är kopplad mot AP och min telefon mot Routern då.

Vad är det för router?

Testa att stänga av wifi på routern och testa om inte APn har tillräcklig täckning.

Om du behöver köra wifi på båda, testa sänka signalstyrkan på både router och AP, så kan du försöka styra så att enheterna kopplar upp sig till "rätt" enhet.

Jag stängde av wifi på min router och kör med en AP i centralt i taket på övervåningen.
Routerns wifi gav ingen bättre täckning pga av placering. Kör högsta styrkan på AP och den täcker in hela huset och en bra bit ut i trädgården.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Vad är det för router?

Testa att stänga av wifi på routern och testa om inte APn har tillräcklig täckning.

Om du behöver köra wifi på båda, testa sänka signalstyrkan på både router och AP, så kan du försöka styra så att enheterna kopplar upp sig till "rätt" enhet.

Jag stängde av wifi på min router och kör med en AP i centralt i taket på övervåningen.
Routerns wifi gav ingen bättre täckning pga av placering. Kör högsta styrkan på AP och den täcker in hela huset och en bra bit ut i trädgården.

Telias TECHNICOLOR DGA433OTS.

Märkte dock nu när vi alla gått upp till övervåningen att nu är det 4st enheter kopplade till APn så härifrån är nog dens signal starkare.
Alla 4 är kopplade till 2G, är det bra eller dåligt?

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciano999:

Uppdatering och ny fråga.

AP är monterad i taket (trådat) och den är installerad.
Jag fick även en ny router som jag döpte om och ändrade lösenord på.

APn SSID är exakt samma som jag döpte routern till och samma lösenord.

Vad jag förstod så skulle man göra så för att skapa ett ”sömlöst” nätverk.

Nu när jag kollar i Unifi appen så är det dock bara 1 enhet uppkopplad mot Radio 2G och det är robotdamsugaren.

Övriga enheter, 2st iphones + laptop är också uppkopplade via WiFi men då inte mot APn eftersom ingen mer enhet verkar vara uppkopplad mot varken 2G/5G enligt appen.

Har jag gjort något fel? Borde det inte vara minst 4st enheter uppkopplade mot APn ?

Troligen är det så att din telefon tycker att routern fortfarande har tillräcklig signal och att det inte är värt att roama. När du kom in i huset eller slog igång wifi var du närmare routern vilket gjorde att den valde den

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Luciano999:

Telias TECHNICOLOR DGA433OTS.

Märkte dock nu när vi alla gått upp till övervåningen att nu är det 4st enheter kopplade till APn så härifrån är nog dens signal starkare.
Alla 4 är kopplade till 2G, är det bra eller dåligt?

Bra eller dåligt beror på, 2,4GHz bandet har större täckning än 5GHz, men med lägre bandbredd.
Så länge du inte tycker bandbredden för 2,4GHz bandet är för lågt så är det bara fördel med större täckning

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Toppen.
Tack alla för era svar och hjälp.

Tror huset är täckt nu med bra wifi, dom döda punkterna är borta och hastigheten är tillräcklig för att alla ska kunna vara uppkopplade och göra vad dom vill

Visa signatur

If he dies , he dies.

Permalänk
Medlem

@Luciano999 Du kan testa att klicka "Prefer 5G" under band steering i inställningarna på APn.
Det har hjälpt mig med ett par telefoner som ville ligga på 2G, fast man var i samma rum som AP.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)