Permalänk
Medlem

Jag + 80286 + monokrom skärm (amber) + Rogue = Många kära minnen
"... killed by a Phantom"

Permalänk
Medlem

Helt underbart att läsa om!! Nostalgikänslan på topp!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Fantastiskt roligt att läsa om även fast 286 var lite innan min tid och jag var inte så datorintresserad då heller!

Spännande dock att det verkar vara helt utan kylning, finns det inte ens en chassiefläkt?

Skulle gärna höra lite och se lite bilder om hur många watt den CPU:n maxade ut på eller hur PSU är kopplat till moderkort och allt om du har tid och ork, orkar nämligen inte googla själv som Ni märker.

Vår första PC var en Victor 386 på 25 mhz. Fanns ingen fläkt. Hårddisken som stod för ljudet. Minns den datorn med glädje.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

jag lyckades få tag på Pinball illusions för windows 3.11 det var en hit på den tiden när man körde på skolans IBM 386a

https://www.youtube.com/watch?v=ZXMI6PlF_mU

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Testa köra wolf3d på den. Tror faktiskt din maskin uppfyller minimumkraven!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem

@bluetrain: 4mb är helt klart mycket för att vara i en 286a men de stödjer i alla fall teoretiskt upp till 16mb. Standard på den här var 1mb men jag kunde ju inte låta bli att uppgradera den.

@Panzerfister: Det sitter en liten fläkt i nätaggregatet, det är det enda som är nån form av kylning i hela datorn. Nätaggregatt är på hela 90w så det är ingen direkt effekthungrig dator även om prestanda per watt är ganska kass jämfört med modern hårdvara.

Lite snabbare 286or hade ofta en kylfläns. Kollar man på 386or och tidiga 486or så var det inte helt ovanligt att se många av dem helt utan kylfläns. Har sett flera 486 DX 33 som är helt utan kylfläns men som funkar finfint ändå.

@Triton242: ska se om jag kan ge mig på det någon gång. Har överblickat en 386a med hela 1,5mhz på det sättet en gång i tiden.

@pa1983: lite såna jobb får man räkna med på gammal hårdvara. Den här innehöll inga överraskningar och den kan inte ha gått många timmar genom hela sitt liv. Datorn var i stort sett dammfri inuti när jag fick hem den.

@MsSmith: jag har inte hittat nån officiell utgåva på 3,5"-disketter så jag avstår från att prova

@hACmAn:Precis som du kom på själv så fungerar Windows 3.1 på 286or medan 3.11 inte gör det.

@Horvendile: tackar för tipsen, ska se vad jag har tillgång till och vad jag hinner börja spela. Civilization tror jag kan bli lite tungt, vet att det blev lite väl trögt när man närmade sig 1900-talet på en 386a.

@Stefflo: Frågan är om de verkligen försvann. Har haft jobbdatorer i motsvarande format även i modern tid. Numera är de dock lite för tjocka för att vara vettiga att ha under bildskärmen så jag brukade dumpa dem stående bakom skärmarna istället.

@tuomi: Har crt-skärmar som jag kan använda med den men bilderna är tagna på labb/mek-bordet och där är det lite smidigare att flytta runt på plattskärmar med tanke på storlek och vikt.

@serverfel: Det ska testas, har bara inte riktigt kommit dit ännu.

Tack alla för visad uppskattning och kommentarer. Det är ganska uppenbart att även gamla datorer förtjänar lite uppmärksamhet här. Trots allt så har ju de flesta påbörjat sitt datorintresse nånstans och för många så var det nån gång i början av 90-talet som det tog fart så då är ju nostalgin på topp när man ser en dator som denna

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Härligt projekt! Väckte många minnen till liv

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Underbart bygge.

Varför försvann pizzalådorna egentligen? Ett härligt format och man kunde ha det som skärmstativ på den tiden då det inte gick att höja upp skärmarna på samma sätt.
Härlig nostalgi även om jag träffade på PC först med 386:orna och min dröm var att köpa mig en 486 DX2 men blev istället en Pentium 120 att starta med.
Compisdatorn i skolan räknas inte in bland riktiga datorer ska tilläggas
Hade även en släpbar dator på mitt första jobb för PLC-programering, kan ha varit någon Toshiba T1000 modell eller liknande.

Sliger CL520 påminner vagt om dem gamla pizzakartongenerna

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

@Horvendile: tackar för tipsen, ska se vad jag har tillgång till och vad jag hinner börja spela. Civilization tror jag kan bli lite tungt, vet att det blev lite väl trögt när man närmade sig 1900-talet på en 386a.

Ah, ja, det var inte supersnabbt på Amiga 500 så checks out. Men Civ 1 spelar man väl ändå i dag enbart för nostalgi. Jag vidhåller min rekommendation av The Colonel's Bequest, det kan man nog tycka är trevligt på riktigt när man vant sig vid EGA-grafiken (ändå bland den bättre EGA jag sett). Hygglig texttolk som pausar spelet när man skriver, tack för det.

För referens, hos gog:
https://www.gog.com/game/the_colonels_bequest

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hej och hallå! Hittade denna tråd och har några frågor med anknytning till den här datorn du visar. Jag har själv visst nostalgiintresse för datorer och genom en tillfällighet kom det fram att en hembygdsförening där jag är medlem, har en komplett Facit som ser ut som din. Facit-logga, indikation för 12 MHz och gul knapp på fronten. Min uppgift nu är att försöka få ut en inventarielista troligen inmatad i Excel, tidigt 1990-tal. Tror du jag vågar plocka ut disken och starta den med en Plexgear-grunka för IDE till USB?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ansk:

Hej och hallå! Hittade denna tråd och har några frågor med anknytning till den här datorn du visar. Jag har själv visst nostalgiintresse för datorer och genom en tillfällighet kom det fram att en hembygdsförening där jag är medlem, har en komplett Facit som ser ut som din. Facit-logga, indikation för 12 MHz och gul knapp på fronten. Min uppgift nu är att försöka få ut en inventarielista troligen inmatad i Excel, tidigt 1990-tal. Tror du jag vågar plocka ut disken och starta den med en Plexgear-grunka för IDE till USB?

Det bör vara en vanlig IDE-disk i den men det är inte alla usb-adaptrar som kommer överens med riktigt gamla diskar.

Fungerar datorn och disken i nuläget?

Vart i landet finns datorn?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det bör vara en vanlig IDE-disk i den men det är inte alla usb-adaptrar som kommer överens med riktigt gamla diskar.

Fungerar datorn och disken i nuläget?

Vart i landet finns datorn?

Tack för svar!

Ja, jag har hört att det kan bli tokigt. Någon sa att modernare datorutrustning till och med kan förstöra gammal hårddisk. En annan sa att det är femvoltssystem på de riktigt gamla och senare 3,3. Vet inte om detta gäller strömförsörjning eller signalen på gränssnittet. Eller båda? Jag är helt okunnig.

Jag befinner mig i Huddinge och ska snart bege mig upp till Gnarp, där datorn finns. Den är komplett med kablar, tangentbord, mus och originalskärm från Facit. Böcker, kartong, disketter, allt verkar se ut som cirka 1989 du vi tror att den införskaffades av hembygdsföreningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ansk:

Tack för svar!

Ja, jag har hört att det kan bli tokigt. Någon sa att modernare datorutrustning till och med kan förstöra gammal hårddisk. En annan sa att det är femvoltssystem på de riktigt gamla och senare 3,3. Vet inte om detta gäller strömförsörjning eller signalen på gränssnittet. Eller båda? Jag är helt okunnig.

Jag befinner mig i Huddinge och ska snart bege mig upp till Gnarp, där datorn finns. Den är komplett med kablar, tangentbord, mus och originalskärm från Facit. Böcker, kartong, disketter, allt verkar se ut som cirka 1989 du vi tror att den införskaffades av hembygdsföreningen.

När det kommer till IDE så är det inga enorma skillnader även om äldre diskar har mer "hyss" för sig än nyare och kan ha problem att fungera med modern(are) hårdvara. Spänningsnivåer, kontakter och liknande är ingen skillnad. Jag har orginaldisken från min kvar här så skulle kunna testa om den fungerar ihop med nån av de USB->IDE-adaptrar som jag har här.

Om datorn är i fungerande skick så skulle det absolut enklaste sättet att överföra filerna att kopiera över dem till en eller flera disketter. Det som kan spöka där är att jag tror att dessa kom med diskettstation för DD-disketter som standard, dvs 720kb istället för 1,44mb som vi är vana vid.

Gnarp är en bra bit från mina hemtrakter, annars hade jag gärna tittat förbi och hjälpt till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Gnarp är en bra bit från mina hemtrakter, annars hade jag gärna tittat förbi och hjälpt till.

I kväll kopplade jag ihop allt. Bildskärm, tangentbord, mus, kablar. Datorn till 220 volt, skärmen tar sin kraft från datorn.

Vid start vaknar skärmen, men datorn ger inte ifrån sig ett ljud. Hör inget klatter från hårddisk. Stängde på och av två gånger, bara skärmen ger livstecken.

Jag hade velat öppna datorlådan, hittade en skruv på vänster sida och en på höger. Man anar att kåpan kan fällas eller dras av, men den sitter fast. Vill inte ta i hårdare, vet du vilka punkter man behöver lossa för att öppna datorlådan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ansk:

I kväll kopplade jag ihop allt. Bildskärm, tangentbord, mus, kablar. Datorn till 220 volt, skärmen tar sin kraft från datorn.

Vid start vaknar skärmen, men datorn ger inte ifrån sig ett ljud. Hör inget klatter från hårddisk. Stängde på och av två gånger, bara skärmen ger livstecken.

Jag hade velat öppna datorlådan, hittade en skruv på vänster sida och en på höger. Man anar att kåpan kan fällas eller dras av, men den sitter fast. Vill inte ta i hårdare, vet du vilka punkter man behöver lossa för att öppna datorlådan?

Chassit är skruvat från sidorna. Tror det är en skruv på varje sida. Sen drar man locket rakt framåt, det kan sitta ganska hårt.

Lyser nån av lysdioderna på datorn?

Det kan vara så att det är dåliga kondensatorer på riser-kortet till isa-kortplatserna, jag har råkat ut för det på en liknande dator. Drog man ur det kortet gick datorn felfritt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Lyser nån av lysdioderna på datorn?

Tack för svar om skruvar för att plocka isär lådan.

Jag har gjort ytterligare felsökning.

Hårddisken urplockad, går fint när den får matning från Plexgear-produkten från Kjell & Co. Tyvärr är själva IDE-kontakten för kort p Plexgearen, når inte fram till hårddiskens stift, men det går väl att lösa på nåt sätt.

Jag lyfte ur kraftaggregatet och granskade vad som händer vid tillslag utan last. Den lilla inbyggda fläkten startar ett litet ögonblick, men stänger ner igen. Mätning mellan jord och 5 volt respektive jord och 12 volt på respektive kontakt, visar att den går upp till målspänning, men faller ner till under en volt direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ansk:

Tack för svar om skruvar för att plocka isär lådan.

Jag har gjort ytterligare felsökning.

Hårddisken urplockad, går fint när den får matning från Plexgear-produkten från Kjell & Co. Tyvärr är själva IDE-kontakten för kort p Plexgearen, når inte fram till hårddiskens stift, men det går väl att lösa på nåt sätt.

Jag lyfte ur kraftaggregatet och granskade vad som händer vid tillslag utan last. Den lilla inbyggda fläkten startar ett litet ögonblick, men stänger ner igen. Mätning mellan jord och 5 volt respektive jord och 12 volt på respektive kontakt, visar att den går upp till målspänning, men faller ner till under en volt direkt.

Det låter ju tyvärr som att nätaggregatet har gett upp. Tyvärr inget ovanligt fenomen. Det är i grunden ett vanligt AT-nätaggregat så kopplar man bara rätt så fungerar nästan vad som helst som ersättare.

Vad får du om du mäter resistans mellan jord och +5v, +12v och -12v på moderkortet?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det låter ju tyvärr som att nätaggregatet har gett upp. Tyvärr inget ovanligt fenomen. Det är i grunden ett vanligt AT-nätaggregat så kopplar man bara rätt så fungerar nästan vad som helst som ersättare.

Vad får du om du mäter resistans mellan jord och +5v, +12v och -12v på moderkortet?

Tack igen för svar!

Återkommer med mätning, men här en till iakttagelse.

Nätaggregatet reagerar så där bara om det är olastat.

Inkopplat ger det ingen reaktion alls vid tillslag.

Nu provade jag att koppla in bara femvoltsdelen, tolvvolts urkopplad. Hårddisk urkopplad då den nog behöver tolv. Då startar datorn och jag kommer fram till menyn för att ställa in datum, tid, typ av disk osv.

Jag är osäker på hur jag ska tänka nu. Finns något fel som drar ner tolvvoltsdelen?

Jag känner även att jag kapat ditt inlägg lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ansk:

Tack igen för svar!

Återkommer med mätning, men här en till iakttagelse.

Nätaggregatet reagerar så där bara om det är olastat.

Inkopplat ger det ingen reaktion alls vid tillslag.

Nu provade jag att koppla in bara femvoltsdelen, tolvvolts urkopplad. Hårddisk urkopplad då den nog behöver tolv. Då startar datorn och jag kommer fram till menyn för att ställa in datum, tid, typ av disk osv.

Jag är osäker på hur jag ska tänka nu. Finns något fel som drar ner tolvvoltsdelen?

Jag känner även att jag kapat ditt inlägg lite.

Ingen fara att kapa tråden, det är bara kul att ytterligare en sånhär dator dyker upp för jag tror inte det såldes jättemånga i Sverige.

Jag skulle misstänka kortslutning på antingen +12v eller -12v pga dåliga kondensatorer, i mitt fall var det på riser-kortet där isa-kortplatserna sitter. Det går att plocka ur det och köra datorn utan.

Om du mäter som jag skrev tidigare så borde det bekräfta misstankarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag skulle misstänka kortslutning på antingen +12v eller -12v pga dåliga kondensatorer, i mitt fall var det på riser-kortet där isa-kortplatserna sitter. Det går att plocka ur det och köra datorn utan.

Om du mäter som jag skrev tidigare så borde det bekräfta misstankarna.

Uppdatering. Jag fick igång datorn efter att jag plockat bort delar av matningen från nätaggregatet till moderkortet. Därnäst studerade jag dokumentationen för hårddisken Conner CP-3044 och med vissa jumpers satta, bootade datorn Windows 3.0.

Här en länk till en blogg som visserligen inte handlar specifikt om datorer, men just det här inlägget sammanfattar fixandet med Faciten.

https://fornojsampappa.wordpress.com/2023/01/15/fornojsam-pap...

Problem som kvarstår är:

Varför slocknar allt om vissa poler på ena kontakten från nätaggregatet ansluts? Jag tror på din teori om någon kondensator, men att ta bort kortet på expansionsbussen hjälper inte. Nästa gång jag besöker Gnarp ska jag mäta enligt dina instruktioner.

Sedan är jag osäker på om floppy driven Teac FD-235HF funkar. Tänkte prova att ge den separat kraftförsörjning, men framförallt har jag svårt att förstå tillgänglig dokumentation på nätet, avseende jumpers. Vad jag kan se finns där en serie stiftpar kallade FG, D0, D1, LH, HH, OP och HH igen (?). FG är sluten på förhand med någon liten komponent. D1 och OP slutna med jumpers/byglar, övriga är öppna. Tydligen finns en uppsjö av varianter av FD-235HF och jag hittar ingen källa som använder samma namn på stiftparen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ansk:

Uppdatering. Jag fick igång datorn efter att jag plockat bort delar av matningen från nätaggregatet till moderkortet. Därnäst studerade jag dokumentationen för hårddisken Conner CP-3044 och med vissa jumpers satta, bootade datorn Windows 3.0.

Här en länk till en blogg som visserligen inte handlar specifikt om datorer, men just det här inlägget sammanfattar fixandet med Faciten.

https://fornojsampappa.wordpress.com/2023/01/15/fornojsam-pap...

Problem som kvarstår är:

Varför slocknar allt om vissa poler på ena kontakten från nätaggregatet ansluts? Jag tror på din teori om någon kondensator, men att ta bort kortet på expansionsbussen hjälper inte. Nästa gång jag besöker Gnarp ska jag mäta enligt dina instruktioner.

Sedan är jag osäker på om floppy driven Teac FD-235HF funkar. Tänkte prova att ge den separat kraftförsörjning, men framförallt har jag svårt att förstå tillgänglig dokumentation på nätet, avseende jumpers. Vad jag kan se finns där en serie stiftpar kallade FG, D0, D1, LH, HH, OP och HH igen (?). FG är sluten på förhand med någon liten komponent. D1 och OP slutna med jumpers/byglar, övriga är öppna. Tydligen finns en uppsjö av varianter av FD-235HF och jag hittar ingen källa som använder samma namn på stiftparen.

Riktigt kul att se att den hoppade igång såpass snällt ändå!

Det är förmodligen en av de många orange eller möjligen blå tantalkondensatorerna som har kortslutit sig själva på grund av ålder. Ibland kan dessa smälla ganska högt när de kortslutit, obehagligt men hyggligt ofarligt. Ofta fungerar datorn efter att de har smällt men man bör ersätta dem så snart som möjligt.

Du ska normalt sett aldrig behöva bygla om något på en floppy som sitter i en vanlig PC och speciellt inte på en 3,5"-floppy. Hur beter den sig när den inte fungerar? Har du testat med olika disketter?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||