Gigabyte Geforce RTX 3080 Gaming OC – tveksamma kontakter sänker godkänt kort

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ramlösa:

Har fått båda mina 3080TUF och det ena fick jag för snart 2 månader sen.
Skalar dock dåligt i SLI..

Svårt att skala i något de inte har stöd för?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Den har ju inte fått en utmärkelse av just det skälet?

har vi svårt att rekommendera just Gigabytes Gaming OC över någon annan modell då det egentligen inte har några direkt utmärkande egenskaper över konkurrensen

Där skulle jag säga att det försvann när jag läser texten.
Leveransen har man inte nämnt mer än i en parantes vilket jag finner tråkigt.
Swec har uppenbarligen kapitulerat till tanken att 3 månader är normalt numera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Svårt att skala i något de inte har stöd för?

Ursäkta kunde inte låta bli att sätta myror i huvudet på folk, alltid lika roligt..
Tack för en bra recension..

Permalänk
Medlem

Går det här kortet att jämföra med gigabyte rtx 3080 vision oc eller är det ett liknande kort med ett annat utseende?

Visa signatur

CPU Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Cooling Hydro H100 | ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GPU MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II | PSU NZXT HALE90 750W 80+ Gold | HD 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

har vi svårt att rekommendera just Gigabytes Gaming OC över någon annan modell då det egentligen inte har några direkt utmärkande egenskaper över konkurrensen

Där skulle jag säga att det försvann när jag läser texten.
Leveransen har man inte nämnt mer än i en parantes vilket jag finner tråkigt.
Swec har uppenbarligen kapitulerat till tanken att 3 månader är normalt numera...

Men vad annars ska de göra? Låta bli att recensera produkten? Lika bra att deras recension är ute så tidigt som möjligt så att folk vet att det här är ett av de sämre korten att välja när saker väl finns i lager.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Schysst! Jag tar ett. Oh wai-

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

Jag har modern tid bara köpt moderkort från Gigabyte (Z370 G7) och det valde jag för att det har bra VRM, bra BIOS (alla är väl hyfsat lika där nuförtiden?) och de features jag vill ha till ett attraktivare pris än Asus. Tidigare haft flera Asus-kort och alla har börjat spöka vid överklockning, varför jag valde bort dem den här gången. Har inget negativt att säga om kortet så det finns stor chans att även nästa blir ett Gibabyte.

Vad gäller grafikkort har jag förvisso ett TUF 3080 OC. Nu har jag inte ens haft det en vecka men såhär långt har det varit utmärkt; tyst, funkar bra att undervolta, inget coilwhine och tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

jag har eagle 3080 och är riktigt nöjd men skulle inte betala 1.5k mer för detta

Vi var några här pä swec som hade turen att köpa 3080 eagle oc från Amazon för 7300kr (tack igen till dig som tipsade).

Jag flashade om bios till 3080 Gigabyte Gaming OC för att låta kortet sträcka på benen lite vid behov. Det har ökat maxtaket för mitt eagle till 370W. Framförallt har det lett till stabilare undervoltning alternativt överklockning.

Väldigt nöjd med kortet och nästa anhalt blir vattenblock när det finns tillgängligt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Kul med tester med saker som inte går att köpa. Nästa vecka :"Sweclockers testar Google´s Sycamore quant dator".....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare?

Pris och tillgänglighet, skulle jag säga. Mina två senaste grafikkort har varit just från Gigabyte och bortsett från lite strul med PCIe-kontakten på 3090 så har de helt enkelt hållit måttet för min del. När Ampere släpptes så fick man vara nöjd om man så fick tag på ett kort.

Har kört ASUS och MSI tidigare och de har fungerat bra också. Det är mest det att jag vet att jag kommer sitta nöjd med Gigabyte om jag hittar en vettig deal. Kanske drar annan slutsats den dagen 3090 ska bytas ut.

Permalänk
Medlem

Jag är en av de många som är tveksamt inställda gentemot Gigabyte. I mitt fall handlar det om en blandning av en negativ MoBO-upplevelse för ett decennium sedan, bedrövlig estetik och att de alltid verkar placera sig någonstans i mitten av blocket med sina produkter (ger en påtaglig känsla av att produkten är ett hopkok av kompromisser).
Det är verkligen glädjande att höra folk som är nöjda med sitt köp av Gigabytes produkter, och jag önskar dem all lycka.
Själv tror jag att jag aldrig kommer att sälla mig till denna skara.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

Nu är det här ett ganska smalt exempel, men provade ett mobo från MSI till mitt Ryzen 3600-bygge och har svurit väldigt mycket över deras usla UEFI. Så för egen del blir det inga fler kort från dom av den typen.

Kör dock gärna med deras grafikkort om modellen fått bra vitsord av resencenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 969Factory:

Har detta kort i min burk, köpt vid release när jag spelar på de hamnar de på 62C. Och klockar upp sig själv till 2025mhz som högst och landar sedan runt 2010mhz. När jag kör oc fick jag upp det till 2100mhz. Innebär de att jag har ett bra kort då? Ljudnivån märks knappt av. Fractal design r4

Troligen ja. Mitt ASUS TUF körs på ~1800-1900 max landar på 70 grader typ och låter rätt mycket faktiskt eftersom fläkten går upp till 90 % på standardprofilen.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Kul med tester med saker som inte går att köpa. Nästa vecka :"Sweclockers testar Google´s Sycamore quant dator".....

Kul med samma kommentar som redan skrivits 1000 gånger. Originellt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lalletheking:

Kan hålla med om 8 pin kontakten! Det var lite småkrångel att få in kabeln!

Hade också strul med ena kontakten.

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att detta kortet inte får utmärkelsen ”bra produkt” när Gaming X Trio fick det? Tycker det ser ut som detta kortet presterar bättre?

Har själv ett och är mycket nöjd. Inte haft några problem med några kontakter. Tillgången på kort från Gigabyte verkar dessutom bättre än från de flesta andra.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Usch var tyvärr totalt missnöjd med mitt Gigabyte gaming 3080. I mitt chassi var kortet högljutt och varmt 78 grader cirka med prestandaläget. 72 med "silent" och presterade därefter. Det är något med kortets fläktar som påminner om en mygga i sovrummet på kvällen i karaktär. Även om ljudet inte är skithögt så är karaktären på ljudet superirriterande.

Fick bytt till ett Gaming X Trio och vilken skillnad. Kvaliteten på korten skiljer sig enormt tycker jag och Trio kortet är mycket tystare, svalare och presterar bättre. Kortet känns helt enkelt mindre "stressat" och välbyggt.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Samlooh:

Hur kommer det sig att detta kortet inte får utmärkelsen ”bra produkt” när Gaming X Trio fick det? Tycker det ser ut som detta kortet presterar bättre?

Har själv ett och är mycket nöjd. Inte haft några problem med några kontakter. Tillgången på kort från Gigabyte verkar dessutom bättre än från de flesta andra.

Prestandaskillnaden mellan Asus, MSI och Gigabyte är så pass marginell att det är inte är något som har någon större påverkan på omdömet. Gigabyte-kortet har en bra kylare, men samtidigt den svagaste av de tre företagen samtidigt som jag inte med gott samvete kan ge en utmärkelse till ett kort som implementerat den kexigaste strömkontaktslösningen jag sett de senaste tio åren.

Permalänk
Medlem

Med 3000-korten är det inte super att bara öka hastigheten på minnen då det inte krachar utan bara blir sämre prestanda. Märker själv på mitt 3080 att +750 är kring där JAG får bäst prestanda. Ökar jag till +1500 blir det sämre. Sen är den stora flaskhalsen powerlimit på 3080/3090 så att öka minnena för mycket drar det ner clocken på GPU.

Hoppas och antar att ni har tittat på detta @jonasT?

MvH //Hcz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför vill man köpa en modellserie som ligger under toppmodellen RTX 3090 men ändå drar mer ström? Man kunde tro det skulle dra jämt med RTX 3090 men det ligger fortfarande långt efter.

För att den kostar typ hälften?
(och man kan ställa om power limit eller undervolta om man nu vill)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Prestandaskillnaden mellan Asus, MSI och Gigabyte är så pass marginell att det är inte är något som har någon större påverkan på omdömet. Gigabyte-kortet har en bra kylare, men samtidigt den svagaste av de tre företagen samtidigt som jag inte med gott samvete kan ge en utmärkelse till ett kort som implementerat den kexigaste strömkontaktslösningen jag sett de senaste tio åren.

Fast kylaren (åtminstone i Q-läget) borde ju ändå gå att jämföra då den har lägre temperaturer (om än lite högre ljudnivå). Men det är klart att vid den normaliserade ljudnivån verkar den marginellt sämre.

Men visst, kan köpa ditt resonemang.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Hmm... jag har ingen brådska att få tag på ett 3080, så jag har bara ställt mig i kö på två kort på webbhallen varav det ena är ett Gigabyte (Eagle OC) och det andra ett Asus TUF OC för nästan 1000kr mer. Med den här fruktansvärda kontaktlösningen vet jag inte om det är värt att ens stå kvar i kön på ett Gigabyte dock. Maken till usel ingenjörsmässighet får man ju leta efter... Det kan ju i princip vara så illa att kortet är mer eller mindre förstört vid första flytten mellan två burkar för att man drar av en massa pinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

I mitt chassi var kortet högljutt och varmt 78 grader cirka med prestandaläget. 72 med "silent" och presterade därefter. Det är något med kortets fläktar som påminner om en mygga i sovrummet på kvällen i karaktär. Även om ljudet inte är skithögt så är karaktären på ljudet superirriterande.

Trio kortet är mycket tystare, svalare och presterar bättre.

Kör fläktkylt på cpu och öppet chassi. Öppet chassi innebär att ingen fläkt alls behöver köras när datorn bara står och vid vanlig surf står grafikkortet och nätaggregatets fläktar stilla medan cpu går i 800 rpm. Helt klart gött om ljudvolym är något som önskas minimeras och du släpper lägga pengar på ljuddämpning och chassifläktar👌

Kör man vatten bör man ha den långsammaste av fläktar som flödar lite lyft över moderkortet dock.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Hmm... jag har ingen brådska att få tag på ett 3080, så jag har bara ställt mig i kö på två kort på webbhallen varav det ena är ett Gigabyte (Eagle OC) och det andra ett Asus TUF OC för nästan 1000kr mer. Med den här fruktansvärda kontaktlösningen vet jag inte om det är värt att ens stå kvar i kön på ett Gigabyte dock. Maken till usel ingenjörsmässighet får man ju leta efter... Det kan ju i princip vara så illa att kortet är mer eller mindre förstört vid första flytten mellan två burkar för att man drar av en massa pinnar.

Fyra års garanti och ett problem jag inte märkt av alls på mitt eagle. Oftast är det ju folk med problem som står för majoriteten av negativa inlägg.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Hmm... jag har ingen brådska att få tag på ett 3080, så jag har bara ställt mig i kö på två kort på webbhallen varav det ena är ett Gigabyte (Eagle OC) och det andra ett Asus TUF OC för nästan 1000kr mer. Med den här fruktansvärda kontaktlösningen vet jag inte om det är värt att ens stå kvar i kön på ett Gigabyte dock. Maken till usel ingenjörsmässighet får man ju leta efter... Det kan ju i princip vara så illa att kortet är mer eller mindre förstört vid första flytten mellan två burkar för att man drar av en massa pinnar.

har också detta kort och har inte haft några problem alls med kontakt osv. Jag beställde mitt kort i december från inet och fick mitt i december. Kan vara att jag har en av de nyare batcharna med bättre kontaktlösning.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

har också detta kort och har inte haft några problem alls med kontakt osv. Jag beställde mitt kort i december från inet och fick mitt i december. Kan vara att jag har en av de nyare batcharna med bättre kontaktlösning.

Jag kanske ska vara glad att jag är långt bak i kön helt enkelt? 1000kr skillnad väger ju upp om det är en låg risk för problem numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Kul med tester med saker som inte går att köpa. Nästa vecka :"Sweclockers testar Google´s Sycamore quant dator".....

Jag har ju hellre testet innan det går att köpa sakerna än efter du har bränt pengarna och tester visar att det är skit jämfört mot något annat som kostar lika.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

Sedan 2000 har jag i stort sett alltid byggt mina datorer baserat på ASUS teknik, det har till 99% berott på att det hart varit det enda fabrikat som lagerförts av svenska butiker på ett bra sätt och som kunnat köpas då jag ville köpa produkten i fråga. Det var lätt att få uppfattningen att ASUS var det enda fabrikatet för hemmabyggare i Sverige under en lång tid.

Med det sagt så har ALLA mina byggen baserat på ASUS varit rock solid, med undantag av några VIA chipset baserade moderkort strax efter millennieskiftet. Jag har säker byggt och använt 20+ ASUS baserade datorer under de senaste 20 åren till mig och min familj, både AMD och Intel baserade. Det enda som verkligen irriterat mig är ASUS mjukvaruutveckling som har varit under all kritik. Bundlade fläktkontroll och monitoreringsverktyg och supporten av dessa är på ren svenska förjävliga. Speciellt irriterad var jag när Win 10 18.03 eller 18.09 släpptes, då sluttade dessa mjukvaror att fungera och det tog flera månader för ASUS att släppa en version som fungerade.

När jag nu byggde två nya datorer baserat på AMD Zen2 i våras så gjorde jag en hel del research och många recensenter och techtubers rekommenderade Gigabytes moderkort p g a bra VRM och bra IOMMU grupperingar för virtualisering, så jag tog en chans på två Gigabyte X570 moderkort.
Dom har varit rock solid, precis som ASUS korten varit.
När jag skulle köpa ett 3080 kort på releasedagen så lyckades jag norpa just ett sådan kort som recenseras i denna artikel och den har suttit i mitt Gigabyte moderkort sedan releasedagen och har funkat klanderfritt.

Dock så är Gigabytes bundlade mjukvara minst lika usel som ASUS motsvarighet.

Summa summarum, rent hårdvarumässigt tror jag det skiljer väldigt lite mellan de stora ASUS, MSI och Gigabyte så det blir mer en fråga om estetik, garantier och tillgänglighet.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Trött på tester av saker som inte går att köpa före midsommar

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har fått båda mina 3080TUF och det ena fick jag för snart 2 månader sen.
Skalar dock dåligt i SLI..

Det som ska skala så bra när det inte finns stöd för det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro