Telia i topp över internetleverantörer som delar IP-uppgifter till advokatfirmor

Permalänk
Medlem
Citat:

Internetoperatören Bahnhof rapporterar att mer än 190 000 svenskar har fått IP-adressen utlämnad till utpressningsligor.

Det verkar som Bahnhof säger 190 000 ip-adresser, inte svenskar, kan vara en svensk som gjort 190 000 DHCP-refresh.

Saknar källa och kritiskt tänkande, som är detta marknadsföring eller en faktaartikel? Baserat på vad och hur många frågor har ställts/besvarats, hur många användare? Allt per operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inser efter att ha kollat citerade inlägget att jag inte skrev med att jag syftar på både fiber och 4G. Första inlägget, som blev för långt var tydligare men slutade med att jag kortade ner istället, och för mycket. Underförstått pikade jag gnället på Telia där Tele2 och 3 varit inblandade också.

När slutade föresten Tele2 med fasta bredbandstjänster? 3 har aldrig haft vad jag vet men Tele2 måste väl ha haft innan?

Är 99,9% säker på att de aldrig levererat fasta bredbandstjänster. Möjligtvis för läänge sedan alternativt endast företagskunder. Däremot är det väl någorlunda sannolikt att de lanserar fast bredband nån gång i framtiden nu när de fusionerats med Com Hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Definitivt inte, tvättäkta konkurrenter.
Tele2 och Com Hem är dock samma, då Tele2 köpte upp Com Hem.

Ofan - trots det sitter Telia-stämpeln stenhårt på Com Hem. Hade ingen aning om ägarbytet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inser efter att ha kollat citerade inlägget att jag inte skrev med att jag syftar på både fiber och 4G. Första inlägget, som blev för långt var tydligare men slutade med att jag kortade ner istället, och för mycket. Underförstått pikade jag gnället på Telia där Tele2 och 3 varit inblandade också.

När slutade föresten Tele2 med fasta bredbandstjänster? 3 har aldrig haft vad jag vet men Tele2 måste väl ha haft innan?

Det är ett par år sedan Tele2 slutade med det, för att för ca 1 år sedan få köpet av ComHem godkänt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

När slutade föresten Tele2 med fasta bredbandstjänster?

Det verkar ha varit 2018 de (Tele2 och Comhem) slogs samman så antagligen där i krokarna: https://sverigesradio.se/artikel/6858616
Kul med sammanslagning av de två internetleverantorer som strulat överlägset mest för mig när jag haft dom. Nu finns det en mindre att undvika för mig

Dock funkade Tele2:s mobilabbonemang med tillhörande support utmärkt de många åren jag hade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Bosse finns i Hyresgästföreningen när det skall installeras öppen fiber och tycker det är jobbigt, Telias låsta variant är bättre för ju mindre valmöjligheter ju mindre är det att lära sig

Nej du, det gör han ABSLOUT inte. Hyresgästföreningen förespråkar öppna stadsnät och att man ska ha valmöjligheter att välja den ISP som passar ens behov. Dom har gjort så under många år och är starkt emot inlåsningseffekten med stängda nät.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu är det inte de uppgifterna de lämnar ut, för de kan de inte. Förfrågningarna och utlämmning handlar om vem som hade vilket IP vid vilken tidpunkt. Själva fildelningen har de som frågat redan kopplat till ett visst IP.

Det är därför man ska ha en bra anonym VPN, gott folk

Japp, som https://airvpn.org vilket jag tror inte någon av de stora aktörerna äger. Men kanske det inte är så längre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ofan - trots det sitter Telia-stämpeln stenhårt på Com Hem. Hade ingen aning om ägarbytet.

Det är 18 år sedan försäljningen till EQT. 16 år sedan såldes det vidare till Carlyle Group och Providence Equity Partners. Typ 10 år sedan såldes det till BC Partners. 2018 fusionerades det med Tele2. Men jag håller med, Telia sitter kvar på något sätt. Kanske beror på att det har varit totalt fyra olika riskkapitalbolag som haft ägarskapet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"vid grova brott"
Domstolsbeslut handlar även om uppgiftsutlämning vid copyright-brott och civila mål. Dessa advokatfirmor har fokus mot Telia och Comhem i dagsläget, så fort de inkluderar Bahnhof i sina förfrågningar om uppgifter kommer Bahnhof att tvingas lämna uppgifter, som kammar-rätten bestämde efter Bahnhofs överklagningar.

Bahnhof är däremot den enda ISPn som försöker måla sig själv som "den vita hästen" genom smutskastning av andra ISPer som argumenterbart gör mer i kampen mot rättighetsalliansen. Enda skillnaden mellan Telia och Bahnhof i dagsläget är att Telia är en del av rättighetsalliansens fokusgrupp för sitt nya arbetssätt med hotbrev. Medans Bahnhof står vid sidan av, med exakt samma skyldighet att lämna ut uppgifter, kastande dynga. Så fort Bahnhof kommer med i en av dessa domstolsbeslut om uppgiftsutlämningar för copyright-brott kommer Bahnhof att lämna ut alla uppgifter som begärs, precis som Telia, och Comhem, och alla andra.

Det du missar i din logik, vilket inte är helt fel; klart att Bahnhof lämnar ut de uppgifter de har vid domslut.
Det du glömmer är att det är olika register för olika utlämningar; till polisen lagras datan längre, men lämnas endast ut vid grova brott.
Övrig data lagrar Bahnhof bara i 24 timmar (nämns i artikeln), enligt EU-lag, vilket innebär att vid domslut så finns det helt enkelt ingen data att lämna ut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det verkar ha varit 2018 de (Tele2 och Comhem) slogs samman så antagligen där i krokarna: https://sverigesradio.se/artikel/6858616
Kul med sammanslagning av de två internetleverantorer som strulat överlägset mest för mig när jag haft dom. Nu finns det en mindre att undvika för mig

Dock funkade Tele2:s mobilabbonemang med tillhörande support utmärkt de många åren jag hade det.

Nja, Tele2 sålde sina bredbandsnät och kunder i öppna stadsnät till Bredbandsbolaget/Telenor 2013 [1] då man ville "fokusera på kärnverksamheten" som det så fint heter när ett företag säger "vi vet inte vad vi håller på med, men vill se handlingskraftiga ut inför våra aktieägare".
Sedan insåg man att det var dåligt för affärerna att inte kunna erbjuda sina kunder både mobil, bredband och TV på samma faktura likt Telia kan, så man köpte Com Hem 2018.

[1] https://press.telenor.se/pressreleases/telenor-koeper-tele2-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej du, det gör han ABSLOUT inte. Hyresgästföreningen förespråkar öppna stadsnät och att man ska ha valmöjligheter att välja den ISP som passar ens behov. Dom har gjort så under många år och är starkt emot inlåsningseffekten med stängda nät.

Hur kommer det sig då att Hyresgästföreningen jag tillhör (med ~35 hus på samma område) kör med Telias låsta fiber?

Förespråkar spelar ingen roll, i slutändan är det sannolikt en person som bestämmer sig för att detta är bäst och den personen heter alltid Bosse.

Jag hoppas glimten i ögat märks någonstans i alla inlägg jag skrivit i denna tråden...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Definitivt inte, tvättäkta konkurrenter.
Tele2 och Com Hem är dock samma, då Tele2 köpte upp Com Hem.

Dock är Comhem gamla "Televerket Kabel-TV" som vid Sveriges EU-medlemskapsförhandlingar tvingades avknoppas till ett eget bolag, för att förhindra monopol. Om jag minns det rätt nu efter alla dessa år..

Skit samma, Telia är stabil leverantör av bredband, levererar i princip alltid utlovad hastighet via fiber. Bahnhof som jag har sedan något år tillbaka, är lite svajigare, levererar bara runt 700 som sämst trots 1000-abbonemang.
Men till halva kostnaden då för ett Telia 500..

I alla fall, så ser jag det som mycket sannolikt att Telia levererar IP-adresser så fort som någon så att säga "frågar"/begär, och kallar sig för "advokatbyrå"..

Å andra sidan, brukar folk ha problem med detta?
Själv höll jag på med fildelning när detta var "lagligt", och för att det på den tiden (cirka 20 år sedan) saknades lagliga alternativ i Sverige som exempelvis Netflix samt Spotify. Men alla är vi olika, givetvis!

Bra ändå att Bahnhof håller på integriteten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är inte Telia och ComHem samma bolag mer eller mindre?

Historiskt var de ju det, men Telia sålde Comhem 2003. Så det är väl mer eller mindre glömt och förlåtet i nuläget.

Skrivet av Mr Higgs:

Definitivt inte, tvättäkta konkurrenter.
Tele2 och Com Hem är dock samma, då Tele2 köpte upp Com Hem.

Ja, nu är det ju istället Tele2 som de hör ihop med. (Fusion var det väl, men det är väl strunt samma i sammanhanget)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ser faktiskt ingen skillnad på detta och på de privata parkeringsbolag som får verka fritt idag.
Kommer ut till bilen och hittar en random lapp med ett krav på betalning inom 8 dagar (!) innan det förs vidare till inkasso. Överklagan sker till Parkeringsmaffian i två omgångar, ibland enbart via postgång innan det kan tas upp i civilrätt. Hur mycket tid och pengar äter inte ett sånt case. Folk betalar ju fan hellre 800 sek än orkar gå igenom den här processen för risken att förlora. Jag vet faktiskt inte vilka som beter sig värst idag. Parkeringsmaffian eller IP-maffian.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Iofs så tycker jag att bryter man mot lagen så har man förlorat sin personliga intighet och alla uppgifter ska gå till polis för utredning vid upptäckt och vidare till åtal.

Gäller alla brott, gör man en medveten handling så ska man inte kunna stå och grina när konsekvensen kommer.

Du gick vid röd gubbe utan annan trafik, då väljer polisen att övervaka dig dygnet runt de kommande fem åren. Du kan ju gå för röd gubbe igen. (Ej straffbart ens.)

Enligt ditt resonemang så är detta inte bara fullt rimligt utan du vill att det ska vara så? Behöver jag ens punktera problemen med att göra det oavsett brottet?

Sedan har vi ett enormt annat problem. Kommer du alltid hålla med om alla lagar som någonsin kommer? Vad händer om det blir olagligt att kritisera politiker? Ska vi redan ha sagt upp våran integritet helt så alla redan är eller blir övervakade så kan vi aldrig ens kan säga något om det.

Integritet är kritiskt för en fungerande demokrati och vågar hävda att vår demokrati är viktigare än att fånga någon som laddade ner en film olovligt...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kan tillägga att jag skrev fel och menar hyresföreningen*

Lugn nu, inlägget bör ha tolkats med en hink med salt då hela inlägget var menat som en pik att det sannolikt sitter fler "Gubben på gamla Televerket sa att jag skulle ha deras fiber för jag förstår mig inte på det" på ledande befattningar än det sitter 25-årigs snöflingor som tycker om allt, så frågan är vem som kan förändra mest?

Bosse sitter i styrelsen för Njord law. Bosse finns i Hyresgästföreningen när det skall installeras öppen fiber och tycker det är jobbigt, Telias låsta variant är bättre för ju mindre valmöjligheter ju mindre är det att lära sig, Bosse sitter i regeringen som låter fildelare springa fritt, men har inga problem när Njord och övriga skickar grymt gråa betalkrsvav till helt vanliga människor (min morfar fick en på sitt mobila bredband med ett maxtsk på 1gb från en tidigare firma, så dem vet vad dem sysslar med...). Bosse har kapitalet att köpa nya klimatsmarta bilar, men går på en 3L diesel istället, för det är bekvämt.
Bosse är alla gubbar som sitter och tycker lite mycket, istället för att erkänna att dem helt enkelt inte vet, och fråga om hjälp.
Absolut inget illa menat, bara ett uttryck.

Skitbra, kul att höra! Hoppas resten av föreningen inser vilken fördel det är med öppen fiber eller vad ni nu kör.

Du bevisar ju med detta inlägg att du inte vet särskilt mycket. Hyresgästföreningen har inget att göra med vilka nät bostadsbolaget drar in i huset, det är något bolaget helt och hållet själv beslutar om och hyresgästföreningen har inget att säga till om alls.

Det är faktiskt lite störigt med alla dessa unga slynglar som tror de kan och vet allt. Välkomna in i medelåldern där ni sakta börjar inse att ni faktiskt inte vet så värst mycket trots allt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Hatar är ett starkt ord, så det ska jag inte säga att jag gör, men jag FÖRAKTAR starkt 25-åriga "Adam & Fanny" som bor i sin supernajsiga bostadsrätt och inte dyker upp på vare sig årsstämma, städdag eller andra föreningsaktiviteter och absolut inte har tid för styrelsearbete eller liknande ideella uppgifter som gör att en BRF funkar. Däremot kan dom sitta i timmar på föreningens facebooksida och gnälla som små snöflingor om ditten och datten utan att fatta hur saker och ting hänger ihop. "Bosse pensionär" dyker iaf upp på möten och hugger i så mycket det går.

MVH, ej pensionär men aktiv i BRF:er och samfälligheter de senaste 20 åren. I min senaste förening gick jag med i styrelsen, kastade ut comhem och fixade fiber och Bahnhof på mindre än 6 månader. Nu har jag dock precis fyllt 45, så det är nog kört framåt när det gäller teknik.

Det är få förunnat att i överhuvudtaget bo i bostadsrätt allra minst unga människor. De unga som bor i bostadsrätt betalas insats och lång av antingen deras föräldrar eller så ungdomar som verkligen har välbetalda jobb och det är nog inte så vanligt.

I hyreslägenheter får man glatt som hyresgäst gå med på alla galna beslut som tas av bostadsbolaget och du har ingenting att säga till om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det du missar i din logik, vilket inte är helt fel; klart att Bahnhof lämnar ut de uppgifter de har vid domslut.
Det du glömmer är att det är olika register för olika utlämningar; till polisen lagras datan längre, men lämnas endast ut vid grova brott.
Övrig data lagrar Bahnhof bara i 24 timmar (nämns i artikeln), enligt EU-lag, vilket innebär att vid domslut så finns det helt enkelt ingen data att lämna ut

Du har missat Bahnhofs förlorande i rätten, varje gång Bahnhof hävdar att det inte finns data att lämna ut kommer PTS lägga ett föreläggande om datautlämning. Upplevs inte detta får Bahnhof en straffavgift på 5 miljoner kronor, per tillfälle. Bahnhof kan lämna ut uppgifterna som krävs och således måste göra det. Anledningen till att Bahnhof inte har lämnat uppgifter är att Bahnhof inte har nämnts i advokatfirmornas påtryckningar mot Telia och Comhem, för fokusen ligger på deras kundbas, inte Bahnhofs.

Bahnhof kan lämna uppgifter och kommer att göra det vid första domstolsbeslutet. De kommer att överklaga, precis som Telia och Comhem, och förlora då praxis finns. Och Bahnhof har praxis att förlora överklagande av PTS beslut som det är pga dåligt försvar när Polisen krävde uppgifter för brott som inte var grova (utan domstolsbeslut), som till slut tvingades att lämnas ut från deras "icke-utlämnande register".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Det här ger mig en helt vansinnigt bra affärsidé; man lägger upp en porrfilm på nätet och loggar när folk laddar upp denna. Eftersom jag har upphovsrätten så har jag rätt att begära ut IP-uppgifterna från ISP och kan sedan utpressa folk helt lagligt. Jag börjar med små anonyma brev och fortsätter med stora flashiga brev med mitt namn på (porrsiten xxx) och hotar med rättegång. hur många vill inte betala då

(OBS, ironi, inte en uppmaning till omoraliska handlingar...)

Har ju hänt att folk försökt, och lyckats under viss tid, med den här sortens lurendrejeri. Rätt uppmärksammat fall i USA: Popehat. Rolig läsning om man gillar sånt!

Permalänk
Medlem

Usenet

Varför fildelar folk öht? Finns ju helt fantastiska alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:
Skrivet av Lodisen:

Jo, ca 1.2 miljoner bredbandskunder. Telenor är tvåa med ca 700 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur kommer det sig då att Hyresgästföreningen jag tillhör (med ~35 hus på samma område) kör med Telias låsta fiber?

Förespråkar spelar ingen roll, i slutändan är det sannolikt en person som bestämmer sig för att detta är bäst och den personen heter alltid Bosse.

Jag hoppas glimten i ögat märks någonstans i alla inlägg jag skrivit i denna tråden...

Nu kommer flera frågor upp.

Bor du i hyresrätt? I sådana fall är det din värd som väljer fiberleverantör, inte hyresgästföreningen.

Bor du i en Bostadsrätt, då har du inget med hyresgästföreningen att göra om du inte hyr din bostad av en
bostadsrättsförening kanske men då är det Bostadsrättsföreningen, som är något helt annat, som bestämmer fiberleverantör.

Jag vill inte dumförklara dig, bara förtydliga mig för jag antar du vet skillnaden på hyresgästföreningen och en bostadsrättsförening.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur kommer det sig då att Hyresgästföreningen jag tillhör (med ~35 hus på samma område) kör med Telias låsta fiber?

Förespråkar spelar ingen roll, i slutändan är det sannolikt en person som bestämmer sig för att detta är bäst och den personen heter alltid Bosse.

Jag hoppas glimten i ögat märks någonstans i alla inlägg jag skrivit i denna tråden...

Hyresgästföreningen kör inte med Telias fiber där du bor. Det är din hyresvärd. Hyresgästföreningen och Hyresvärd är två helt olika saker. Hyresgästföreningen har under många år jobbat mot inlåsning av Internet. Beroende på var man bor i landet så har dom gjort avtal med olika hyresvärdar, framförallt allmännyttiga. Privata hyresvärdar gör dock lite mer som dom vill.

Att skriva helt felaktiga saker med glimten i ögat gör dom inte mer rätt

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Telia-kunder är dem som antagligen inte jagar "bästa pris" på bredband.

Skulle inte förvåna mig om det är en taktik från advokatbyrån att jaga de som är tätast, ekonomiskt sett, och att vara Telia-kund kan vara en hint att gå efter.
Störst chans för indrivning då, med minsta möjliga ansträngning.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är få förunnat att i överhuvudtaget bo i bostadsrätt allra minst unga människor. De unga som bor i bostadsrätt betalas insats och lång av antingen deras föräldrar eller så ungdomar som verkligen har välbetalda jobb och det är nog inte så vanligt.

Hur dom har finansierat sina lägenheter påverkar inte min irritation att dom a) inte vill hjälpa till i föreningen och b) sitter på FB och klagar på föreningen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Jo, ca 1.2 miljoner bredbandskunder. Telenor är tvåa med ca 700 000.

Jämför kundbasen och hur många uppgifter Bahnhof lämnar ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full:

Är 99,9% säker på att de aldrig levererat fasta bredbandstjänster. Möjligtvis för läänge sedan alternativt endast företagskunder. Däremot är det väl någorlunda sannolikt att de lanserar fast bredband nån gång i framtiden nu när de fusionerats med Com Hem.

Skrivet av jnsson:

Det är ett par år sedan Tele2 slutade med det, för att för ca 1 år sedan få köpet av ComHem godkänt

Skrivet av mudde:

Det verkar ha varit 2018 de (Tele2 och Comhem) slogs samman så antagligen där i krokarna: https://sverigesradio.se/artikel/6858616
Kul med sammanslagning av de två internetleverantorer som strulat överlägset mest för mig när jag haft dom. Nu finns det en mindre att undvika för mig

Dock funkade Tele2:s mobilabbonemang med tillhörande support utmärkt de många åren jag hade det.

Ah, tack! Började bli lite fundersam ifall jag blandat ihop med Bredband2, som av någon anledning påminner om Tele2 men det verkar stämma att de haft. Rätt säker på att de varit valbara i de fibernät jag suttit på, men att Bahnhof under 10 år var billigare alternativet ön övriga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Telia-kunder är dem som antagligen inte jagar "bästa pris" på bredband.

Skulle inte förvåna mig om det är en taktik från advokatbyrån att jaga de som är tätast, ekonomiskt sett, och att vara Telia-kund kan vara en hint att gå efter.
Störst chans för indrivning då, med minsta möjliga ansträngning.

Av de jag vet som kör just Telia så är det ofta för att man använt det under åren och inte brytt sig om att byta till något annat. Lite som med elbolag. Sedan är det många som verkar acceptera ett högt pris men då för att få paket med internet, tv och tele.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Kan tillägga att jag skrev fel och menar hyresföreningen*

Lugn nu, inlägget bör ha tolkats med en hink med salt då hela inlägget var menat som en pik att det sannolikt sitter fler "Gubben på gamla Televerket sa att jag skulle ha deras fiber för jag förstår mig inte på det" på ledande befattningar än det sitter 25-årigs snöflingor som tycker om allt, så frågan är vem som kan förändra mest?

Bosse sitter i styrelsen för Njord law. Bosse finns i Hyresgästföreningen när det skall installeras öppen fiber och tycker det är jobbigt, Telias låsta variant är bättre för ju mindre valmöjligheter ju mindre är det att lära sig, Bosse sitter i regeringen som låter fildelare springa fritt, men har inga problem när Njord och övriga skickar grymt gråa betalkrsvav till helt vanliga människor (min morfar fick en på sitt mobila bredband med ett maxtsk på 1gb från en tidigare firma, så dem vet vad dem sysslar med...). Bosse har kapitalet att köpa nya klimatsmarta bilar, men går på en 3L diesel istället, för det är bekvämt.
Bosse är alla gubbar som sitter och tycker lite mycket, istället för att erkänna att dem helt enkelt inte vet, och fråga om hjälp.
Absolut inget illa menat, bara ett uttryck.

Skitbra, kul att höra! Hoppas resten av föreningen inser vilken fördel det är med öppen fiber eller vad ni nu kör.

Jag som trodde han hette Göran.

Visst är det fördomar i viss mån, det finns många teknikintresserade (vettiga) personer som är lite äldre och så. Men det är också ett problem att det är 60+ män som sitter på så många beslutsfattande positioner överallt: som politiker, domare, i företagsstyrelser, bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, idrottsföreningar, listan bara fortsätter. De ser gärna sin generation som "de som byggde landet" och att vi är skyldiga dem något. De ser inte att de är de som förstörde miljön med sina charterresor och stora bilar exempelvis. Eller att de hade en fördel när de växte upp under en tid när de hade det lätt, det fanns jobb, utbildning och bostäder, och de ser inte att de är skyldiga till att allt det har blivit mycket sämre för alla efterkommande generationer. De tycker inte det är konstigt eller fel att de tillsätter personer som är lika dem själv på maktpositionerna för det har ju alltid fungerat så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du har missat Bahnhofs förlorande i rätten, varje gång Bahnhof hävdar att det inte finns data att lämna ut kommer PTS lägga ett föreläggande om datautlämning. Upplevs inte detta får Bahnhof en straffavgift på 5 miljoner kronor, per tillfälle. Bahnhof kan lämna ut uppgifterna som krävs och således måste göra det. Anledningen till att Bahnhof inte har lämnat uppgifter är att Bahnhof inte har nämnts i advokatfirmornas påtryckningar mot Telia och Comhem, för fokusen ligger på deras kundbas, inte Bahnhofs.

Bahnhof kan lämna uppgifter och kommer att göra det vid första domstolsbeslutet. De kommer att överklaga, precis som Telia och Comhem, och förlora då praxis finns. Och Bahnhof har praxis att förlora överklagande av PTS beslut som det är pga dåligt försvar när Polisen krävde uppgifter för brott som inte var grova (utan domstolsbeslut), som till slut tvingades att lämnas ut från deras "icke-utlämnande register".

"De uppgifter vi har lagrat har antingen raderats inom 24 timmar, eller varit strikt avsedda för LEK och endast lämnats ut inom ramarna för den lagen. När vi har fått förfrågningar om att lämna ut kunddata enligt IPRED har vi alltså inte haft något att lämna ut"

Saxat från Bahnhofs egen hemsida, och precis som jag sa är det skillnad på data och data, det Bahnhof lagrar för LEK är inget som de kan tvingas lämna ut till advokatfirmorna då det endast är till för brottsbekämpande myndighet.
Du får jättegärna komma med något underlag till att Bahnhof i domstol kan fällas att behöva dela LEK-loggar till advokatfirmorna.

Skillnaden mellan Telia/ComHem och Bahnhof är ju att Telia och ComHem faktiskt har loggar med kunddata som de sparar för annat än LEK, som då också kan lämnas ut

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P