Snåla inte på nätagget om du köper ett highend grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Knappast förvånande att ett 10 år gammal nätagg har/får problem, det klarar tydligtvis inte samma belastning som när det var nytt.

Men den funkade bra med mitt gtx 1080. 6800xt kräver mer.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du tittar på vad Gamer Nexus säger om hur man dimensionerar nätagg:
https://www.youtube.com/watch?v=X_wtoCBahhM

Permalänk
Medlem

Edit: dubbelpost.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så är det absolut. Men det lär knappast gå upp så du behöver 1200w inom 2 år. Det märks att du försöker övertyga dig själv om att det var ett bra köp.

Men nu lämnar jag denna tråd med en undran vad poängen med denna tråden egentligen är.

Tja det var väl ett bra köp för mitt grafikkort funkar som det ska nu.

De som sitter på sweclockers är ju enthusiaster. Vad är poängen med att uppgradera liksom? Jo det är ju ens hobby.

Ungefär som hi-fi intresserade lägger tiotusentals kronor på ljud.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Men den funkade bra med mitt gtx 1080. 6800xt kräver mer.

6800XT kräver mer än ett GTX 1080 men ett 800W räcker gott och väl. Det är inte där orsaken ligger.

Din 10 år gamla 800W PSU kanske numera bara presterar som en ny 500W (eller mindre) pga slitage/åldrande. 500W räckte för din setup med GTX 1080 men ligger precis på/under gränsen för ett 6800XT.
Om jag hittat rätt nätagg så är det 5 års garanti, så du har kört det den dubbla tiden utan några problem. Helt rätt oavsett orsak att köpa nytt även om det nya är lite överdimensionerat.

Permalänk
Medlem

En annan positiv aspekt med att ha ett överdimensionerat nätagg är att fläkten håller sig avstängd upp till en viss procent för semipassiva nätagg. Jag betalar gärna extra för att slippa höra den förbaskade fläkten när jag spelar eller gör något annat tungt.

Sen håller jag med om att framtidssäkran är ett relevant argument. En PSU är väl det som förutom chassit kan hålla längst i en dator. Hellre lägga en femhundring extra och slippa byta nätagget nästa gång datorn uppgraderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Men nu lämnar jag denna tråd med en undran vad poängen med denna tråden egentligen är.

Det gamla vanliga när en tråd som denna dyker upp.

Någon har haft en undermålig PSU med fina siffror på klisterlappen, denna har fungerat med deras processor eller GPU.

Sedan uppgraderar de till något nytt som dricker en aning mer än deras gamla, och deras PSU visar sig inte leva upp till förväntningen.

Då överdriver de med 1200-1600w PSU, och går ut med en tråd om deras nyfunna "visdom."

Vi övriga sitter på 500-750W kvalitéts-PSU och vet att de räcker och blir över.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kör ett 3060ti på ett Corsair 450w sf. Funkar hur fint som helst. Rör mig inte i ryggen att jag inte köpte ett dyrare/kraftfullare 600w. Folk slänger iväg på tok för mycket på nätagg som de inte behöver.

Permalänk
Medlem

Jag kör r5 3600, 3080(lite undervoltat för temp) och 32GB 3200Mhz ram på ett Corsair RM750X v2. Funkar bra.

Fick nätagget för 819kr

Permalänk
Medlem

Om framtida GPUs drar mer än Ampere/RDNA2 trots bättre tillverkningsteknik vill jag inte ha dem. Visst el är inte så dyrt men 300+W GPU är redan inte så trevligt på sommaren.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

3700X drar 88W i stock.
GTX 1080 har BIOS-gräns på 180W i stock.
6800X drar 300W i stock.

På en frisk 800W-PSU borde det finnas minst 350W, över 100% marginal för det nya grafikkortet. Jag skulle nog hellre ha en PSU som stänger av sig än ett grafikkort som riskerar att brinna upp för att det kör för mycket effekt genom sig självt. Det känns troligare att Fractal-PSU:n är gammal och kass än att AMD har misslyckats så kapitalt med designen. Gammal PSU + ett nytt kort som drar 120W mer + att det nya kortet strömspikar (måttligt) kan säkert ha blivit för mycket.

Men som sagt, vill man verkligen ha en PSU som potentiellt levererar ytterligare 400 W (1200W:aren) efter att något redan gått tokfel?

Permalänk
Medlem

Hmm, sitter på ett 3080 på ett fd newton 600w och har inte upplevt några problem med krasher sedan november. Men för säkerhets skull kanske det är dags att byta ändå? Den här tråden påminner mig om att nätagget har några år på nacken.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hygglig power spike på den. Dock ska 6900xt vara ännu värre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS att man inte ska snåla in på sitt nätaggregat.

Har man en dator med dyra komponenter så köper man ett bra nätaggregat.
Det handlar inte bara om hur hög effekt den har.
Det ska vara kvalitets komponenter som levererar strömmen.

Köper man de sämsta nätaggen med hög rippel så kan det om det är riktigt illa degradera komponenterna i datorn över tid och det gör också överklocking ostabilt.

Man vill också ha ett nätagg med bra skydd ifall något går fel så att den inte tar med sig halva datorn om det händer något.
Och så är det ljud, värme, garanti med mer att tänka på.

Du vill inte stå där med ett nätaggregat med 2 års garanti som just gått ut när det brann upp och dödade ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Hade ett 3080 innan mitt nuvarande kort, jäklar vad med ström 3080 drar jämfört med 6800xt..

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem

Helt rätt, bara att fläska på! Kör ett ax1600i sedan något år tillbaka, fläkten har inte snurrat ett varv ännu tror jag 😬

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det gamla vanliga när en tråd som denna dyker upp.

Någon har haft en undermålig PSU med fina siffror på klisterlappen, denna har fungerat med deras processor eller GPU.

Sedan uppgraderar de till något nytt som dricker en aning mer än deras gamla, och deras PSU visar sig inte leva upp till förväntningen.

Då överdriver de med 1200-1600w PSU, och går ut med en tråd om deras nyfunna "visdom."

Vi övriga sitter på 500-750W kvalitéts-PSU och vet att de räcker och blir över.

/Lifooz

Fast Newton-aggen var helt ok. Problemet var att det var gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Aboslut. Har man dock betalt 11papp för ett grafikkort så kan man ju lägga nån tusenlapp extra.

Mitt gamla fractal design klarade av 1080gtx utan problem. Den gillade dock inte mitt 6800XT.

Antagligen defekt nätagg, annars brukar fractal hålla men samtidigt säger 800W newton inte mycket då det finns flera varianter, bara det är 80+ så borde det dock räcka.

Sen det här med "några tusenlappar", tänker man så så köper man väl det dyraste då det bara är några tusenlappar på moderkort, minnen, CPU, nätagg, disk, GPU och Chassi, poff så är man uppe i 50k.

Man behöver inte ett nätagg för flera tusen för att driva senaste grafikkorten, man behöver bara ett vettigt och fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Nätagg ska man alltid överdimensionera imo, många fördelar med det.
Nätagg är det som kan förstöra en dator mest av allt.

edit: Jag skulle aldrig köpa nätagg från Fractal, fläktar å låda visst men aldrig nätaggen.

Det är inte Fractal som designar sina nätagg, utan de köper in från OEMs, en av de OEMsen är Seasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Med high-end menar jag 6800xt, 6900xt eller 3080, 3090.

Jag hade ett Fractal Design 800w newton med 70A 12v skena men min 6800xt kraschade slumpmässigt. Det borde ju räcka, men tydligen gjorde det inte det. Trodde först det var fel på kortet.

Jag köpte sedan en Be Quiet straight power 1200W. Den har fyra 12v skenor varav 38A vardera för PCIE. Det är 76A tilldelat grafikkortet alltså. Den har sedan 48A dedikerat för CPU och moderkort. Resten av systemet har 25A tillgängligt på en 3v skena och en 5v skena.

Sedan dess har min dator inte kraschat alls, testat den i en vecka nu.

Jag tycker inte man ska snåla med nätagget men i detta fall tror jag ditt gamla började ge upp.

Ett nätagg är en förbrukningsvara. Elytarna torkar ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Antagligen defekt nätagg, annars brukar fractal hålla men samtidigt säger 800W newton inte mycket då det finns flera varianter, bara det är 80+ så borde det dock räcka.

Sen det här med "några tusenlappar", tänker man så så köper man väl det dyraste då det bara är några tusenlappar på moderkort, minnen, CPU, nätagg, disk, GPU och Chassi, poff så är man uppe i 50k.

Man behöver inte ett nätagg för flera tusen för att driva senaste grafikkorten, man behöver bara ett vettigt och fungerade.

50k, nu övetdriver du. Ett överdimensionerat nätagg kostar 1000kr mer.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gewdiz:

Hade ett 3080 innan mitt nuvarande kort, jäklar vad med ström 3080 drar jämfört med 6800xt..

25 W mer enligt SweClockers? Så omkring 6.4% mer för hela datorn, om vi räknar standard vs standard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

25 W mer enligt SweClockers? Så omkring 6.4% mer för hela datorn, om vi räknar standard vs standard.

My bad, hade ett 3080 OC. Jag som är trött..

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

50k, nu övetdriver du. Ett överdimensionerat nätagg kostar 1000kr mer.

Klart jag överdriver, det var ju det som var poängen.

Tankesättet "äh det är bara några tusenlappar till" applicerade jag på ett datorbygge, det springer iväg ganska snabbt, ganska dumt och onödigt sätt att tänka på.

Man behöver inte överdriva med nätagg heller, räcker med att köpa ett kvalitésagg, den som TS har är antingen gammal eller så är den defekt, inte mer än så.

Om det nu inte är någon skum Newton 800 utan 80+, oavsett så kan man få defekt nätagg oavsett pris/märke, då är det bara hantera det via garanti eller om det är för gammalt så är det ändå dags att köpa nytt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ferrat:

Inte som jag lärt mig iaf.
Wh (Watt/timme) är genomsnittsligt mätning på mängden arbete över en tid, Watt är mätning över tid där tiden går mot 0 för att få en momentan effekt.
Watt på ett PSU ser jag alltid som max, inte som att den klarar spikes över det då och då?

Watt kan användas för att ange såväl momentan som genomsnittlig effekt, men mer än så vill jag inte ge mig in på diskussionen om vad "drar" betyder eller hur nätaggregats specifikationer ska tolkas.

Wh står för wattimmar (alltså essentiellt W × h), inte watt per timme (W / h). Kanske låter irrelevant, men det är verkligen olika saker. Ett bra illustrativt exempel är om man ska räkna ut hur mycket energi som förbrukas om en dator som drar 100 W står på i 5 timmar. Det rätta svaret är förstås

100 W × 5 h = (100 × 5) × (W × h) = 500 Wh

Men man kanske råkar dividera istället för att multiplicera och därmed få svaret till

100 W / 5 h = (100 / 5) × (W / h) = 20 W/h

Om man då inte har koll på enheterna kanske man felaktigt konstaterar att svaret är 20 wattimmar, men om man vet att wattimmar betyder W × h ser man direkt att man har räknat fel, eftersom svaret har helt fel dimension (borde vara energi; är effekt per tid).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers