Länsförsäkringar, hur köpa Bitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimitz:

Jag fattar inte det här med SEPA. Jag har lyckats föra övet pengar till Revolut. Kan någon förklara mer exakt hur man går till väga nu, steg för steg? Till Coinbase alltså

Börja med att konvertera SEK till EUR i Revolut, det gör du genom "..."-knappen och sedan Exchange, anger hur mycket du vill växla och sedan klart.
Växla över till EUR i Revolut och välj "Send" sedan "+New" sedan "Add a bank recipient" klicka "Business" ändra till "EURO" och Country of recipients bank till "Estonia" och IBAN och Company Name till det som står hos Coinbase.

Sedan när du i Revolut har lagt upp Coinbase så klicka på "Send", välj Coinbase Ireland Ltd som du tidigare la upp, ange hur mycket du vill föra över och ange sedan referensen som du har fått hos Coinbase och gå sedan vidare och överför. Bör komma fram inom en halvtimme.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Jag fastnar dock på steget där jag ska skriva IBAN och Company name. Vart hittar jag det i Coinbase? Jag tycker att jag letat överallt i Coinbase-appen, men hittar inte den informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimitz:

Tack så mycket. Jag fastnar dock på steget där jag ska skriva IBAN och Company name. Vart hittar jag det i Coinbase? Jag tycker att jag letat överallt i Coinbase-appen, men hittar inte den informationen

Portfolio -> EUR -> Deposit så har du all information du behöver ange i Revolut där.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Suveränt. Du är en klippa. Jag hade aldrig klarat det på egen hand. Pengarna framme inom 2 minuter. Tusen tack!!!

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Länsförsäkringar. De blockerar numer alla överföringar från kända "kryptobanker" som hon kallade det. Utan förvarning så går de bara emot halva världen. Känns stabilt för ett kundägt bolag som alltid värnar om kunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Pratade precis med Länsförsäkringar. De blockerar numer alla överföringar från kända "kryptobanker" som hon kallade det. Utan förvarning så går de bara emot halva världen. Känns stabilt för ett kundägt bolag som alltid värnar om kunden

Samma med Icabanken. Jävla skit dom håller på med. Jag lyckas köpa krypto, men när jag väl tjänat pengar så får jag inte tillbaka dom till kontot utan att gå krångliga omvägar. Riktigt dåligt!

Om dom är rädda för pengatvätt så skulle det hjälpa om dom inte hanterar alla kunder som om dom vore kriminella utan istället ha lite koll på sina kunder och utreda och blocka dom som de misstänker, inte blockera alla kunder som om alla vore kriminella pengatvättare.

La till text om pengatvätt.
Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Pratade precis med Länsförsäkringar. De blockerar numer alla överföringar från kända "kryptobanker" som hon kallade det. Utan förvarning så går de bara emot halva världen. Känns stabilt för ett kundägt bolag som alltid värnar om kunden

Jag saknar fortfarande mitt uttag från Binance till Länsförsäkringar. Tog ut tisdags förra veckan. I fredags (tror jag) så sa LF att dom inte hade någon inkommande, och inget som "var fast" pga. penningtvättlagen.

Jag har inte blivit informerad om någon ändring och senast några månader sedan har jag skriftligt att dom inte blockar insättningar på mitt konto från Coinbase eller Binance.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag saknar fortfarande mitt uttag från Binance till Länsförsäkringar. Tog ut tisdags förra veckan. I fredags (tror jag) så sa LF att dom inte hade någon inkommande, och inget som "var fast" pga. penningtvättlagen.

Jag har inte blivit informerad om någon ändring och senast några månader sedan har jag skriftligt att dom inte blockar insättningar på mitt konto från Coinbase eller Binance.

Intressant...
Jag gjorde en överföring den 15e April. Den gick igenom.
Gjorde en till nu den 3e Maj. Den gick inte igenom.
Ordagrant sa hon "vi blockerar inga SEPA överföringar. Om det inte är från kryptovalutor".

Spelade tyvärr inte in men resten av samtalen jag gör kommer jag definitivt att göra det. Detta är helt sjukt faktiskt. Hon nämnde senare att betalningen ska studsa och gå tillbaka till avsändaren. Har nu skrivit till Binance för att se om de får tillbaka den medans jag väntar på återkoppling på mitt klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Intressant...
Jag gjorde en överföring den 15e April. Den gick igenom.
Gjorde en till nu den 3e Maj. Den gick inte igenom.
Ordagrant sa hon "vi blockerar inga SEPA överföringar. Om det inte är från kryptovalutor".

Spelade tyvärr inte in men resten av samtalen jag gör kommer jag definitivt att göra det. Detta är helt sjukt faktiskt. Hon nämnde senare att betalningen ska studsa och gå tillbaka till avsändaren. Har nu skrivit till Binance för att se om de får tillbaka den medans jag väntar på återkoppling på mitt klagomål.

När jag frågade LF om dom spärrade SEPA-överföringar till eller från Coinbase och Binance så fick jag ett nej - inga spärrar. Men det var väl en sisådär två månader sedan.

Bankmannen skrev dock att jag kan få 300kr i avgift om DERAS bank inte tar emot. Ombytta roller nudå, LF hindrar utbetalningen så Binance får 300kr i avgift (i slutändan jag?)...

Du behöver fylla i ett specifikt formulär gällande överföringar. Är inte vid datorn så kan tyvärr inte länka, men du kanske redan har hittat rätt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Sitter också fast i denna jävla soppa.
Min för stunden fungerande metodför att ta ut förtjänst från nicehash är följande
Nicehash > Coinbase > Skandiabanken kortuttag > LF

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Sitter också fast i denna jävla soppa.
Min för stunden fungerande metodför att ta ut förtjänst från nicehash är följande
Nicehash > Coinbase > Skandiabanken kortuttag > LF

Jag hade gärna använt Binance Visa-kort, men det fungerade inte hos Komplett av någon anledning. Istället tog jag ut pengarna och har nu fastnat här.

Tror nästa uttag går via Coinbase > PayPal för min del. Eventuellt från PayPal till LF, men snart får man väl inte det heller pga. PayPals inblandning i krypto.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När jag frågade LF om dom spärrade SEPA-överföringar till eller från Coinbase och Binance så fick jag ett nej - inga spärrar. Men det var väl en sisådär två månader sedan.

Bankmannen skrev dock att jag kan få 300kr i avgift om DERAS bank inte tar emot. Ombytta roller nudå, LF hindrar utbetalningen så Binance får 300kr i avgift (i slutändan jag?)...

Du behöver fylla i ett specifikt formulär gällande överföringar. Är inte vid datorn så kan tyvärr inte länka, men du kanske redan har hittat rätt.

Beskedet jag fick för 2v sedan var att deras nya policy tillät inte dem att hjälpa till vid större köp. Men allt under deras begränsningar (250k) för överföringar funkade ändå. Detta verkar alltså ha ändrats på 2v. Sen har man ju ingen koll om de anställda har den senaste infon. Telefonsupport överlag känns ganska stenålder.

Har inte sett något formulär gällande överföringar? 🤔

Permalänk

Länsförsäkringar har rent ut sagt att de blockar inkommande SEPA-överföringar, såvida man inte besöker dom och redovisar för pengarnas ursprung först - vilket inte går pga deras covid-restriktioner. I samma veva säger de att de blockar allt som har med krypto att göra. Så, med andra ord helt omöjligt att få ut sina pengar.

Detta borde vara något slags brott mot svensk och europeisk lagstiftning, eller? Fri handel inom EU etc. Vad fan kan man göra?

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag hade gärna använt Binance Visa-kort, men det fungerade inte hos Komplett av någon anledning. Istället tog jag ut pengarna och har nu fastnat här.

Tror nästa uttag går via Coinbase > PayPal för min del. Eventuellt från PayPal till LF, men snart får man väl inte det heller pga. PayPals inblandning i krypto.

Ett tips om du vill få bättre stöd och funktionalitet är att använda Curve, så kan du länka Binance-kortet och dina andra kort till Curve. https://www.curve.com/ , då får du stöd för Apple och Google pay dessutom, och möjlighet att i efterhand flytta betalningar mellan dina olika kort.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag saknar fortfarande mitt uttag från Binance till Länsförsäkringar. Tog ut tisdags förra veckan. I fredags (tror jag) så sa LF att dom inte hade någon inkommande, och inget som "var fast" pga. penningtvättlagen.

Jag har inte blivit informerad om någon ändring och senast några månader sedan har jag skriftligt att dom inte blockar insättningar på mitt konto från Coinbase eller Binance.

Har samma problem. Tog ut från Coinbase till LF den 26 april men fortfarande inga pengar. Mailade Coinbase och de sa att transaktionen var completed.

Revolut verkar vara ett alternativ annars och att använda deras kort, alternativt föra över till LF. Men vet ej om ÖF kommer funka. Ngn som har Revolutkortet? Det funkar väl som ett vanligt Visa/Mastercard vad jag har förstått.

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna betala skatt om bankerna inte tillåter en att ta ut pengarna?

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3ndi:

Har samma problem. Tog ut från Coinbase till LF den 26 april men fortfarande inga pengar. Mailade Coinbase och de sa att transaktionen var completed.

Revolut verkar vara ett alternativ annars och att använda deras kort, alternativt föra över till LF. Men vet ej om ÖF kommer funka. Ngn som har Revolutkortet? Det funkar väl som ett vanligt Visa/Mastercard vad jag har förstått.

Ja det är ett vanligt Visa, väldigt bra sådant som många föredrar framför andra kort. Har själv fört över via SEPA från Revolut till Swedbank utan problem.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ja det är ett vanligt Visa, väldigt bra sådant som många föredrar framför andra kort. Har själv fört över via SEPA från Revolut till Swedbank utan problem.

Ok! Då kan man ju i princip använda det till trading och ha sitt LF konto till lönekonto etc. Jävla fuffens bankerna håller på med som vanligt. De kan ju fortsätta hänvisa till pengatvättlagen men DEFI är ju förmodligen den största orsaken till att de inte godkänner crypto.

Kan man betala räkningar med Revolutkortet?

Permalänk
Skrivet av Strife91:

Hur ska man kunna betala skatt om bankerna inte tillåter en att ta ut pengarna?

Jag har pratat med Skatteverket om det och det går bra att betala skatt i Euro, men det krånglar till det nåt djävulskt då man då måste deklarera försäljning av valuta nästkommande år också... Sen tycker jag inte att det är fullt rimligt att behöva skatta på pengar som man i princip inte kan använda, men så ser det ut just nu.

Ni som behåller pengar i Euro utomlands och nyttjar via betalkort, var uppmärksamma på att ni kommer behöva deklarera varenda transaktion ni gör i Sverige även om ni så köper en Snickers på ICA.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Jag har pratat med Skatteverket om det och det går bra att betala skatt i Euro, men det krånglar till det nåt djävulskt då man då måste deklarera försäljning av valuta nästkommande år också... Sen tycker jag inte att det är fullt rimligt att behöva skatta på pengar som man i princip inte kan använda, men så ser det ut just nu.

Ni som behåller pengar i Euro utomlands och nyttjar via betalkort, var uppmärksamma på att ni kommer behöva deklarera varenda transaktion ni gör i Sverige även om ni så köper en Snickers på ICA.

Men på revolut kan man väl växla till SEK och sedan använda kortet?

Permalänk
Skrivet av 3ndi:

Men på revolut kan man väl växla till SEK och sedan använda kortet?

Mycket möjligt, ej satt mig in i Revolut ännu men kanske behöver göra. Info jag fick av Skatteverket var att man behöver växla till SEK inom 30 dagar från det att man sålde krypto, för att slippa deklarera valutaväxling/försäljning. Någon mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3ndi:

Ok! Då kan man ju i princip använda det till trading och ha sitt LF konto till lönekonto etc. Jävla fuffens bankerna håller på med som vanligt. De kan ju fortsätta hänvisa till pengatvättlagen men DEFI är ju förmodligen den största orsaken till att de inte godkänner crypto.

Kan man betala räkningar med Revolutkortet?

Har testat Betalo för att betala räkningar med Visa/Mastercard och det funkar med mitt Crypto.com Visakort, har inte testat med Revolut dock. Personligen så är det inte så ofta jag känner behov av att flytta pengar till vanliga banksystemet, så har bara labbat lite för att se vad som är möjligt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för lån av tråd. Men jaha så man ska alltså se sig om efter en annan bank om man har LF och vill få ut pengar från Binance? Är det lite kontentan här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Ber om ursäkt för lån av tråd. Men jaha så man ska alltså se sig om efter en annan bank om man har LF och vill få ut pengar från Binance? Är det lite kontentan här?

Ja, tyvärr. Frågan är bara vilken bank och hur lång tid det tar innan den banken spärrar samma sak.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ursäkta om jag halvkapar tråden men går det att handla bitcoin via Paypal?

Jadå. Du knyter till ditt paypalkonto med Coinbase så kan du flytta pengar fram och tillbaka gratis.
Någon gång under året kommer du kunna handla Bitcoin direkt i Paypal. De inför en egen kryptovalutamarknad. Den är redan igång för amerikanska marknaden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Ville bara tillägga att ni som har problem med insättningar eller uttag via svenska banker; ring dom och ifrågasätt vad fan dom pysslar med. De har garanterat ingen laglig grund för deras beteende. Visa tydligt att det är oacceptabelt. Be att få prata med chefer. Anmäl till Finansinspektionen, ARN, konsumentombudsmannen, hela köret.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Pratade precis med nån sorts chef på Länsförsäkringar. Spelade in samtalet men så hängde sig mobilen och det blev inte sparat...
De blockerar allt med kryptovalutor rakt av utan förvarning. De tycker det är för riskfyllt. De skyller på penningtvättslagen och att det finns stor risk för brottslighet. De är kundägda men måste värna om alla kunder. Inte bara några få som håller på med kryptos. Hon sa även att inget i deras avtal säger att de stödjer kryptovalutor och därmed kan de blockera det när de vill utan att informera sina kunder.

Dvs, rent bullshit. Det är snarare säkrare och lättare att spåra. Jag byter bank på en gång och anmäler detta till ARN. Jävligt tråkigt jag inte fick med inspelningen. Tog inga anteckningar pga att jag spelade in. Kommer varken ihåg vad hon heter eller vilken roll hon har. Alla andra som är kund hos Länsförsäkringar och har problem var vänlig klaga direkt till dem och sen anmäl detta till ARN.

Edit: Gick att rädda inspelningen 🎉
Jeanette Ordenes pratade jag med. Operativt ansvarig presenterade hon sig som.

Edit 2: Hade svamplat i Handelsbanken i det här på något vis. Länsförsäkringar är det de handlar om. Sorry!

Permalänk
Medlem

Ska försöka ringa LF under morgondagen, men kan ha lite tight med tid.

Bitcoin och krypto har aldrig varit så populärt som nu, så tvivlar på att det bara är några få som iaf VILL hålla på.

Detta, om något, borde ju öka intresset för decentraliserad finans och krypto, där bankerna inte kan lägga sig i vad man får eller inte får köpa.

Enkel lösning: Ge mig nåt att skriva på där jag är införstådd i att jag kan förlora pengarna och att jag lovar att inte tvätta pengar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Pratade precis med nån sorts chef på Handelsbanken. Spelade in samtalet men så hängde sig mobilen och det blev inte sparat...
De blockerar allt med kryptovalutor rakt av utan förvarning. De tycker det är för riskfyllt. De skyller på penningtvättslagen och att det finns stor risk för brottslighet. De är kundägda men måste värna om alla kunder. Inte bara några få som håller på med kryptos. Hon sa även att inget i deras avtal säger att de stödjer kryptovalutor och därmed kan de blockera det när de vill utan att informera sina kunder.

Dvs, rent bullshit. Det är snarare säkrare och lättare att spåra. Jag byter bank på en gång och anmäler detta till ARN. Jävligt tråkigt jag inte fick med inspelningen. Tog inga anteckningar pga att jag spelade in. Kommer varken ihåg vad hon heter eller vilken roll hon har. Alla andra som är kund hos Länsförsäkringar och har problem var vänlig klaga direkt till dem och sen anmäl detta till ARN.

Edit: Gick att rädda inspelningen 🎉
Jeanette Ordenes pratade jag med. Operativt ansvarig presenterade hon sig som.

Hur menar du att dom blockar allt med krypto? Jag förväntar mig spärr mot kortköp, men inkluderar det även att skicka och ta emot pengar via SEPA-överföringar?

Jag startade en dedikerad tråd för banker som har stöd för krypto - tänkte att det kunde vara smidigt att ha sånt samlat på ett och samma ställe. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634407-svenska-banker...

Visa signatur

press nu1mlock