Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lönsamt fortfarande. Jag säljer av löpande och för mig ger det en avkastning på ca 10%/månad på investerat kapital. Jag har nåt ROI så allt nu är bara en bonus, men kommer nog spara lite ETH framöver.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag minade 2010-2012 och sålde allt helatiden för 3-30 dollar st.
Hade jag sparat dem till typ förra året så hade jag haft kanske en 60 mille. :/

Smärtsamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Pfff hade aldrig avvecklat om jag hade gratis el Rena drömmen ju.

Var gamla AMD kort som bara duger till Eth.

Ligger fortfarande på ca 750 mh/s Eth just nu.

Dock är det mest flux som jag minar just nu, så man kan skapa en node.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Skrivet av baner85:

Var gamla AMD kort som bara duger till Eth.

Ligger fortfarande på ca 750 mh/s Eth just nu.

Dock är det mest flux som jag minar just nu, så man kan skapa en node.

Ah då e jag me.... lika bra o sälja av gamla kort som inte har mkt framtid medan priset fortfarande är bra, blir ju skrot under nästa bearmarket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baner85:

Har själv avvecklat lite nu.

Fortfarande kvar en rig med 10 gpus, men minar lite olika mynt bara för att få lite variation i portföljen.

Har dock gratis el(ingår i hyran) och riggen är redan intjänad, annars hade jag nog sålt den också.

Skulle dock läget ändra sig så lär det bli att utöka igen.

Har man redan kort så är det ju absolut värt det om det bara är för att hålla på det och hoppas på bättre tider.
Men att mina och sälja direkt just nu är inte speciellt lönsamt, blir bra många månader innan man når ROI på korten som det ser ut just nu, tror dock bara att det är tillfälligt. Kryptovalutorna hänger ju med vanliga aktiebörsen, går det åt skogen där så hänger kryptovalutorna med ner, och just nu är det lite Omikron panik som det verkar...

Sen det där med slitage, visst fläktarna slits ut lite snabbare men påverkar knappast själva kretsarna.
Dom flesta som minar är noga med underhåll, och allt går med jämn temperatur.

Fattar verkligen inte poängen.

Du har gratis el, varför inte fortsätta minea? Varför ska det bara stå? Går priset upp igen vilket känns troligt inom 2 år har du hunnit minea ihop en hel del på den tiden som ökat och ökar i värde om du låter prylarna vara igång. Det är ju guldläge nu om nåt.

Permalänk
Medlem

Nu minar inte jag och har nog inte tänkt börja, men fick en frågeställning i och med en annan tråd som handlade om frågor från banken, pengarnas ursprung.

Får man något bevis, när man minar, att kryptovalutan man får är för den insats man har hjälpt till med? Typ som en lönespecifikation. Eller är det bara att försöka förklara att de kommer från mining?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Nu minar inte jag och har nog inte tänkt börja, men fick en frågeställning i och med en annan tråd som handlade om frågor från banken, pengarnas ursprung.

Får man något bevis, när man minar, att kryptovalutan man får är för den insats man har hjälpt till med? Typ som en lönespecifikation. Eller är det bara att försöka förklara att de kommer från mining?

Det går att spåra att ursprunget är från en mining pool. Svårt att bevisa det är du som minat och inte nån annan. Men det borde väl hålla som bevis det inte är krypto från tex droger.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag minade 2010-2012 och sålde allt helatiden för 3-30 dollar st.
Hade jag sparat dem till typ förra året så hade jag haft kanske en 60 mille. :/

Den svider.. Men du är nog inte ensam om det iaf!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Den svider.. Men du är nog inte ensam om det iaf!

Läste om nån som glömde lösenordet till sin Wallet som hade typ 100btc i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Läste om nån som glömde lösenordet till sin Wallet som hade typ 100btc i den

Är ju marginell skillnad mot att sälja för $3-30 om man ser till "utebliven inkomst" Förlåt, jag ska sluta nu.

Min egen snyfthistoria är att jag försökte sätta igång med bitcoin 2010, men fick det aldrig att lira med solomining eller pool. Höll på i 2-3 dagar innan jag gav upp och fokuserade på examensarbetet istället. Men jag hade nog gått i samma fälla och sålt vid första toppen på $100 (HUNDRA DOLLAR!!).
Har även suttit på avbytarbänken med ethereum sedan start mer eller mindre, och tyckt att det till skillnad mot bitcoin faktiskt var en rätt nice ide, med EVM, smart contracts etc. Det var bara nyligen jag faktiskt kom till skott att sätta mitt grafikkort på att jobba lite. Känns verkligen dumt att bara ha suttit och tittat på när alla tågen gått så att säga.

Permalänk
Snusfri

Jag kör på med hobbymining och hoodlar mina Eth.
De kan gå upp i värde rätt mycket så why not.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Miners dags att sälja er riggs, lönsamheten har halverats bara på 3månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxen63:

Miners dags att sälja er riggs, lönsamheten har halverats bara på 3månader nu.

Min rig med 10 kort har redan betalat för sig, kommer att skaffa 3-11 kort till när folk börjar sälja billigt och mina lite olika valutor för att utöka min wallet som investering. Har dessutom elen inräknad i hyran så att sälja nu hade varit det dummaste jag hade kunnat göra.

kör solo Flux just nu och har fått ihop 276$ på 36 timmar(får se hur kursen håller sig dock), tänkt testa i en vecka och se hur det ser ut.

Minar man för att kunna betala för sina räkningar, så håller jag med. då är det dags att sälja.

Annars har man en betald rigg, kan försörja sig på lönen via jobbet osv så är det bara att fortsätta och sedan hålla på den krypto man minar. var bra många som gjorde misstaget att sälja förra gången miningen hamnade i en neråtgående trend.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Min rig med 10 kort har redan betalat för sig, kommer att skaffa 3-11 kort till när folk börjar sälja billigt och mina lite olika valutor för att utöka min wallet som investering. Har dessutom elen inräknad i hyran så att sälja nu hade varit det dummaste jag hade kunnat göra.

kör solo Flux just nu och har fått ihop 276$ på 36 timmar(får se hur kursen håller sig dock), tänkt testa i en vecka och se hur det ser ut.

Minar man för att kunna betala för sina räkningar, så håller jag med. då är det dags att sälja.

Annars har man en betald rigg, kan försörja sig på lönen via jobbet osv så är det bara att fortsätta och sedan hålla på den krypto man minar. var bra många som gjorde misstaget att sälja förra gången miningen hamnade i en neråtgående trend.

Jag sålde mitt rigg med bara 380mh/s i igår för 70k hade 5700 kort. Och när migrationen kommer till eitherium i juni sägs det blir de värdelösa för de är inte effektiva i andra valutor. Och nu när eitherium har tankat 45% senaste månaden. Tycker jag gjorde rätt beslut

Permalänk
Medlem

Och min elräkning har 3 dubblads i stockholm senaste månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxen63:

Jag sålde mitt rigg med bara 380mh/s i igår för 70k hade 5700 kort. Och när migrationen kommer till eitherium i juni sägs det blir de värdelösa för de är inte effektiva i andra valutor. Och nu när eitherium har tankat 45% senaste månaden. Tycker jag gjorde rätt beslut

Jo sålde också bort en rigg med 5700, 5600 och Vega 64 kort för ett tag sedan.

just nu har jag bara 2060S, 2070S, 2080, 2080Ti, 3080 och 3090 kort.

10 kort i en rigg + 1 3080 och 1 3090 i speldatorn samt ett 3080 i bärbara.

bara en bit kvar innan jag når roi på 3080, 3090 och bärbara dock. men använder dom till annat hela tiden så.

Hade jag fått betala extra för elen så hade nog jag också sålt bort allt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Har fast elavtal 50öre/kwh, alla korten betalat sig själva kan utan problem betala elräkning med lönen och hodla coins. Har bara 3060ti 3070 3080 kort icke LHR, enda anledningen om jag ska sälja av är uppgradera till nyare / effektivare kort. ✌️ ETH måste dumpa till under 800$ för det ska vara ovärt o ha korten igång för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Är ju marginell skillnad mot att sälja för $3-30 om man ser till "utebliven inkomst" Förlåt, jag ska sluta nu.

Fast mentalt stor skillnad, att sälja tidigt suger såklart i efterhand, inget man kan gör åt det nu.

Men fatta hur påfrestande det måste vara att veta att man kan bli mångmiljonär om man bara kommer på ett gammalt lösenord man hade för 10 år sen. Kan bli svårt att tänka på annat och gå vidare. Extra påfrestande såklart om man har en viss aning om vad lösenordet är och man hela tiden har det på tungspetsen men aldrig lyckas komma på vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Fast mentalt stor skillnad, att sälja tidigt suger såklart i efterhand, inget man kan gör åt det nu.

Men fatta hur påfrestande det måste vara att veta att man kan bli mångmiljonär om man bara kommer på ett gammalt lösenord man hade för 10 år sen. Kan bli svårt att tänka på annat och gå vidare. Extra påfrestande såklart om man har en viss aning om vad lösenordet är och man hela tiden har det på tungspetsen men aldrig lyckas komma på vad det är.

Jo det såklart. Man kan ju bli duktigt irriterad bara man glömt bort namnet på ett band, och gäller det 50mkr lär man ju inte sova jättegott om nätterna kanske.

Permalänk
Medlem

Struntar i Eth, för hög svårighet just nu så man får för lite eth/dygn för att det ska kännas värt det. Kör på det igen om dom stora ASIC farmerna stänger ner(vilket dom lär göra om värdet fortsätter att sjunka).

Än så länge har flux varit betydligt mer givande, träffat 6 block på 8 dagar, så ungefär dubbel profit jämfört med eth. Dock håller jag på mynten, verkar vara ett bra projekt så chansen finns att det tar fart senare någon gång.

Blir att starta en egen nod sen när man har kollat hur det fungerar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd

Antingen är whattomine trasig, eller så lönar det sig inte alls att mine:a något med mitt 2080Ti.
För alla coins visar 0 i profability iaf.

Permalänk
Medlem

Noob på mining men har kommit över ett Tesla V100 som jag kör Quickminer på och ligger stabilt på 94MH/s, har letat efter nåt som Teslakortet kanske är bätttre på.
Är det nån som har några tips då inga calculators har Teslakorten med i sina listor....

Meningsuppbyggnad.
Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfen:

Noob på mining men har kommit över ett Tesla V100 som jag kör Quickminer på och ligger stabilt på 94MH/s, har letat efter nåt som Teslakortet kanske är bätttre på.
Är det nån som har några tips då inga calculators har Teslakorten med i sina listor....

Det är inget bra kort att mina med det är gjort för server/workstation och ai inlärning så du kommer inte få ut mer än vad du får ut nu på det.

NVIDIA® Tesla® V100 Tensor Core is the most advanced data center GPU ever built to accelerate AI, high performance computing (HPC), data science and graphics. It's powered by NVIDIA Volta architecture, comes in 16 and 32GB configurations, and offers the performance of up to 100 CPUs in a single GPU.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas det är okej att gå lite utanför topic,
Skulle det fungera att istället för all ”krånglig” beskattning på krypto vid vinst/mining nuvarande och dåvarande värde. Att man istället skulle växla krypto-> fiat ”genom staten” eller genom banken och betala en ”flat rate” för växlingen till fiat? T ex 30%

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Hoppas det är okej att gå lite utanför topic,
Skulle det fungera att istället för all ”krånglig” beskattning på krypto vid vinst/mining nuvarande och dåvarande värde. Att man istället skulle växla krypto-> fiat ”genom staten” eller genom banken och betala en ”flat rate” för växlingen till fiat? T ex 30%

Är det här en hypotetisk frågeställning?

Spontant skulle jag tro att skatteverket är alldelles för brydda om att saker ska gå till på deras sätt för att det där skulle tillåtas.

Pratade med en vän tidigare idag om att det hade varit trevligt med något liknande även om man skulle få betala mer totalt sett. Om så bara för att slippa krånglet. Tvekar på att det kommer bli verklighet oavsett.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är det här en hypotetisk frågeställning?

Spontant skulle jag tro att skatteverket är alldelles för brydda om att saker ska gå till på deras sätt för att det där skulle tillåtas.

Pratade med en vän tidigare idag om att det hade varit trevligt med något liknande även om man skulle få betala mer totalt sett. Om så bara för att slippa krånglet. Tvekar på att det kommer bli verklighet oavsett.

Ja, rent hypotetiskt. Känner bara att det är krångligt med mining/trading. Särskillt om man växlar mellan olika krypto och plånböcker ofta. Eller om du vill köpa någon liten token och måste skicka pengar till x, växla till y, skicka till z och sedan swappa mot å

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Ja, rent hypotetiskt. Känner bara att det är krångligt med mining/trading. Särskillt om man växlar mellan olika krypto och plånböcker ofta. Eller om du vill köpa någon liten token och måste skicka pengar till x, växla till y, skicka till z och sedan swappa mot å

Det skulle kräva en överenskommelse mellan alla länder. Annars växlar du exvis dina krypto till schweizerfrank och sedan CHF till SEK.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det skulle kräva en överenskommelse mellan alla länder. Annars växlar du exvis dina krypto till schweizerfrank och sedan CHF till SEK.

Det behövs väl inte? Alla större transaktioner måste man ju kunna säga vart pengarna kommer ifrån? Sen kan man ju som det är idag låta bli att betala skatt även om det är fel?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Är det nån mer än jag som fått kraftigt sänkt mining rate på sistone?!

Har ett 3080 och använder NiceHash och låg tidigare på ca 100 MH/s, nu är jag nere kring 60 MH/s!

Har Nvidia gjort nåt med drivrutinerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gizmo_8:

Är det nån mer än jag som fått kraftigt sänkt mining rate på sistone?!

Har ett 3080 och använder NiceHash och låg tidigare på ca 100 MH/s, nu är jag nere kring 60 MH/s!

Har Nvidia gjort nåt med drivrutinerna?

Jag ligger på runt 90. Det där har hänt någon enstaka gång för mig med, omstart av datorn och sen har det varit på rätt nivå igen.