Stockholms stad begär att Öppna Skolplattformen ska radera all källkod

Permalänk
Melding Plague

Stockholms stad begär att Öppna Skolplattformen ska radera all källkod

Efter misslyckade försök att hindra tredjepartsapplikationen från att använda Skolplattformens API:er försöker staden nu ta i med hårdhandskarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stockholms stad kan omöjligt vinna i rätten här, och de vet det. Det finns en anledning till att de skickar hot istället för att lämna in en stämning.

Citat:

– Jag förstår om många vårdnadshavare kommer att bli jättearga nu, men det finns en otrolig variation mellan användarna av våra system. De har 3 000 användare, vi har en nästan en halv miljon, och det finns de som inte är glada över att deras uppgifter kanske finns i deras app.

Fast... Det kan det ju omöjligt göra om inte API:et har allvarliga säkerhetsbrister... FUD från stockholms stad sida.

Det är pinsamt för politikerna att 1 person kan utveckla något som är bättre än ett gäng proffesionella utveckare kan göra med 1 miljard i budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast... Det kan det ju omöjligt göra om inte API:et har allvarliga säkerhetsbrister... FUD från stockholms stad sida.

Precis min tanke... Appen kan ju omöjligt hämta mer information än vad servern tillåter. Kan man komma åt information man inte borde ha tillgång till i appen så får ju Stockholm stad laga sitt API..

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med att klaga?
Det är open source, kolla hur de kan läsa API'n och blockera. Klarar de inte av att blockera... Är det väl deras eget fel?

Permalänk
Medlem

Relevant och intressant podcastavsnitt med en av utvecklarna av Öppna Skolplattformen: https://kodsnack.se/410/

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är pinsamt för politikerna att 1 person kan utveckla något som är bättre än ett gäng proffesionella utveckare kan göra med 1 miljard i budget.

Varför skulle det vara av ett intresse att utveckla något som fungerar, ifall det skulle direkt orsaka att pengaflödet minskar?

Samtidigt tycker jag synd om politiker som låter sig vilseledas av powerpoint-programmerande gamar. Så länge buzzwords får politikernas ögon att glimra så öppnas plånboken.

Emellertid är programkoden en kombination tejp, klister och tuggummi.

Jag är ledsen.

Permalänk
Medlem

De som varit med och gjort den här upphandlingen borde aldrig få komma i närheten av en upphandling igen. Hur inkompetent var egentligen projektgruppen?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av offentliga upphandlingar är att det oftast finns enorma brister i beställningarna. Man vet inte vad man behöver eller vill ha. Då brukar det i regel bli dyrt att ordna till med tilläggsbeställningar som går utöver det ursprungliga avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Precis min tanke... Appen kan ju omöjligt hämta mer information än vad servern tillåter. Kan man komma åt information man inte borde ha tillgång till i appen så får ju Stockholm stad laga sitt API..

Jag säger inte att det är det som händer, men appar får tillgång till information som enbart inloggade användare får från serverar. På samma sätt som en mail klient eller FTP klient.

De skulle kunna aggregera den datan för deras egna vinning. Återigen inget som jag tror händer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Skolan hänger inte med. Största bristen är beställaren som jag ser det. Lärare och annan personal vet knappt vad som bör beställas.

Det blir beställningar på funktioner på funktioner och produkten blir en garnnysta, ett fruktansvärt yxigt verktyg att arbeta med.

Det finns inget genomgripande holistiskt sätt att se hur man vill arbeta med verktygen. Konstant lappande och alla systemutvecklare vet hur det blir då

Med detta syftar jag inte bara på just denna artikel - detta genomsyras hela skolvärlden.

Tillägg
Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag säger inte att det är det som händer, men appar får tillgång till information som enbart inloggade användare får från serverar. På samma sätt som en mail klient eller FTP klient.

De skulle kunna aggregera den datan för deras egna vinning. Återigen inget som jag tror händer.

Fast det kan man granska källkoden och se att det inte görs. Sedan är beställningen av Stockholm stad gjord för ett öppet API, vilket uppenbarligen inte levererats.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Administrativ avgift

Helt ärligt förstår jag inte hur j"vla svårt det ska vara med ett system som fungerar bra

Det ska kunna visa och göra följande:

Rapportera barnets tid i skolan / sjukfrånvaro
Du ska kunna sjukanmäla barnet
Skapa en slags journal för barnet med ja vad det nu behöver för specialhjälp/hjälp för varje kurs dvs en enkel notering inget annat
Rapportera betyg
Skolhälsan ska kunna rapportera in hälsostatus kring dessa elever

Vad mer behövs egentligen? Vad mer än betyg + journalen behövs? Inkompetenta personer deluxe.... visst behöver du göra kopplingar osv men så svårt är det inte.... särskilt med en budget på 1 miljard.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt problemet. Har de råkat skapa ett öppet API av misstag för att de är så klantiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Relevant och intressant podcastavsnitt med en av utvecklarna av Öppna Skolplattformen: https://kodsnack.se/410/

Tackar för länken det var intressant att lyssna på deras syn på problemet.
Jag tycker den länken borde finnas med i artikeln.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara lyfta perspektivet att Indien skickar satelliter till mars för mindre pengar än Stockholm Stad lägger på en plattform som är helt trasig och kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag säger inte att det är det som händer, men appar får tillgång till information som enbart inloggade användare får från serverar. På samma sätt som en mail klient eller FTP klient.

De skulle kunna aggregera den datan för deras egna vinning. Återigen inget som jag tror händer.

Jag antar att du menar att appen har tillgång till den information användaren hämtar från hemsidan? Det är en bra poäng, men ett icke-problem om det är öppen källkod. Dessutom påverkar det ju ingen annan än personen som använder appen, vilket jag tycker deras citat implicerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikkotahtinen:

Skolan hänger inte med. Största bristen är beställaren som jag ser det. Lärare och annan personal vet knappt vad som bör beställas.

Det blir beställningar på funktioner på funktioner och produkten blir en garnnysta, ett fruktansvärt yxigt verktyg att arbeta med.

Det finns inget genomgripande holistiskt sätt att se hur man vill arbeta med verktygen. Konstant lappande och alla systemutvecklare vet hur det blir då

Med detta syftar jag inte bara på just denna artikel - detta genomsyras hela skolvärlden.

Även om jag håller med till fullo skulle jag inte säga att det är specifikt för skolan. Finns en hel del system inom kommunal regi som lider av samma problem. Vet att jag jobbat i kommunöverskridande system där vissa rutor som inte har något alls med ens behandling att göra måste kryssas i för att någon annan kommun ville ha det så och det går inte att styra vad som syns för olika kunder utan alla får samma.

Förstår verkligen att det finns sådana där ute som kastar sig in i såna här projekt. Skulle inte kalla mig för programmerare men har själv några småscript som utför saker som är på tok för omständiga när man vill göra dem mer än några enstaka gånger och gissar att det här projektet började på ungefär samma sätt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Nepotism bakom upphandlingen? Kanske ska börja gräva i vem som fick den och hur kopplingarna ser ut. Vem fan bygger ett system för 360k användare för 1 miljard? Varför kostar det alltid 100ggr mer när Stockholms Stad beställer något i jämförelse med ett privat företag?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Vilka partier ät det som står bakom detta?, så man vet vad man aldrig i hela sitt liv någonsin ska rösta på.

Är det M+L+KD+MP+C ?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag antar att du menar att appen har tillgång till den information användaren hämtar från hemsidan? Det är en bra poäng, men ett icke-problem om det är öppen källkod. Dessutom påverkar det ju ingen annan än personen som använder appen, vilket jag tycker deras citat implicerar.

Öppen källkod är ingen magisk fix för trovärdiga program.
Levereras programmet kompilerat så är det enkelt att trycka in lite extra kod med elak funktionalitet och det blir svårt att upptäcka.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med papper och penna. Vill man veta något ringer man och frågar och får samtidigt en mer personlig respons än en siffra i en app.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
99:e percentilen

Varför slösar de först bort gigantiska mängder skattepengar och sedan beter sig som att man kan basera sin säkerhet på att adversaries ska göra som man ber dem?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

De som varit med och gjort den här upphandlingen borde aldrig få komma i närheten av en upphandling igen. Hur inkompetent var egentligen projektgruppen?

Exakt, om något borde de politiker som gjort upphandlingen åtalas för förskingring av skattemedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Vilka partier ät det som står bakom detta?, så man vet vad man aldrig i hela sitt liv någonsin ska rösta på.

Är det M+L+KD+MP+C ?

Det är nog alla som beslutar om något sådant. Intressant nog köpte man in en konsulttjänst för att genomlysa projektet men tydligen har ingen gjort fel

https://www.mkse.com/stockholms-stads-skolplattformen-passera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Vilka partier ät det som står bakom detta?, så man vet vad man aldrig i hela sitt liv någonsin ska rösta på.

Är det M+L+KD+MP+C ?

Ja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Exakt, om något borde de politiker som gjort upphandlingen åtalas för förskingring av skattemedel.

Gör verkligen politiker upphandlingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Gör verkligen politiker upphandlingar?

Nej, naturligtvis inte. Det är tjänstemän på förvaltningar och myndigheter som gör upphandlingar. Politiker kan fatta beslut om att det ska göras, och sen godkänna eller avslå i viss mån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är väldigt intressant när det är någonting som man själv har ganska goda kunskaper om då fattar man vilka totala rötägg som håller på med detta. Undrar hur mycket sådant här det är på andra saker, vägbyggen, husbyggen, skolor, dagis, hantverkare, konsulter är nog oehörda pengar det slösas bort.

Men så var de de som klagade att någon vaktmästare på kommunen fikade en kvart extra om dagen och det var bättre att allt upphandling delades då kunde man spara pengar och allt blev effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag förstår inte riktigt problemet. Har de råkat skapa ett öppet API av misstag för att de är så klantiga?

Säkert företaget som står bakom som inte orkade/kunde bättre. Inte direkt ovanligt med dessa upphandlingar.

Permalänk
Medlem

Alla som vet hur anbud och upphandlingar fungerar, samt även vet hur programmering fungerar kan räkna ut att det blir skit att köra det så. Allt handlar om att göra så lite så möjligt och precis det som står i beställningen. Allt annat blir en tilläggsbeställning. Det krävs en bra beställare och någon form av duktig besiktningsman för att få ett bra resultat.

Om det är ett öppet API så borde de få använda det, om de följer reglerna. De är ju en kommun så de måste ju följa reglerna och kan ju inte göra hur som helst