Permalänk
Medlem

Problem med MySQL och Apache/PHP

Hej gott folk!

Jag har installerat Apache och PHP 4.3.1, kan köra mina PHP-script utan problem. Även sessions. Sitter med Windows. *jooo*

Nu har jag även installerat MySQL och lagt PHP:s testscript i en fil, men det funkar inte...

<? /* Connecting, selecting database */ $link = mysql_connect("127.0.0.1") or die("Could not connect"); print "Connected successfully"; mysql_select_db("test") or die("Could not select database"); /* Performing SQL query */ $query = "SELECT * FROM backa"; $result = mysql_query($query) or die("Query failed"); /* Printing results in HTML */ print "<table>\n"; while ($line = mysql_fetch_array($result, MYSQL_ASSOC)) { print "\t<tr>\n"; foreach ($line as $col_value) { print "\t\t<td>$col_value</td>\n"; } print "\t</tr>\n"; } print "</table>\n"; /* Free resultset */ mysql_free_result($result); /* Closing connection */ mysql_close($link); ?>

Får alltid "could not connect" oberoende av vilket IP jag kör till min maskin, port och namn/lösenord. Någon som har en aning?

Tilläggas kan att jag kan köra mysql i textversionen och köra frågor mot den utan problem.

Permalänk
Legendarisk

Kör med "or die(mysql_error());" istället för dina textrader så får du mer info, och du borde nog ange ett användarnamn.

edit: http://se.php.net/manual/en/function.mysql-connect.php

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Tackar, hade inte skapat någon lämplig MySQL-användare, mysql_error() upplyste mig om det hela!