Windows "uppdaterar" Radeon-drivrutiner till äldre version

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Jag lyckades lösa det *knacka på trä* och har inte haft krångel med mitt adrenaline på länge. Jag gjorde så att jag stoppade driver installation både genom "register" och "group policy"

Jag TROR att jag följde den här, och då förslag 2 och 3:
https://community.amd.com/t5/drivers-software/windows-replacing-amd-driver/td-p/633007

Tack för svar! Testade dessa varianter tidigare.
Har kört DDU med nätverkskabeln utdragen och installerat nya drivrutiner. Trots detta installerades gamla drivrutiner efter en stund inloggad i Windows. Jag antar att det legat någon lokal installationsfil kvar som ställt till det.

Nu är datorn formaterad och windows ominstallerat. Skiter det sig igen så får jag testa lösningarna i guiden igen du skickade. Funkar inte detta så kommer jag reklamera grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Smörgåsen:

Tack för svar! Testade dessa varianter tidigare.
Har kört DDU med nätverkskabeln utdragen och installerat nya drivrutiner. Trots detta installerades gamla drivrutiner efter en stund inloggad i Windows. Jag antar att det legat någon lokal installationsfil kvar som ställt till det.

Nu är datorn formaterad och windows ominstallerat. Skiter det sig igen så får jag testa lösningarna i guiden igen du skickade. Funkar inte detta så kommer jag reklamera grafikkortet.

Nu har datorn varit igång i flera timmar och drivrutinerna verkar inte strula. Funkar inte lösningarna som tintinj föreslog så skulle jag rekomendera att installera om windows. Då slipper man i alla fall lägga flera timmar i forum och testa lösningar som bara gör en frustrerad när de inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite mer optimerat nu med de nya drivisarna då mitt asus tuf 7900 xtx presterar mycket bättre än mitt 4080 super i 3dmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgåsen:

Tack för svar! Testade dessa varianter tidigare.
Har kört DDU med nätverkskabeln utdragen och installerat nya drivrutiner. Trots detta installerades gamla drivrutiner efter en stund inloggad i Windows. Jag antar att det legat någon lokal installationsfil kvar som ställt till det.

Nu är datorn formaterad och windows ominstallerat. Skiter det sig igen så får jag testa lösningarna i guiden igen du skickade. Funkar inte detta så kommer jag reklamera grafikkortet.

DDU ska ha en knapp för att tvinga Windows att sluta installera drivrutiner själv, så är det för nVidia iaf och antar därför att det är likadant för AMD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9