Nvidia Geforce RTX 3080 Ti – ett dyrt och fullkomligt onödigt grafikkort

Permalänk
Medlem

Önskar att jag hade fel...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den som engagerar sig lite i frågan istället för att leverera oinsatta förytliganden vet om att butikerna faktiskt jobbar aktivt med frågan och motarbetar det du ondgör dig över. De kan naturligtvis inte ösa pengar på system som inte innebär någon särskilt stor inkomstkälla för dem, så du kanske skall försöka anpassa dina förväntningar efter verkligheten istället.

Då jobba dem väldigt dåligt. För det har inte märkts någon skillnad. Korten är fortfarande slut på under 1 minute.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bernd_P1:

Då jobba dem väldigt dåligt. För det har inte märkts någon skillnad. Korten är fortfarande slut på under 1 minute.

Vilket beror mer på obefintlig tillgång från tillverkare än bristande arbetsmetoder hos återförsäljarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dammit! Missade chansen på Proshop. Varan kom och varan försvann!!
Nåväl

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Roffade åt mig 4st. Ska köra skiten ur dom och tjäna bitcoin sen sälja svindyrt på blocket. Kapitalism! <3 *s*

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Då jobba dem väldigt dåligt. För det har inte märkts någon skillnad. Korten är fortfarande slut på under 1 minute.

Om en ÅF får 150 kort och har efterfrågan på typ 3000 kort. Då är det ju inte mycket de kan göra?

AMD och Nvidia gick ju ut och slog sig på bröstet med deras anti-bot-lösningar. Som var helt verkningslösa.
Det finns inte jättebra lösningar på problemet, de lösningar som finns är enkla att kringgå så de är inga lösningar i praktiken.

Det är inte direkt som om återförsäljare vill sänka pengar på att custombygga en lösning för ett temporärt problem som drabbar produkter som traditionellt sett är förknippade med låg vinstmarginal.

Det är ju inte som om ÅF trånar efter att ha skalpers och miners som kunder. De vill ju ha ”riktiga” kunder som köper mer än bara ett grafikkort och som kommer tillbaka om ett år och köper ett till. Så hade det funnits verkningsfulla metoder hade de använts i större utsträckning.

Komplett testade ju någon slags utlottning av köplats den här gången. Har dock inte koll på hur det lirade i praktiken.

Men grundproblematiken är ju ändå hur man än vänder på det:
Korten hade tagit slut på 1 minut även om alla bots och scalpers blockerades av den enkla anledningen att det är så få kort.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Roffade åt mig 4st. Ska köra skiten ur dom och tjäna bitcoin sen sälja svindyrt på blocket. Kapitalism! <3 *s*

Amen

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jay är nyfiken på om någon här faktiskt fick tag det för 12900kr, vad jag kunde se hade Proshop antingen 15 eller 30 st kort till det priset, men nu är det priset inte listat längre.

Jag försökte på proshop men när kl slog 15 var alla 30+ borta. (15+ per kort a la 2 kort)

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Många inlägg i denna tråd hade passat bättre här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1587887-plats-for-lite...

Då borde du skriva av dig i den tråden istället .Ditt inlägg passar som handsken där .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Jag försökte på proshop men när kl slog 15 var alla 30+ borta. (15+ per kort a la 2 kort)

Får lite en känsla av att det var en väldigt symbolisk mängd kort till det låga priset för att kunna säga att korten lanserades till MSRP när verkligheten är att i princip alla låg över de 16800 som gällde för 3090...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag blev erbjuden att köpa såklart det dyraste jävla kortet....
MSI GeForce RTX3080Ti SUPRIM X 21499kr (!!)

Billigaste kostade 12900kr och såklart lottar man in detta.

Permalänk
Medlem

Förstår inte ens att folk kan motivera att köpa ett kort för 20k som man endast får ut ca 3 mer i fps jämfört med ett 3080 som gick för 7000-8000 vid lanseringen. Detta är ren idioti.

Det är nästan exakt ett 3080 för 13k till. Den är till och med dyrare än 3090 (när den lanserades) som är bättre än 3080 ti.

Permalänk
Medlem

21500kr, går ju inte ens att scalpa till dom här cp-priserna.

Permalänk
Medlem

Har inte följt utvecklingen men hur kommer det sig att 3080ti kostar som ett 3090? är det snabbare än 3090? priserna börjar bli rejält galna haha, inte ens topmodellen av kort för över 20k

Permalänk
Medlem

Jag kastkräks på det hela.
Tack Komplett, jag känner mig som en vinnare, verkligen!

GRATTIS !! DU KAN KÖPA EN GPU FÖR 21500KR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

är det snabbare än 3090?

Du är medveten om att du skriver i tråden som rör recensionen av kortet?

Permalänk
Medlem

Jag ger nästan upp, min 5 år gamla dator kan inte uppgraderas. Jag får väl helt enkelt vänta tills den dör och sedan vara utan dator. Priserna lär ju inte stabilisera sig och komma runt 6-8k för en maxad gpu. Jag är jätte kluven över vad jag ska göra? Lägga ner spelandet och satsa på annat kanske. Så otrolig tråkig utveckling, jag förstår att marknaden styr men detta är sjukt.
Man landar väl runt 40-50k för en maxad dator. Vad är nästa prisutveckling, 100-200k för en maxad dator?

Permalänk
Inaktiv

Vågar man verkligen köpa begangnade grafikkort ur de nyaste två generationerna? Vad är skicket på ett kort som mineat på 100% i ett år? För mig blir det nytt om priserna går ner eller inte alls.

Permalänk
Medlem

11000kr jag gav för ett EVGA 3080 Black XC3 och vattenblock känns riktigt fint just nu.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Komplett körde utlottning om man vill ha tag i ett. Fick en offert från komplett på ett msi för 21500:- 😂 som hittat

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ipac:

Du är medveten om att du skriver i tråden som rör recensionen av kortet?

Det: plus varför skulle det lägre numrerade och billigare kortet vara bättre?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Då borde du skriva av dig i den tråden istället .Ditt inlägg passar som handsken där .

Ditt inlägg passar bättre där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Vågar man verkligen köpa begangnade grafikkort ur de nyaste två generationerna? Vad är skicket på ett kort som mineat på 100% i ett år? För mig blir det nytt om priserna går ner eller inte alls.

Tvivlar på att någon större andel av alla gamers sitter och tröskar med mining, inte minst med tanke på den extremt volatila marknaden för kryptovalutor. Sen finns det ju alltid lycksökare såklart, men av alla andra potentiella risker med att köpa begagnat (t.ex. felaktig hantering som resulterat i ESD-skador) så är nog mining inte högst på listan i alla fall.

Permalänk
Medlem

Man mår ju ändå rätt gött att man fick tag på ett 3080 FTW3 Ultra för 9500:- när man ser detta.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ditt inlägg passar bättre där.

Nu fick ju kortet MASSIV kritik av i princip alla som testat kortet . Förstår att det är jobbigt och inse att det kanske inte var så bra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Vågar man verkligen köpa begangnade grafikkort ur de nyaste två generationerna? Vad är skicket på ett kort som mineat på 100% i ett år? För mig blir det nytt om priserna går ner eller inte alls.

Tveksamt faktiskt dom klockar ner processorn men höjer ramminnet det får jobba 24/7 . Jag hade inte tagit det kortet med tång .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Man mår ju ändå rätt gött att man fick tag på ett 3080 FTW3 Ultra för 9500:- när man ser detta.

Fick precis meddelande av Inet att mitt beställda EVGA 3080 kanske skulle komma 12/8. Tur att jag sprang över ett MSI 3080, dock kostade det mer än jag ville lägga. Betala extra för en kylare jag inte använder. Jävlar vad törstiga dom nya korten är, 430w.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Så lyckades någon köpa ett rtx 3080 ti då? eller försvann dom lika snabbt som alla andra releaser?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeky:

Jag ger nästan upp, min 5 år gamla dator kan inte uppgraderas. Jag får väl helt enkelt vänta tills den dör och sedan vara utan dator. Priserna lär ju inte stabilisera sig och komma runt 6-8k för en maxad gpu. Jag är jätte kluven över vad jag ska göra? Lägga ner spelandet och satsa på annat kanske. Så otrolig tråkig utveckling, jag förstår att marknaden styr men detta är sjukt.
Man landar väl runt 40-50k för en maxad dator. Vad är nästa prisutveckling, 100-200k för en maxad dator?

Det kommer inte hålla på så länge för i så fall kommer man om 5 till 10 år säga kommer du ihåg förr så spelade folk på sina datorer . Dom behöver inte göra low end vilket aldrig har hänt förut . Kanske blir som med 1000 serien Nvidia slutade med tillverkningen begagnat priserna rasade något extremt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeky:

Jag ger nästan upp, min 5 år gamla dator kan inte uppgraderas. Jag får väl helt enkelt vänta tills den dör och sedan vara utan dator. Priserna lär ju inte stabilisera sig och komma runt 6-8k för en maxad gpu. Jag är jätte kluven över vad jag ska göra? Lägga ner spelandet och satsa på annat kanske. Så otrolig tråkig utveckling, jag förstår att marknaden styr men detta är sjukt.
Man landar väl runt 40-50k för en maxad dator. Vad är nästa prisutveckling, 100-200k för en maxad dator?

Fast du måste ju inte köpa ett ”maxat” grafikkort. Så om du vill fortsätta spela och behöver ett nytt kort kan du köpa ett begagnat 2080 ti eller dyl. Jag gissar att begagnatpriserna för dem ligger runt 6-8k.

Skrivet av ottoblom:

Det kommer inte hålla på så länge för i så fall kommer man om 5 till 10 år säga kommer du ihåg förr så spelade folk på sina datorer . Dom behöver inte göra low end vilket aldrig har hänt förut . Kanske blir som med 1000 serien Nvidia slutade med tillverkningen begagnat priserna rasade något extremt .

Ja, en mycket konstig marknad vi är i just nu. Lika konstigt som att ha mellanslag före skiljetecken