Nvidia Geforce RTX 3070 Ti – en enda stor axelryckning

Permalänk
Medlem

Vad tror ni det kommer hamna på ?10 k ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

De kanske fyller upp gapet mellan RTX 3070 Ti och RTX 3080 med en 5% bantad GA102 krets? Och hittar på något nytt Super Ti namn. Givetvis tillverkar de i sedvanlig ordning endast ett handfull ex för butikerna att sälja på launch-dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Vad tror ni det kommer hamna på ?10 k ?

Här är Kompletts priser och deras lottdragning:
https://www.komplett.se/kampanj/142074/rtx-lansering
Från 7799:- till 10999:-

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Varför i h-e lägga tid och kraft på detta när FE-korten ändå inte säljs i här, och tillgången till 3:e-partskort kan förmodas bli väldigt knapp!

Håller fullständigt med dig här. Ser istället att Jonas eller vem nu ansvarig är tackar nej till FE korten i framtiden. Varför hjälpa dem visa upp sina kort om de inte ens vill sälja dem i Sverige. Säg nej tack men vi väntar in tredjepart, prestanda mm tar vi då liksom. Tycker det är fel mot dem som vill ha ett eller ville ha ett fe kort förut. Ger min support mot företag som vill sälja till oss istället för att ge tummen upp till ett företag som fullständigt skiter i oss.

Vi uppskattar allt ni på swec gör. Men ibland tycker jag ni borde helt enkelt säga nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Håller fullständigt med dig här. Ser istället att Jonas eller vem nu ansvarig är tackar nej till FE korten i framtiden. Varför hjälpa dem visa upp sina kort om de inte ens vill sälja dem i Sverige. Säg nej tack men vi väntar in tredjepart, prestanda mm tar vi då liksom. Tycker det är fel mot dem som vill ha ett eller ville ha ett fe kort förut. Ger min support mot företag som vill sälja till oss istället för att ge tummen upp till ett företag som fullständigt skiter i oss.

Vi uppskattar allt ni på swec gör. Men ibland tycker jag ni borde helt enkelt säga nej tack.

Ja vad är det för mening med ett kort som inte går att köpa och dessutom har ett påhittat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Ja vad är det för mening med ett kort som inte går att köpa och dessutom har ett påhittat pris.

Anledningen att FE blir intressant för recensenter är väl just att det är tillgängligt först, så om man vill ha ut en artikel tidigt där man iaf kan titta på prestandan så är det väl det kortet som gäller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Siimuliize:

Håller fullständigt med dig här. Ser istället att Jonas eller vem nu ansvarig är tackar nej till FE korten i framtiden. Varför hjälpa dem visa upp sina kort om de inte ens vill sälja dem i Sverige. Säg nej tack men vi väntar in tredjepart, prestanda mm tar vi då liksom. Tycker det är fel mot dem som vill ha ett eller ville ha ett fe kort förut. Ger min support mot företag som vill sälja till oss istället för att ge tummen upp till ett företag som fullständigt skiter i oss.

Vi uppskattar allt ni på swec gör. Men ibland tycker jag ni borde helt enkelt säga nej tack.

Det finns dock ett värde i att testa FE-korten, och det är för att få en absolut baslinje kring prestanda, energieffektivitet i och funktioner för respektive modell i uppställningen – utan att något påverkas av partnertillverkarnas individuella designbeslut.

Precis som @evil penguin skriver är det också kortet vi har möjlighet att få tillgång till först, och då det tar extremt mycket tid i anspråk att testa grafikkort så kan varje dag extra där hjälpa enormt för att slippa jobba ihjäl sig på kvällar/helger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det finns dock ett värde i att testa FE-korten, och det är för att få en absolut baslinje kring prestanda, energieffektivitet i och funktioner för respektive modell i uppställningen – utan att något påverkas av partnertillverkarnas individuella designbeslut.

Precis som @evil penguin skriver är det också kortet vi har möjlighet att få tillgång till först, och då det tar extremt mycket tid i anspråk att testa grafikkort så kan varje dag extra där hjälpa enormt för att slippa jobba ihjäl sig på kvällar/helger.

Yes, men priser och omdöme hör inte hemma här

Permalänk
Medlem

Lite knas att man valt att lägga täckplåt över kylfläns-finsen på den bakre halvan av kortet.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Ja vad är det för mening med ett kort som inte går att köpa och dessutom har ett påhittat pris.

Vet att andra har svarat redan men fe hade recensions embargo idag så du vet ungefär vad den presterar och kan bilda dig en uppfattning vad du är villig att betala.
Partnerkorten har review embargo imorn...så antingen kollar du recensionen eller köper kortet i blindo.
Det är visseligen Nvidias fel men nu är ju situationen såhär. Då är det ju bättre att veta ungefär var ett 3070ti ska prestera och hur mycket effekt det drar så du/jag kan samma knappen och hoppas på att få tag på ett kort för under 8000kr vilket är min smärtgräns.

Även om den chansen är väldigt låg. Någon gång kommer mitt 3060 för 4000 så frågan är ju vad man betalar för kort nu eller hur länge man väntar på att priser eller tillgången ska förbättras

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

När ett företag som lever på försäljning, uttrycker sig här, då är det illa ställt.

"4. Om du är en av de som får köpa ett kort kommer du, efter lanseringen 2021-06-10 15:00"

Om du en de som FÅR köpa ett kort, inte kan utan får...

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

När ett företag som lever på försäljning, uttrycker sig här, då är det illa ställt.

"4. Om du är en av de som får köpa ett kort kommer du, efter lanseringen 2021-06-10 15:00"

Om du en de som FÅR köpa ett kort, inte kan utan får...

Är ju ett bra sätt att undvika många scripts som tar alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

När ett företag som lever på försäljning, uttrycker sig här, då är det illa ställt.

"4. Om du är en av de som får köpa ett kort kommer du, efter lanseringen 2021-06-10 15:00"

Om du en de som FÅR köpa ett kort, inte kan utan får...

Kanske är dumt uttryckt men tycker fortfarande det är en ganska bra lösning i nuvarande situation, speciellt då de ger en till 23:59 på sig att registrera vilket kort man vill ha för att eventuellt kunna se några recensioner.

Permalänk
Medlem

Att kunna plocka upp detta kortet för 7800kr vid release om man har tur känns sorgligt nog som ett fynd på dagens marknad där 3080-kort kan gå för det dubbla utan problem =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

De kan lägga ner all GPU-testning tills tillgången blir normal igen, föga instressant att läsa om produkter som inte går att få tag i. Finns mycket annat datorrelaterat som de kan ta tag i, tycker SweC håller på att glida mot att bli ett NH2.

Fortsätter det så här med skalpers, kretsbrist och mormor vet vad, kommer intresset att tyna bort och likväl datorsajter plus YouTube kanaler förlora sina inkomster.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kommer lugnt att ligga kvar på min order av TUF 2080 non OC till lanseringspris och se vad FidelityFX Super Resolution kan göra för mitt 5600 XT.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som att vissa kort kommer gå för en slant under mitt 3070 så man kommer väl hänga på låset och försöka hugga ett sådant sen skicka tillbaka, alternativt sälja mitt 3070 så man kommer billigare undan.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Får väl testa om man vinner på lotto och får tag på ett ASUS TUF 3070 Ti till "introducerings MSRP pris" vilket är i stilen lite billigare än billigaste 3060 Ti typ just nu men annars kan det kvitta och väntan fortsätter...

Känns desperat att i norden får 3:e partners tillverkare agera introduktionspris ersättare till FE kort. Skulle va intressant att veta hur många kort man slåss om.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

priserna kommer aldrig sjunka så länge folk köper och varför köper folk när det inte ens finns lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

De kan lägga ner all GPU-testning tills tillgången blir normal igen, föga instressant att läsa om produkter som inte går att få tag i. Finns mycket annat datorrelaterat som de kan ta tag i, tycker SweC håller på att glida mot att bli ett NH2.

Ja Sweclockers kan ju börja testa segelbåtar istället, finns det väl iallafall gott om? Klart en hemsida fokuserad på hårdvara ska testa nya produkter oavsett tillgång, ger konsmenter mer makt när produkterna väl finns och visar på hur giriga Nvidia är.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kan det vara så att dessa nya Ti-kort egentligen kommer fram p.g.a. kretsbristen? Jag menar.. om en krets inte är fullt presterande för att kunna klassas som ett 3080, men inte riktigt så "illa" att vara ett 3070.. då slänger man på 3070Ti och säljer det ändå?

Kan såklart vara helt ute och cyklar, men försöker se något logiskt i det hela 😆

Det verkar snarare vara vara ett överklockat 3070, med tanke på att det inte är baserat på 3080 som Ti brukar vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Det verkar snarare vara vara ett överklockat 3070, med tanke på att det inte är baserat på 3080 som Ti brukar vara

Absolut, jag får tom mer i TimeSpy i både grafik och total poäng med mitt 3070 och lite OC, så att kalla detta för uppgradering är att fara med viss osanning

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är inte 3070 ti vad 3070 egentligen skulle vara från början? Ett litet hopp över 2080 ti, precis sådär lagom.

Permalänk
Medlem

RTX 3070, fast med högre energiförbrukning och högre pris ... 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Får väl testa om man vinner på lotto och får tag på ett ASUS TUF 3070 Ti till "introducerings MSRP pris" vilket är i stilen lite billigare än billigaste 3060 Ti typ just nu men annars kan det kvitta och väntan fortsätter...

Känns desperat att i norden får 3:e partners tillverkare agera introduktionspris ersättare till FE kort. Skulle va intressant att veta hur många kort man slåss om.

Kliar lite i fingrarna om Introduktionpriset ör bra på en 3070 ti tuf..

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Det här kortet har jag väntat på. I och med att jag inte har ett RTX 3070-kort känns det inte helt värdelöst. Om priset stämmer någorlunda är det ju billigare än RTX 3070 också.

Permalänk
Medlem

Extremt provocerande att de släpper nya kort när de inte har levererat de korten folk beställt för över ett halvår sedan när de använder samma kretsar.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja Sweclockers kan ju börja testa segelbåtar istället, finns det väl iallafall gott om? Klart en hemsida fokuserad på hårdvara ska testa nya produkter oavsett tillgång, ger konsmenter mer makt när produkterna väl finns och visar på hur giriga Nvidia är.

Segelbåtar??? Jahaa, du vill vara lustig. Skrev jag inte datorrelaterat, jo visst gjorde jag. Men självklart, det kan absolut finnas datorrelaterade saker på en segelbåt, dock var det inte specifikt det som åsyftades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Att kunna plocka upp detta kortet för 7800kr vid release om man har tur känns sorgligt nog som ett fynd på dagens marknad där 3080-kort kan gå för det dubbla utan problem =/

Om jag skulle få tag i det kortet för 7800 kan jag sälja mitt 3080, få ett 3070Ti och ändå ha lika mycket pengar kvar som jag betalade för 3080 i November. Det är f*n helt sjukt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se ifall Sweclockers kan få ett vanligt 3070 att prestera helt jämt med detta 3070TI genom att testa en variant med olåst strömbudget och sedan överklocka minnena lite också. Kan man få ett vanligt 3070 att gå jämt med 3070Ti genom att öka strömbudgeten till kring 300 Watt via överklockning och även höja minnena nått? Tycker jag skulle vara ett intressant test att se....

Vi lever helt klart i sjuka tider där Nvidia kan komma undan med detta. Nu blir konsumenterna scalpade direkt från leverantör...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version