PS5/Xbox series X - 2k eller 4k monitor (27”)?

Permalänk
Medlem

PS5/Xbox series X - 2k eller 4k monitor (27”)?

Hej,

Har ersatt min dator med en Xbox Series X. Tanken är att till större delen spela med mus och tangentbord. Har kvar min gamla 1080-dataskärm som jag tänkt byta ut.

Ni som spelar PS5 eller Xbox Series X på 27” monitor, är det 4k eller 2k som gäller? Är det overkill med 4k?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket du gillar ögongodis. Själv skulle jag aldrig koppla upp ett PS5 till något annat än en 4K TV/skärm. Men någon annan kanske inte bryr sig om det lika mycket. Tänk på att skärmen måste ha HDMI 2.1 om den ska klara av 4K @ 120fps. Osäker på hur många stortitlar en ps5 klarar av att spela upp i 120fps 4K. Någon annan kanske vet.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att det blir tungt för mitt Xbox Series X att orka med spel i 4k, än mer tungt om detta ska ske i 120Hz.

Är ett stort fan av Battlefield. Undra hur stor chansen är att BF2042 kommer köra 4k 120hz på Xbox?

Självklart vore det trevligt att kunna maxa konsolen

Har börjat kika på hdmi-2.1-skärmar.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Micke_JKUR:

Rent spontant känns det som att det blir tungt för mitt Xbox Series X att orka med spel i 4k, än mer tungt om detta ska ske i 120Hz.

Är ett stort fan av Battlefield. Undra hur stor chansen är att BF2042 kommer köra 4k 120hz på Xbox?

Självklart vore det trevligt att kunna maxa konsolen

Har börjat kika på hdmi-2.1-skärmar.

Med tanke på att BF2042 kommer till PS4 och Xbox One så är det inte alls omöjligt att det finns ett performance mode där ialf Series X kan köra det i 120 fps.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 1440p-monitor. Att spela i 120fps känns mycket bra!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Bumpar denna tråd!

Kan det bidras med förslag på en schysst monitor till ps5? Jag har själv börjat kolla en del på 32 tummare med 2.1 hdmi 4k.

Går att läsa en del här också:
https://www.inet.se/kampanj/6305/hdmi-2-1-datorskarm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThungPhung:

Bumpar denna tråd!

Kan det bidras med förslag på en schysst monitor till ps5? Jag har själv börjat kolla en del på 32 tummare med 2.1 hdmi 4k.

Går att läsa en del här också:
https://www.inet.se/kampanj/6305/hdmi-2-1-datorskarm

Problemet med samtliga dessa skärmar är prisbilden jämfört med en LG OLED C1 48" som du kan få för under <9000kr i dagsläget och där datorskärmens färger ser urblekta ut i jämförelse med OLED-panelen.

Nu är jag med på att det är två olika saker med en skärm vs TV och 48" är kanske för stort för att ha på ett skrivbord.
Tyvärr är 42" C2 lite för dyr i dagsläget då den precis lanserats men kommer krypa ner i pris under året och mot Black Week.

Permalänk
Skrivet av edson:

Problemet med samtliga dessa skärmar är prisbilden jämfört med en LG OLED C1 48" som du kan få för under <9000kr i dagsläget och där datorskärmens färger ser urblekta ut i jämförelse med OLED-panelen.

Nu är jag med på att det är två olika saker med en skärm vs TV och 48" är kanske för stort för att ha på ett skrivbord.
Tyvärr är 42" C2 lite för dyr i dagsläget då den precis lanserats men kommer krypa ner i pris under året och mot Black Week.

Körde på LG oled! Tack för svaret!