Permalänk
Inaktiv

HDMI signalen kan väl innehålla minst 16 kanaler så det måste bero på hårdvara och program vad som är möjligt eller ej. I Media Express som följer Blackmagic designs hårdvara för capturing och broadcasting syns 16 kanaler men mina kort klarar bara två. Men så vitt jag förstår så är dom övriga till surround sound för hårdvara och program som fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men 5.1 är inte 7.1 vilket är hela poängen med frågeställningen.

My bad, läste tydligen INTE frågan i slutet xD

Det går att supportera 7.1 via HDMI ARC om ljudet är komprimerat. Detta är dock "hit and miss", Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio codec stöds av din förstärkare. Källmaterialet måste hålla högst 96 kHz per ljudkanal (8st), är det högre än 96 kHz per kanal kommer ljudet att falla tillbaka på 5.1 ljud via ARC (fallbacken kan faila och då låter det knastrigt och digitalt, eller inget alls). Blandar du in displayport till hdmi på detta är det bara extra problematik.

I ditt fall blir det bitstream via Grafikkortets hdmi port ->TV sedan kabel två från Tv'ns HDMI ARC port > Förstärkarens HDMI ARC port, se till att kablarna är av hyfsad kvalitet dvs märkta med HDMI certifiering och är minst version 1.4 Ethernet over HDMI

Återigen spelar källmaterialet stor roll för att 7.1 ska fungera. Modernt källmaterial kommer högst sannolikt ge 5.1 oftast via HDMI ARC. Så reencode:a materialet själv är nog det att tänka på om det strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

My bad, läste tydligen INTE frågan i slutet xD

Det går att supportera 7.1 via HDMI ARC om ljudet är komprimerat. Detta är dock "hit and miss", Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio codec stöds av din förstärkare. Källmaterialet måste hålla högst 96 kHz per ljudkanal (8st), är det högre än 96 kHz per kanal kommer ljudet att falla tillbaka på 5.1 ljud via ARC (fallbacken kan faila och då låter det knastrigt och digitalt, eller inget alls). Blandar du in displayport till hdmi på detta är det bara extra problematik.

I ditt fall blir det bitstream via Grafikkortets hdmi port ->TV sedan kabel två från Tv'ns HDMI ARC port > Förstärkarens HDMI ARC port, se till att kablarna är av hyfsad kvalitet dvs märkta med HDMI certifiering och är minst version 1.4 Ethernet over HDMI

Återigen spelar källmaterialet stor roll för att 7.1 ska fungera. Modernt källmaterial kommer högst sannolikt ge 5.1 oftast via HDMI ARC. Så reencode:a materialet själv är nog det att tänka på om det strular.

Vilket inte är så lätt när det är fysiska BD-skivor.

Jo, jag vet att majoriteten av BD är enbart 5.1 men jag har en hel del som är 7.1. Och nej, jag vill inte rippa dem.

Nåväl, får testa när jag får tag på grafikkortet och se om jag får ihop det. Jag har visserligen ytterst lite material i 4k men det beror ju mest på att jag inte kunnat titta på det ännu så inte känt det lönt att skaffa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Vilket inte är så lätt när det är fysiska BD-skivor.

Jo, jag vet att majoriteten av BD är enbart 5.1 men jag har en hel del som är 7.1. Och nej, jag vill inte rippa dem.

Nåväl, får testa när jag får tag på grafikkortet och se om jag får ihop det. Jag har visserligen ytterst lite material i 4k men det beror ju mest på att jag inte kunnat titta på det ännu så inte känt det lönt att skaffa.

Fysiska skivor ska inte vara nått problem för spelaren ska kunna ge ut 5.1 ljud om den uppfyller standardkraven om du ställer in det rätt bör det funka utmärtkt att överföra DD/DTS via spdif.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fysiska skivor ska inte vara nått problem för spelaren ska kunna ge ut 5.1 ljud om den uppfyller standardkraven om du ställer in det rätt bör det funka utmärtkt att överföra DD/DTS via spdif.

Det gör ju inte det. Jag får ju inte ut 7.1 den vägen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Det gör ju inte det. Jag får ju inte ut 7.1 den vägen.

jag skrev att spelaren ska kunna ge ut 5.1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

jag skrev att spelaren ska kunna ge ut 5.1

Men hela tråden handlar om att jag vill få fram 7.1

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Men hela tråden handlar om att jag vill få fram 7.1

Ja men du sa ju att du bara kan få stereo via spdif och det är fel för du kan få 5.1 och frågan är också om du har möblerat rätt så du har möjlighet att höra skillnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men du sa ju att du bara kan få stereo via spdif och det är fel för du kan få 5.1 och frågan är också om du har möblerat rätt så du har möjlighet att höra skillnaden.

Jag ser på förstärkaren hur många kanaler jag får ut så möbleringen är definitivt inte problemet. Allt ljud kommer dessutom ur enbart front H och V när jag kopplat så. Jag kan säkert ställa in så att jag får 5.1 den vägen men det är fortfarande inte 7.1

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag ser på förstärkaren hur många kanaler jag får ut så möbleringen är definitivt inte problemet. Jag kan säkert ställa in så att jag får 5.1 den vägen men det är fortfarande inte 7.1

Möbleringen är var du placerar högtalarna i förhållande till var du sitter och akustiken och förstärkaren kan inte påverka 7.1 eller 5.1 utan det är i så fall BD spelaren som ska ställas in på att skicka ut 5.1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Möbleringen är var du placerar högtalarna i förhållande till var du sitter och akustiken och förstärkaren kan inte påverka 7.1 eller 5.1 utan det är i så fall BD spelaren som ska ställas in på att skicka ut 5.1

Ursäkta att jag blir lite irriterad men du verkar inte läsa vad jag skriver.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Ursäkta att jag blir lite irriterad men du verkar inte läsa vad jag skriver.

Jo men du verkar inte heller läsa vad jag skriver, jag förstår att du vill överföra 7.1 ljud via hdmi men eftersom det inte går med nuvarande hårdvara så föreslog jag ett 5.1 alternativ som du kan använda så du i vart fall inte behöver använda stereo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Problemet är att kortet bara har en HDMI-utgång. Jag har redan tänkt den tanken. Osäker huruvida DVI-portarna även skickar med ljudet så att jag kan sätta en DVI-HDMI-adapter och få funktionen den vägen.

DVI-portarna kan skicka ljud ja, då kan du sätta dit DVI-HDMI adapter och köra ljud ut från dem, inga problem.
Mitt GTX-1060 kan skicka både till vanliga HDMI porten och genom DVI porten.
Jag brukar köra "ljudmixeralternativ" och då skicka en ljudström till TVn och en annan till datorskärmen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

DVI-portarna kan skicka ljud ja, då kan du sätta dit DVI-HDMI adapter och köra ljud ut från dem, inga problem.
Mitt GTX-1060 kan skicka både till vanliga HDMI porten och genom DVI porten.
Jag brukar köra "ljudmixeralternativ" och då skicka en ljudström till TVn och en annan till datorskärmen.

/Lifooz

Tror jag provar med DP-HDMI istället till att börja med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Missar jag nåt här?
För det är ju ett enkelt problem att fixa?

Grafikkortet har en displayport/hdmi/dvi (troligen 1/1/2) ut om jag förstått det rätt?
Och ARC funkar inte men då finns det fortfarande en enkel och billig lösning kvar.

Du kör med hdmi kabel till recievern och sen kör du en "DVI till HDMI" (kostar lika mycket som en hdmikabel) kabel till tv´n, du får då exakt samma bild till tv´n som om du använt hdmi kabeln, och du får allt hdmi ljud till receivern.
Finns dock tre nackdelar att köra så här!
1,Tv´n får inget ljud från datorn!
2,Du får ej en OSD bild från receivern på tv´n!
3,Du tar upp en extra hdmi plats i tv´n och behöver ändra kanal om du ska titta på nåt som sitter i receivern!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Missar jag nåt här?
För det är ju ett enkelt problem att fixa?

Grafikkortet har en displayport/hdmi/dvi (troligen 1/1/2) ut om jag förstått det rätt?
Och ARC funkar inte men då finns det fortfarande en enkel och billig lösning kvar.

Du kör med hdmi kabel till recievern och sen kör du en "DVI till HDMI" (kostar lika mycket som en hdmikabel) kabel till tv´n, du får då exakt samma bild till tv´n som om du använt hdmi kabeln, och du får allt hdmi ljud till receivern.
Finns dock tre nackdelar att köra så här!
1,Tv´n får inget ljud från datorn!
2,Du får ej en OSD bild från receivern på tv´n!
3,Du tar upp en extra hdmi plats i tv´n och behöver ändra kanal om du ska titta på nåt som sitter i receivern!

Bra idé, men du kan inte få ut 4k ur en DVI till HDMI-kabel.

Det finns nog bara en bra lösning här och det är att köpa en 4k receiver.
Har själv brottats med samma problem och nöjde mig med DD5.1 över ARC. Den enda lösningen jag kunde hitta som alltid funkar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Så det var det jag missade
Inte pillat så mycket med mer än 1440p så.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ska ändå se om jag får det fungera med en HDMI och en DP till HDMI, får prova båda vägar och se. För den som går till förstärkaren kan jag köra minimal upplösning då det ändå inte ska visas något via den.

En ny förstärkare finns på önskelistan, såväl som ett nytt HTPC-bygge, men ekonomin tillåter inte det för tillfället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Själv tröttnade jag, jag fick ut ljud via Hdmi från cpu samt via den adapter men då blev det fel på ljudet eller skärmen. Valde att låta bli freesync även om jag tyckte om det och gick vanligt genom Onkyo förstärkaren ( blev problemfritt). Hade önskat orka fixa det med splitter men då undrar jag hur man får igång dolby atmos och liknande.