Windows 11 släpps 5 oktober – slutgiltiga systemkrav spikade

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det som krävs från Zen+ och varför?

Det är extremt oklart. Något som alla processorer som stöds av Win11 har gemensamt är Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI), vilket förklarar varför äldre CPUer inte stöds. Det enda undantaget är Zen+, som precis som Zen 1 inte verkar stödja det och alltså inte borde stödjas av Win11.

Så antingen är det trots allt något i hårdvaran som skiljer sig åt tillräckligt mellan Zen 1 och Zen+ för att den senare ska fungera bättre, eller så har Microsoft råkat ta med Zen+ av misstag (de blandade kanske ihop 2000-serien och "Zen 2"?). Eller så har de valt att sätta sitt "soft floor" där för de räknar med att alltför många Zen 1-ägare kör gamla UEFI och kommer få för mycket problem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av medbor:

Vad är det som krävs från Zen+ och varför?

Stöd för Minnesintegritet (HVCI) via hårdvara (MBEC) och hårdvarustöd för "Virtualization-Based Security" (VBS).
Mycket förkortninger.

Edit @Pepsin han före.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Det är extremt oklart. Något som alla processorer som stöds av Win11 har gemensamt är Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI), vilket förklarar varför äldre CPUer inte stöds. Det enda undantaget är Zen+, som precis som Zen 1 inte verkar stödja det och alltså inte borde stödjas av Win11.

Så antingen är det trots allt något i hårdvaran som skiljer sig åt tillräckligt mellan Zen 1 och Zen+ för att den senare ska fungera bättre, eller så har Microsoft råkat ta med Zen+ av misstag (de blandade kanske ihop 2000-serien och "Zen 2"?). Eller så har de valt att sätta sitt "soft floor" där för de räknar med att alltför många Zen 1-ägare kör gamla UEFI och kommer få för mycket problem.

Vad gäller listan med processorer som stöds så är det värt att nämna att motsvarande lista för Windows 10 börjar på Intels 5000-serie, men Haswell (4000) och nedåt funkar ju finfint ändå. Därmed är det väl inte helt osannolikt att alla Ryzen och även processorer långt äldre än Intels 8000-serie kommer fungera trots att de "saknar stöd", så länge som de möter övriga krav såsom TPM 2.0.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Stöd för Minnesintegritet (HVCI) via hårdvara (MBEC) och hårdvarustöd för "Virtualization-Based Security" (VBS).
Mycket förkortninger.

Edit @Pepsin han före.

Googlade runt just på vbs, verkar ju som att windows själva inte vet om zen1 stödjer det eller misstolkar jag denna artikeln?
https://www.thefpsreview.com/2021/06/28/microsoft-explains-wi...

Kanske har kommit något nytt sedan dess som jag missat.

Men men som jag även skrev i första inlägget klarar mig på win10 så länge då jag endast använder det för spel. Men hade ju varit kul att testa på det nya med.

Edit:

Här är nog det större "problemet"

Citat:

Reliability. Devices upgraded to Windows 11 will be in a supported and reliable state. By choosing CPUs that have adopted the new Windows Driver model and are supported by our OEM and silicon partners who are achieving a 99.8% crash free experience.

Fetade.

Permalänk
Medlem

Haha, en 13 månader gammal laptop för runt 16 lök klarar inte systemkraven (i7-8586U).
Inte för att det finns en enda detalj som inte är motbjudande förutom direct storage. Allt pekar på att detta blir som W8, jag hoppas bara att det inte blir nagware om uppdatering som 7->10.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Haha, en 13 månader gammal laptop för runt 16 lök klarar inte systemkraven (i7-8586U).
Inte för att det finns en enda detalj som inte är motbjudande förutom direct storage. Allt pekar på att detta blir som W8, jag hoppas bara att det inte blir nagware om uppdatering som 7->10.

Vad är det som är motbjudande?
Enda jag inte gillar är att det inte går att köra aktivitetsfältet ogrupperat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaInT:

Vad är det för processor egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vad är det för processor egentligen?

Gissar på han menar denna

https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-8565U-SoC.317500....

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske, fast den borde väl vara äldre än så (och dessutom fungera)?

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för den enormt hemska startmenyn i Windows 11 så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att uppgradera. Förstår inte ens varför man behöver en startmeny, är det någon som använder den? Använder man tangentbord så går det ju ganska mycket snabbare att söka efter programmen. Känns mest som att Microsoft vill ha menyn för att promota sina Office program, spel och tingel tangel som installeras autmatiskt.

Man kan väl gissa att det inte är några större problem att installera och köra Windows 11 även på äldre system, men Microsoft kommer såklart ha en text över halva skärmen som säger att datorn inte är säker och bompa en med Microsoft surface erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som vet när imorgon windows 11 släpps ?

Bara o ladda ner.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

officiell ISO och media creation tool finns nu att ladda ner: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Har testat och det går inte att starta installationen utan TPM 2.0 aktiverat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rauf:

officiell ISO och media creation tool finns nu att ladda ner: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Har testat och det går inte att starta installationen utan TPM 2.0 aktiverat

Min installation får någon error (tpm 2 är aktivt) och avbryts.
Går inte heller att lägga in på USB minne, programmet startar inte alls.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kanske, fast den borde väl vara äldre än så (och dessutom fungera)?

Jupp! Den finns med på listan.

Men jag är inte super kunnig inom laptops och deras modeller, så det kan hända att det är modellspecifikt. Men jag tror nog att han talar i nattmössan.

Men å andra sidan så har ju windows kastat runt krav hit och dit. Så känns mer som att de inte VILL supporta processorer från en viss tid. Se mina tidigare inlägg för exempel på det.

Edit: Källa på listan.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Min installation får någon error (tpm 2 är aktivt) och avbryts.
Går inte heller att lägga in på USB minne, programmet startar inte alls.

Min installation fungerade fint, clean install via usb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrazyDriver:

Hade det inte varit för den enormt hemska startmenyn i Windows 11 så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att uppgradera. Förstår inte ens varför man behöver en startmeny, är det någon som använder den? Använder man tangentbord så går det ju ganska mycket snabbare att söka efter programmen. Känns mest som att Microsoft vill ha menyn för att promota sina Office program, spel och tingel tangel som installeras autmatiskt.

Man kan väl gissa att det inte är några större problem att installera och köra Windows 11 även på äldre system, men Microsoft kommer såklart ha en text över halva skärmen som säger att datorn inte är säker och bompa en med Microsoft surface erbjudanden.

Du använder inte startmenyn men vill inte uppgradera pga den?

Permalänk
Medlem

Någon som har kört in Windows 11 och vill dela med sig av några första intryck? Även:

För tillverkare som inte hunnit släppa drivrutiner för Windows 11, går det bra att installera motsvarig för Windows 10 istället? Planerar på göra en ren installation

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SleeZy:

Googlade runt just på vbs, verkar ju som att windows själva inte vet om zen1 stödjer det eller misstolkar jag denna artikeln?
https://www.thefpsreview.com/2021/06/28/microsoft-explains-wi...

Kanske har kommit något nytt sedan dess som jag missat.

Men men som jag även skrev i första inlägget klarar mig på win10 så länge då jag endast använder det för spel. Men hade ju varit kul att testa på det nya med.

Edit:

Här är nog det större "problemet"
Fetade.

Jag är givetvis inte 100% säker men artikeln du länkat, är från slutet av Juni och jag tror att MS senare har uteslutit Zen 1.
Bra artikel för övrigt.
Jag har en Zen 1, i min andradator, ingen stor sak för mig heller, den får tuffa på med Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orman:

Någon som har kört in Windows 11 och vill dela med sig av några första intryck? Även:

För tillverkare som inte hunnit släppa drivrutiner för Windows 11, går det bra att installera motsvarig för Windows 10 istället? Planerar på göra en ren installation

Jadå, inga problem med drivrutiner här
/kört Windows 11 i flera veckor

Permalänk

Jaha har en 500 gb M.2, NVMe disk, och massa vanliga ssd diskar, synd att man inte kan köra direct storage, men gör det så stor skillnad i spel då?

Sedan hört att folk får sämre spel-prestanda, verkar ju inte bra det.

Och andra som fått enorma problem när dom aktiverat tpm i bios och hela windows partitionen har försvunnit. Jag måste aktivera det i windows, så vete fan om man vågar efter allt man läst.

Tror jag hoppar win 11 och kör vidare på win 11 till 2025 när dom slutar stödja det. Varför ska man som gamer uppgradera till windows 11?

Kan tänka mig att win 11 är bra för kommande Intels kommande Cpu:er.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vad är vinsterna att uppgradera från 10an?
Då menar jag inte små gui förändringar.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Vad är vinsterna att uppgradera från 10an?
Då menar jag inte små gui förändringar.

Undra samma, men tror inga atm? Kanske kommer senare när dom har slipat på det ett tag..

Känns mest som ett samarbete med Intel och deras nya cpu som tydligen är optimerad för win 11, men gamla cpus är väl tveksamt?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jaha har en 500 gb M.2, NVMe disk, och massa vanliga ssd diskar, synd att man inte kan köra direct storage, men gör det så stor skillnad i spel då?

Sedan hört att folk får sämre spel-prestanda, verkar ju inte bra det.

Och andra som fått enorma problem när dom aktiverat tpm i bios och hela windows partitionen har försvunnit. Jag måste aktivera det i windows, så vete fan om man vågar efter allt man läst.

Tror jag hoppar win 11 och kör vidare på win 11 till 2025 när dom slutar stödja det. Varför ska man som gamer uppgradera till windows 11?

Kan tänka mig att win 11 är bra för kommande Intels kommande Cpu:er.

Vi vet inte hur stor skillnad DirectStorage kommer göra i spel förrän funktionen har funnits ett tag och implementerats i ett flertal spel. I början kommer det förmodligen göra mindre skillnad än längre fram.

Om du tänker på artiklar de senaste dagarna om sämre spelprestanda så handlade det om när man har VBS eller andra funktioner beroende av Hyper-V aktiverade. Det är precis samma sak i Windows 10 när man aktiverar dessa funktioner. Om det inte var dessa du tänkte på kanske det är på grund av den kernel-bugg som just nu drabbar Ryzen-användare som de ännu bara har åtgärdat i nyare insider-versioner.

Folk som har fått problem att boota när de aktiverat Secure Boot har missat att de samtidigt har stängt av CSM (ibland kallat Legacy mode). Om de inte installerat Windows i UEFI-läge kommer de då få problem. Detta kan åtgärdas genom att i förväg konvertera sin installation med MBR2GPT som följer med Windows 10. Sedan kommer datorn utan problem att boota i UEFI-läge.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vad är vinsterna att uppgradera från 10an?
Då menar jag inte små gui förändringar.

Förhållandevis stora GUI-förändringar, bättre säkerhet, ny och förbättrad schemaläggare, förbättrad resurshantering... sen har du det faktum att det är mot Windows 11 utvecklingsresurserna kommer riktas. Frågan bör väl snarare vara varför man inte skulle uppgradera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jaha har en 500 gb M.2, NVMe disk, och massa vanliga ssd diskar, synd att man inte kan köra direct storage, men gör det så stor skillnad i spel då?

Direct storage kommer ju till Windows 10 också, och även om Windows 11 skall vara "mera optimerat" för det skulle det förvåna mig om skillnaderna blir betydande.

Permalänk
Medlem

Då har man blivit med Windows 11 då. Kul

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Direct storage kommer ju till Windows 10 också, och även om Windows 11 skall vara "mera optimerat" för det skulle det förvåna mig om skillnaderna blir betydande.

Men undra om man måste ha en 1tb nvme disk för win 10 också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vi vet inte hur stor skillnad DirectStorage kommer göra i spel förrän funktionen har funnits ett tag och implementerats i ett flertal spel. I början kommer det förmodligen göra mindre skillnad än längre fram.

Om du tänker på artiklar de senaste dagarna om sämre spelprestanda så handlade det om när man har VBS eller andra funktioner beroende av Hyper-V aktiverade. Det är precis samma sak i Windows 10 när man aktiverar dessa funktioner. Om det inte var dessa du tänkte på kanske det är på grund av den kernel-bugg som just nu drabbar Ryzen-användare som de ännu bara har åtgärdat i nyare insider-versioner.

Folk som har fått problem att boota när de aktiverat Secure Boot har missat att de samtidigt har stängt av CSM (ibland kallat Legacy mode). Om de inte installerat Windows i UEFI-läge kommer de då få problem. Detta kan åtgärdas genom att i förväg konvertera sin installation med MBR2GPT som följer med Windows 10. Sedan kommer datorn utan problem att boota i UEFI-läge.

Låter ju lite smått komplicerat det där, hur kan man se om man har installerat Windows i UEFI-läge ?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Då har man blivit med Windows 11 då. Kul

Samma här, tog 4-5 försök :/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Min installation får någon error (tpm 2 är aktivt) och avbryts.
Går inte heller att lägga in på USB minne, programmet startar inte alls.

Min installation får error på 71%, både på laptop och stora datorn. Vet inte vad som är fel heller, båda datorerna fyller alla krav. :/

Felkoden lyder: 0x8007007f

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4