Det är nu det ska avgöras: Felix vs Heinz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Aha ok då är jag med... Det var ju 10-15 år sen jag smakade Felix. Ja ättika är ju vidrigare än vinäger...

Som sagt, det är samma sak så har svårt se hur det kan vara det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Du får bara välja 1 ketchup att leva med för resten av ditt liv.

Gör ditt val.

Ketchup!

Heinz om jag är sugen på mer tomatsmak, Felix om jag är sugen pp mer sockersmak.

Lite som Donken och King. Jag föredrar Digon så oftast vill jag jag ha King även om jag tycker MC är ok,

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som sagt, det är samma sak så har svårt se hur det kan vara det.

Jadu..... ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som sagt, det är samma sak så har svårt se hur det kan vara det.

Hm... då kan man alltså lägga in gurka i vinäger istället.

Eller göra picklad rödlök med vinäger också.

Är lite tveksam till att smaka det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hm... då kan man alltså lägga in gurka i vinäger istället.

Eller göra picklad rödlök med vinäger också.

Är lite tveksam till att smaka det dock.

Ja, det kan man och det har man gjort i tusentals år. Köper du inlagda saker i stora delar av världen så är det oftast vinäger och inte ättika. Ättikan är en ganska nordisk företeelse. Effekten är som sagt densamma då det är exakt samma substans.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, det kan man och det har man gjort i tusentals år. Köper du inlagda saker i stora delar av världen så är det oftast vinäger och inte ättika. Ättikan är en ganska nordisk företeelse. Effekten är som sagt densamma då det är exakt samma substans.

Du känner ingen skillnad på smak mellan olika sorters vinäger och ättika alltså? Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Du känner ingen skillnad på smak mellan olika sorters vinäger och ättika alltså? Intressant.

Skrev jag det? Det är som jag skrivit tidigare exakt samma substans då ättiksyra uppstår ur oxidering av alkohol. Vinäger framställs genom oxidering av vin, vilket innebär att det följer med smakämnen från vinet. Ättika framställs genom oxidering av sprit, därför smakar det enbart ättiksyra och inget mer.

Jag kan dock lugnt säga att du ätit livsmedel som varit inlagda i vinäger utan att du varit medveten om det. Det finns en skillnad i smak, och den kommer mer utav koncentrationen av ättiksyra än något annat, men den är inte särskilt stor.

Tillägg utifrån ett av dina tidigare inlägg:

Här har du t.ex. ett recept på picklad rödlök...

https://www.loveandlemons.com/pickled-red-onions/

Med vinäger.

Som jag skrivit tidigare, ättika används i stort sett enbart i norra Europa.

Tillägg:
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Heinz om jag är sugen på mer tomatsmak, Felix om jag är sugen pp mer sockersmak.

Lite som Donken och King. Jag föredrar Digon så oftast vill jag jag ha King även om jag tycker MC är ok,

Digon?

Skrivet av Alphahanne:

Skrev jag det? Det är som jag skrivit tidigare exakt samma substans då ättiksyra uppstår ur oxidering av alkohol. Vinäger framställs genom oxidering av vin, vilket innebär att det följer med smakämnen från vinet. Ättika framställs genom oxidering av sprit, därför smakar det enbart ättiksyra och inget mer.

Jag kan dock lugnt säga att du ätit livsmedel som varit inlagda i vinäger utan att du varit medveten om det. Det finns en skillnad i smak, och den kommer mer utav koncentrationen av ättiksyra än något annat, men den är inte särskilt stor.

Tillägg utifrån ett av dina tidigare inlägg:

Här har du t.ex. ett recept på picklad rödlök...

https://www.loveandlemons.com/pickled-red-onions/

Med vinäger.

Som jag skrivit tidigare, ättika används i stort sett enbart i norra Europa.

Som många (äldre) traditioner så beror det ju på vad som finns tillgängligt i området. I östra Asien har de mycket risvinäger exempelvis, så sannolikt använder de väl ättika i typ Ryssland och så också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Heinz om jag är sugen på mer tomatsmak, Felix om jag är sugen pp mer sockersmak.

När jag kollar på originalketchup för Heinz och Felix så har Heinz (22,8g/100g) mer socker än Felix (17g/100g). Så verkligheten är tvärtom när det gäller originalketchupen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

När jag kollar på originalketchup för Heinz och Felix så har Heinz (22,8g/100g) mer socker än Felix (17g/100g). Så verkligheten är tvärtom när det gäller originalketchupen.

Men det är inte bara sockerhalten som avgör smaken, Heinz kanske har mer syra exempelvis och således kanske den smakar mindre sött (kanske inte för alla dock, smaken skiljer sig). För mig känns Felix mer "dagis", klarröd färg och för mig simplare smak. Heinz har en kraftigare smak och en djupare färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är inte bara sockerhalten som avgör smaken, Heinz kanske har mer syra exempelvis och således kanske den smakar mindre sött (kanske inte för alla dock, smaken skiljer sig). För mig känns Felix mer "dagis", klarröd färg och för mig simplare smak. Heinz har en kraftigare smak och en djupare färg.

Heinz har mer socker men trixar till det så att det smakar mindre socker. LOL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Heinz har mer socker men trixar till det så att det smakar mindre socker. LOL

Det är inte vad jag säger, bara att upplevd sötma inte nödvändigtvis står i direkt relation till sockerhalten, inte ens inom samma typ av produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte vad jag säger, bara att upplevd sötma inte nödvändigtvis står i direkt relation till sockerhalten, inte ens inom samma typ av produkt.

Men det är precis vad det låter från mitt håll som inte är märkestrogen för fem öre. Jag har använt både Felix och Heinz olika sorter genom åren. Just nu har jag en mer kryddig Felix men är inte främmade för att testa Heinz nästa gång jag köper. Däremot har jag slutat med chilisåsvarianter, föredrar mer kryddig ketchup nu när de finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

När jag kollar på originalketchup för Heinz och Felix så har Heinz (22,8g/100g) mer socker än Felix (17g/100g). Så verkligheten är tvärtom när det gäller originalketchupen.

Intressant. Då kan man ju undra varför jag tycker att Felix smakar sötare. Kan vara något barndoms minne som bitit sig fast, att man åt den med något annat som var mycket sött och sedan associerar hjärnan det med sött då den känner doften. (Snille spekulerar)

Jag får väll göra en blidtest någon dag. Brukar känna igen Heinz men olika andra varianter är jag inte så säker på. Tror Garants var med lik Felix i smaken. Och Eldorados som jag inte köp sedan ? år sedan som hade så vitt jag minns hade 20% tomat i sig. Nu står det att det är Tomatpuré 42% sedan vatten och kryddor i till skillnad från Felix som har 60% sedan ättika istället för vatten och Heinz som har 61% sedan vinäger.

Någon som vet om det finns en specifikation på hur mycket man måste reducera tomaten innan det får kallas för puré?
Annars kan ju mängden tomat variera klart mycket i de olika varianterna. Förutom kvalitén samt sorten av tomat då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Intressant. Då kan man ju undra varför jag tycker att Felix smakar sötare. Kan vara något barndoms minne som bitit sig fast, att man åt den med något annat som var mycket sött och sedan associerar hjärnan det med sött då den känner doften. (Snille spekulerar)

Heinz innehåller väl mer syra och smakar därför inte lika sött trots ett större innehåll av sockerarter. Smak handlar om ämnen i relation till andra så en produkt som innehåller X gram socker kan smaka surt medan en annan produkt med samma sockermängd kan smaka sött.

Permalänk
Medlem

Gillar inte ketchup men Heinz har chili så...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som många (äldre) traditioner så beror det ju på vad som finns tillgängligt i området. I östra Asien har de mycket risvinäger exempelvis, så sannolikt använder de väl ättika i typ Ryssland och så också.

Så är det absolut och det är inte otroligt att ättika även används/användes i Ryssland. Vinäger var väldigt svårt att framställa långt norrut eftersom vin var svårt att odla, om inte helt omöjligt förr. Det finns dock mängder av olika sorters vinäger, även sorter framställda ur öl/ale.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Så är det absolut och det är inte otroligt att ättika även används/användes i Ryssland. Vinäger var väldigt svårt att framställa långt norrut eftersom vin var svårt att odla, om inte helt omöjligt förr. Det finns dock mängder av olika sorters vinäger, även sorter framställda ur öl/ale.

Jo precis. Maltvinäger gillar de ju i Storbritannien exempelvis, sannolikt för att de hade stor tillgång till mörk öl där, dock äter de ju mycket konstigt där så jag litar inte på deras smak alls. Exempelvis att hälla vinäger på pommes är katastrof, men även deras vinägerchips är ju hemska. Sen har de förstås grejen med lamm och mynta, "maltklet" på mackan, och de förbannade fläskkorvarna som de är så stolta över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Men det är precis vad det låter från mitt håll som inte är märkestrogen för fem öre. Jag har använt både Felix och Heinz olika sorter genom åren. Just nu har jag en mer kryddig Felix men är inte främmade för att testa Heinz nästa gång jag köper. Däremot har jag slutat med chilisåsvarianter, föredrar mer kryddig ketchup nu när de finns.

Jag har många olika såser, men för mig är ju poängen med ketchup just att det är ketchup. Vill jag ha chilismak och ketchupsmak så tar jag en chilisås (riktig chilisås, inte Heinz ketchupvariant) och ketchup. Undantaget är väl den danska (?) curryketchupen som dock har väldigt lite med ketchup att göra i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har många olika såser, men för mig är ju poängen med ketchup just att det är ketchup. Vill jag ha chilismak och ketchupsmak så tar jag en chilisås (riktig chilisås, inte Heinz ketchupvariant) och ketchup. Undantaget är väl den danska (?) curryketchupen som dock har väldigt lite med ketchup att göra i mina ögon.

Ja, den är hemsk, köpte en av misstag men fick slänga den sen.

Får också lägga till att jag inte är ett direkt fan av Hela. Kanske gått på fel produkter, men svårt motivera köpa igen när jag inte var nöjd.

Jag är inte heller någon konnässör eller matinstresserad, men god mat är alltid fantastiskt. Det kan finnas flera som är matinstressereade eller till och med jobbar som kockar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Maltvinäger gillar de ju i Storbritannien exempelvis, sannolikt för att de hade stor tillgång till mörk öl där, dock äter de ju mycket konstigt där så jag litar inte på deras smak alls.

Balsamvinäger på vitkål, mmm... Intresserklubben noterar att Slotts tillverkade sin egen ättika (Kungsättika för deras senap och ketchup) innan de flyttade till Polen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Maltvinäger gillar de ju i Storbritannien exempelvis, sannolikt för att de hade stor tillgång till mörk öl där, dock äter de ju mycket konstigt där så jag litar inte på deras smak alls. Exempelvis att hälla vinäger på pommes är katastrof, men även deras vinägerchips är ju hemska. Sen har de förstås grejen med lamm och mynta, "maltklet" på mackan, och de förbannade fläskkorvarna som de är så stolta över.

Skrivet av snajk:

Jag har många olika såser, men för mig är ju poängen med ketchup just att det är ketchup. Vill jag ha chilismak och ketchupsmak så tar jag en chilisås (riktig chilisås, inte Heinz ketchupvariant) och ketchup. Undantaget är väl den danska (?) curryketchupen som dock har väldigt lite med ketchup att göra i mina ögon.

Off:
Jag är inte heller förtjust i chipps eller pommes med vinäger. Även om jag gillar alla smaker separat.
Något som dock var intressant är att jag var på en Pub i gamla stan, sth för en massa år sedan och vi beställde in pommes som tilltugg. Då hade de pommes, vinäger och någon vit sås. Förmodligen någon majo variant minns inte smaken.

Men kombon nyfriterade pommes och sedan kunna dippa i vinäger eller hälla på lite fungerade rickigt bra. Tror det är orsaken att jag testar kombon då och då i sammanhang av att någon släpper en ny smak eller variant.(då och då är nog vart annat år i detta fall)

Den danska curryketchupen har jag inte testat, har du länk på den? Brukar inte gilla gul curry men det blir bättre. Inte kommit fram till om det är bockhornsklöver eller gurkmeja som jag har lite svårt för. (trodde det betyde 8 kryddor men kokens har 13st. Kanske något minimi antal. Men santa marias har 7.)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skrev jag det? Det är som jag skrivit tidigare exakt samma substans då ättiksyra uppstår ur oxidering av alkohol. Vinäger framställs genom oxidering av vin, vilket innebär att det följer med smakämnen från vinet. Ättika framställs genom oxidering av sprit, därför smakar det enbart ättiksyra och inget mer.

Jag kan dock lugnt säga att du ätit livsmedel som varit inlagda i vinäger utan att du varit medveten om det. Det finns en skillnad i smak, och den kommer mer utav koncentrationen av ättiksyra än något annat, men den är inte särskilt stor.

Tillägg utifrån ett av dina tidigare inlägg:

Här har du t.ex. ett recept på picklad rödlök...

https://www.loveandlemons.com/pickled-red-onions/

Med vinäger.

Som jag skrivit tidigare, ättika används i stort sett enbart i norra Europa.

Själva poängen var just att det inte är samma smak på de bägge. Och ja, jag har provat olika inläggningar i vinäger, vilket jag inte gillar. Däremot så kan jag använda vinäger när jag gör såser, som smaksättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Själva poängen var just att det inte är samma smak på de bägge. Och ja, jag har provat olika inläggningar i vinäger, vilket jag inte gillar. Däremot så kan jag använda vinäger när jag gör såser, som smaksättning.

Nu finns det vinäger och så finns det vinäger. Det finns en mängd olika sorter och smaker, somliga med ytterst lite smak av annat än ättiksyra. Så, den poängen verkar ha försvunnit någonstans på vägen.

Men, detta har inte särskilt mycket med ketchup att göra egentligen, annat än att ketchup innehåller ättiksyra i form av antingen ättika eller vinäger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Off:
Jag är inte heller förtjust i chipps eller pommes med vinäger. Även om jag gillar alla smaker separat.
Något som dock var intressant är att jag var på en Pub i gamla stan, sth för en massa år sedan och vi beställde in pommes som tilltugg. Då hade de pommes, vinäger och någon vit sås. Förmodligen någon majo variant minns inte smaken.

Men kombon nyfriterade pommes och sedan kunna dippa i vinäger eller hälla på lite fungerade rickigt bra. Tror det är orsaken att jag testar kombon då och då i sammanhang av att någon släpper en ny smak eller variant.(då och då är nog vart annat år i detta fall)

Jo, smaken varierar förstås. Jag tycker det är hemskt.

Vad folk har till pommes varierar ju ganska kraftigt. Blev förvånad när jag var i Tyskland när jag var liten och man fick majonnäs till dem på McD men ketchup kostade extra exempelvis. Men britterna är nog värst med maltvinäger, "brun sås" (alltså typ HP-Sås) och majonnäs.

Citat:

Den danska curryketchupen har jag inte testat, har du länk på den? Brukar inte gilla gul curry men det blir bättre. Inte kommit fram till om det är bockhornsklöver eller gurkmeja som jag har lite svårt för. (trodde det betyde 8 kryddor men kokens har 13st. Kanske något minimi antal. Men santa marias har 7.)

Den verkar vara tysk snarare än dansk, finns på Willys, Hemköp och Citygross. Den smakar inte så mycket curry, och inte så mycket ketchup heller, men det funkar till pommes. Ganska söt, en aning kryddig.

Curry är ett väldigt brett begrepp, den gula "svenska" curryn kan funka för en del saker men inte andra. Curry med majo, typ som man ofta får om man köper en kycklingbaguette, kycklingsallad eller liknande är hemskt tycker jag. Men det går ju att göra en god currysås på sådan curry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Curry är ett väldigt brett begrepp, den gula "svenska" curryn kan funka för en del saker men inte andra. Curry med majo, typ som man ofta får om man köper en kycklingbaguette, kycklingsallad eller liknande är hemskt tycker jag. Men det går ju att göra en god currysås på sådan curry.

Med tanke på att curry egentligen är benämningen på starkt kryddade såser generellt i stora delar av världen kan det bli en aning förvirrande. I Sverige förknippar vi curry med en väldigt specifik kryddblandning samtidigt som t.ex. britter syftar på en mängd olika såser och grytor med helt olika kryddsammansättningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Med tanke på att curry egentligen är benämningen på starkt kryddade såser generellt i stora delar av världen kan det bli en aning förvirrande. I Sverige förknippar vi curry med en väldigt specifik kryddblandning samtidigt som t.ex. britter syftar på en mängd olika såser och grytor med helt olika kryddsammansättningar.

Tja, vi är väl ganska lösa i definitionen här också egentligen, dock menar man ju nästan alltid den gula milda curryn om man bara säger curry. Men det är väl ganska vanligt häromkring i Europa, tyskarnas "currywurst" är ju också den gula curryn exempelvis, danskarna har curry i remouladsåsen och då syftar man också på mild gul curry och så vidare. Men till och med Santa Maria och liknande har ju ganska många sorter med olika smaker från olika länder och så. Själv kör jag mestadels med currypasta hemma för thai-mat, indiskt brukar jag inte använda så mycket färdiga blandningar för jag tycker det blir godare med separata kryddor som man kan anpassa lite efter vad man är sugen på och så. Många av delarna i en curryblandning smakar ju också bättre med lite olika tillagningsmetoder liksom, typ fröer får gärna rostas i torr stekpanna innan man har i resten, örter ska i allmänhet i mot slutet av tillagningen och så vidare.

Men Curry betyder ju typ gryta (i bemärkelsen maträtt, inte som i gjutjärnsgryta). Curryblandningarna, om det är pasta, torra kryddor eller en såsbas, är ju för att göra en sådan gryta. Så jag tycker inte vår användning av ordet är så felaktig egentligen. Hade vi sagt "currykrydda" så hade det varit mer korrekt förstås, men vi har ju haft curry länge och man brydde sig nog inte så mycket om sådant när den kom hit.

Permalänk
Medlem

Apropå ketchupkryddning så la jag märke till att Heinz i Thailand inte smaker likadant som här i Sverige. Den är mindre söt och mer kryddad med chili tror jag för att tilltala den thailändska smaken och därmed också godare.
Så det kan vara så att det finns en massa lokala smakvariationer av Heinz ketchup i olika länder o områden.

Apropå vinäger kan det göras på nästan vad som helst förutom vin. Kineser o japaner gillar risvinäger och själv föredrar jag äpplecidervinäger och ananasvinäger är inte heller så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hm... då kan man alltså lägga in gurka i vinäger istället.

Eller göra picklad rödlök med vinäger också.

Är lite tveksam till att smaka det dock.

Ja?

Varför tveksam?

Jag gör ofta rätt picklad rödlök på äppelcidervinäger då det ger en härlig dimension.
Ibland vitvinsvinäger och ibland ättika. Beror lite på vad jag är sugen på.

Permalänk
Medlem

Felix.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull