Core i9-12900K och i5-12600K "Alder Lake" i överklockat läge

Permalänk
Melding Plague

Core i9-12900K och i5-12600K "Alder Lake" i överklockat läge

Efter vår djuplodade recension av Intel "Alder Lake" ger vi oss i kast med överklockning av Core i9-12900K och Core i5-12600K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande i5'an som imponerar mig mest.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Inga temperaturer?

Permalänk
Medlem

Tack

Om något så tycker jag detta visar att det fortfarande är värt att överklocka då både Intel och AMD lämnar prestanda på bordet, och än sålänge finns det ju inte en "Jag skiter i strömförbrukningen, plattan i mattan tack"-knapp man kan trycka på.

För vissa kanske 4-5% extra prestanda inte spelar någon roll, medans jag gärna sitter och fintrimmar i veckor för att kräma ur den sista procenten på mina grejer.

Men visst, de ligger mycket närmare maximal prestanda och har tagit mer av marginalen nu än för bara 4-5 år sedan. Det är helt tydligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En liten bump för 12600K trots allt. Men hade generellt hoppats på mer från dessa. Det som jag är mest nyfiken på är väl hur minnes-tweaking av DDR5 kan tänkas påverka prestandan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ganska väntat resultat, det har ju mer och mer sett ut så här senaste generationerna i takt med att Intel/AMD själva graderat och pressat kislet så långt det går redan i fabriken

Jag tycker iaf inte att några hundra MHz (allcore enda skillnaden dessutom) är värt värmen och energiförbrukningen iaf

Förr fick man ju ofta 20-50% upp, i både ST och MT, minns t.ex min Q6600 2.4GHz som gick att skrämma upp långt över 3GHz, eller 2500K från 3.3-3.7 upp över 4.5GHz

Det var helt andra tider det

Permalänk
Medlem

Moderkort för+20’000kr för att sedan kunna oC 4% 👎 idag finns det nästan ingen anledning kvar att välja ett moderkort över 2000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Moderkort för+20’000kr för att sedan kunna oC 4% 👎 idag finns det nästan ingen anledning kvar att välja ett moderkort över 2000kr

Vad pratar du om, det finns inga moderkort under 2000 kr 😉

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Som referens får min 5950x på ca 240w (PBO) strax över 11000 i CB R20, tror det var 11300. Ingen curve optimizer eller undervoltning, endast ökat strömbudget så processorn får boosta som den vill.

(Tweakar man lite så når man över 30000 i CB R23 över 10 minuter.)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Ganska väntat resultat, det har ju mer och mer sett ut så här senaste generationerna i takt med att Intel/AMD själva graderat och pressat kislet så långt det går redan i fabriken

Jag tycker iaf inte att några hundra MHz (allcore enda skillnaden dessutom) är värt värmen och energiförbrukningen iaf

Förr fick man ju ofta 20-50% upp, i både ST och MT, minns t.ex min Q6600 2.4GHz som gick att skrämma upp långt över 3GHz, eller 2500K från 3.3-3.7 upp över 4.5GHz

Det var helt andra tider det

Min athlon XP 1700+ som jag körde i motsvarande 3200+ 🥰

Vilka tider alltså. 700 kr för en processor som presterade bättre än alla ”off the shelf” processorer som fanns tillgängliga med lite enkel klockning
På ett moderkort som kostade 1000 kr dessutom

Edit: med nostalgi-imman bortgnuggad får jag ändå säga att 12600K faktiskt gör bra från sig här med moderna mått mätt!
Såg redan bra ut innan klockning så det är ju kul

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med överklockning nu för tiden.

Minns när man körde en Celeron 300A i 450Mhz med en slotket adapter i sitt ABIT BH6 moderkort. 50% överklockning.
Eller en Duron 600Mhz i 1Ghz överklockad med hjälp av blyertspenna. 66,6% överklockning.

Och allt med dåtidens jämförelsevis patetiska kylflänsar.
Har för mig att det var en 40mm fläkt på Celeronen, och så satte man fast 2 st till bredvid med typ bunt band.
Var man riktigt crazy så satte man en extra kylare på baksidan av slotket adaptern. Måste klarat av att trasportera bort typ 40 watt värme eller nåt totalt, patetiskt som sagt.

Skulle haft en Noctua D15 eller nåt i stället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Min athlon XP 1700+ som jag körde i motsvarande 3200+ 🥰

Vilka tider alltså. 700 kr för en processor som presterade bättre än alla ”off the shelf” processorer som fanns tillgängliga med lite enkel klockning
På ett moderkort som kostade 1000 kr dessutom

Ja men precis så, samma med Pentium II som gick från 266(?) till 450, eller grafikkort som 9700 eller 6950 som gick att låsa upp till fullvärdiga kretsar.

Eller varför inte Phenom 2 x2 och x3 som gick att låsa upp kärnor på, och DESSUTOM överklocka!

Jag kan respektera @ozzed ovan som tycker det är kul fortfarande såklart, men det finns inga ’gainz’ längre, nu är det bara för att visa att man bryr sig.

Permalänk
Medlem

Med Intels senaste är överklockning inte i närheten av lika spännande som det historiskt varit. Om man endast spelar så kan det vara värt att stänga av de "svagare" kärnorna verkar tester visa.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kul med överklockningstest, och att det faktiskt ger hyffsat mycket för 12600K. Det är ju det överklockning ska handla om, köpa en billigare modell och kräma ur prestanda motsvarande en dyrare modell. Så blir det ju verkligen för vissa spel. Det hade varit intressant att jämföra effektutveckling i spel också. Där lär det inte vara lika stor ökning...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Tack

Om något så tycker jag detta visar att det fortfarande är värt att överklocka då både Intel och AMD lämnar prestanda på bordet, och än sålänge finns det ju inte en "Jag skiter i strömförbrukningen, plattan i mattan tack"-knapp man kan trycka på.

För vissa kanske 4-5% extra prestanda inte spelar någon roll, medans jag gärna sitter och fintrimmar i veckor för att kräma ur den sista procenten på mina grejer.

Men visst, de ligger mycket närmare maximal prestanda och har tagit mer av marginalen nu än för bara 4-5 år sedan. Det är helt tydligt.

Handen på hjärtat.
Gör du det för att du tycker att det är kul, lite som en hobby eller handlar det enbart om mer prestanda?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska väntat resultat, det har ju mer och mer sett ut så här senaste generationerna i takt med att Intel/AMD själva graderat och pressat kislet så långt det går redan i fabriken

Jag tycker iaf inte att några hundra MHz (allcore enda skillnaden dessutom) är värt värmen och energiförbrukningen iaf

Förr fick man ju ofta 20-50% upp, i både ST och MT, minns t.ex min Q6600 2.4GHz som gick att skrämma upp långt över 3GHz, eller 2500K från 3.3-3.7 upp över 4.5GHz

Det var helt andra tider det

Eller E4300 som var ganska lätt att överklocka från 1.8 GHz till 3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Va!

Inga 8 GHz?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Va!

Inga 8 GHz?

De överklockade nog inte på en "magisk" Gigabyte-bräda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad pratar du om, det finns inga moderkort under 2000 kr 😉

Försåtligt nu när den endast finns premium 690 kort till serien. När enklare styrkretsar kommer faller priset under 2000kr. Du kan få moderkort för under 2500 med 690 krets vilket jag anser är billigt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Handen på hjärtat.
Gör du det för att du tycker att det är kul, lite som en hobby eller handlar det enbart om mer prestanda?

Båda. Om jag tyckte det var dötrist så hade nog 2-3% extra prestanda varit skit samma men jag tycker såklart att det är kul att se vad grejerna "verkligen" går för, och inte bara gått efter det som står på kartongen.

Man har ju t. ex läst överallt att det är någon slags naturlag att man inte kör BCLK över 103.4 på Ryzen... Jag testade och kom upp i 103.8. Ingen superstor skillnad men säger väl en del om min mentalitet då det går lätt att googla fram inlägg om att allt över 103.4 är vansinne, tar död på NVM-e enheter och allt vad det står, men det varierar tydligen från fall till fall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med tanke på överklockningspotientialen, vad för fördelar finns det att köpa ett moderkort för 7000kr plus numera?
Vad gör 25 power phases eller 8 för skillnad
Ah såklart de där discolysande displayerna ja....

Permalänk
Medlem

12600k + kommande B660 kan bli väldigt intressant.

Men när B660 väl kommer lär väl nya Zen CPU vara nära release... ))

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jaha ja. Enstaka procent. Så... det VAR bättre förr 😄

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack

Om något så tycker jag detta visar att det fortfarande är värt att överklocka då både Intel och AMD lämnar prestanda på bordet, och än sålänge finns det ju inte en "Jag skiter i strömförbrukningen, plattan i mattan tack"-knapp man kan trycka på.

För vissa kanske 4-5% extra prestanda inte spelar någon roll, medans jag gärna sitter och fintrimmar i veckor för att kräma ur den sista procenten på mina grejer.

Men visst, de ligger mycket närmare maximal prestanda och har tagit mer av marginalen nu än för bara 4-5 år sedan. Det är helt tydligt.

Håller delvis med dig. Fintrimmar lite hela tiden för att nå bästa prestanda. Min dator är konstant work-in-progress. Minnestimings, BIOS-inställningar osv. Dels för att nå bra prestanda men också för att det är kul och lärorikt. Men helst utan att höja TDP. Just nu kör jag t o m grafikkortet med sänkt TDP. Då låter grafikkortet lite mindre och det var mindre skillnad i spel än vad jag först trodde. Råkade glömma att jag hade dragit ner TDP en gång och blev förvånad hur bra spelet flöt ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att få data från överklockad 5950X i samma graf? Hade varit kul att se jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Fortfarande i5'an som imponerar mig mest.

Skulle inte kalla det för imponerande, det var väntat att den klockar mer från stock än storebrorsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Finns det möjlighet att få data från överklockad 5950X i samma graf? Hade varit kul att se jämförelse.

You wish, den här artikeln tillhör Intel som var starkt emot statiska tester och nu plötsligt vill vara med igen. 😂
I mina ögon ska Intel till med något riktigt radikalt för att få tillbaka mig på tåget. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Håller delvis med dig. Fintrimmar lite hela tiden för att nå bästa prestanda. Min dator är konstant work-in-progress. Minnestimings, BIOS-inställningar osv. Dels för att nå bra prestanda men också för att det är kul och lärorikt. Men helst utan att höja TDP. Just nu kör jag t o m grafikkortet med sänkt TDP. Då låter grafikkortet lite mindre och det var mindre skillnad i spel än vad jag först trodde. Råkade glömma att jag hade dragit ner TDP en gång och blev förvånad hur bra spelet flöt ändå.

Jag brukar klocka datorn och hitta max första veckan vid nyinvesteringar, men sen kör nedklockat när man inte spelar (gillar tystnad)

Sen brukar jag vrida upp den till de memorerade inställningarna när jag är sugen

Pilla hela tiden är inte kul längre, det gjorde jag senast med P4HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

De överklockade nog inte på en "magisk" Gigabyte-bräda.

Antagligen inte

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Håller delvis med dig. Fintrimmar lite hela tiden för att nå bästa prestanda. Min dator är konstant work-in-progress. Minnestimings, BIOS-inställningar osv. Dels för att nå bra prestanda men också för att det är kul och lärorikt. Men helst utan att höja TDP. Just nu kör jag t o m grafikkortet med sänkt TDP. Då låter grafikkortet lite mindre och det var mindre skillnad i spel än vad jag först trodde. Råkade glömma att jag hade dragit ner TDP en gång och blev förvånad hur bra spelet flöt ändå.

Ja både processorer och grafikkort idag har definitivt bättre prestanda/watt än vid sina toppfrekvenser, och kan tänka mig att är det det man är ute efter så är det minst lika kul att leta den där perfekta balansen

Jag hittar oftast en "OK" OC ganska snabbt, men sen tar det ju veckor, månader och iband år innan det blir "klart", någon sänkning av timings då och då, finlir med någon ny spänning man läst på om som man inte visste vad den var till för eller hur den påverkar saker, etc etc. Det tar liksom aldrig riktigt slut, och när det gör det så är det ändå dags att köpa nytt och börja på ny kula igen. Jag älskar det

Jag är inte så intresserad av så kallade "glory runs". Visst kan det vara kul att testa ibland, men den riktiga stoltheten och självkänslan infinner sig när man ser att man själv sitter med stabila intrimmade inställningar som klår andras glory runs. Det är häftigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.