TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk

Är det ens lönt att satsa på något annat än OLED? Känns som de kommit ner i pris någorlunda nu och i många fall är de uppsåpade LCD panelerna dyrare??

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Utifrån listan med toppmodellerna 23st. och att dom respektive har sina vardera styrkor och svagheter mot varandra. Om priset inte hade haft någon betydelse. Hur hade du placerat modellerna i en topp 5 eller topp 10 lista?

Jag kommer personligen invänta att LG B/C1 77" kommer ner i pris för min del innan köp.

Du har Rtings som rankar i princip varenda TV. Visst är vissa bättre som Sony A90 men är du villig att betala 30-50% mer för 5% bättre prestanda i vissa fall? Ingen TV är perfekt utan fundera på vilka "problem" du är villig att leva med.

https://www.rtings.com/tv/tools/table

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Du har Rtings som rankar i princip varenda TV. Visst är vissa bättre som Sony A90 men är du villig att betala 30-50% mer för 5% bättre prestanda i vissa fall? Ingen TV är perfekt utan fundera på vilka "problem" du är villig att leva med.

https://www.rtings.com/tv/tools/table

De rankar inte Philips TV vilket är lite synd. Antar att de inte finns i amerika?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tack för länken och kommentaren from Thomas. Jag delar samma uppfattning. Samtliga är riktigt bra apparater och jag tror man blir nöjd oavsett vilken man skaffar i det segmentet. Är mer vad som väger över till ens egna fördel kontra pris.

Permalänk
Medlem

En säljare på Elgiganten berättade igår att panelen på Sony A80J är från förra årets generation medan LG C1 har en ny panel som är från 2021 och att jag därför borde välja LG C1 före Sony A80J för film och serier men de lät lite konstigt tyckte jag, är det sant? @Laxpudding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

De rankar inte Philips TV vilket är lite synd. Antar att de inte finns i amerika?

Phillips TV gick sönder 2 ggr inom ett år. Ett skit TV.

Visa signatur

AMD FX8320 | MSI Gaming X Trio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

En säljare på Elgiganten berättade igår att panelen på Sony A80J är från förra årets generation medan LG C1 har en ny panel som är från 2021 och att jag därför borde välja LG C1 före Sony A80J för film och serier men de lät lite konstigt tyckte jag, är det sant? @Laxpudding

Det är G1 som har "Evo-panelen" så säljaren har fel. Fördelen med LG är att de har bättre spelfunktioner och Sony bättre bild "out of the box".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är G1 som har "Evo-panelen" så säljaren har fel. Fördelen med LG är att de har bättre spelfunktioner och Sony bättre bild "out of the box".

Tack så mycket för svaret, blev förvirrad!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ibymafayhas:

Du har Rtings som rankar i princip varenda TV.

Rtings är extremt bra för information om LG, Samsung och Sony då dess till 95% stämmer med det europiska modellerna. Men Rtings testar inte Philips och Panasonic eftersom de inte finns i nordamerika. Plus att deras tester av TCL och Hisense inte applicerar på de europeiska modellerna som är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Utifrån listan med toppmodellerna 23st. och att dom respektive har sina vardera styrkor och svagheter mot varandra. Om priset inte hade haft någon betydelse. Hur hade du placerat modellerna i en topp 5 eller topp 10 lista?

Jag kommer personligen invänta att LG B/C1 77" kommer ner i pris för min del innan köp.

https://youtu.be/zCSAdW3Wejk

TL;DW: Sony A90J kom på förstaplats vad gäller overall best TV medans Panasonic JZ2000 kom på nära andraplats.

Värt att nämna är att ingen av modellerna kör äkta 4k120Hz då tevens SoC inte klarar av den nödvändinga bandbredden. Vilket leder till blurrig bild när detta läge används pga halverad vertikal upplösning.. Tillverkarna planerar att åtgärda detta med patcher men återigen är det en hårdvarubegränsning så får se vad det blir av det.

Såvitt jag vet är det endast LG och Samsung som idag kan köra äkta 4k120Hz eftersom dom kör egentillverkade SoC.

Ska man i första hand spela så kom LG G1 på förstaplats gällande best gaming TV och Samsung QN95A på nära andraplats.

Och på följande kategori best home cinema TV vann Panasonic JZ2000 nära följt av Sony A90J, och sist men inte minst gällande best best living toom TV vann återigen Sony A90J med Samsung QN95A på nära andraplats.

Precis dom Laxpudding skrev så handlar det mycket om vad teven skall användas till.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Super med all info. Fantastiskt forum och medlemmar som hjälper varandra!

För min del blir det film och spel. Koppla in PS5 och dator. Har ett RTX 2080. Mitt vardagsrum är ljust. Har solläge nästan 24/7 direkt mot den vägg TVn kommer att sitta på. Går att lösa med gardiner. Det är just LG B/C1 som jag tycker väger över för att jag sällan använder en skärm på dagen. Mer under sommaren när det är ljust ute som det kanske kan bli ett problem.

QN95 verkar vara en fantastisk TV den med och en person tipsa om den via Benify med vad som verkar vara ett attraktiv pris för 75". Dock har jag inte Benify.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

QN95 verkar vara en fantastisk TV den med och en person tipsa om den via Benify med vad som verkar vara ett attraktiv pris för 75". Dock har jag inte Benify.

Kostar 29 kr att få tillgång till men finns just nu inga 75" QN95A i lager (25k) men finns QN90A (23k men är risk du får IPS-skärm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

Jag har idag en setup på följande sett;

Mediaspelare ---> surroundförstärkare ---> TV

Surroundförstärkaren har inget stöd för HDR och 4K passthrough är lite osäkert samt en äldre HDCP-version.

Så vilka alternativ har jag vid köp av ny TV, förutom att köpa ny förstärkare, att få till 4K HDR och passthrough på ljudet?

Man kan ofta plocka ut ljudet separat till förstärkaren från källan. Så fungerar till exempel alla 4k blu ray spelare. Bilden går alltså till TVn och ljudet till förstärkaren. Det behövs med andra ord ingen 4k passthrough, eftersom bilden inte passerar förstärkaren. HDCP blir också en icke-fråga. Allt som behövs är en extra kabel.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Finns det någon TV som fortfarande är ok på max 43"? Föräldrarna behöver en ny TV men är tyvärr begränsade till maximalt den storleken. Har tidigare tittat på Samsung Q60A som verkar vara en av väldigt få modeller som åtminstone fortfarande är QLED. Även om det naturligtvis är en budgetmodell, verkar det inte vara något man kommer ifrån när man tittar på så små modeller. Finns det några andra modeller man bör överväga?

TCL har P725 i den storleken, men är som sagt svårt att hitta så mycket om den modellen.

För egen del blev det en LG C1 55" från Webhallens för 10990 kr i fredags. Har inte stört mig på att den skulle vara för ljussvag, även vid dagsljus. Har dock sett till att inte kunna få solljus rakt bakifrån, vilket troligen hjälper ganska mycket.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är G1 som har "Evo-panelen" så säljaren har fel. Fördelen med LG är att de har bättre spelfunktioner och Sony bättre bild "out of the box".

Nja, C1 säljs med både den gamla och nya panelen (den som sitter i G1). Exemplaren med nyare panel är dock begränsade så att de presterar likvärdigt med de äldre panelerna, fast eventuellt med något lägre energiförbrukning. Det var troligen detta som förvirrade säljaren. Man kan heller inte i förväg veta vilken man får och inte heller se paneltypen utan att titta i servicemenyn, så att hävda att G1 och C1 är i princip samma är precis som du säger felaktigt, även om de flesta recensenter verkar tycka att skillnaden är väldigt svår att märka i praktiken eftersom olika exemplar ändå varierar i ljusstyrka till viss grad.

Bra sammanfattning av skillnaderna dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

https://youtu.be/zCSAdW3Wejk

TL;DW: Sony A90J kom på förstaplats vad gäller overall best TV medans Panasonic JZ2000 kom på nära andraplats.

Värt att nämna är att ingen av modellerna kör äkta 4k120Hz då tevens SoC inte klarar av den nödvändinga bandbredden. Vilket leder till blurrig bild när detta läge används pga halverad vertikal upplösning.. Tillverkarna planerar att åtgärda detta med patcher men återigen är det en hårdvarubegränsning så får se vad det blir av det.

Såvitt jag vet är det endast LG och Samsung som idag kan köra äkta 4k120Hz eftersom dom kör egentillverkade SoC.

Ska man i första hand spela så kom LG G1 på förstaplats gällande best gaming TV och Samsung QN95A på nära andraplats.

Och på följande kategori best home cinema TV vann Panasonic JZ2000 nära följt av Sony A90J, och sist men inte minst gällande best best living toom TV vann återigen Sony A90J med Samsung QN95A på nära andraplats.

Precis dom Laxpudding skrev så handlar det mycket om vad teven skall användas till.

A90J är dock nästan dubbelt så dyr som C1 och JZ2000 är 2,5 gånger så dyr så de är verkligen inte prisvärda i mitt tycke.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på för den som vill se på film är att det pågår ett formatkrig: Dolby Vision mot HDR10+. DV är vanligare för film just nu. Används också av Disney+. Netflix kör HDR10+. Kolla upp vad din tilltänkta TV stödjer.

Själv skaffade jag en OLED Philips i vintras av förra modellen. (Som jag är rätt säker på faktiskt kom ut förra året.) Den tar både DV och HDT10+. Att jag slapp välja sida var en faktor i valet. Den har DTS-passthrough också vilket några av konkurrenterna (då) saknade. Jag är supernöjd. Philips av förra årets model är dock lite sämre än konkurrenterna till spelande.

Funderar man att lägga mycket pengar på en toppmodell bör man ta sig en funderare på en 4k spelare också. Fysisk media har fortfarande överlägsen kvalitet. Personligen tycker jag att MCU filmer på blu ray håller högre kvalitet än samma film i 4k på Disney+. Passa på att köpa film på rea, man kan komma ner 100:-/film eller så. Icke-reapriserna kan vara helt vanvettiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

En säljare på Elgiganten berättade igår att panelen på Sony A80J är från förra årets generation medan LG C1 har en ny panel som är från 2021 och att jag därför borde välja LG C1 före Sony A80J för film och serier men de lät lite konstigt tyckte jag, är det sant? @Laxpudding

Är väl bättre att fråga random kund i butiken vs en säljare på Elladan.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

A90J är dock nästan dubbelt så dyr som C1 och JZ2000 är 2,5 gånger så dyr så de är verkligen inte prisvärda i mitt tycke.

C1 bör väl jämföras med A80j och A90J med G1?

EDIT:
Man kan iofs jämföra hur man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

A90J är dock nästan dubbelt så dyr som C1 och JZ2000 är 2,5 gånger så dyr så de är verkligen inte prisvärda i mitt tycke.

Nu handlade det dock om den bästa teven, oberoende av pris.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

@Laxpudding Finns det någon TV som fortfarande är ok på max 43"? Föräldrarna behöver en ny TV men är tyvärr begränsade till maximalt den storleken. Har tidigare tittat på Samsung Q60A som verkar vara en av väldigt få modeller som åtminstone fortfarande är QLED. Även om det naturligtvis är en budgetmodell, verkar det inte vara något man kommer ifrån när man tittar på så små modeller. Finns det några andra modeller man bör överväga?

TCL har P725 i den storleken, men är som sagt svårt att hitta så mycket om den modellen.

För egen del blev det en LG C1 55" från Webhallens för 10990 kr i fredags. Har inte stört mig på att den skulle vara för ljussvag, även vid dagsljus. Har dock sett till att inte kunna få solljus rakt bakifrån, vilket troligen hjälper ganska mycket.

Det är ont om kvalitet på 43 tumspalener överlag. Det kan vara så att de 43-tummare som finns är sämre än de större panelerna i samma modellserie därför att man endast kan täcka in tillgången på exemplar genom att köpa in sämre paneler.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mange71:

Värt att tänka på för den som vill se på film är att det pågår ett formatkrig: Dolby Vision mot HDR10+. DV är vanligare för film just nu. Används också av Disney+. Netflix kör HDR10+. Kolla upp vad din tilltänkta TV stödjer.

Själv skaffade jag en OLED Philips i vintras av förra modellen. (Som jag är rätt säker på faktiskt kom ut förra året.) Den tar både DV och HDT10+. Att jag slapp välja sida var en faktor i valet. Den har DTS-passthrough också vilket några av konkurrenterna (då) saknade. Jag är supernöjd. Philips av förra årets model är dock lite sämre än konkurrenterna till spelande.

Funderar man att lägga mycket pengar på en toppmodell bör man ta sig en funderare på en 4k spelare också. Fysisk media har fortfarande överlägsen kvalitet. Personligen tycker jag att MCU filmer på blu ray håller högre kvalitet än samma film i 4k på Disney+. Passa på att köpa film på rea, man kan komma ner 100:-/film eller så. Icke-reapriserna kan vara helt vanvettiga.

Netflix kör också DV. Vet inte om de har allt dubbelkodat eller om det diffar mellan olika material?

Helt ärligt så är det ju typ Samsung mot världen? Alla andra på hårdvarusidan har hoppat på DV?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ont om kvalitet på 43 tumspalener överlag. Det kan vara så att de 43-tummare som finns är sämre än de större panelerna i samma modellserie därför att man endast kan täcka in tillgången på exemplar genom att köpa in sämre paneler.

Precis, det är helt enkelt inte en storlek som så många är intresserad av, och troligen kanske inte ens så kostnadseffektiv att tillverka. Ja, risken är som du säger att 43"-varianterna är undermåliga de större varianterna inom samma serie.

Såg precis att Sony faktiskt har en 43" av sin X85J-serie (säljs i vissa butiker som X89J). Det hade jag missat. Den ser lite mer premium ut sett till funktioner och verkar ha fått ett ganska hyfsat betyg från rtings.com. De testade dock 55"-varianten. Det verkar som att IPS-paneler används i vissa regioner dock, och kanske också vissa storlekar. Behöver gräva mer i detta känns det som.

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x85j

X89J verkar också ha "Motionflow™ XR 1000/1200 Hz" jämfört med "Motionflow™ XR 800/960 Hz" enligt sony.se, så de är kanske inte identiska trots allt, även om de kostar lika mycket. Frågan är bara om det är VA eller IPS-panel.

Skrivet av compila_beeper:

Jag har idag en setup på följande sett;

Mediaspelare ---> surroundförstärkare ---> TV

Surroundförstärkaren har inget stöd för HDR och 4K passthrough är lite osäkert samt en äldre HDCP-version.

Så vilka alternativ har jag vid köp av ny TV, förutom att köpa ny förstärkare, att få till 4K HDR och passthrough på ljudet?

Om din förstärkare har stöd för de moderna ljudformaten, fast saknar eARC-stöd går det att använda en av enheterna från tillverkaren nedan för att lösa detta.

https://www.thenaudio.com/

Skrivet av compila_beeper:

Fast om jag inte har helt fel så saknar väl många TV-apparater stöd för DTS passthrough?

Ja, tyvärr är det så. Det är få streamingtjänster som använder DTS-ljud så TV-tillverkarna har därför börjat snåla in på den licenskostnaden, vilket tydligen innebär att de inte kan tillåta passthrough av formatet heller. Fortsätter det på detta sätt riskerar DTS-formaten nog att dö ut som ljudformat på sikt tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Netflix kör också DV. Vet inte om de har allt dubbelkodat eller om det diffar mellan olika material?

Helt ärligt så är det ju typ Samsung mot världen? Alla andra på hårdvarusidan har hoppat på DV?

Ja, så är det.
Även Apple TV+ kör DV.

Jävligt trist av Samsung att vägra DV.

Samsung gör enligt min mening de snyggaste tv-apparaterna.

Om de kunde hoppa på DV tåget någon gång, så skulle nästa TV mycket väl bli en från Samsung.

Men så länge de vägrar DV, så vägrar jag Samsungs TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

https://youtu.be/zCSAdW3Wejk

Värt att nämna är att ingen av modellerna kör äkta 4k120Hz då tevens SoC inte klarar av den nödvändinga bandbredden. Vilket leder till blurrig bild när detta läge används pga halverad vertikal upplösning.. Tillverkarna planerar att åtgärda detta med patcher men återigen är det en hårdvarubegränsning så får se vad det blir av det.

Såvitt jag vet är det endast LG och Samsung som idag kan köra äkta 4k120Hz eftersom dom kör egentillverkade SoC.

Gäller detta alla modeller oavsett oled eller LCD? I så fall känns ju ingen annan tv än samsung eller lg aktuell för spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Gäller detta alla modeller oavsett oled eller LCD? I så fall känns ju ingen annan tv än samsung eller lg aktuell för spelande

Såvitt jag vet så gäller det alla tillverkare utöver Samsung och LG.
@Laxpudding har du någon koll om det finns andra tillverkare som kör egentillverkade SoC (eller något annat än Mediateks)?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Exydia:

Såvitt jag vet så gäller det alla tillverkare utöver Samsung och LG.
@Laxpudding har du någon koll om det finns andra tillverkare som kör egentillverkade SoC (eller något annat än Mediateks)?

Jag har ingen större koll på exakta SoC-kretsar. Det är information som det sällan talas om och i slutändan är du som konsument ändå beroende av tillverkarans vilja att bygga en fullt fungerande TV.

Misstänker dock att Mediatek ser sig tvungna till – eller till slut har lärt sig – hur de ska skapa en krets som fungerar som tänkt. Och att detta leder till en ny slags premiumkrets som övriga tillverkare ser till att få in i sina fokusprodukter för 2022. Kanske att några tillverkare till och med börjar prata om den nya, fungerande Mediatek-kretsen som ett led i sin marknadsföring under CES 2022.

Men tyvärr också att du som köper en 2021-produkt riskerar något som kanske inte fungerar hela vägen fram eftersom hårdvaran helt enkelt inte är tillräckligt bra och aldrig går att få som man önskar att den borde fungera.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av acke3095:

Bra guide! Fråga från icke insatt: Har en dator som det i dagsläget spelas på i 1080P med (oftast) 100+ FPS. Tvivlar på att datorn orkar med 4K med bibehållen FPS så går det att välja att köra datorn i 1080P och låta TVn uppskala det till 4K för att få samma prestanda? Funderar nämligen på om en modell med 120Hz-stöd är värt det för mig eller inte. Känns lite onödigt att skaffa det bara för att "framtidssäkra" om jag inte kan nyttja det alls idag.

Ett tips här är att använda sig av spelens upplösningsskalning i största möjliga mån. Då kan du få ut ett skarpt gränssnitt/text som renderas i 4K, men samtidigt också högre prestanda genom att rendera 3D-grafiken i 1080p som sedan skalas upp till 4K.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Vad hände med mätningarna av latens på Sonys TVs?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har ingen större koll på exakta SoC-kretsar. Det är information som det sällan talas om och i slutändan är du som konsument ändå beroende av tillverkarans vilja att bygga en fullt fungerande TV.

Misstänker dock att Mediatek ser sig tvungna till – eller till slut har lärt sig – hur de ska skapa en krets som fungerar som tänkt. Och att detta leder till en ny slags premiumkrets som övriga tillverkare ser till att få in i sina fokusprodukter för 2022. Kanske att några tillverkare till och med börjar prata om den nya, fungerande Mediatek-kretsen som ett led i sin marknadsföring under CES 2022.

Men tyvärr också att du som köper en 2021-produkt riskerar något som kanske inte fungerar hela vägen fram eftersom hårdvaran helt enkelt inte är tillräckligt bra och aldrig går att få som man önskar att den borde fungera.

Tolkar det som att det bara är LG och samsung som klarar "true" 4k 120hz för stunden. Och sony saknar dolby vision så bara LG återstår om man vill ha allt i funktionsväg?