Snabbtest: Tre processorer i Windows 10 och Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Tre processorer i Windows 10 och Windows 11

Redaktionen tar en titt på eventuella prestandaskillnader mellan Windows 10 och 11 med tre olika processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det inte finns någon bra anledning till att Intel och MS inte kan släppa samma drivrutiner till W10 som i W11.
För jag anar att det är där skillnaden ligger, scheduler och microcode.
Fast med det beta stadie W11 befinner sig i så kanske dom tar sig en titt på användarbasen och bjuder till lite.
MS vill såklart visa på att W11 är bättre på något sätt medans Intel gärna ser att deras CPU'er presterar som dom skall i alla OS.

Permalänk
Medlem

jag stannar så länge jag bara kan, tog ett bra tag att få w10 clean och nu är det perfekt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bra info tackar SweC!
Sitter kvar på Win 10 ett tag till då. Har inte lyxen till en 12600K ens, som jag gärna ville ha. Bah min 8100 får väl duga ett tag till 😁

Permalänk
Medlem

Skulle va intressant och se om prestanda skillnaden är kvar efter att man inaktiverat dom nya säkerhetsfunktionerna, kanske är något att testa ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tråkigt men väntat att det blir så skumma resultat. AMD måste fixa till prestandan i 11 helt klart

Om man tar på sig foliehatten kanske Intels ’hjälp’ med schedulern skadade AMD i vissa fall?

Permalänk
Medlem

Orkar ni köra kompletterande speltester?

Jag är intresserad av prestanda för 12900k i Win10 och Win11 med de energieffektiva E-Cores kärnorna avstängda i bios. Alltså bara med P-Cores på.

Har funderat över hur detta påverkar prestanda i praktiken. Pretty please?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tråkigt men väntat att det blir så skumma resultat. AMD måste fixa till prestandan i 11 helt klart

Fast det ligger snarare hos MS och inte AMD iom att intel har även dom mer eller mindre samma skillnad juuh?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vilken version av Win 10 används 21H1 eller 21H2?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Orkar ni köra kompletterande speltester?

Jag är intresserad av prestanda för 12900k i Win10 och Win11 med de energieffektiva E-Cores kärnorna avstängda i bios. Alltså bara med P-Cores på.

Har funderat över hur detta påverkar prestanda i praktiken. Pretty please?

borde eventuellt ge samma prestanda sänkning som för intels 11e gen och AMD, då prestanda ökningen hos 12e gen nog är för att e-cores tar upp lasten av det nya VBS systemet som förmodligen är boven till försämrad prestanda hos dom äldre cpuerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vill som dra mig till minnes att tester efter nya Windows-versioner konsekvent visat en tendens till aaaningens sämre prestanda, men inget att dra på några större växlar av.

Frågan är om samma skillnad kvarstår vid slutet av OSets livscykel?

Jag hade tyckt det varit intressant att stega sig tillbaka i tiden och se om det konsekvent blivit sämre. Win XP x64 kanske är ett OS med rallyprestanda? Bara en tanke, men kanske är ensam i att vara intresserad av något sådant.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

jag kör 12700K samt windows 11. Spelar dom senaste spelen utan problem. Crashat 1gång och det var när jag försökte ansluta en gammal usb hotspot router. blåskärm. Men annars inga problem

Permalänk
Medlem

Så dåligt som de skött lanseringen av Windows 11 alltså. Hade de bara kunnat sopa till med "Windows 11 har minst 10% högre prestanda än Windows 10, över hela brädet", så hade nog folk kunnat svälja dumheterna men nu är det liksom... Jaha? Samma eller sämre prestanda... Varför ska man byta? Det finns inget som lockar mig. Om jag hade velat att min Windowsdator ska se ut som en Macintosh så hade jag väl köpt en Macintosh liksom... Nej jag blir bara mer och mer förvirrad över vad meningen med allt detta är ju längre tiden går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Gillar Windows 11 skarpt som känns modernt och med i matchen. Inte märkt av någon som helst skillnad i prestanda sen bytet från Win 10. Men det är kul att se tester på det.

Permalänk
Medlem

Windows 11 presterar samma som Windows 10 för mig, efter patcherna som släppts, i alla benchmarks/spel. Inga speciella problem alls.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tack för testet, alltid uppskattat. Dock tycker jag ni brister en aning i er slutsats och rekommendation här. Prestandan är i princip likvärdig ja, dock misstänker jag att ni har på de avancerade säkerhetsfunktionerna i Windows 11, såsom Virtualization-Based Security och Hypervisor-Protected Code Integrity o.s.v., men att de är avslagna in Windows 10? I så fall har ju Windows 11 likvärdig prestanda, men mycket högre säkerhet. Om jag har fel här ber jag om ursäkt, men ni kunde ju även skrivit om vilka inställningar ni använde i artikeln.

Hur som helst, tack för bra test.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av UMC:

Tack för testet, alltid uppskattat. Dock tycker jag ni brister en aning i er slutsats och rekommendation här. Prestandan är i princip likvärdig ja, dock misstänker jag att ni har på de avancerade säkerhetsfunktionerna i Windows 11, såsom Virtualization-Based Security och Hypervisor-Protected Code Integrity o.s.v., men att de är avslagna in Windows 10? I så fall har ju Windows 11 likvärdig prestanda, men mycket högre säkerhet. Om jag har fel här ber jag om ursäkt, men ni kunde ju även skrivit om vilka inställningar ni använde i artikeln.

Hur som helst, tack för bra test.

Tror inte vi testat med sådant påslaget men the man himself @kenneth har bättre koll på det

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så dåligt som de skött lanseringen av Windows 11 alltså. Hade de bara kunnat sopa till med "Windows 11 har minst 10% högre prestanda än Windows 10, över hela brädet", så hade nog folk kunnat svälja dumheterna men nu är det liksom... Jaha? Samma eller sämre prestanda... Varför ska man byta? Det finns inget som lockar mig. Om jag hade velat att min Windowsdator ska se ut som en Macintosh så hade jag väl köpt en Macintosh liksom... Nej jag blir bara mer och mer förvirrad över vad meningen med allt detta är ju längre tiden går.

Varför gick du över till Windows 10 från 7:an då?

Vill inte få detta att låta som ett påhopp, men det känns bara mest som bittert gnällande från ditt håll. Tycker du brukar skriva vettiga saker annars. Och jag är säker på att samma sak kommer skrivas om windows 12 när alla till slut kör 11:an.

Jag kör win10 men endast för att jag inte orkat få mitt system rätt inställt. Man är nöjd och orkar inte strula förrän 11:an har en ”killer feature”. Men ska man använda windows får man förr eller senare uppgradera tror jag.

Jaja. Upp med hakan och bara ta förändringen. Det blir nog bra. 🙂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

I den absoluta majoriteten av fallen är prestandaskillnaden inom felmarginalen även med Ryzen, men t.ex. 7-zip testet (som är minnesintensivt) visar att det fortfarande är något fel med Win11 när det kommer till cache/minnesprestandan. Dock gör andra optimeringar i Win11 vs Win10 att underläget vad gäller ren minnesbandbredd/latens blir mindre relevant i de flesta andra tester.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så dåligt som de skött lanseringen av Windows 11 alltså. Hade de bara kunnat sopa till med "Windows 11 har minst 10% högre prestanda än Windows 10, över hela brädet", så hade nog folk kunnat svälja dumheterna men nu är det liksom... Jaha? Samma eller sämre prestanda... Varför ska man byta? Det finns inget som lockar mig. Om jag hade velat att min Windowsdator ska se ut som en Macintosh så hade jag väl köpt en Macintosh liksom... Nej jag blir bara mer och mer förvirrad över vad meningen med allt detta är ju längre tiden går.

Är det verkligen en sån oooootrolig gamechanger att dom har flyttat "startknappen" från vänsterorienterad till centerorienterad? Alltså.. jag har hört W11 i ungefär 4 mån och jag har inte märkt någon större skillnad, vilket skall ses som mkt positivt! Det jag har märkt är att "nya" W11 är bättre än "gamla" W10.. För mig fungerar allt som en dröm! <3

Tänk på bemötandet! /Mod
Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

http://xpwasmyidea.blogspot.com/ är en schysst sida. Lagom rabiat läsning om alla features som försvunnit sedan XP till 8 då bloggaren i vanmakt gav upp.

Jag är lite sugen att prova Windows 11. Delvis för att få en fresh start så datorn är mindre rörig...men jag har ju lastgamla datorer. Kör i en VM just nu, men det blir ju inte riktig samma sak.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Är det verkligen en sån oooootrolig gamechanger att dom har flyttat "startknappen" från vänsterorienterad till centerorienterad? Alltså.. jag har hört W11 i ungefär 4 mån och jag har inte märkt någon större skillnad, vilket skall ses som mkt positivt! Det jag har märkt är att "nya" W11 är bättre än "gamla" W10.. För mig fungerar allt som en dröm! <3

Dessutom är det ju bara att gå in i inställningar för taskbar och välja "vänster" om man vill ha tillbaka menyn där.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Gillar Windows 11 skarpt som känns modernt och med i matchen. Inte märkt av någon som helst skillnad i prestanda sen bytet från Win 10. Men det är kul att se tester på det.

Synd bara att det är så ohyggligt platt och fult, precis som tian. För tankarna tillbaka till windows på 80talet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 10900K i nuläget så får bli Win 10 tills man bygger en ny dator med en av Intels uppkommande CPU familjer.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Är ju inget super fan av MS, men de gör ju inte saken bättre att MS favoriserar Intel på de här viset. Anledningarna att släppa MS blir bara fler å fler. Och snart så kommer jag helt enkelt att släppa programmet jag använder för video redigering och lära om i ett annat program som har stöd i Linux. Det är ända anledningen idag att det finns ett win os på min dator.

Men jag vill verkligen inte och orkar inte lära om och tappa pengarna jag betalat för licensen av video redigerings programmet.
Men det är nära nu...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Är ju inget super fan av MS, men de gör ju inte saken bättre att MS favoriserar Intel på de här viset. Anledningarna att släppa MS blir bara fler å fler. Och snart så kommer jag helt enkelt att släppa programmet jag använder för video redigering och lära om i ett annat program som har stöd i Linux. Det är ända anledningen idag att det finns ett win os på min dator.

Men jag vill verkligen inte och orkar inte lära om och tappa pengarna jag betalat för licensen av video redigerings programmet.
Men det är nära nu...

Detta är din slutsats? Har 5900X bättre prestanda än 12900K i Linux?
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=intel-126...

Länk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av HiGrip:

Är det verkligen en sån oooootrolig gamechanger att dom har flyttat "startknappen" från vänsterorienterad till centerorienterad? Alltså.. jag har hört W11 i ungefär 4 mån och jag har inte märkt någon större skillnad, vilket skall ses som mkt positivt! Det jag har märkt är att "nya" W11 är bättre än "gamla" W10.. För mig fungerar allt som en dröm! <3

Jag tillhör dem som säger att man bör bli lite förbannad på hur usel kvalitetskontrollen är från så stor företag. Inte bara att de missar att göra lite benchmarks, de gör t o m UIn på flera andra punkter mindre användarvänligt. Ska man behöva köpa 3e partsprogram för att lägga till features som MS tar bort?

Ex. startmenyn slösar massa utrymme till rekommenderat, stänger man av den funktionen så blir det bara tomt där istället för att man ska kunna lägga appar och annat där.
Drag and drop saknas i taskbar..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för bra test. Är lite nyfiken på om någon gjort lite mer utförligare tester med Windows 10 och de olika varianterna av heterogeneous policies.

Kika här
https://www.techpowerup.com/forums/threads/windows-10-intel-c...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av UMC:

Tack för testet, alltid uppskattat. Dock tycker jag ni brister en aning i er slutsats och rekommendation här. Prestandan är i princip likvärdig ja, dock misstänker jag att ni har på de avancerade säkerhetsfunktionerna i Windows 11, såsom Virtualization-Based Security och Hypervisor-Protected Code Integrity o.s.v., men att de är avslagna in Windows 10? I så fall har ju Windows 11 likvärdig prestanda, men mycket högre säkerhet. Om jag har fel här ber jag om ursäkt, men ni kunde ju även skrivit om vilka inställningar ni använde i artikeln.

Hur som helst, tack för bra test.

Det är inget jag har dragit igång självmant på Win10 så är avstängt.
Jag själv gissar på att saker bara behöver mogna på Win11 för att komma ikapp eller även förbi i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Tack för testet, alltid uppskattat. Dock tycker jag ni brister en aning i er slutsats och rekommendation här. Prestandan är i princip likvärdig ja, dock misstänker jag att ni har på de avancerade säkerhetsfunktionerna i Windows 11, såsom Virtualization-Based Security och Hypervisor-Protected Code Integrity o.s.v., men att de är avslagna in Windows 10? I så fall har ju Windows 11 likvärdig prestanda, men mycket högre säkerhet. Om jag har fel här ber jag om ursäkt, men ni kunde ju även skrivit om vilka inställningar ni använde i artikeln.

Hur som helst, tack för bra test.

med tanke på att överlag med intels 12e gen ser en ökning i prestanda och alla övriga cpuer (både AMD och intel) så ser man överlag en liten förlust i Windows 11. Och från vad jag lyckats hitta så skulle man inaktivera VBS och HVCI så är det inte direkt någon skillnad mellan windows 11 och 10 precis som du säger.

hittade att tomshardware har gjort ett ganska så omfattande test på det hela
https://www.tomshardware.com/news/windows-11-gaming-benchmark...

Just detta har faktiskt fått mig att faktiskt vilja gå tillbaka till Windows 11 så fort Nvidia fixat deras drivrutiner

Visa signatur

here we go!