Cygate har ingen aning om vad de säljer (IOPS och Bandbredd för olika disk-nivåer är okända)

Permalänk
Medlem

Cygate har ingen aning om vad de säljer (IOPS och Bandbredd för olika disk-nivåer är okända)

Jag vet inte om detta är rätt forumdel, men låt oss försöka jag fick mig ett gott skratt nu på morgonen när jag fick svar på en fråga jag skickat in till Cygate där jag undrat vad skillnaden på deras olika disk-nivåer (Performance och Premium) är.

Ärendet skickades in 2021-12-03 och nu 19 dagar senare får jag detta som svar:

Vet inte vad jag egentligen ska tycka om svaret i sig, men jag fick mig ett rätt gott "WTF"-moment.

Har någon liknande erfarenheter av Cygate?

Permalänk
Medlem

Vet du om Cygate kommer köra in-house eller om det blir Azure? För om det är Azure kan du ju kolla upp deras spec.

Skulle det vara in-house så är det ju ganska dumt att inte ha dessa siffror redo.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vet du om Cygate kommer köra in-house eller om det blir Azure? För om det är Azure kan du ju kolla upp deras spec.

Skulle det vara in-house så är det ju ganska dumt att inte ha dessa siffror redo.

Ah dumt nog skrev jag inte med att vi kör ett VMWare (Hosted VMWare som Cygate kallar det) så det hostas i ett av deras egna datacenter i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att dom inte längre har "performance" och "premium" efter flytt till nya hallar. Det är ju inte helt ovanligt att man tecknar avtal om en tjänst och sedan löper faktureringen på medans tjänsten ändras. Särskilt när det gäller stora tjänsteleverantörer och Cygate är ju numer t.o.m ägda av Telia så det har säkert rört sig en del på tjänstesidan. Så det känns inte jättekonstigt med svaret du fått.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tolkar det som att dom inte längre har "performance" och "premium" efter flytt till nya hallar. Det är ju inte helt ovanligt att man tecknar avtal om en tjänst och sedan löper faktureringen på medans tjänsten ändras. Särskilt när det gäller stora tjänsteleverantörer och Cygate är ju numer t.o.m ägda av Telia så det har säkert rört sig en del på tjänstesidan. Så det känns inte jättekonstigt med svaret du fått.

Så kan det mycket väl vara, men på deras hemsida så presenteras fortfarande "performance" och "premium" med kostnad med avsaknaden av t.ex. IOPS och Throughput vilket gör det lite förvirrande.

Sedan tycker jag inte att jag som kund ska behvöa sitta och gissa vad de menar, varför skickar de inte med IOPS och Throughput information över den disk-lösning de faktiskt använder om de nu slopat konceptet "performance" och "premium".

De säger ju dock också att "performance" och "premium" prioriteras olika, men hur hämner de inte.

Jag tolkar det som att de fortfarande använder termerna "performance" och "premium" men att det nu skilljer sig i vad dessa innebär sedan flytten då Cygate tog över Ipeer.

Men att de fortarande själva inte vet eller inte har kontakt med någon som vet vad den faktiska skillnaden är.

Här finns ju ännu "performance" och "premium" med, men avsaknar den information jag efterfrågar.
https://www.cygate.se/vi-erbjuder/server-lagring-moln/publikt...

Det hela känns ändå aningen oseriöst, 19 dagar för att få ett intetsägande svar är inte okej oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så kan det mycket väl vara, men på deras hemsida så presenteras fortfarande "performance" och "premium" med kostnad med avsaknaden av t.ex. IOPS och Throughput vilket gör det lite förvirrande.

Sedan tycker jag inte att jag som kund ska behvöa sitta och gissa vad de menar, varför skickar de inte med IOPS och Throughput information över den disk-lösning de faktiskt använder om de nu slopat konceptet "performance" och "premium".

De säger ju dock också att "performance" och "premium" prioriteras olika, men hur hämner de inte.

Jag tolkar det som att de fortfarande använder termerna "performance" och "premium" men att det nu skilljer sig i vad dessa innebär sedan flytten då Cygate tog över Ipeer.

Men att de fortarande själva inte vet eller inte har kontakt med någon som vet vad den faktiska skillnaden är.

Här finns ju ännu "performance" och "premium" med, men avsaknar den information jag efterfrågar.
https://www.cygate.se/vi-erbjuder/server-lagring-moln/publikt...

Det hela känns väldigt oseriöst, 19 dagar för att få ett intetsägande svar är inte okej oavsett.

Notera att jag inte skickade in någon värdering i det hela. Jag skrev bara lite kort om bakomliggande orsaker som jag fortfarande tror stämmer.

Jag antar att ni inte är en speciellt stor eller prioriterad kund. Hade ni varit det hade ni haft någon slags KAM som ni kunde pratat med direkt och fått bra svar av. Håller med om att det känns oseriöst ha behöva ha denna konversation med en ovetandes kundtjänstperson och jag håller med att svaret är oseriöst och att behöva vänta 19 dagar är också ganska galet. Men min gissning är att ni är för liten kund för att dom ska, helt ärligt, bry sig i det läge dom är i nu. Det ÄR jobbigt att slå ihop bolag efter uppköp/sammangående, ofta förlorar man nyckelpersonal etc.

Jag har varit med om att som konsult kasta ut ipeer från kunder eftersom dom hade en ganska taskig servicegrad och om man inte ville köpa exakt de tjänster dom ville sälja som var man som kund inte vatten värd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Notera att jag inte skickade in någon värdering i det hela. Jag skrev bara lite kort om bakomliggande orsaker som jag fortfarande tror stämmer.

Jag antar att ni inte är en speciellt stor eller prioriterad kund. Hade ni varit det hade ni haft någon slags KAM som ni kunde pratat med direkt och fått bra svar av. Håller med om att det känns oseriöst ha behöva ha denna konversation med en ovetandes kundtjänstperson och jag håller med att svaret är oseriöst och att behöva vänta 19 dagar är också ganska galet. Men min gissning är att ni är för liten kund för att dom ska, helt ärligt, bry sig i det läge dom är i nu. Det ÄR jobbigt att slå ihop bolag efter uppköp/sammangående, ofta förlorar man nyckelpersonal etc.

Jag har varit med om att som konsult kasta ut ipeer från kunder eftersom dom hade en ganska taskig servicegrad och om man inte ville köpa exakt de tjänster dom ville sälja som var man som kund inte vatten värd.

Ja så kan det absolut vara, som jag ser det så kanske vi är en liten kund (till hur mycket resurser vi köper) men där jag nu jobbar (jag började 2019) så har man varit kund hos Ipeer/Cygate i över 10år.

Sedan kanske Cygate skiter fullständigt i hur länge man varit kund så länge man inte spenderar över x-antal 100.000kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Sedan kanske Cygate skiter fullständigt i hur länge man varit kund så länge man inte spenderar över x-antal 100.000kr/mån

Jag tror att svaret på din fråga har du i svaret från deras kundtjänst. Du har väntat 19 dagar och får ett nonsenssvar. Vad säger det dig?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tror att svaret på din fråga har du i svaret från deras kundtjänst. Du har väntat 19 dagar och får ett nonsenssvar. Vad säger det dig?

"They don't give a fudge"