Ny MBA M1 till sambon för att ersätta gammal MBA (2012) och Mac Mini (2011)

Permalänk
Hedersmedlem

Ny MBA M1 till sambon för att ersätta gammal MBA (2012) och Mac Mini (2011)

Idag bestämde sig batteriet i sambons MBA att inte vilja vara med längre. Inte så konstigt med tanke på att datorn har hängt med i hennes ägo sen julen 2014.

En uppgradering har varit på gång ett tag men det här kändes som en bra anledning att uppgradera till nya prylar.

Tanken är att samtidigt köpa en USB-C docka för laddning och användning med extern skärm/tangentbord/högtalare/mus/nätverk. Har försökt bli klokare i denna djungel men körde ganska snart fast.
Till en början ska den användas med en Dell U2412, går att ansluta med HDMI, DVI eller Diplayport. Den skärmen ska bytas "nån gång senare". Ett gäng vanliga USB-portar för mus och tangentbord behövs ocskå samt eventuellt nån extern hårddisk för backup eller flytt av stora filer. Trådat nätverk vore användbart för att få lite stabilare nät i sambons kontor. Förslag på modeller mottages tacksamt!

Vad det gäller datorn så tänker jag att instegsmodellen med 8gb ram och 256gb ssd ska vara fullt tillräckligt. Datorn ska inte användas till några jättetunga saker... och skulle det behövas så finns det andra datorer i hushållet som kan göra de uppgifterna. Enklare jobb i Photoshop (går fort nog på nuvarande dator), klippa nån filmsnutt ibland, streama film/serier och surfa.

Är jag helt ute och cyklar eller är detta något som skulle kunna fungera vettigt?
Lagring finns på gemensam server hemma vilket gör att behovet av att lagra större mängder film/bilder på datorn är begränsat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Instegsvarianten av M1 Air duger långt och lite till!

När ni väl byter skärm så se till att den har thunderbolt med typ minst 65w laddning.
Då är det bara en USB-C (thunderbolt) från Laptop till skärm. Must/tangentbord osv kopplas till skärmen. Så laddar den och ger bild! Finns med nätverk med!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CarlOscar:

Instegsvarianten av M1 Air duger långt och lite till!

När ni väl byter skärm så se till att den har thunderbolt med typ minst 65w laddning.
Då är det bara en USB-C (thunderbolt) från Laptop till skärm. Must/tangentbord osv kopplas till skärmen. Så laddar den och ger bild! Finns med nätverk med!

Datorvalet känns som en ganska enkel sak då. Är mest färgen det får hänga på

Skärmbytet kan vara nån gång om ett till tre år så det behövs en temporär lösning tills rätt skärm dyker upp. Därav tanken med USB-C docka som egentligen gör samma sak tills vidare. Det ger lite större flexibilitet med skärmvalet senare också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag tycker utbudet med dockor är trist nu, de är mest bara dyra men inte så bra. När usb 4.0 blir vanligare utanför Apple världen så kommer nog dockorna snart bli bättre.

Så jag kör hemma med usb dongles i en usb hubb, lite omständligt men det går. Jag tänker inte lägga 3500kr på en "dålig docka" för att förenkla inkopplingen. Jag vet hur många som har tänkt likadant, vissa har t.om. provköpt dockor som de sedan har lämnat tillbaka och det slutade med denna billiga lösning. Där vi om något år troligen får bra dockor.

*edit*
Att allt fler jobbar hemifrån leder till att behovet av dockor hemma har gått ifrån i princip obefintligt till att folk nu börjar vilja ha. Förhoppningsvis leder detta snart till att bra vettiga generella dockor kommer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker utbudet med dockor är trist nu, de är mest bara dyra men inte så bra. När usb 4.0 blir vanligare utanför Apple världen så kommer nog dockorna snart bli bättre.

Så jag kör hemma med usb dongles, lite omständligt men det går. Jag tänker inte lägga 3500kr på en dålig docka för att förenkla inkopplingen.

Det var ungefär den slutsatsen jag också drog kring dockorna så den får vänta tills vidare.

Bästa lösningen är förmodligen att hålla utkik efter bra skärmar som går att ansluta direkt med USB-C och köra både bild och laddning rakt mot skärmen. Alla tillbehör sitter ändå anslutna i skärmen så blir ju bara en pryl mindre att hålla reda på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en billig USB-c hub tillsvidare så kan jag rekommendera “anker 7 in 1”.
Jag kör laddning webkamera nätverk och skärm genom den. Kostade ca $35.
Dock klarar den bara 4k @ 30 hz genom hdmi. Men jag har inte en 4K skärm så då kör den åtminstone 60hz.