Samsung QN90A känner inte av HDMI ARC på HDMI 3 (märkt eARC)

Permalänk
Medlem

Samsung QN90A känner inte av HDMI ARC på HDMI 3 (märkt eARC)

Tänkte koppla in min gamla soundbar i en Samsung 43" QN90A. Får dock felmeddelandet nedan trots att jag kopplat in den i HDMI 3, som mycket riktigt är märkt som ARC-porten på baksidan. Har dock testat alla TVns andra HDMI-portar också, med samma resultat.

"Din ljudenhet har anslutits till en port som inte stöder ARC. Anslut enheten till HDMI 3 (ARC)-porten."

Det verkar vara exakt samma fel som denna person har:

https://eu.community.samsung.com/t5/tv/hdmi-3-port-not-recogn...

Någon som stött på liknande problem?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Samsung Sverige

Ingenting jag känner igen men Samsung's Egna support kan faktiskt vara väldigt hjälpsamma här;Samsung support

Om inte så pinga mig gärna här i tråden igen så kan jag ta det vidare internt inom Samsung

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tänkte koppla in min gamla soundbar i en Samsung 43" QN90A. Får dock felmeddelandet nedan trots att jag kopplat in den i HDMI 3, som mycket riktigt är märkt som ARC-porten på baksidan. Har dock testat alla TVns andra HDMI-portar också, med samma resultat.

"Din ljudenhet har anslutits till en port som inte stöder ARC. Anslut enheten till HDMI 3 (ARC)-porten."

Det verkar vara exakt samma fel som denna person har:

https://eu.community.samsung.com/t5/tv/hdmi-3-port-not-recogn...

Någon som stött på liknande problem?

För att ARC ska fungera så måste hdmi CEC (simpellink + heter det nog på samsung) vara på. Så kolla om det är aktiverat i tvin.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

För att ARC ska fungera så måste hdmi CEC (simpellink + heter det nog på samsung) vara på. Så kolla om det är aktiverat i tvin.

Det är det. Testade även att toggla av och på det. Heter Anynet+ (CEC) i Samsungs menyer tror jag det var.

Skrivet av Samsung:

Ingenting jag känner igen men Samsung's Egna support kan faktiskt vara väldigt hjälpsamma här;Samsung support

Om inte så pinga mig gärna här i tråden igen så kan jag ta det vidare internt inom Samsung

//Pontus

Räknar med att de inte kommer att svara med något vettigt på flera dagar. Hade hoppats på lite snabbare svar här istället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Samsung Har inte hört ett ljud från Samsung-supporten tyvärr. Har du lust att ta det vidare internet vore det uppskattat. I den andra tråden jag länkade finns det nu ytterligare ett svar av en person med samma problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av blunden:

@Samsung Har inte hört ett ljud från Samsung-supporten tyvärr. Har du lust att ta det vidare internet vore det uppskattat. I den andra tråden jag länkade finns det nu ytterligare ett svar av en person med samma problem.

Då skickar jag det vidare

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Då skickar jag det vidare

//Pontus

Lyckades aldrig lösa problemet. Supporten erbjöd sig att hjälpa till med felsökning live när jag var på plats men det passade aldrig riktigt.

Testade den gamla soundbaren via optisk kabel istället och konstaterade att den inte uppfyllde deras önskemål. Istället köpte de nyligen en Samsung HW-Q810A efter att ha testat den på HiFi-klubben. Den funkade direkt, så valideringen med gamla prylar är kanske lite bristfällig. Samtidigt kanske Philips gamla firmware kanske inte implementerar standarden perfekt. Det får vi nog aldrig veta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mystiskt, har det släppts någon uppdatering nyligen? Svärföräldrarnas TV fick exakt samma problem med sin Samsung någon gång nu i vår, d.v.s att enbart ARC inte fungerar. Köpte en LG istället och förpassade den 'gamla' till ett rum utan ARC-ljud eftersom butiken de köpt TVn på inte verkade förstå problemet/funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mystiskt, har det släppts någon uppdatering nyligen? Svärföräldrarnas TV fick exakt samma problem med sin Samsung någon gång nu i vår, d.v.s att enbart ARC inte fungerar. Köpte en LG istället och förpassade den 'gamla' till ett rum utan ARC-ljud eftersom butiken de köpt TVn på inte verkade förstå problemet/funktionen.

Intressant. Det är nog hyfsat sannolikt att koden för ARC delas mellan många TV-apparater som åtminstone bygger på en snarlik hårdvaruplattform. Kan mycket väl ha smugit sig in en bugg där.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q