Veckans fråga: Hur kopplar du din primära lagring?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av MacAllan:

Men om det nu är vilken disk folk har som primär disk, hade det inte varit lättare att ställa frågan "hur kopplar du din primära disk" i så fall?
Väljer man lagring istället för disk är det ju som upplagt för att misstolkas eftersom många har ju rena lagringsdiskar där man lagrar filer som man vill spara.
Du kan även gå in på inets sida och titta, där har du kategorin Lagring och det du hittar där är ju inte direkt tänkt att installera OS på.
Så nä, jag tror inte folk går in för att misstolka eller göra sig lustiga utan det är fel ordval på frågan i förhållande till vad man är ute efter för svar
Men det är inte första luddiga frågan som är ställd här

Nu vet jag ju inte om det var primärdisken du menar, men iaf tolkar jag det så på din post

Men då måste du mena att din primärdisk inte kan lagra data, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Men då måste du mena att din primärdisk inte kan lagra data, eller hur?

Frågan hade kunnat använda ordet ’snabbaste’ istället för ’primära’ så hade det varit mer tydligt.

Primär betyder för många ’mest centrala’ eller ’viktigaste’, till exempel konsekvensen av dataförlust eller bara hur de värderar innehållet och mängden information på enheten.

Jag förstår att det går att tolka frågan fel, bara det jag försöker förklara.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar ju primär som första.. som C: sekundär som som D:
@medbor
Efter ditt inlägg var jag tvungen att googla.. det betyder visst fundamental också och grundläggande, huvudsaklig
Man lär sig något nytt varje dag.. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan hade kunnat använda ordet ’snabbaste’ istället för ’primära’ så hade det varit mer tydligt.

Primär betyder för många ’mest centrala’ eller ’viktigaste’, till exempel konsekvensen av dataförlust eller bara hur de värderar innehållet och mängden information på enheten.

Jag förstår att det går att tolka frågan fel, bara det jag försöker förklara.

Gå in i Bios kolla diskar sen berättar du igen vilken som är Primär 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Men då måste du mena att din primärdisk inte kan lagra data, eller hur?

Suttit och funderat en stund men förstår fortfarande inte hur du kom fram till den slutsatsen
Han säger att många har separata lagringsdiskar osv...
Inte alla.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Men då måste du mena att din primärdisk inte kan lagra data, eller hur?

Absolut inte, men jag använder den inte till lagring.
Det är ju just detta jag menar, hur man tolkar lagring, för mig är lagring när man sparar något för framtiden och dit räknar jag inte OS och andra installerade program eftersom detta kan jag ändra från dag till dag och bryr mig inte om jag måste göra om allt av någon anledning.
Filer jag lagrar är sådant jag sparar och helst inte vill bli av med och dom finns på annan disk.

Jag tycker jag har visat min poäng att kunna tolka det så genom att det t.o.m. saluförs lagringsdiskar som inte är avsedda för installation av OS mm, sen har jag full förståelse för dom som tolkar det annorlunda.

Som även nämns ovan så är det ju givet att om du endast har 1 disk i datorn då blir det även din lagringsdisk, såvida du inte lagrar externt

edit: Vi är nog alla överens om vad en primärdisk är, dvs huvudsakliga.
Vad vi tolkar olika är "Lagringsdisk" och många med dator har separat lagringsdiskar där man endast lagrar filer och inget annat.

edit 2: Det som styrker mitt synsätt bland svarsalternativen är ju dels raidkonfigurationerna samt annat.
Det är ju betydligt vanligare (tror jag) att man har raid på diskar man avser spara på än på systemdiskar.
Annan lösning lika så, betydligt vanligare att man sparar på t.ex. USB diskar än att du har systemdiskar via USB eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanBe:

Gå in i Bios kolla diskar sen berättar du igen vilken som är Primär 😂

Så floppy var primär lagring för alla på 90-talet för att den hade enhetsbokstav A: ? Eftersom du nämner ’Bios’ så har du troligen stöd för floppy i din dator till och med...

Sen är det absolut inte alls uppenbart att man ska gå in i Bios UEFI för att kolla vilken lagring frågan efterfrågar. Huvudsaklig eller andra synonymer för primär lämnar mycket öppet för tolkning och missförstånd, det var bara det jag ville förmedla.

Det enda din kommentar gjorde för mig var att lägga till ännu ett sätt att tolka frågan

Till och med ordet ’lagring’ ifrågasätts ju här ovan...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Roger W:

Suttit och funderat en stund men förstår fortfarande inte hur du kom fram till den slutsatsen
Han säger att många har separata lagringsdiskar osv...
Inte alla.

Välkommen till våran värld

Skrivet av MacAllan:

Absolut inte, men jag använder den inte till lagring.
Det är ju just detta jag menar, hur man tolkar lagring, för mig är lagring när man sparar något för framtiden och dit räknar jag inte OS och andra installerade program eftersom detta kan jag ändra från dag till dag och bryr mig inte om jag måste göra om allt av någon anledning.
Filer jag lagrar är sådant jag sparar och helst inte vill bli av med och dom finns på annan disk.

Jag tycker jag har visat min poäng att kunna tolka det så genom att det t.o.m. saluförs lagringsdiskar som inte är avsedda för installation av OS mm, sen har jag full förståelse för dom som tolkar det annorlunda.

Som även nämns ovan så är det ju givet att om du endast har 1 disk i datorn då blir det även din lagringsdisk, såvida du inte lagrar externt

edit: Vi är nog alla överens om vad en primärdisk är, dvs huvudsakliga.
Vad vi tolkar olika är "Lagringsdisk" och många med dator har separat lagringsdiskar där man endast lagrar filer och inget annat.

edit 2: Det som styrker mitt synsätt bland svarsalternativen är ju dels raidkonfigurationerna samt annat.
Det är ju betydligt vanligare (tror jag) att man har raid på diskar man avser spara på än på systemdiskar.
Annan lösning lika så, betydligt vanligare att man sparar på t.ex. USB diskar än att du har systemdiskar via USB eller liknande.

Jag tolkar lagring som en enhet som kan lagra data. Disken i sig bryr sig inte om det är OS eller bilder, det är fortfarande data som lagras där.
Disken som är din första i ledet, huvudsakliga, grundläggande (också kallad C:) är din primära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Välkommen till våran värld

Jag tolkar lagring som en enhet som kan lagra data. Disken i sig bryr sig inte om det är OS eller bilder, det är fortfarande data som lagras där.
Disken som är din första i ledet, huvudsakliga, grundläggande (också kallad C:) är din primära.

Helt rätt att disken inte bryr sig om det är OS eller bilder, men jag gör.
Sen finns ju begreppen systemdisk och lagringsdisk också, men du kanske ser dom som samma också?

Vi kommer inte längre i tolkningsfrågan gällande vad som är primär lagring, för dig är det en sak och för mig är det en annan.
Men vi borde kunna vara överens om en sak iaf, om man i frågeställningen bytt ut ordet "lagring" mot ordet "disk" så hade inte detta sidospår funnits

Men för att göra det lite mer spännande, om någon har dualboot och i huvudsak bootar det OS som finns på D: disken, vilken är primär i det läget?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MacAllan:

om man i frågeställningen bytt ut ordet "lagring" mot ordet "disk" så hade inte detta sidospår funnits

Man ska komma ihåg att ssder inte är diskar så det krävs nog också andra omformuleringar om det inte ska bli tolkningar och sidospår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Primär lagring till vad, NAS, OS disk(ar), eller där man lagrar spel?

Fast även om jag gör det mera avancerad än vad det egentligen är så är det:

Server: Sata SSD OS, M2 NVME VM's, och Sata RaidZ6 + 1x Raid 1.

Spelburk: OS M2 NVME, och Sata HDD för störra delen spel.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska komma ihåg att ssder inte är diskar så det krävs nog också andra omformuleringar om det inte ska bli tolkningar och sidospår.

Haha, nä om man skall gå till ytterligheter så är det ju inte det.

Permalänk
Medlem

I min arbetsdator:
NVM Express PCI Express 4.0, plats 1: Fedora Linux
NVM Express PCI Express, plats 2: /home (alla mina aktuella data)
SATA: SSD: Windows 10 (kan köras i dual boot men körs väldigt sällan och då oftast i VirtualBox)
SATA: två 4TB mekaniska HDD där jag har arkiv med allt som inte just nu är aktuellt på den ena och backup av alla mina aktuella data på den andra.

Permalänk
Medlem

Har ett äldre moderkort, så 2 ssd i Sata. Sen en extern disk vid behov, blir not att slakta den snart och flytta in den för att bli av med den från skrivbordet. Sen en server med en ensam 8tb mekanisk (hoppas på att utöka snart)

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Har en Samsung 1TB 860 som C: En WD Black 4TB/256mb som spel disk (en till på ingång, då denna börjar bli full). Och en WD Red 2TB som lagring, för framförallt kort!