SVT:"Stor efterfrågan på IT-tekniker"

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ah du menar att man måste hålla på med DevOps/DevSecOps eller tänker du ren utveckling? Känns dock som att man kommer ifrån vad folk kallar IT tekniker.

Vet ej, ingen har jobbat så länge här. Avdelningen är helt ny, vi är först och bygger upp det. Fråga igen om ett år.

Nästan alla inom säkerhet är väl nischade mot nätverk?

Det jag syftade på är om man är väldigt inriktad emot ett visst område så blir man framförallt attraktiv emot arbetsgivare inom detta området.
Jag har många bekanta som kan söka jobb på väldigt många olika företag inom helt olika områden.

Att företaget är nytt och en massa juniorer kan förklara låg lön men din var väl överdriven låg.

Så med din lista så vet jag som sagt skitmånga företag som vill ha personer med denna kunskap. Förutom att de just ska kunna en annan sak som också skulle vara deras huvudsyssla. Vanligt är att man utvecklar eller jobbar med några system, dessa system ska prata med varandra och ofta finns de på olika nätverk och det kan bli krångligt. Men att anställa någon för att ta hand om nätverksbitarna, nja då är det ofta billigare att hyra in någon när de behövs.
Detta leder till att det finns otroligt många IT jobb där de vill att folk ska kunna nätverk bra, plus de system som de nu ska sätta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag syftade på är om man är väldigt inriktad emot ett visst område så blir man framförallt attraktiv emot arbetsgivare inom detta området.
Jag har många bekanta som kan söka jobb på väldigt många olika företag inom helt olika områden.

Att företaget är nytt och en massa juniorer kan förklara låg lön men din var väl överdriven låg.

Ja men känns som att du fokuserar mer på lönen än vad jobbet ens handlar om då? Jag menar, kollar jag på vårt företag. Jag kan gå uppåt fem-sex gånger, teoretiskt ha lön över 100k i månaden och ännu inte stött på en tjänst där jag behöver skriva kod. Men då är man på chefsnivå och rör inte IT nå mer så det suger ju.

Nja företaget är inte nytt, företaget jag är konsult hos har funnits i över 20år och har över 30k anställda. Och kunden jag är placerad hos har över 200k anställda och är på top10 största MSPs i världen.

Det är våran avdelning som är ny och ja i Sverige har vi fler juniorer än seniorer. Men planen är ju att alla vi som är junior nu blir seniorer snart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ja men känns som att du fokuserar mer på lönen än vad jobbet ens handlar om då? Jag menar, kollar jag på vårt företag. Jag kan gå uppåt fem-sex gånger, teoretiskt ha lön över 100k i månaden och ännu inte stött på en tjänst där jag behöver skriva kod. Men då är man på chefsnivå och rör inte IT nå mer så det suger ju.

Nja företaget är inte nytt, företaget jag är konsult hos har funnits i över 20år och har över 30k anställda. Och kunden jag är placerad hos har över 200k anställda och är på top10 största MSPs i världen.

Det är våran avdelning som är ny och ja i Sverige har vi fler juniorer än seniorer. Men planen är ju att alla vi som är junior nu blir seniorer snart.

Ja, det var just lönen på 23000kr/månaden som var min poäng och komma därifrån. Men nu verkar det som att det kanske ordnar sig.

Och mitt råd var att bredda sig om det var så att det typ av jobb du hade generellt hade dåligt betalt. Inget emot yrket annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, det var just lönen på 23000kr/månaden som var min poäng och komma därifrån. Men nu verkar det som att det kanske ordnar sig.

Och mitt råd var att bredda sig om det var så att det typ av jobb du hade generellt hade dåligt betalt. Inget emot yrket annars.

Ah okay, ja man får ju se om det ordnar sig men bör göra det.

Som andra länkat här och vad jag vet så är lönen bättre, t.om bra när man kommer upp lite men överlag ganska ruttet för juniorer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Som många är inne på IT-Tekniker är väl relativt brett och potentiellt har kanske fel ord använts för en bred typ av nichade tjänster som bakas in som IT-Tekniker. Har svårt att se att IT-Supporttekniker skulle vara en arbetsbrist för att byta password i AD, men att gå vidare är ju definitivt en stor kunskapslucka.

Är inte förvånad om de bakat in olika roller som t.ex nätverkstekniker och microsoft azure konsulter etc till IT-Tekniker och bara kört det som ett brett ord för IT-Infrastrukturen som helhet