Intel Core i5-12400F – som gjord för prismedveten spelprestanda

Permalänk
Medlem

12400f kan man väll ”ful” överklocka trots att den är låst. Sånt förväntningar man ju sig att swe-clockers tar upp i så fall. Om man får upp den i samma klockfrekvenser som dyrare 12000 CPUs borde man kunna ta in nästa hela prestandaskillnaden mellan budget och premium CPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah:

Läser kanske slarvigt, men varför överklockas den inte? Jag har iofs sovit under en sten i några år och har inte koll på dagens CPUer. Klockar man inte längre? Allt låst?

Noterar även att dagens namnscheman för Intelprocessorer är fruktansvärda.

Endast Intels modeller med K i namnet är upplåsta för överklockning, så är du intresserad av överklockning så har Sweclockers en artikel om överklockning av 12600K/12900K. Detta har varit fallet i över 10 år nu.

Intels namnschema är för övrigt rätt logisk och bättre än många andra i teknikbranchen. Första siffrorna är generationen, sista är modellen där högre = bättre. Sen tillkommer eventuellt någon bokstav: K = överklockningsbar, F = ingen grafik.

Permalänk
Medlem

Kul att se, byggde precis en dator med exakt de specifikationerna åt en kompis. Uppgradering från en FX-8350. Hon hade ett RTX 2070 sen innan, så parat med ett B660 kort och 16GB DDR4 3600MHz blev det en perfekt liten burk för under 4500:-

I den prisklassen gör faktiskt de 400:- mindre en F-processor kostar skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Vad är fördelarna i detta fall med ett B660 moderkort när ett B560 moderkort är billigare och vad jag kan se fungerar precis lika bra till detta ändamål?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad är fördelarna i detta fall med ett B660 moderkort när ett B560 moderkort är billigare och vad jag kan se fungerar precis lika bra till detta ändamål?

Att processorn passar i ett B660 moderkort?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Lite off topic: Man kan inte låta bli att först bli imponerad av 12900K’s prestandasiffror, men sen kikar man på effektförbrukningen och får lite P4-flashbacks

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av rotkiv42:

12400f kan man väll ”ful” överklocka trots att den är låst. Sånt förväntningar man ju sig att swe-clockers tar upp i så fall. Om man får upp den i samma klockfrekvenser som dyrare 12000 CPUs borde man kunna ta in nästa hela prestandaskillnaden mellan budget och premium CPUs.

Som @perost skriver har vi redan gjort överklockning på Alder Lake och tyvärr är det knappt någon skillnad mellan modellerna. Vill du veta vad den kan klara av så är det bara att kika på den procentuella ökningen vid överklockning. Skulle vi göra BCLK-överklockning hade det tagit enormt mycket längre tid för något som inte skulle ge så värst mycket.
Angående ta in prestandaskillnaden så saknar 12400F små kärnorna så kommer fortfarande vara lite efter i flertrådade laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

12400f kan man väll ”ful” överklocka trots att den är låst. Sånt förväntningar man ju sig att swe-clockers tar upp i så fall. Om man får upp den i samma klockfrekvenser som dyrare 12000 CPUs borde man kunna ta in nästa hela prestandaskillnaden mellan budget och premium CPUs.

Du behöver ett moderkort med clock generator och bios stöd.
De är alla ddr5 och ingen speciellt billig.
https://www.tomshardware.com/news/list-of-alder-lake-non-k-ov...

Då kan du nästan får billigt z690 ddr4 mb och k-processor.

Stava
Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Att processorn passar i ett B660 moderkort?

Som är dyrare än ett B560 som processorn oxå passar i.

Inte riktigt det jag frågade om.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Som är dyrare än ett B560 som processorn oxå passar i.

Nä du, 12400F är en LGA 1700 processor, så den passar inte i ett B560 moderkort då de är gjorda för LGA 1200 (vilket var för 11400F och den generationens processorer)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men varför köpa F-modellen?

Händer det något med grafikkortet så står man där med en dator som inte går att använda överhuvudtaget. Integrerad grafik är en otroligt billig stilleståndsförsäkring, och jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att köpa en F-modell från Intel bara för att spara några futtiga hundralappar.

För att med igpu så är det i praktiken stillestånd hursomhelst, pga den alltid lika fantastiska prestandan. Då föredrar jag att ha ett äldre grafikkort i reserv.

(Men eftersom jag inte haft någon igpu sen Ryzen gen 1 kom ut så har jag förstås inget val )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det finns alltid en placebo effekt att ta in i beräkning med ny hårdvara.
Jag sålde ett b450/5600xt och tänkte därmed att det var mitt sista datorbygge, men hårdvaru-slav som jag är, så tog det inte mer en än vecka innan jag köpt ett Intel 1700 system. Placebo eller ej, så upplever jag Intel 1700 som en aning rappare i läsa in bilder i t ex photoshop. Ingen dramatisk skillnad. Men har man 300- 400 "kill your darlings" så kan det upplevas som en viss positiv skillnad för Intel.

Permalänk
Medlem

Antar att detta skulle blir en fint uppgradering från en r5 2600? Ihop med ny MB?

Blir då flaskhalsen min 1660ti?

Permalänk
Medlem

Svar Ja.
Svar Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1m0n_F:

Antar att detta skulle blir en fint uppgradering från en r5 2600? Ihop med ny MB?

Blir då flaskhalsen min 1660ti?

Du fick ett kort koncist och tämligen korrekt svar av mig. Ja och Nej.

Men det är inte så enkelt.
Är spel och gameing det mest primära. Ja då kvittar det. Då funkar din nuvarande cpu/mb mer än väl. I bästa fall skulle du få enstaka fps till 10 talet mer fps med en ny plattfrom, som kostar minst 4000 sek.
1660ti kommer inte vara flaskhalsa pga cpu.

Knappt ens jag kan råda nån, som jag, som drar upp 300-400 raw i lightroom. Inte ens sekunder.

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att sista meningen blev en smula kryptiskt.
Men det är så enkelt som så, är du inte intresserad av att ha senaste tech, och endast spelar/vardagsgrejar. Så gör det knappt märkbar skillnad.

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Samma fundering här. Har AMD 5800x system som fungera urbra. Vill gärna se en likställning

Jag uppgraderade till 5800x igår och fick 18nånting i singlecore i geekbench.
Alltså slog jag intelprocessorn i artikeln trots att intelprocessorn borde cykla åttor på enhjuling jonglerandes motorsågar runt min.
Varför blev det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Killgissar men 5800X ansågs fruktansvärt prisovärd vid lanseringen och sågades därför i massa reviews och har sedan dess levt en undanskymd tillvaro i benchmarks då ”ingen borde köpa den”.
Trots att priset blivit mycket mer konkurrenskraftigt sedan dess.

Då hade jag ingen val, skulle testa Ryzen 3 efter väldigt många år av intel, men fanns ingen 5600x någonstans. Andrahandsmarknaden för 5600x var omöjlig. 5900 modellerna för dyra.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Då hade jag ingen val, skulle testa Ryzen 3 efter väldigt många år av intel, men fanns ingen 5600x någonstans. Andrahandsmarknaden för 5600x var omöjlig. 5900 modellerna för dyra.

Själv bytte jag 3800x mot 5800x med gigantisk custom loop - jag tar inte marknadsmässiga beslut >_<

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nä du, 12400F är en LGA 1700 processor, så den passar inte i ett B560 moderkort då de är gjorda för LGA 1200 (vilket var för 11400F och den generationens processorer)

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/94158?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTQxNTgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI5N2ViMzU4MzE1ZjA1MzM0YzU3MTdiNzU4NTdlNjY3NiJ9

Ja just, jag läste fel. Tsck för rättelse!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För att med igpu så är det i praktiken stillestånd hursomhelst, pga den alltid lika fantastiska prestandan. Då föredrar jag att ha ett äldre grafikkort i reserv.

Jag håller inte med. Jag har kört på iGPU i kortare perioder, och förutom att man får tillgång till sin dator (för t.ex. felsökning) så har det gått att spela mindre grafiskt krävande spel (t.ex. WoW). Jag har förvisso ett GeForce GT 520 liggande som jag skaffade för att ha till felsökning, men i praktiken har det varit mycket enklare att använda iGPU, och därför är det kortet fortfarande oanvänt.

Jag har blivit ganska bra på att sälja av gamla prylar medan de fortfarande har ett ekonomiskt värde, det är t.o.m. så att jag köpt delar för att kunna få ihop och sälja en komplett burk ett par gånger. Jag har ett par gamla nostalgikort liggande varav det nyaste är ett GeForce GTX 275, men sån gammal museihårdvara är ju ingenting att stoppa i någon modern dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Själv bytte jag 3800x mot 5800x med gigantisk custom loop - jag tar inte marknadsmässiga beslut >_<

Ha ha ha
Kolla här. Full kompakt loop med 5800x någonstans där inne.

https://i.imgur.com/LJcpydr.jpg

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För att med igpu så är det i praktiken stillestånd hursomhelst, pga den alltid lika fantastiska prestandan. Då föredrar jag att ha ett äldre grafikkort i reserv.

(Men eftersom jag inte haft någon igpu sen Ryzen gen 1 kom ut så har jag förstås inget val )

Har själv köpt en AMD Ryzen 5 5600G, var tvungen att felsöka och till slut var det 3080 visade sig var felet. Tycker det var en bra beslut pengamässigt. Jag kunde lyra 1080, medium till låg nivå litegrann tills RMA godkändes osv. Nu finns 5 5600G sittande på hyllan tills nästa felsökning behövs.
Kommer inte sälja den, bra back upp. Man vet aldrig

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeah:

Läser kanske slarvigt, men varför överklockas den inte? Jag har iofs sovit under en sten i några år och har inte koll på dagens CPUer. Klockar man inte längre? Allt låst?

Detta är nu ett i princip renodlat spelforum. Hög tid att byta namn på det anser jag.
Tror att redaktionens medarbetare bara kan "överklocka" K-modeller i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta är nu ett i princip renodlat spelforum. Hög tid att byta namn på det anser jag.
Tror att redaktionens medarbetare bara kan "överklocka" K-modeller i bästa fall.

Det är väl verkligheten idag, inte mycket kan överklockas utan större ingrepp.
Se bara på biltema, hur mycket utav deras utbud är bilrelaterat idag. Man måste diversifiera sig idag för att överleva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Det är väl verkligheten idag, inte mycket kan överklockas utan större ingrepp.
Se bara på biltema, hur mycket utav deras utbud är bilrelaterat idag. Man måste diversifiera sig idag för att överleva

Men sweclockers överklockar inte alls längre.
De gör motsvarigheten till att vrida på volymreglaget på en förstärkare (multiplier) och att byta mellan högtalare med olika impedans (ändra spänning).

Permalänk
Medlem

Kan man påverka prestandan genom att justera power limit och ha bättre kylning? Kanske inte gör någon skillnad i praktiken på just denna CPUmen vore ändå intressant att veta.

Tror det i så fall gör mera exempelvis på en Core i7 12700 som begränsas mera av att köras i 65 Watt. Har för mig jag såg någon recension någonstans med B660 och 12700 (utan K) där det kunde göra ganska stor skillnad att justera power limit och ha bättre kylare. Men det är inte alla B660 moderkort som kan ändra power limit.

Edit: https://www.techspot.com/review/2391-intel-core-i7-12700/
Där gjorde det stor skillnad i Cinebench på 12700.

Men inte någon större skillnad på 12400:
https://www.techspot.com/review/2392-intel-core-i5-12400/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Men sweclockers överklockar inte alls längre.
De gör motsvarigheten till att vrida på volymreglaget på en förstärkare (multiplier) och att byta mellan högtalare med olika impedans (ändra spänning).

Det beror nog främst på att gamla tiders överklockningspotential är helt utraderad sedan länge. Idag ger överklockning ofta minimal prestandaökning till kostnaden av en mycket högre strömförbrukning, så det hela blir bara en övning i processorkylning.

Sidan heter ju trots allt inte SweCoolers...

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade så går det att klocka i5 12400 upp till runt 5.2 ghz med rätt moderkort och lite tur med CPUn.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

För dom som är intresserade så går det att klocka i5 12400 till runt 5.2 ghz med rätt moderkort.

Om man ska ha upp en 4,4 GHz CPU till 5,2 GHz så gäller det nog framförallt att vinna kisellotteriet först. Att Der8auer lyckas få upp ett (1) exemplar i den farten är inte lika med att alla klarar det.