Chrome OS får stöd för Steam

Permalänk
Melding Plague

Chrome OS får stöd för Steam

Spelklienten planeras anlända till minst sju olika Chromebook-modeller då Google närmar sig stöd för Steam till Chrome OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Alltid välkommet med konkurrens på OS marknaden. Väldigt få som har (realistisk) möjlighet att konkurrera där, men Google är en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Alltid välkommet med konkurrens på OS marknaden. Väldigt få som har (realistisk) möjlighet att konkurrera där, men Google är en av dem.

Håller med. Även om Google knappast behöver mer makt och pengar, är det svårt för någon mindre aktör att slå sig in på marknaden.

Se bara på Linux. Gratis (i många fall) och har funnits länge, men ändå en väldigt liten del av konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Alltid välkommet med konkurrens på OS marknaden. Väldigt få som har (realistisk) möjlighet att konkurrera där, men Google är en av dem.

Nja, Google är väl mer kända för att döda projekt. Se senast med Stadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller med. Även om Google knappast behöver mer makt och pengar, är det svårt för någon mindre aktör att slå sig in på marknaden.

Se bara på Linux. Gratis (i många fall) och har funnits länge, men ändå en väldigt liten del av konsumentmarknaden.

Linux hade varit enormt om man kunde bestämma sig för en fönsterhanterare och en distro och byggt från det.

Istället för den enorma segmentering som det är idag som gör det skrämmande för nybörjare.

"Kör du Debian eller Arch?"
"- Va?"

Skrivet av Bobiri:

Nja, Google är väl mer kända för att döda projekt. Se senast med Stadia.

Glöm inte Project Ara ...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller med. Även om Google knappast behöver mer makt och pengar, är det svårt för någon mindre aktör att slå sig in på marknaden.

Se bara på Linux. Gratis (i många fall) och har funnits länge, men ändå en väldigt liten del av konsumentmarknaden.

Som aktieägare håller jag inte alls med! All makt åt Google, vår befriare! 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Nja, Google är väl mer kända för att döda projekt. Se senast med Stadia.

Tror Google är mer kända för andra projekt än de som misslyckats 😂

Jobbar man med cutting edge & high risk så är det en självklarhet att mycket misslyckas. Många gillar att hata stora bolag för dom är onda å tjänar pengar, men å andra sidan så njuter vi av projekten som lyckas. 😶

Haters gotta hate. 🤷‍♀️

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Linux hade varit enormt om man kunde bestämma sig för en fönsterhanterare och en distro och byggt från det.

Istället för den enorma segmentering som det är idag som gör det skrämmande för nybörjare.

"Kör du Debian eller Arch?"
"- Va?"

Glöm inte Project Ara ...

Det är väl bara att du bestämmer dig för en? Ditt val. Inget tvingar dig att köra alla på en gång.

Ska jag dra bilanalogin igen, om hur man vill ha valfrihet när det kommer till bilmärke, modell och färg på lacken men inte när det handlar om OS?

När man ska köpa ny bil provkör man lite olika modeller efter att ha läst vad de olika märkena och modellerna erbjuder. Varför inte göra samma sak med sitt OS?

Det är bara skrämmande för folk som inte vill lära sig nåt nytt.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha steam till på en chromebook för det första har de flesta chromebooks väldigt lite minne och sedan kör nästan alla chromebooks med integrerad grafik och relativt svag processor för att spara batteri. Så varför inte bara köpa en windows laptop om man vill ha steam ? och alla andra spel plattformar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

omg mina elever på skolan kommer utnyttja detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

omg mina elever på skolan kommer utnyttja detta...

Skol chromebooks brukar ju vara väldigt lätta att hantera bara för it personalen att klicka på knappen så kommer steam var borta.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad ska man ha steam till på en chromebook för det första har de flesta chromebooks väldigt lite minne och sedan kör nästan alla chromebooks med integrerad grafik och relativt svag processor för att spara batteri. Så varför inte bara köpa en windows laptop om man vill ha steam ? och alla andra spel plattformar.

Detta öppnar upp för möjligheten att spela casual spel och för tillverkare att göra starkare maskiner i framtiden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Vad ska man ha steam till på en chromebook för det första har de flesta chromebooks väldigt lite minne och sedan kör nästan alla chromebooks med integrerad grafik och relativt svag processor för att spara batteri. Så varför inte bara köpa en windows laptop om man vill ha steam ? och alla andra spel plattformar.

En Windows gaming laptop är ju dyr. Chromebook är billig. Sen kan du ju strömma spelen till Chromebook, så du kan spela spel, trots att du inte har kraftig hårdvara. Om du inte har lust att hela tiden uppgradera så räcker en chromebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skol chromebooks brukar ju vara väldigt lätta att hantera bara för it personalen att klicka på knappen så kommer steam var borta.

Ja så tänkte jag med men geforce now finns med som backup via webben... finns alltid genvägar till allt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Ja så tänkte jag med men geforce now finns med som backup via webben... finns alltid genvägar till allt haha

Det går ju blockera självaste anslutning till geforce now som gör det helt omöjligt att koppla upp sig mot en av deras datorer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl bara att du bestämmer dig för en? Ditt val. Inget tvingar dig att köra alla på en gång.

Ska jag dra bilanalogin igen, om hur man vill ha valfrihet när det kommer till bilmärke, modell och färg på lacken men inte när det handlar om OS?

När man ska köpa ny bil provkör man lite olika modeller efter att ha läst vad de olika märkena och modellerna erbjuder. Varför inte göra samma sak med sitt OS?

Det är bara skrämmande för folk som inte vill lära sig nåt nytt.

Men sluta nu, den inställningen har man haft sedan mitten 90-talet och det är den inställningen som gör att man fortfarande inte har mer än 2% av marknaden, när man dessutom är gratis. Det är tilltalande för oss som gillar att greja själva, men precis som i verkligheten är det fler som köper färdigbyggda bilar, än konstruerar sin själv från en byggsats.

Därför att 98% av marknaden bara vill att det skall fungera. Där personen som sätter sig framför datorn inte bryr sig om att kunna göra saker på det sättet dem själva vill, utan helt enkelt att det skall fungera utan en massa krafs omkring.
(Då det oftast ser ut såhär när icke-tekniska människor ger sig på Linux)

Problemet med alla dessa val och icke-val gör att det är oerhört tunt på utvecklare då alla spretar åt olika håll, vilket resulterar i situationer som dessa där utvecklare aktivt väljer att skippa nativt linux-stöd, för det genererar bara problem.

Du kan välja antingen;
- OSX - Modell spelar ingen roll, för dem gör samma sak
- Windows - Modell spelar ingen roll, för dem gör samma sak
- Linux .

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Antar att det inte kommer till mediatek baserade chromebooks. Blir väl svårt att få kompabilitet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Antar att det inte kommer till mediatek baserade chromebooks. Blir väl svårt att få kompabilitet.

Det har plötsligt börjat dyka upp rörelser i linuxvärlden för att köra x86 på arm(snabbare) och öka protonstödet på vulkandrivrutinerna för de största arm-gpuerna, antar att det kanske har att göra med detta?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men sluta nu, den inställningen har man haft sedan mitten 90-talet och det är den inställningen som gör att man fortfarande inte har mer än 2% av marknaden, när man dessutom är gratis. Det är tilltalande för oss som gillar att greja själva, men precis som i verkligheten är det fler som köper färdigbyggda bilar, än konstruerar sin själv från en byggsats.

Därför att 98% av marknaden bara vill att det skall fungera. Där personen som sätter sig framför datorn inte bryr sig om att kunna göra saker på det sättet dem själva vill, utan helt enkelt att det skall fungera utan en massa krafs omkring.
(Då det oftast ser ut såhär när icke-tekniska människor ger sig på Linux)

Problemet med alla dessa val och icke-val gör att det är oerhört tunt på utvecklare då alla spretar åt olika håll, vilket resulterar i situationer som dessa där utvecklare aktivt väljer att skippa nativt linux-stöd, för det genererar bara problem.

Du kan välja antingen;
- OSX - Modell spelar ingen roll, för dem gör samma sak
- Windows - Modell spelar ingen roll, för dem gör samma sak
- Linux .

Jag tror det är du som har missuppfattat lite vad Linux är och gör.

Linux som entitet har inget intresse eller mål av att ta marknadsandelar på desktop.

Anledningen till att det är "spretigt" är hur utvecklingen går till och det är även anledningen till dess stora framgångar. Utan detta hade det inte varit där det är idag med i princip total dominans som OS till servrar och även finns i ungefär varannan telefon.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl bara att du bestämmer dig för en? Ditt val. Inget tvingar dig att köra alla på en gång.

Ska jag dra bilanalogin igen, om hur man vill ha valfrihet när det kommer till bilmärke, modell och färg på lacken men inte när det handlar om OS?

När man ska köpa ny bil provkör man lite olika modeller efter att ha läst vad de olika märkena och modellerna erbjuder. Varför inte göra samma sak med sitt OS?

Det är bara skrämmande för folk som inte vill lära sig nåt nytt.

Det skall bara vara en bil. Och bara en färg.

Valfrihet leder bara till kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Som aktieägare håller jag inte alls med! All makt åt Google, vår befriare! 😂

Hehe, ja det finns ju olika intressen förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Linux hade varit enormt om man kunde bestämma sig för en fönsterhanterare och en distro och byggt från det.

Istället för den enorma segmentering som det är idag som gör det skrämmande för nybörjare.

"Kör du Debian eller Arch?"
"- Va?"

Håller helt med. Jag har varit intresserad av att testa Linux i säkert 15 år. Men eftersom det kommer så många olika råd om vad som är "bäst" ger jag till slut upp att ens testa.

Givetvis finns det andra faktorer som gör att jag inte testat, men det blir ett hinder till att ta sig förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jag tror det är du som har missuppfattat lite vad Linux är och gör.

Linux som entitet har inget intresse eller mål av att ta marknadsandelar på desktop.

Anledningen till att det är "spretigt" är hur utvecklingen går till och det är även anledningen till dess stora framgångar. Utan detta hade det inte varit där det är idag med i princip total dominans som OS till servrar och även finns i ungefär varannan telefon.

Det han svarade på från början handlade om min kommentar att Linux knappt existerar på konsumentsidan. Det var en diskussion om konsumenters OS och svårigheten att slå sig in där.

På den marknaden är det ett stort hinder att det är närmast ogenomträngligt för oinsatta (som mig) att veta vad man ska testa.

Servermarknaden och Android är absolut en stor framgång för Linux (även om Android verkar vara svårt för tillverkare att uppdatera på sina telefoner...).

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller helt med. Jag har varit intresserad av att testa Linux i säkert 15 år. Men eftersom det kommer så många olika råd om vad som är "bäst" ger jag till slut upp att ens testa.

Givetvis finns det andra faktorer som gör att jag inte testat, men det blir ett hinder till att ta sig förbi.

Om du har ett USB-minne så är det bara att bränna ner nån lämplig .iso på minnet och testa. Dom flesta populära distributioner går att köra "live" direkt från USB-minnet om man t.ex. vill känna på skrivbordmiljön. Sedan brukar det finnas en installera-ikon som man kan klicka på om man vill ha det på hårddisken.
Ett annat lite mindre tidskrävande sätt att testa är via distrotest där man får låna en liten förinstallerad virtuell maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Om du har ett USB-minne så är det bara att bränna ner nån lämplig .iso på minnet och testa. Dom flesta populära distributioner går att köra "live" direkt från USB-minnet om man t.ex. vill känna på skrivbordmiljön. Sedan brukar det finnas en installera-ikon som man kan klicka på om man vill ha det på hårddisken.
Ett annat lite mindre tidskrävande sätt att testa är via distrotest där man får låna en liten förinstallerad virtuell maskin.

Coolt. Tack!

Men nu kommer knäckfrågan: vilken distribution är lämplig för en datorvan nybörjare? Har inga stora krav. Jag skulle vilja surfa, kolla film/YouTube, lyssna på musik och testa hur det funkar att spela. Vore också bra om BankID funkar.

Har inte programmeringsvana (har lekt lite till och från under livet men aldrig lärt mig ordentligt), men kan tänka mig att problemlösa några timmar/dagar i början tills jag börjar lära mig grunderna.

På sikt hoppas jag kunna lära mig tillräckligt för att kunna installera på min gamla dator som primärt OS då den börjar bli seg.

Edit: Kul användarnamn förresten Jag fattar nämligen inte

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Coolt. Tack!

Men nu kommer knäckfrågan: vilken distribution är lämplig för en datorvan nybörjare? Har inga stora krav. Jag skulle vilja surfa, kolla film/YouTube, lyssna på musik och testa hur det funkar att spela. Vore också bra om BankID funkar.

Har inte programmeringsvana (har lekt lite till och från under livet men aldrig lärt mig ordentligt), men kan tänka mig att problemlösa några timmar/dagar i början tills jag börjar lära mig grunderna.

På sikt hoppas jag kunna lära mig tillräckligt för att kunna installera på min gamla dator som primärt OS då den börjar bli seg.

Edit: Kul användarnamn förresten Jag fattar nämligen inte

Du bör söka efter en dist som är mainstream, dvs inte nåt obskyrt med 4 utvecklare bakom sig som (kanske) uppdateras en gång i decenniet.
Någon Ubuntu eller Mint (som tagit mycket från Ubuntu). Mint har Cinnamon-, Mate- och XFCE-skrivbordsmiljövarianter som jag upplever som ganska lättdrivna på en gammal dator.
Alla dom här varianterna har Firefox, Chrome, Edge och Chromium webläsare och vlc för film.
Steam med många windowsspel finns till alla populära distributioner. BankID måste man logga in via smartphone.

Ta nån av dom här som första vetja: https://linuxmint.com/download.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Coolt. Tack!

Men nu kommer knäckfrågan: vilken distribution är lämplig för en datorvan nybörjare? Har inga stora krav. Jag skulle vilja surfa, kolla film/YouTube, lyssna på musik och testa hur det funkar att spela. Vore också bra om BankID funkar.

Har inte programmeringsvana (har lekt lite till och från under livet men aldrig lärt mig ordentligt), men kan tänka mig att problemlösa några timmar/dagar i början tills jag börjar lära mig grunderna.

På sikt hoppas jag kunna lära mig tillräckligt för att kunna installera på min gamla dator som primärt OS då den börjar bli seg.

Edit: Kul användarnamn förresten Jag fattar nämligen inte

Då säger jag såhär, ladda hem Pop-OS och kör därifrån
(Perfekt om om man har Nvidia GPU också, samt eftersom det bygger på Ubuntu så fungerar i stort sett samma guider där, för du kommer antagligen att googla något under tiden, jag lovar)

Om du kör Windows så kan du även köra virtuellt (VirtualBox / Hyper-V) och bara testa, är snabbt gjort och finns bra förklaringar hur man sätter igång.

Edit*
Insåg att vi landade i samma problem, då du fick ett annat tips ovan...
Kör hårt 😂

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Du bör söka efter en dist som är mainstream, dvs inte nåt obskyrt med 4 utvecklare bakom sig som (kanske) uppdateras en gång i decenniet.
Någon Ubuntu eller Mint (som tagit mycket från Ubuntu). Mint har Cinnamon-, Mate- och XFCE-skrivbordsmiljövarianter som jag upplever som ganska lättdrivna på en gammal dator.
Alla dom här varianterna har Firefox, Chrome, Edge och Chromium webläsare och vlc för film.
Steam med många windowsspel finns till alla populära distributioner. BankID måste man logga in via smartphone.

Ta nån av dom här som första vetja: https://linuxmint.com/download.php

Skrivet av SuperSverker:

Då säger jag såhär, ladda hem Pop-OS och kör därifrån
(Perfekt om om man har Nvidia GPU också, samt eftersom det bygger på Ubuntu så fungerar i stort sett samma guider där, för du kommer antagligen att googla något under tiden, jag lovar)

Om du kör Windows så kan du även köra virtuellt (VirtualBox / Hyper-V) och bara testa, är snabbt gjort och finns bra förklaringar hur man sätter igång.

Edit*
Insåg att vi landade i samma problem, då du fick ett annat tips ovan...
Kör hårt 😂

Tack båda två!

Mint och Pop-OS är ju i slutändan bara två val, så mycket mindre att fundera på

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Tack båda två!

Mint och Pop-OS är ju i slutändan bara två val, så mycket mindre att fundera på

+1 för Pop_OS! Mest för att om du behåller det och vill köra en uppgradering till nästa version framöver så är det mycket enklare, klick i GUI, sist jag vill på mint så stod det installera om överallt och gången innan det fick jag byta alla repon manuellt.

BankID som jag såg att du skrev ovan kommer nog inte fungera någonsin, de har givit upp totalt på en Linux-klient och windows-klienten fasas väl ut mer och mer den med?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

+1 för Pop_OS! Mest för att om du behåller det och vill köra en uppgradering till nästa version framöver så är det mycket enklare, klick i GUI, sist jag vill på mint så stod det installera om överallt och gången innan det fick jag byta alla repon manuellt.

BankID som jag såg att du skrev ovan kommer nog inte fungera någonsin, de har givit upp totalt på en Linux-klient och windows-klienten fasas väl ut mer och mer den med?

Tack för input!

Ja, jag använder bara bankid på Windows lite plikttroget nån gång per år, för att hålla i minnet att möjligheten finns. Jag har ju också en dosa, så tre olika inloggningssätt. Så egentligen behövs inte bankid, tror jag...

Ska ju ändå inte avskaffa Windows, så alternativet finns ju kvar