Ryzen 7 1800X mot Core i7-7700K i spel – prestandaläget fem år senare

Permalänk
Melding Plague

Ryzen 7 1800X mot Core i7-7700K i spel – prestandaläget fem år senare

Ryzen 7 1800X fyller fem år och det firar vi med att kika närmare på om spelprestandan har blivit bättre i moderna spel när den ställs mot rivalen Core i7-7700K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var relativt missnöjd med min tidiga Ryzen, men det var ju skönt att den var rapp i andra applikationer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är det ngn som vet varför Ryzen alltid har varit så tragiska i Far cry spel?

Är det bara att motorn suger och inte klarar av många trådar eller är det ngt som används i spelen som hatar AMD?

Permalänk
Medlem

1000 och 2000 serien var helt klart klena i single core och multi-core var det säljande argumentet eller "do you game and stream?" som alla sa. Sitter på en 2700X själv och är nöjd men hade nog gjort ett bättre val med 8700K som även den fanns vid inköp även om 1440p minskar cpuns betydelse lite.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Vilket roligt test! Liten "nostalgi"-tripp nästan. Tack för detta trevliga återbesök @Sweclockers

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Humoristiskt att se "Battlefield 2042" i testet 🤣

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av gonace:

Humoristiskt att se "Battlefield 2042" i testet 🤣

Det kommer med största sannolikhet inte att följa med till nya GPU-sviten. Alldeles för svårtestat nu när de slopat singleplayer-kampanjen.

Permalänk

Den lycklige 1800x ägaren kan stoppa i en 5600x i moderkortet och segla förbi 7700k processorn 🙂

Permalänk
Medlem

Hahaha, undra hur många sweclockare som känner sig personligt påhoppade genom att bli motbevisade ordentligt 5 år senare officiellt av SweClockers. Jag kommer ihåg de stundtals hårda diskussionerna kring detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

TACK för detta testet. Väldigt tacksamt med test av äldre hårdvara i spel. Mer av detta. 👍
Att se äldre processorer i spel med snabbaste grafikkortet är alltid intressant.
Det kan spara många sköna slantar och ge en bättre förståelse för vilken uppgradering som ger mest.

Två frågor: hur var själva spelupplevelsen? Inga märkligheter med ett så snabbt grafikkort i 1080p med dessa processorer?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är kul med livliga diskussioner kring hårdvara så länge ingen tar det på allvar

Då kanske min 4770k@4.4 ghz kan slå 1800x i spelprestanda då?

Antar att det finns en gräns både för hur många cores man bör ha, samt även en gräns för hur pass bra singel core prestandan måste vara för att få bra spelprestanda. 1800x kommer nog aldrig bli en bra gaming cpu.

Jättekul artikel Jonas, gör tillbakablickar framöver, måste finnas många gamla diskussioner som behöver konkluderas.

Permalänk
Medlem

Kul att se att en diskussion man själv varit del av inspirerar till ett test, tack

Det är ju ganska solklart då att IPC är rätt rejält mycket viktigare än många kärnor just vad gäller spel. Jag trodde att 4 kärnor var för lite 2022 och att 1800X skulle klara sig bättre men med facit i hand syns det väldigt tydligt att jag hade fel.

Lika illa som med "Bulldozer" är det ju inte, men det blir väl en nyttig lärdom att det inte går släta över undermålig IPC genom att kasta fler kärnor på problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Nej de om valde 7700K gjorde inte rätt val. Hade de avvaktat en korttid och köpt en 8700K så hade de idag kunnat köra Windows 11.
Rent praktisk så är dessutom prestanda i det man gör i den upplösningen man kör i det intressanta.
Vilket leder i praktiken så blir inte skillnaden så stor då få köper ett sådant extremt grafikkort och har så låga upplösningar.

Det är just det sista som skiljer gamers från andra datanördar. Vi andra mäter datorprestandan med de laster som vi använder, medans gamers säger. Det är ju meningslöst för då blir prestandaskillnaden så lite så den är omätbar med våra små laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hahaha, undra hur många sweclockare som känner sig personligt påhoppade genom att bli motbevisade ordentligt 5 år senare officiellt av SweClockers. Jag kommer ihåg de stundtals hårda diskussionerna kring detta.

Jag skulle säga att 1800X var ett bättre köp än 7700K ändå om man pysslade med videoredigering, streaming eller annat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hahaha, undra hur många sweclockare som känner sig personligt påhoppade genom att bli motbevisade ordentligt 5 år senare officiellt av SweClockers. Jag kommer ihåg de stundtals hårda diskussionerna kring detta.

Det är väl snarare så att Ryzen inte var den golden bullet för gaming som AMD-fantasterna hoppades på, samtidigt som Intel seglade säkert på gamla framgångar. Det var ju först med 8:e generationens Intel Core som Intel-produkterna började stagnera, delvis p.g.a. deras oförmåga att få ut sin nya processnod, sen blev ju Intels dipp uppenbarligen kortvarig den här gången.

Nu ska de bara fixa strömförbrukningen på Ålder Lake, förhoppningsvis med Raptor Lake.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SCORPIUS:

Två frågor: hur var själva spelupplevelsen? Inga märkligheter med ett så snabbt grafikkort i 1080p med dessa processorer?

Inga konstigheter faktiskt!

Skrivet av Ozzed:

Kul att se att en diskussion man själv varit del av inspirerar till ett test, tack

Det är ju ganska solklart då att IPC är rätt rejält mycket viktigare än många kärnor just vad gäller spel. Jag trodde att 4 kärnor var för lite 2022 och att 1800X skulle klara sig bättre men med facit i hand syns det väldigt tydligt att jag hade fel.

Lika illa som med "Bulldozer" är det ju inte, men det blir väl en nyttig lärdom att det inte går släta över undermålig IPC genom att kasta fler kärnor på problemet.

Tack själv för uppslaget!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej de om valde 7700K gjorde inte rätt val. Hade de avvaktat en korttid och köpt en 8700K så hade de idag kunnat köra Windows 11.
Rent praktisk så är dessutom prestanda i det man gör i den upplösningen man kör i det intressanta.
Vilket leder i praktiken så blir inte skillnaden så stor då få köper ett sådant extremt grafikkort och har så låga upplösningar,
S

Nu var det ju dock svårt att veta att ett operativsystem som släpptes fem år senare skulle ha krav för en specifik TPM-teknik. Sen är det ju klart att 8700K är det bättre valet historiskt, men den existerade inte när det här begav sig.

Permalänk
Medlem

Vrider man upp upplösningen till 4K presterar den ännu äldre 6700K drygt 92 % så bra som 12900K, det är lite coolt ändå. Den processorn är från 2015.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-12400f/18.ht...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag skulle säga att 1800X var ett bättre köp än 7700K ändå om man pysslade med videoredigering, streaming eller annat.

Jovisst, men nu pratar vi ju såklart om spel.

Folk ville ju avrätta en när man skrev "ska du bara spela så är 7700K det självklara valet, både nu och om 5 år".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej de om valde 7700K gjorde inte rätt val. Hade de avvaktat en korttid och köpt en 8700K så hade de idag kunnat köra Windows 11.
Rent praktisk så är dessutom prestanda i det man gör i den upplösningen man kör i det intressanta.
Vilket leder i praktiken så blir inte skillnaden så stor då få köper ett sådant extremt grafikkort och har så låga upplösningar.

Det är just det sista som skiljer gamers från andra datanördar. Vi andra mäter datorprestandan med de laster som vi använder, medans gamers säger. Det är ju meningslöst för då blir prestandaskillnaden så lite så den är omätbar med våra små laster.

Har du ett Nvidia 3000-kort vill du inte köra W11 på en 8700K då du tappar mycke spelprestanda då du inte kan köra med Resizable BAR. Vet inte vilken chip det blir som klarar det utan att stänga av secureboot som W11 kräver.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att första generationen Ryzen är det största som hänt inom hårdvara de senaste 10 åren. Det möjliggjorde AMDs vändning från konkurshot till där bolaget är idag, historisk produkt. Sen är det också fantastisk vilket momentum de har kunnat bibehålla genom åren.

Jag ångrar innerligt att jag sålde min 1800X och 1950X, båda två hade fungerat utmärkt idag men det är alltid skoj att uppgradera

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Snusfri

Roligt med lite "När-Nostalgi", min 8700K är faktiskt 4 år gammal men det känns som om man köpte den nyss.
Frågan är om man skall köra på 12900K nu eller invänta 13900K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Första gen Ryzen var ju främst bra i jämförelse med bulldozer och bra i MT

Kul test och känns som ett rimligt resultat

Hur står sig siffrorna om man jämför med skillnaden ’då’?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Den lycklige 1800x ägaren kan stoppa i en 5600x i moderkortet och segla förbi 7700k processorn 🙂

Alla Zen moderkort klarar iofs inte 5000-serien. 3000? Ja, de flesta - beroende på bios. Dock förstår jag vad du försöker säga, och jag håller med att am4 visade sig otroligt långlivad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej de om valde 7700K gjorde inte rätt val. Hade de avvaktat en korttid och köpt en 8700K så hade de idag kunnat köra Windows 11.
Rent praktisk så är dessutom prestanda i det man gör i den upplösningen man kör i det intressanta.
Vilket leder i praktiken så blir inte skillnaden så stor då få köper ett sådant extremt grafikkort och har så låga upplösningar.

Det är just det sista som skiljer gamers från andra datanördar. Vi andra mäter datorprestandan med de laster som vi använder, medans gamers säger. Det är ju meningslöst för då blir prestandaskillnaden så lite så den är omätbar med våra små laster.

Jag har ett moderkort med b250 och ett med Z270 där i7 7700k använda och stöd för Windows 11 finns. Oerhört nöjd med hur den cpun håller måttet fortfarande, både som ws och gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Har du ett Nvidia 3000-kort vill du inte köra W11 på en 8700K då du tappar mycke spelprestanda då du inte kan köra med Resizable BAR. Vet inte vilken chip det blir som klarar det utan att stänga av secureboot som W11 kräver.

Intel PTT dök upp redan 2013 på vissa modeller i 4:e generationens Intel Core, men Windows 11 stödjer väl såvitt jag minns ingen äldre Intel-CPU än 8:e generationen. Moderkort med styrkretsar från Intel 300-serien (2017-2018) har fått stöd, men det är inte alla modeller hos alla tillverkare vad jag vet, och äldre grejer finns det nog inga större incitament för att uppdatera.

Permalänk
Skrivet av andelf:

Alla Zen moderkort klarar iofs inte 5000-serien. 3000? Ja, de flesta - beroende på bios. Dock förstår jag vad du försöker säga, och jag håller med att am4 visade sig otroligt långlivad

Japp, som sagt; Den lycklige 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Första gen Ryzen var ju främst bra i jämförelse med bulldozer och bra i MT

Kul test och känns som ett rimligt resultat

Hur står sig siffrorna om man jämför med skillnaden ’då’?

Bara att kika på gamla recensionen: https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-...

Sen får man väl lika på 720p om du vill ha samma typ av separation som dagens test, eftersom 1080p är lite för tungt för att ett GTX 1080 ska släppa fram alla processorer fritt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Roligt med lite "När-Nostalgi", min 8700K är faktiskt 4 år gammal men det känns som om man köpte den nyss.
Frågan är om man skall köra på 12900K nu eller invänta 13900K.

Spara pengarna så hinner DDR5 mogna lite samt att Intel förhoppningsvis hinner förbättra energiförbrukningen till nästa generation. Sitter själv med en i7-8086K (tekniskt sett samma CPU) och hade tänkt uppgradera nu egentligen, men är inte sugen på 190W/241W TDP som toppmodellerna har just nu.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Första gen Ryzen var ju främst bra i jämförelse med bulldozer och bra i MT

Kul test och känns som ett rimligt resultat

Hur står sig siffrorna om man jämför med skillnaden ’då’?

Överlag har prestandadeltat ökat vid 1080p med kraftfullare grafikhårdvara, men det beror lite på om man inkluderar Fallout 4 i snittet då den titeln avvek från normen och fullkomligt mördade prestandan hos Ryzen 7 1800X när det begav sig (7700K var 43 procent snabbare än 1800X i 1080p).

Utan Fallout 4 ser snittet för 1080p ut så här.

Då: 7700K är 7 procent snabbare
Nu: 7700K är 16 procent snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Den lycklige 1800x ägaren kan stoppa i en 5600x i moderkortet och segla förbi 7700k processorn 🙂

Ja, så länge man inte köpte Asus bräda.

Blir helt klart Asrock nästa gång...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD