Reklamera produkt som absolut inte motsvarar beskrivningen

Permalänk
Medlem

Final update och recap:

Reklamerade, som tråden berättat, bordet för snart ett år sedan.
Efter långsam kommunikation via e-post, där företaget menade att bordet visst var massiv ek trots att det var fanér, och en del goddag-yxskaft-svar, väntade vi under sommaren på svar.

När vi efter sommaren "pingade" företaget om hur det gick fick vi som svar att, ojdå, de hade tappat bort hela ärendet och all kommunikation, de hade visst bytt datorsystem eller något. Knappast ok som ursäkt eller förklaring, det är ändå ett företag med miljardomsättning.

Vi skickade hela kommunikationen till dem, igen, och förväntade oss ett svar.

När typ 2 månader hade gått utan att vi hört något anmälde vi till ARN med kortfattad information, konversation, och länk till archive.org på produkten (som inte längre säljs). Vet inte om archive.org spelade någon roll, men det känns gedignare att ha en länk dit än en skärmdump man själv skapat (vilket vi också hade).

Några veckor senare fick vi 100% återbetalat, inklusive frakt och emballagekostnader för returen av bordet. Min tolkning är att ARN kontaktade företaget och att det räckte, ARN kommer inte att driva detta vidare då ärendet nu är löst.

Ser man det som timpenning var det dåligt betalt för vår del, med tanke på att vi lagt mycket tid på detta, men i slutändan är vi nöjda med återbetalningen (och inget annat).

Jag vill tacka alla i tråden som kommit med bra råd och tips!

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

@Pirum Uppskattas att du återkom med hur det gick, alltid trevligt att få veta.

När en anmälan inkommer till ARN så kontaktar de företaget och ber dem inkomma med sin ståndpunkt / sina argument. Troligtvis fann företaget för gott att ge med sig redan i det skedet (så ARN behövde aldrig pröva tvisten).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Final update och recap:

Reklamerade, som tråden berättat, bordet för snart ett år sedan.
Efter långsam kommunikation via e-post, där företaget menade att bordet visst var massiv ek trots att det var fanér, och en del goddag-yxskaft-svar, väntade vi under sommaren på svar.

När vi efter sommaren "pingade" företaget om hur det gick fick vi som svar att, ojdå, de hade tappat bort hela ärendet och all kommunikation, de hade visst bytt datorsystem eller något. Knappast ok som ursäkt eller förklaring, det är ändå ett företag med miljardomsättning.

Vi skickade hela kommunikationen till dem, igen, och förväntade oss ett svar.

När typ 2 månader hade gått utan att vi hört något anmälde vi till ARN med kortfattad information, konversation, och länk till archive.org på produkten (som inte längre säljs). Vet inte om archive.org spelade någon roll, men det känns gedignare att ha en länk dit än en skärmdump man själv skapat (vilket vi också hade).

Några veckor senare fick vi 100% återbetalat, inklusive frakt och emballagekostnader för returen av bordet. Min tolkning är att ARN kontaktade företaget och att det räckte, ARN kommer inte att driva detta vidare då ärendet nu är löst.

Ser man det som timpenning var det dåligt betalt för vår del, med tanke på att vi lagt mycket tid på detta, men i slutändan är vi nöjda med återbetalningen (och inget annat).

Jag vill tacka alla i tråden som kommit med bra råd och tips!

Då är det väl hög tid att du anger vad det är för hopplöst företag, så att inte fler behöver genomlida denna resa?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Skönt att det löste sig i alla fall

Men ja, berätta vilket företag vi inte ska handla av plix. Du gör forumet en otjänst av att inte berätta

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Mja, nu har jag ju tidigt i tråden skrivit "Löser det sig kommer jag att säga vilken produkt det gäller, men inte vilket företag. Löser det sig inte berättar jag båda såklart." , och nu har det ju löst sig (om än efter mycket krångel) så får väl säga att gissningarna i tråden är överlag väldigt bra...

Eftersom företaget ifråga fortfarande säljer andra modeller av bordet, och det är allmänt känt, samt av allmänintresse (antar jag), känner jag mig inte speciellt bunden av ovanstående "löfte" och vill inte heller känna att min tystnad är köpt, och lägger in en skärmdump på det beryktade bordet:

Liknande bord som säljs idag:

https://www.trademax.se/möbler/bord/matbord-köksbord/beagan-m...

Nu hade ju inte vi exakt samma bord, men jag är ytterst tveksam till om detta bord är i "massiv ek", och att beskrivningen stämmer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Sötast

Bästa är nog att det till och med står öppet köp ett år "Nej man har 2 veckor på sig" xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bästa är nog att det till och med står öppet köp ett år "Nej man har 2 veckor på sig" xD

Haha, ja det förstärker ju verkligen företagets seriösa intryck

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9