Undersökning: Hur bor en SweClockare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vanskligt att definiera storleken på hus efter antal rum, öppen planlösning på båda våningarna så har jag bara tre sovrum trots 170m2. T ex mina föräldrars 120m2 har fler rum.
Men tog mellanstort hus

Håller med. Har väl bara 5 rum enligt definitionen trots 216 kvm ex biarea. Har förvisso hall på över 30 kvm samt 3 badrum, alla med dusch, två med badkar. Det tar ju en del plats.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreas89:

Började räkna rum, vet inte hur man räknar - Tror det är sex rum i huset. 4 sovrum, allrum, vardagsrum, kök. Ett attefall på det.

Fungerar väl med livssituationen med småttingar som inte är så små längre.

Skrivet av FX9:

Normalt är väl att alla sovrum/kontor samt vardagsrum räknas som rum
D.v.s. kök, hall, toalett går bort.

Skrivet av LeonHart:

Håller med. Har väl bara 5 rum enligt definitionen trots 216 kvm ex biarea. Har förvisso hall på över 30 kvm samt 3 badrum, alla med dusch, två med badkar. Det tar ju en del plats.

Så här resonerar man.

Lantmäteriverkets författningssamling LMVFS 2007:3
Rum
3 § Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta av minst sju kvadratmeter och har direkt dagsljus. Som rum räknas inte hygienutrymme.

https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/ratt...

Jag är väl lite skadad efter att ha räknat rum på ritningar efter att ha hållit på med byggstatistik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så här resonerar man.

Lantmäteriverkets författningssamling LMVFS 2007:3
Rum
3 § Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta av minst sju kvadratmeter och har direkt dagsljus. Som rum räknas inte hygienutrymme.

https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/ratt...

Jag är väl lite skadad efter att ha räknar rum på ritningar efter att ha hållit på med byggstatistik.

Woho, då har jag sju rum! Inkl kök då..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreas89:

Woho, då har jag sju rum! Inkl kök då..

Och du är säker på att du har ett kök ?

Kökstyp
4 § Med ett kök avses ett för matlagning avsett utrymme som har en
golvyta av minst sju kvadratmeter (bänkar, skåp och liknande inräknat)
och har direkt eller indirekt dagsljus. Som kök räknas även kokvrå med
matrum om utrymmena tillsammans har en golvyta av minst sju
kvadratmeter och har direkt eller indirekt dagsljus.
5 § Med en kokvrå avses ett för matlagning avsett utrymme som har en
golvyta mindre än sju kvadratmeter (bänkar, skåp och liknande in-
räknat), men är så stort att en person kan vistas däri. Om utrymmet för
matlagning har en golvyta av minst sju kvadratmeter räknas det som
kokvrå om det saknar direkt eller indirekt dagsljus.
6 § Med ett kokskåp avses inredning för matlagning med tillgång till
vatten, avlopp och kylskåp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du är säker på att du har ett kök ?

Kökstyp
4 § Med ett kök avses ett för matlagning avsett utrymme som har en
golvyta av minst sju kvadratmeter (bänkar, skåp och liknande inräknat)
och har direkt eller indirekt dagsljus. Som kök räknas även kokvrå med
matrum om utrymmena tillsammans har en golvyta av minst sju
kvadratmeter och har direkt eller indirekt dagsljus.
5 § Med en kokvrå avses ett för matlagning avsett utrymme som har en
golvyta mindre än sju kvadratmeter (bänkar, skåp och liknande in-
räknat), men är så stort att en person kan vistas däri. Om utrymmet för
matlagning har en golvyta av minst sju kvadratmeter räknas det som
kokvrå om det saknar direkt eller indirekt dagsljus.
6 § Med ett kokskåp avses inredning för matlagning med tillgång till
vatten, avlopp och kylskåp.

Till och med officiellt ett kök 🥳

Permalänk
Medlem

103kvm hus fördelat på ett plan med en korridor som äter upp en del utrymme. Typiskt 70tal. Blåbetong och misär!

Permalänk
Medlem

Villa, som jag och min sambo ärvde av svärföräldrarna, 100kvm uppe, 100kvm källare, pannrum, tvättstuga, hobbyrum, matkällare, badrum med bastu ala 70 tal. osv. i källaren. men viktigast är mitt hobbyrum, där jag har en skit gammal VMware rig står år snurra på skit gammal SAN som borde dör vilken sekund som hälst, SAN:et är tillverkat 2006. sen en stort HP MDL disk chassie för 2.5"
men förutom de skräpet, så är det mina RC modeller som tar plats och äter pengar xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Har anammat trenden med "compact living", så jag bor nu i ett litet rödmålat trähus på 1,7kvm. Det saknar dock en del moderna bekvämligheter såsom elektricitet, men har åtminstone toalett, värme (på sommaren) och rinnande vatten (när det regnar). Inga fönster men väl ett utsågat hjärta i dörren som släpper in lite dagsljus.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag och sambon bor i ett för stort hus men vi älskar det, 164 + 70m2. Då får vi plats med allt vi behöver, ett gym, biljardrum, walking clooset, mitt hemmakontor för jobbet och ett stort kontor som tidigare var två rum där vi nu delar kontor.
Givetvis finns det ett garage till också men hade gärna fått varit större än sina 25m2.

Permalänk
Medlem

Bor ensam i en bostadsrättstrea på 72kvm i Ludvika här i Dalarna. Sovrum, vardagsrum och ett kontor/framtida spelrum. Tanken är att skaffa både arkadmaskiner och flipperspel efter lite renoveringar. Annars hade jag utan tvekan kunnat flytta till något mindre.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så här resonerar man.

Lantmäteriverkets författningssamling LMVFS 2007:3
Rum
3 § Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta av minst sju kvadratmeter och har direkt dagsljus. Som rum räknas inte hygienutrymme.

https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/ratt...

Jag är väl lite skadad efter att ha räknat rum på ritningar efter att ha hållit på med byggstatistik.

Tackar och bockar

"direkt soljus" är ju uppenbart anledningen till att vårat "förråd" hemma inte klassas som ett rum...om inte dom 10 solstrålarna som kommer in genom ventilationen räknas såklart

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hyresrätt, Tre rum och kök på 80m2 i Linköping

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Då man uppnått respektabel ålder .. så har man ju provat lite olika genom åren. Givetvis diverse lägenheter fram till 30års åldern. Villa efter det i 12år och just nu är det radhus med fyra rum i norrort Stockholm. Trivs bra i radhuset!

Alla boenden är en kompromiss på något sätt.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Tackar och bockar

"direkt soljus" är ju uppenbart anledningen till att vårat "förråd" hemma inte klassas som ett rum...om inte dom 10 solstrålarna som kommer in genom ventilationen räknas såklart

Glad att man kan bidra till att sprida lite udda kunskap om definitioner som ändå kan påverka rätt mycket och det är ju bra att det är rätt för ibland kan det bli diskussioner med fastighetsägare som har en mer kreativ åsikt om vad som är vad. En del är mycket kreativa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Apelsin:

Då får vi plats med allt vi behöver, ett gym, biljardrum,

Skatta dig lycklig min vän, det är något jag absolut vill ha längre fram i livet, det blir svårt just nu dock i en lägenhet på 70m2.

Permalänk
Medlem

Lägenhet inne i Stockholm på runt 100 kvm, börjat få den precis så som jag vill ha den boendet och återstår väl en större renovering av övervåningen för att få det perfekt. Men jag har installerat riktig AC, kan grilla på takterassen, och kan i princip inte störa någon med mina högtalare så länge jag håller mig till volymer som inte gör ont så jag är rätt nöjd med hur det är här så att flytta till annan lägenhet vore svårt faktiskt.

Funderat lite på hus men vi vill väl inte lämna stan direkt och husen nära stan har oftast grannar väldigt nära inpå med insyn på tomt och in i huset osv. Tycker dessutom att de fåglar som flyger förbi och gör ljud vid lägenheten är störande så hade nog inte direkt gillat mer ljud från naturen. Saknar dock att ha möjlighet till garage och snickarbod/verkstad där man kan ha mer projekt igång.

Permalänk
Medlem

Trea på ~90m² högst upp i nybyggt hus på 14 våningar.
Söder om söder (sthlm) och garage med laddstolpe i källaren.

Riktigt nöjd just nu. Sen att man hatar inredning har inte gjort det lätt att inreda så där är det en lång bit kvar. Men längtar till våren så man kan inviga balkongen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matheeeew:

Skatta dig lycklig min vän, det är något jag absolut vill ha längre fram i livet, det blir svårt just nu dock i en lägenhet på 70m2.

Jo, det är lyx och absolut en trevlig sak att ha som förnöjer kvällarna lite då och då.
Inte så lätt att hitta hus där fullstora biljardbord får plats ska tilläggas då man vill ha utrymme för kön utan problem.
I samma rum finns givetvis även darttavlan uppsatt😀

Permalänk

Villa på 150 kvm + garage på 50 kvm.

Skulle aldrig fixa att bo i lägenhet. Skulle kännas som att sitta i fängelse.

Permalänk
Skrivet av Mr Apelsin:

Jo, det är lyx och absolut en trevlig sak att ha som förnöjer kvällarna lite då och då.
Inte så lätt att hitta hus där fullstora biljardbord får plats ska tilläggas då man vill ha utrymme för kön utan problem.
I samma rum finns givetvis även darttavlan uppsatt😀

Utrymme för kön är väl viktigast att ha i sovrummet?

Permalänk
Medlem

Bor just nu i en liten tvåa på 50m² i en mindre stad i södra Sverige. Uppvuxen i villa i en mindre by och tillbringat mycket tid på min fars lantbruk, där farmor och farfar bodde.

Utrymmet i lägenheten räcker mer än väl till mig, saknar trädgård, mark och ekonomibyggnader mer än stor boyta. Har man familj ökar så klart behovet av fler och större rum.

Provade på storstadlivet under studietiden, inte min grej. Tillhör en av dem som inte bor och aldrig kommer bo i Stockholm.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

DRÖMMEN <3 65kvadrat önskade jag att man hade! jag står på uppfarten och pillar. visst, i mina föräldrars stuga finns det plats men det är ju inte så åtkomligt precis

Ahh det har sina fördelar och tacksamt när man är igång o renoverar huset!

Uppfarten har man fått göra på förra boendet ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Glad att man kan bidra till att sprida lite udda kunskap om definitioner som ändå kan påverka rätt mycket och det är ju bra att det är rätt för ibland kan det bli diskussioner med fastighetsägare som har en mer kreativ åsikt om vad som är vad. En del är mycket kreativa

Haha, ja till vardags är det ju inte hela världen att man har rätt definition, men helt plötsligt kan det bli väldigt viktigt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

2:a, 67kvm i lägenhet. Fönster i tre väderstreck, högst upp i byggnaden. Söderläge. Gott om solljus in. Gott om natur runt om.
Rätt nöjd.

Permalänk
Medlem

Nacka suterränghus med 7 rum med öppen planlösning för kök, matrum och tv rum, ingen källarvåning men utgrävbar källare på ca 50 kvm. Men nu är det ingen idé att göra huset större då barnen är stora (22, 20, 18 & 14). Har hållit på att renovera huset de senast 2 åren. Ni ska bara solcellerna upp så är vi nästan färdiga med renoveringen. Funderar på att hitta någon mindre om några år.
https://imgur.com/a/AEwII1W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SmekusNamnus:

Utrymme för kön är väl viktigast att ha i sovrummet?

Sant, men där brukar sängens yta oftast räcka för oss normala, givetvis krävs en dubbelsäng😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Apelsin:

Då får vi plats med allt vi behöver, ett gym, biljardrum, walking clooset, mitt hemmakontor för jobbet och ett stort kontor som tidigare var två rum där vi nu delar kontor.

Hur hittar ni er kringvandrande garderob?
(antar att det är en walk-in closet)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Hus med källare. Källaren rymmer bland annat hemmabio, gym och spelserver.

Edit: Ser att jag röstat fel. Skulle valt "Lantbruksfastighet". Var lite för snabb..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Hur hittar ni er kringvandrande garderob?
(antar att det är en walk-in closet)

Så kanske det heter om man nu ska vara kinkig😀
Jobbigt annars att jaga den hela tiden och inte alls lika smidigt.