Intel avtäcker grafikkorten Arc för bärbara datorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Märks att Intel har stora problem. Förmodligen pga drivrutinerna. Stationära ARC kommer inte förrän Q3 kanske så sent som Q4.

De har redan sagt att bärbara kommer Q1, desktop: Q2, workstation: Q3

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

De har redan sagt att bärbara kommer Q1, desktop: Q2, workstation: Q3

Stämmer inte enligt senaste rykten.

Permalänk

Ser ut som att man hoppar över Vulcan:
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/arc-7-a770m.c3909
64 bitars GPU är inte så strypt som hos de andra (Geforce/Radeon)

Permalänk
Medlem

Arc 3 "leap over integrated". Ser ut som att AMD kommer att ligga lite ovanför det. Isåfall blir den tough sell i sub-$700 laptops. Klart att de måste sätta in dem i Intel-baserade system för att konkurrera med Ryzen-versionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Stämmer inte enligt senaste rykten.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Inte en chans att de skulle hoppa över Vulkan, förutom att deras drivrutiner redan har stöd för Vulkan så visar de ju även upp Vulkan-spel som Doom Eternal i t.ex. videon till denna artikel och har även sagt att de kommer ha stöd för Vulkan Raytracing.

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Moores Law is dead.

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med i utvecklingen men innebär AV1 att all typ av media idag kan hanteras av GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har inte hängt med i utvecklingen men innebär AV1 att all typ av media idag kan hanteras av GPU?

AV1 är en öppen och royaltyfri videokodek

Det innebär inte automatiskt stöd för alla andra videokodeks.
Men AV1 är en som väntas öka i användning.
Bl.a. Youtube använder AV1 för videor i 4K och H.264 för 1080p och lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle säga att det är högst relevant att jämföra dessa mot de snabbaste iGPU:erna, men man borde även lagt in vad som rimligen är huvudkonkurrenten: Nvidia MX450 och MX550.

[Lång text om professionella användningsområden]

Nu kommenterade jag visserligen ur perspektivet lättviktig gaming/plebej-användare, som sannolikt kommer utgöra en betydande andel av användarbasen för dessa kretsar.

Mer konkurrens och bättre prestanda i bottensegmentet är välkommet, särskilt om det kommer med i köpet alternativt till en väldigt låg merkostnad i en bärbar dator. Det är ju en utveckling som började redan 2010 hos Intel när de började leverera sina CPUer med Intel HD Graphics, och det skulle inte förvåna mig om ARC-artitekturen får en iGPU-spinoff inom en inte alltför avlägsen framtid.

Jag hade inte uppmärksammat de professionella användningsområdena överhuvudtaget innan jag läste ditt inlägg, så det var som vanligt intressant att läsa vad du skriver.

Permalänk
Medlem

Ser att Intel och billigt nämns här i samma sättning lite varstans. Har mina tvivel. Tror knappast dom vill konkurrera med sina egna OEM's på bärbara produkter till jobb-pc och sånt. Inte ännu i alla fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ser att Intel och billigt nämns här i samma sättning lite varstans. Har mina tvivel. Tror knappast dom vill konkurrera med sina egna OEM's på bärbara produkter till jobb-pc och sånt. Inte ännu i alla fall.

Billigt är nog ett relativt begrepp i sammanhanget. Är det billigt att lägga en tusenlapp till på en dator för 7000 kr för att dina barn ska kunna spela på samma dator? Antagligen. Är det billigt att lägga en tusenlapp extra för bättre GPU på tjugo datorer till företaget som bara ska klara av PowerPoint? Antagligen inte.

Intels iGPUer kostar ju antagligen motsvarande några hundralappar, medan ARC kanske är någon tusenlapp eller två, så de kommer nog inte konkurrera på det sättet. Det finns ju fortfarande en förfärlig massa jättebilliga laptops för några tusenlappar, och de kommer nog sannolikt leva vidare med billigaste lösningen för överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer börjar (?) bli mer och mer kompetenta, bra vore om SweClockers kan lägga mer krut på att prestandamäta och bedöma fler modeller än vad som nu är fallet (närapå noll), och detta sett utifrån fler användningsområden än bara spel (videoredigering etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Hans kommentar är väl självuppfyllande. Han skapade det nya ryktet precis!

Permalänk