Pensionärshögtalare till TV

Permalänk
Hedersmedlem

Pensionärshögtalare till TV

Svärmormor är i behov av tydligare ljud från sin TV och behöver något som är i stort sett "koppla in och glöm bort"-enkelt att använda. Fokus är lättanvänt och tydligt tal/dialog.

Ett par mindre högtalare bör vara ganska lätt att placera i rummet (cirka 10 kvadratmeter) och en soundbar max bredd 90-95cm går också att lösa.

TVn kommer antagligen att ha ARC och spdif (coax).

Prisklass runt 2000kr är ok. Begagnat är ett alternativ.

Förslag och ideer?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vi har en några år gammal Sony HT-NT5 hemma. Vår TV med ARC innebär att jag inte använt fjärrkontrollen till den en enda gång efter att jag första gången ställde in nivån på baslådan (som man dessutom kan köra utan om man vill). Ljudnivån styrs med vanliga TVns fjärrkontroll och har fungerat klockrent ända sen jag köpte den, vilket var runt 2015-2016 om jag minns rätt.

I recensioner fick den väldigt bra betyg för rent och tydligt ljud (det även finns en speciell funktion som kan aktiveras för att göra just tal/dialog extra tydligt). Negativ kritik rörde mest att basen inte var så pang-bom tuff. Men det spelar ju troligtvis mindre roll för svärmor misstänker jag

En sån borde ni lätt kunna hitta begagnat för 2 papp utan problem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hjälpmedelscentralen i regionen har antagligen saker att låna ut om det rör sig om att få hjälp med dålig hörsel.

Permalänk
Medlem

En billig soundbar med ARC är ett bra alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Hjälpmedelscentralen i regionen har antagligen saker att låna ut om det rör sig om att få hjälp med dålig hörsel.

Här handlar det mest om att resten av sällskapet ska höra också och det fixar inte hjälpmedelscentralen.

Ljudet från tvn är dåligt helt enkelt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Audio Pro Addon T14 dyker ofta upp kring 2000kr och den har också inbyggd dac så den går att koppla via toslink, efterträdaren A26 har hdmi men det har än så länge inte varit några "kampanjer" på den.
Ikea Eneby 30 (eller kanske 20)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Audio Pro Addon T14 dyker ofta upp kring 2000kr och den har också inbyggd dac så den går att koppla via toslink, efterträdaren A26 har hdmi men det har än så länge inte varit några "kampanjer" på den.
Ikea Eneby 30 (eller kanske 20)

Audio Pro T14 har i bra erfarenhet av som kökshögtalare. Gott och väl tillräckligt bra för ändamålet i det här fallet. Lite synd att det bara är optisk in eftersom det inte finns på tvn och att köra via hörlursutgången känns inte som rätt lösning. Annars hade jag huggit en direkt.

Får kolla på enklare soundbars.. de kan knappast vara sämre än ljudet i tvn och att köra dem på ARC är bra ur smidighetssynpunkt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hade gått på soundbarspåret själv. Den här verkar ticka alla boxar - ARC, optisk ingång, röstförstärkningsläge och klarar måttkraven. Har ej lyssnat på den själv, men den verkar ha fått rätt ok omdömen bland Kompletts kunder. Finns i svart och vitt.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Svärmormor är i behov av tydligare ljud från sin TV och behöver något som är i stort sett "koppla in och glöm bort"-enkelt att använda. Fokus är lättanvänt och tydligt tal/dialog.

Ett par mindre högtalare bör vara ganska lätt att placera i rummet (cirka 10 kvadratmeter) och en soundbar max bredd 90-95cm går också att lösa.

TVn kommer antagligen att ha ARC och spdif (coax).

Prisklass runt 2000kr är ok. Begagnat är ett alternativ.

Förslag och ideer?

Blocket är nog bästa stället för en något lägre budget. En hemmabioförstärkare med rumskorrektion och dialoghöjning och högtalare med en ganska stark treble då äldre brukar ha svårare att höra högre frekvenser, kanske begagnade klipschhögtalare som både är lättdrivna och har en horndiskant som borde passa bra, och någon begagnad hemmabioförstärkare (med medföljande mikrofon) att driva dem med. Bra om förstärkaren har rumskorrektion, tex Ypao, Aydessey eller Dirac. Det var ett tag sedan jag jämförde olika märkena dialoghöjning men då har jag för mig att Yamahas var bättre än de andra jag kolla på (på budgetsidan) då deras lösning mest var en höjning av centerhögtalaren medan Yamahas dialoghöjning mer lyfte upp relevanta frekvenser och dialoghöjningen därigenom bättre följde med till fronthögtalarna när dialogen förflyttades. Men det var som sagt ett tag sedan nu och en jämförelse mellan några olika märkens budgetförstärkare.