Sveriges Konsumenter kräver hårdare reglering av lootlådor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Varför ska vi göra något som ex. höja skatt på fossilbränslen, minska oljeberoendet, öka mängden förnyelsebara energikällor etc, när vi ändå är så små att det i det stora hela inte gör någon skillnad".

Dvs - Varför ska vi ens göra något här i världen, om det inte har en direkt effekt på samtliga globala aktörer. Sverige kan lika väl ge upp, lägg ner SIDA och gå i kooperativ med Danmark, Elger tycker vi är för små att göra någon skillnad eller påverka.

Vänta, på riktigt?
Hur i hela friden kan man acceptera att ens barn sysslar med hazardspel (för det är precis vad det är), och tycker det är okej bara för att man i samma spel kan spela lite virtuell fotboll!?

tyvärr är det "på riktigt". men det är pga föräldrarna själva inte förstår.

personligen, en annan som är gammal å uppväxt med PC spel som spelades offline, eller i bästa fall SeriePort´s kabel mellan 2 PC´s å sen senare via LAN tycker det är katastrof med alla spel som innehåller "produkter" som säljs separat inne i spelet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Intresseorganisationen riktar skarp kritik mot lootlådor och föreslår fem åtgärder för att öka konsumentskyddet.

Läs hela artikeln här

Så går det när det som gjordes för fansen istället görs för ägarna.

Jag bojkottar sedan länge alla spel som tillämpar freemium på mobilen... dvs 99% av spelen.

Sedan har vi alla spel där man kan köpa olika editions, gold, silver, platinum etc. inkl. day one dlc... dom väntar jag på tills de kommer ut på rea efter några månader...

Spelbranschen är rutten.

Permalänk
Medlem

Alltså problemet är vidare än bara spel. Om man ska lagstifta så måste man se till att komma åt Kinderägg, legoblindbags, hockeykort och andra loots också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, nu är det ju dock så att du verkar ha en rätt begränsad bild av Svensk utrikespolitik.
Kort sagt kan man hårddra det såhär - Ryssland påverkar sina grannar med hjälp av energi (Gas och oljeleveranser), USA påverkar sina genom hot om våld / Militära resurser.

Sverige däremot påverkar sina utrikespolitiska kontakter, samarbeten etc med hjälp av bistånd. Det är helt enkelt alternativet till att ha en stor militärmakt som kan hota och påverka - Vi ger folk cash i utbyte mot fördelar vid samarbeten etc.

SIDA har gjort en jävla massa nytta, dock inget som är direkt synligt för dig, då det är lätt att låsa in sig i att "det kostar massa miljarder varje år och jag får inget för det".
SIDAs vara eller icke-vara är en helt annan fråga som har ett enormt djup som kräver mer än ett internetforum

Det låter som en muta i mina öron. Men det kanske du tycker helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det låter som en muta i mina öron. Men det kanske du tycker helt okej.

En muta är bara en muta om den inte är spårbar, en spårbar muta mellan länder är bistånd.
Det är ett ganska vanligt politiskt instrument som många länder använder ganska framgångsrikt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Om du ger henne pengarna och hon får sprätta på vad hon vill, vad är problemet då?

Hon får inte köpa vad hon vill och vissa saker är i gråzonen.

Tjack och hazardspel är inte samma sak som ett par jeans hon gillar.

Och detta är någonstans emellan dessa två exempel.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Lös det på sättet som allt annat, skatta sönder spelen som har massa lootlådor, eller iaf valutan som läggs på dessa lådor, då försvinner lite av incentivet för dessa (och blir för dyra för fler konsumenter, vilket skulle kunna göra dess utveckling mindre vinsteffektiv). Allt annat skattas ju, det där är ju en gräddfil som heter duga om de inte skattas sönder på något som verkar sätta många i ekonomisk knipa för att det utnyttjar kognitivt beroendeframkallande mekanismer (flashiga effekter när du öppnar en lootlåda tex).