Tysk hårdvarupress sågar Intels grafikkortsdebut

Permalänk
Melding Plague

Tysk hårdvarupress sågar Intels grafikkortsdebut

I tester från tre tyska hårdvarusajter kapas Arc vid fotknölarna till följd av undermåliga drivrutiner, saknade mjukvarufunktioner och instabilitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men tyvärr ganska väntat. Däremot är kommentarerna runt videohantering intressanta - Arc är väl först med hårdvarustöd för AV1-encode (inte bara decode) bland konsumentmodeller? AMD verkar väl få det först i RX 7000 och jag vet inte om Nvidia har sagt något alls om huruvida Lovelace kommer få det eller ej.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nämen Intel då! Jag kan köpa att det inte smäcker AMD och nViddia i spelprestanda krona för krona men de får slipa till drivisarna och mjukvaran i alla fall...

Jaja, detta är inte produkten för mig just nu oavsett, men det ska bli intressant och se hur det utvecklar sig framöver.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Men hur många förväntade sig perfekta drivrutiner för första produkten av den typen som dom släpper på marknaden? Det är väl självklart att det kan komma med barnsjukdomar. (Och ja, jag vet att dom har grafikdelar i moderkort/processorer sedan länge).

Permalänk
Medlem

Som relativt ointresserad amatör tycks spel- och grafikkortsbranchen vara helt trasig. Man lägger stöd för specifika spel i drivrutinerna i stället för att fixa buggarna i spelen. Resultatet blir såklart att det blir skitsvårt för en ny aktör att slå sig in på grafikkortsmarknaden eftersom det är ett hästjobb att fixa drivrutinerna för varje enskilt spel. Tveksamt om ens Intel skulle kunna påverka branschen i rätt riktning, även om de ville.

Permalänk
Medlem

Det var ju synd, eftersom tre företag som konkurrerar är bättre än två.

Förklarar ju i såfall prissättningen, dyrt i sett till prestanda, så där är det fortsatt ingen konkurrens mellan de tre.

Permalänk
Medlem

De senaste månaderna nyheter om Intels grafikkort får dem att se helt oerfarna ut. Dessa kort verkar nästan sämre än Intels inbyggda grafik, som ändå varit den dominerade grafiklösningen de senaste decennierna.

Trodde det skulle gå bättre för dem direkt med första produkten.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ajaj trist men väntat
Bättre att det är mjukvaru- än hårdvaruproblem dock för sånt går att putsa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Som relativt ointresserad amatör tycks spel- och grafikkortsbranchen vara helt trasig. Man lägger stöd för specifika spel i drivrutinerna i stället för att fixa buggarna i spelen. Resultatet blir såklart att det blir skitsvårt för en ny aktör att slå sig in på grafikkortsmarknaden eftersom det är ett hästjobb att fixa drivrutinerna för varje enskilt spel. Tveksamt om ens Intel skulle kunna påverka branschen i rätt riktning, även om de ville.

Eftersom spelbranschen är fire and forget kommer det aldrig ske. Spel är ofta hårdknackade till en konsol och sedan utvecklade till PC för Windows version X + DX3D, Vulkan, OpenGL men även där är de oftast riktade och testade till specifika grafikmodeller. På detta lägger Nvidia sina vantar på att använda endast deras tekniker som funkar endast till grafikversion x eller y mot generation z.

  1. OpenGL har varit öppet men få har haft kunskap eller ork att utveckla till. Hjälper inte heller att Microsoft har hotat OpenGL och till det AMD's egna (stängda) drivrutiner är drygt 50% om inte sämre i OpenGL mot andra ramverk.

  2. DirectX 11 har varit enkelt att utveckla men tydligen kräver det 1gb av Nvidia kod i deras drivrutiner att få saker att köra bra

  3. Vulkan och DirectX 12 är för svårt där endast vissa hoppar på tåget.

Som du säger spel/grafikkortbranschen är trasig. Speciellt när Nvidia drivrutiner är tyngre än Linux kerneln med > 4000 utvecklare från hundratals bolag och privata kodare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ääh så fort MLID sa att Arc är Intels beta test i GPU marknaden blev man suspekt och sänkte förväntningarna. Detta var ändå värre än jag trodde! 😂 Bara att blicka framåt mot Battlemage.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hade det enbart handlat om låg prestanda jämfört med Nvidia/AMD så kunde ju Intel ha prissatt korten med en låg prislapp också och ändå kunnat ge ett bang for the buck-alternativ. Nu känns deras kort mest meningslösa.

Förhoppningsvis får de bättre koll på drivrutiner och buggar men det kanske dröjer flera år, om de ens fortsätter att satsa på grafikkort så länge.

Permalänk
Medlem

Med alla problem AMD och Nvidia i perioder haft med sina drivisar under årens lopp är det ju ingen skräll Intel har problem på den fronten.

Antagligen rätt tajt om tid för dem med, svårt att ha hela mjukvaran klar innan produkten är spikad så antar de har jobbat rätt hårt för att ens ha lite mjukvara.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av johanandersson:

De senaste månaderna nyheter om Intels grafikkort får dem att se helt oerfarna ut. Dessa kort verkar nästan sämre än Intels inbyggda grafik, som ändå varit den dominerade grafiklösningen de senaste decennierna.

Trodde det skulle gå bättre för dem direkt med första produkten.

Hittills är det vad jag förstår egentligen inget fel på arkitekturen och hårdvaran i sig - tvärt om. Men i slutändan blir det ju värdelöst ändå när drivrutinerna är i bedrövligt skick.

Perfekt var det nog ingen som väntade sig, men det kunde helt klart gått bättre. Computerbase stycke om drivrutiner utstrålade så genuin frustration att jag kände hur mitt eget tålamod trollades bort bara av att läsa det

För perspektiv kan det vara värt att tänka på att konkurrenterna haft åtminstone 20 år på sig att polera det. Att de verkar oerfarna är nog för att de kort och gott är det, även om de säkerligen sitter på ett antal veteraner som arbetar med utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hittills är det vad jag förstår egentligen inget fel på arkitekturen och hårdvaran i sig - tvärt om. Men i slutändan blir det ju värdelöst ändå när drivrutinerna är i bedrövligt skick.

Perfekt var det nog ingen som väntade sig, men det kunde helt klart gått bättre. Computerbase stycke om drivrutiner utstrålade så genuin frustration att jag kände hur mitt eget tålamod trollades bort bara av att läsa det

För perspektiv kan det vara värt att tänka på att konkurrenterna haft åtminstone 20 år på sig att polera det. Att de verkar oerfarna är nog för att de kort och gott är det, även om de säkerligen sitter på ett antal veteraner som arbetar med utvecklingen.

Är det inte något brutalt fel med själva hårdvaran när deras toppkort blir slaget av high-mid från 2020? Hur skulle detta kunna konkurrera med nästa generation, även om drivrutinerna fungerade?

Sen är min poäng lite att de inte är nybörjare. Givetvis är det skillnad på att göra integrerad grafik och separata kort, men inte så mycket skillnad. Intel har släppt fler grafikkretsar än båda AMD och Nvidia tillsammans. Medan mycket givetvis bara drivit lättare saker så har Intel 9% i Steam hardware survey, jämfört med AMDs 14%.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Som Linuxanvändare är jag inte lika orolig för drivrutinerna men innan jag använt ett kort så är det bara spekulationer.

Permalänk
Medlem

Allting kan inte vara perfekt när man över 20 år senare bestämmer sig för och hoppa tillbaka in till GPU marknaden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Datavetare
Skrivet av johanandersson:

Är det inte något brutalt fel med själva hårdvaran när deras toppkort blir slaget av high-mid från 2020? Hur skulle detta kunna konkurrera med nästa generation, även om drivrutinerna fungerade?

Sen är min poäng lite att de inte är nybörjare. Givetvis är det skillnad på att göra integrerad grafik och separata kort, men inte så mycket skillnad. Intel har släppt fler grafikkretsar än båda AMD och Nvidia tillsammans. Medan mycket givetvis bara drivit lättare saker så har Intel 9% i Steam hardware survey, jämfört med AMDs 14%.

Det är en fundamental skillnad mellan iGPU och dGPU. Då Intels iGPU i praktiken är helt oanvändbar för AAA-spel lär varken Intel och definitivt inte spelutvecklarna brytt som om att testa mot den HW.

Det "bästa" Intel kunnat gjort tidigare är att så långt som möjligt erbjuda en implementation som följer specifikationen. När DX12 var helt nylanserat rekommenderades Intel GPUer då de var först med att ha en implementation som bäst följde spec:en.

Spel och applikationer har buggar, men de är testade att fungera ihop med all "relevant" HW. Har själv fixat till en del OpenCL-kod i Phoronix test-suite för Intel, felen var uteslutande av typen: programmen var i praktiken bara testade mot AMD/Nvidia, för bara deras dGPUer hade prestanda nog att vara relevant; orsaken att det inte fungerade på Intel var att Intels driver följde specifikationen till punkt och pricka men det gjorde inte AMD/Nvidia -> programmet hade buggar som "råkade" fungera på AMD/Nvidia men inte Intel då de "upptäckte" buggen.

Lär vara rätt mycket den typen av fel Arc åker på nu. Spel är i de flesta fall överhuvudtaget inte testade mot Intels iGPU då de inte hade kraft nog att köra spelen. Arc må implementera standarden korrekt, men det är rätt irrelevant för kunden om den applikation man vill köra fungerar på AMD/Nvidia men kraschar på Intel.

Det kommer ta ett bra tag för Intel att fixa detta, steg 1 är att de måste få ut HW som är relevant att ens testa på. Som vanligt med alla v1.0 saker blir de första användarna i praktiken beta-testare. Kolla tillbaka på Nvidias och ATIs tidiga dGPUer, det var inte heller speciellt roligt för de som råkade köpa dessa (hade både första gen GeForce och första gen Radeon...).

Är nog ingen slump att de "positiva sidorna" är just de områden där Intels iGPU faktiskt var relevant. I de fallen har programmen redan blivit testade mot Intels GPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Arc.
Battlemage.
Clusterfuck...? 🤔

Drivrutiner för grafikkort som ska funka med en uppsjö olika speltitlar är inte trivialt, så den delen var ju ganska väntad. Jag tror ju att dessa grafikkortsförsök kan bli ganska kostsamma om de inte lyckas göra första generationens kort användbara. Det är nu Intel kommer få tillfälle att bevisa vilken nivå av support de egentligen har för sina produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Arc.
Battlemage.
Clusterfuck...? 🤔

Drivrutiner för grafikkort som ska funka med en uppsjö olika speltitlar är inte trivialt, så den delen var ju ganska väntad. Jag tror ju att dessa grafikkortsförsök kan bli ganska kostsamma om de inte lyckas göra första generationens kort användbara. Det är nu Intel kommer få tillfälle att bevisa vilken nivå av support de egentligen har för sina produkter.

Nja har vi tur så börjar kanske företagen som gör spel följa DX12 standarden så behövs inte enorma patchar för att fixa prestanda i varje spel

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt av Intel att inte kunna ta igen ett 20-årigt försprång på en gång. Alltså är det första gången de lanserar ett dedikerat gamingkort eller vad? Man skulle nästan kunna tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nja har vi tur så börjar kanske företagen som gör spel följa DX12 standarden så behövs inte enorma patchar för att fixa prestanda i varje spel

Det är dock osannolikt att vi kommer se någon större mängd remakes av DX11-spel eller äldre, så där får de nog åtminstone hitta något knep för att åtminstone få jämn prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Sjukt dåligt av Intel att inte kunna ta igen ett 20-årigt försprång på en gång. Alltså är det första gången de lanserar ett dedikerat gamingkort eller vad? Man skulle nästan kunna tro det.

Fast det behövs inte 20 års försprång, det är inte extremt många AAA-titlar som är väldigt populära och över 5 år gamla. (Sen är det inte 20 år sedan Intel gjorde försök med Larrabee heller.)

Inte heller behövs det fantastisk prestanda i de äldre titlarna, det behöver starta och ge hyfsat jämnt glid.

Nog för att iGPU och dGPU skiljer, men det är inte så att Intel ansträngt sig för att få stora lättdrivna titlar att snurra bra på sina iGPUer heller. Jag vet av erfarenhet över flera generationer.

Men även om vi backar hela vägen tillbaka till den tiden då Intel tillverkade dGPUer, så var inte det fantastiska kort heller.

Spelbranschen må vara speciell, eftersom mycket ansvar hamnat på hårdvaruutvecklarna, men det kan knappast komma som en nyhet för Intel.

Hade de velat ha god press hade de kunnat fixa en handfull namngivna legacy-titlar och ha en plan framåt för när de ska optimera fler av de mest populära. Då hade man sett vad Intel kan göra och vetat vad de kommer göra, vilket tryggar köp. Nu ska man bara hoppas att det händer. Det är inget jag tänkte chansa på.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt väntat känns det som att detta skulle vara problemet #1.
Hur många år har det inte tagit AMD och Nvidia att få relativt stabila drivrutiner och bra features implementerade osv.

Att de skulle vara perfekt direkt vid launch vore nästan att hoppas på för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som vanligt med alla v1.0 saker blir de första användarna i praktiken beta-testare.

Ja.
Det känns som att de som köper första generationen Arc till stor del blir beta testare.
Att det är mest intressant att köpa första generationen Arc för utvecklare som vill ha det som ett 'devkit' för att utveckla för saker som ska köras på andra generationens Arc.

Säg om drivrutiner fungerar mycket bättre 12-18 månader efter release av första generationen Arc.
Då är det väl i stort sett dags för generation två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Hade det enbart handlat om låg prestanda jämfört med Nvidia/AMD så kunde ju Intel ha prissatt korten med en låg prislapp också och ändå kunnat ge ett bang for the buck-alternativ. Nu känns deras kort mest meningslösa.

Förhoppningsvis får de bättre koll på drivrutiner och buggar men det kanske dröjer flera år, om de ens fortsätter att satsa på grafikkort så länge.

Jo men jag hoppas och tror att Intel kommer fortsätta satsa på grafiklösningar.

Jämför man 1990-talet och 2020-talet så är det ganska stora skillnader.
På 90-talet så var det mera som "det räcker med något som kan visa bild på skärmen, så kan processorn (CPU) sköta resten"
Men på 2020 talet, när de flesta spelar i högre upplösning än 640x480 och grafikkort kan användas till så mycket mer än bara spel.
Då har grafikkort/grafikkretsar fått en större betydelse.
Jag tror att det finns mer att vinna på att ha konkurrenskraftiga grafiklösningar under 2020-talet och framåt

Därför tror och hoppas jag att Intel kommer fortsätta att satsa på grafik.
Även om jag är skeptisk till hur bra första generationens Arc kommer lyckas.

Permalänk
Medlem

Är så trött på spelföretag som släpper spel som är buggiga. Tycker även att det är fel av recensenter att betygsätta ett spel efter en uppdatering som inte finns ute (som företaget har lovat ska komma). Jag skulle ha dubbelmoral om jag skulle tycka att det var okay att släppa ett grafikkort med dåliga drivrutiner. Drivrutiner med lite småfel är en sak men här verkar det som att dom är under alla kritik.

Permalänk

Dessa grafikkkort var tänkt att komma för två år sedan och var har de lyckats? Otroligt dåliga framtimes och ojämn prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Säg om drivrutiner fungerar mycket bättre 12-18 månader efter release av första generationen Arc.
Då är det väl i stort sett dags för generation två.

Problemet här är väl att Intels sena release lett att Nvidia (och eventuellt också AMD) kommer rulla ut nästa generation grafikkort medan Intel knappt fått ut sina på marknaden. Nu är det ju förvisso alltid så att modellerna för budgetsegmentet som Intel verkar sikta på kommer sent i releasecykeln, men jag tror ändå att första generationens Intel-grafikkort kommer bli ganska kortlivad.

Jag tror dock de kommer få svårt att attrahera framtida kunder om de inte unfuckar Arc omedelbums.

Permalänk
Skäggig legend

Om det drar lite ström är det fortfarande intressant för barnens spelrum.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är dock osannolikt att vi kommer se någon större mängd remakes av DX11-spel eller äldre, så där får de nog åtminstone hitta något knep för att åtminstone få jämn prestanda.

Många DX11-spel bör flyta bra på "modern" hårdvara även om de ligger lite efter i prestanda bör fortfarande majoriteten av spelen vara fullt spelbara.
Det är värre om det blir problem med visuella artefakter eller rendering även om det är möjligt att lösa så tar det tid.