Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det viktiga där är ju att regeringen tycker att låntagarna ska stå för CSN de inte klarar att driva in pengarna
a från smitare och ändra villkoren för alla som tagit lån sen 1989.

Yep..

"Dessutom har regeringen föreslagit att räntan höjs med 0,5 procentenheter för att täcka förlusterna från folk som inte betalar tillbaka lånen."

Verkar ju rent ut sagt jävligt korkat att de som sköter sig ska behöva betala för det men det är väl föga förvånande med tanke på hur låg nivå det är på idioterna som huserar rosenbad i dagsläget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Är det inte ännu mer konstigt om alla skattebetalare ska betala för de som smiter från sina lån?

Permalänk
Medlem

Om du aktiesparar (och förmår att inte tjuva av pengarna stup i kvarten) torde det i långa loppet vars en bättre deal.

Med det sagt betalade jag av de sista 10k av mitt studielån här om dagen. Inte på grund av räntan då, utan för att få ned månadskostnaderna något. Kommer att behövas nu när bolånet går från fast (1,03%) till rörligt (☠️%) i nästa månad.

Behålla de 10k på kontot säger någon? Jag funkar inte så. Har jag lösa pengar slösas de. Måste investera i aktier eller liknade för att de ska vara (någorlunda) säkra från impulsköp.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Är det inte ännu mer konstigt om alla skattebetalare ska betala för de som smiter från sina lån?

De får ju se till att driva in pengarna.
Problemet jag ser är mer att det läggs retroaktivt än ändringen i sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."