Intel: "Användare utan Resizable BAR bör hålla sig till andra grafikkort"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Söderbäck:

@jacob är du fortfarande lika pepp på att köpa toppmodellen av första vändan v dessa grafikkort?

Jadu, det är en jävligt bra fråga. Är inte lika tvärsäker längre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Funkar fint på en 8700K så Gen 8

Lite synd att det inte funkar på system utan Re-bar men lika bra att satsa på det som är och inte saker som är 5+ år.

Jag har för mig att Resizable Bar inte behöver funka även fast det går att slå på i bios. En liknelse skulle vara att det finns en knapp på/av, men inga kablar är kopplade bakom, bara att det inte blir något felmeddelande fast knappen lyser "på".

Jag säger inte att det inte är så, och det behöver ju inte betyda något att gen 8 inte står med i Intels egen guide, som är reviderad senast 10/8-22:
Intel® Arc™ A-Series Graphics – Desktop Quick Start Guide

För där står det t ex för AMD enbart listat moderkort ur 500-serien som att de stödjer Resizable Bar, men även vissa kort i 400-serien fick stöd i bios tidigt, och fr o m AMDs AGESA 1.2.0.7 i våras (som tillåter Ryzen 5000-serien på i princip alla kort, även 300-serien), så verkar de flesta moderkorten från 300-serien och framåt kunna få stöd för Smart Access Memory i bios. Med rätt processor dock, som t ex en 5800X3D. Hu testade flera moderkort med "SAM enabled":
Does the Ryzen 7 5800X3D Work With B350 & X370 Motherboards?

Fast det står ju inte ens på AMDs egen sida över Smart Access Memory... Jag antar att enda sättet att vara säker att biosswitchen för Resizable Bar verkligen fungerar är att testa prestandan på/av, och då i något spel som man vet får en rejäl skjuts så att man kan vara säker på att det handlar om Resizable Bars påverkan, inte bara standardavvikelser och det psykologiska i en switch som visar "på"?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag själv inte kommer köpa denna generationen tycker jag det är jättespännande att följa kortens prestanda eller dess avsaknad som åskådare. Nu vet vi att för köpare som mig är korten skit.
Men spännande att se vad dom ändå kommer lyckas göra med mjukvara med tiden.

Personligen hoppas jag att dom lyckas sälja nog med kort (utan massa missnöjda kunder) så dom fortsätter satsa på grafikkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nädå, intel stödjer rezisable bar sedan 10th gen

Bara jag som är ovetandes, jag tänkte på AMD SAM när det blir snack om re-bar, så tänkte fel. Tack för uppdateringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@jacob är du fortfarande lika pepp på att köpa toppmodellen av första vändan v dessa grafikkort?

Skrivet av Jacob:

Jadu, det är en jävligt bra fråga. Är inte lika tvärsäker längre.

Borde inte det vara A380 som redan är ute?

Permalänk
Medlem

Är det något som går från klarhet till klarhet så är det ju Digital Foundry. Klarar av att jobba med företag, håller sig undan tok-fanboyism, intresserade av både hårdvara, mjukvara samt spel, sitter inte och klagar på priset dagarna i ända, vet vad dom pratar om, inget gnällande över nya teknologier, är alignade bra med hur PC och konsol marknaden faktiskt ser ut.

Grym kanal som bara blir bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Rejält stor skillnad med Pat vid rodret jämfört med tidigare bönrullare.

Mycket trevligare med transparens och helt annat attityd.

OFF T:
Jag tog honom som ett skämt efter introduktions videon. Anser fortfarande att den inte var bra. Bara en massa skitsnack
Han och hans stab växer i mina ögon.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

om 6 dagar går Ethereum över helt till proof of stake. Kommer nog blir prisras på begagnade kort efter det, finns ingen crypto de kan gå över till som klarar av den massiva mining kapaciteten utan att det blir olönsamt.

Permalänk
Medlem

Linux har haft stöd för resizable bar på amd moderkort i olika former ända sedan 2015, (sju år sedan) så tror inte det är orimligt att kräva stöd för denna taknik i 2023 för vissa saker.

Här är diskussion och exempelkod från december 2015.
https://patchwork.kernel.org/project/linux-pci/patch/5662C61F...

Tillägg.
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Linux har haft stöd för resizable bar på amd moderkort i olika former ända sedan 2015, (sju år sedan) så tror inte det är orimligt att kräva stöd för denna taknik i 2023 för vissa saker.

Här är diskussion och exempelkod från december 2015.
https://patchwork.kernel.org/project/linux-pci/patch/5662C61F...

Det är väl dock inte OS-sidan som är det egentliga problemet vad gäller stödet utan just vad de konstaterade om hur det låg till då:
"... the only problem is that on practical no system I've tested this feature actually works. The reason is that the PCI root bridge doesn't get enough address space assigned by the BIOS ..."

Så illa är det förstås inte nu idag, åtminstone inte vad gäller relativt nya system, men det illustrerar ju hur det gått till.
Resizable BAR specen är från 2008 (och integrerades i PCIe-standarden från och med version 3.0 2010), men 2015 var det i praktiken oanvändbart i praktiken pga begränsningar orsakade av BIOS/UEFI-koden.
Riktig fart gällande att fixa stödet blev det väl först 2020, och det är väl där det uppstår viss kritik att det är en i praktiken ganska nyinförd funktion som krävs.

Sedan kan jag tycka att det inte är så avgörande i situationen, det är i mitt tycke helt rimligt att Intel fokuserar framåt, inte bakåt, för sin problemfyllda grafikkortslansering. Det känns inte som att "krav" på resizable BAR är det största problemet, och om man ser till t.ex. nästa generation så är det nog alltmer en självklarhet att funktionen är på plats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304