Permalänk

Xiaomis elektroniska skruvmejsel, är den något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänkte droppa en bra filosofi här:
Köp den billigaste varianten av verktyget du behöver just nu, om det går sönder ska du köpa det bästa du har råd med

På så sätt har man tillgång till så många bra verktyg man behöver och vill ha, men utan att spendera för mycket och köpa för bra saker

Första gången eller om det är bara en gång kan man såklart låna eller hyra (typ slipa golv), men oftast bättre att köpa

Själv köper jag nästan uteslutande på Jula (Meec)/Biltema, och är väldigt nöjd för det mesta, inte totalt skräp (faktiskt bra kvalitet oftast) och lågt pris. Har inte slitit ut mer än några förbrukningsvaror som batterier hittills

Lidl har förvånansvärt bra grejer, har en del därifrån med, men kan inte fixa eller köpa när man behöver utan blir låst av deras schema med veckovaror, så försvårar att köpa vid behov och man kan lätt stå utan

Jag har kört efter liknande princip, men jag har över många år lärt mig den hårda vägen att en billig variant av ett verktyg nästan alltid är extremt förbannat galet idiotiskt sämst. Det slutar som bäst i svordomar och att man måste köpa något mer påkostat som faktiskt fungerar, som sämst i skador; på en själv, monteringsdetaljer eller arbetsstycket.

Nuförtiden gör jag alltid research innan jag köper ett verktyg, spelar ingen roll vilket, och tar något som enligt alla indikationer verkar vara objektivt bra. Ibland kan det bli förbaskat dyrt, som när jag köpte momentnycklar nu i sommar, men det är det värt.

Har fortfarande en hel drös billiga skitverktyg från mina yngre år som borde dumpas i en vulkan, men en sak i taget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Knipex
Lindström
Samt Panasonic

Panasonic grejerna vägrar gå sönder. Gamla skruvdragare extraknäcker som hammare men fortsätter fungera ändå.. Får ju aldrig köpa nytt!

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElZoido:

Jag snickrar en hel del både hemma, på sommarstugan och lite extra åt en snickare. Min absoluta favoritmaskin som är otroligt smidig och jag använder konstant är Festool HKC55 med en FSK-skena. Använder i stort sett aldrig kap o gersågen efter att jag skaffade den.

Ångrar att jag inte köpte en sån då jag köpte cirkelsågen min. Sänkfunktion är extremt behändigt.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för multiverktyg/multitool/multi-cutter, verktyget du inte visste att du behöver

Permalänk
Medlem

Senaste inköp är en ny mutterdragare, pneumatisk. Scorpio yu-1281t, ljusår bättre än Biltemas. Tillsammans med en wobbleförlängare kamasa k8721 så är det sjukt användbart på bilen.

Plockade upp en bordsmodell av pelarborr från 60-talet. Stabil och fin.

Generellt när det gäller hylsor, förlängare osv är Biltemas bättre grejer jättebra. Finns många prisvärda krafthylsor.

När det kommer till elektronik så köpte jag skruvmejslar och precisionsmejslar av japanska märket Vessel. Helt suveräna. Behövde dem när jag meckade gammalt Canon-objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänkte droppa en bra filosofi här:
Köp den billigaste varianten av verktyget du behöver just nu, om det går sönder ska du köpa det bästa du har råd med

På så sätt har man tillgång till så många bra verktyg man behöver och vill ha, men utan att spendera för mycket och köpa för bra saker

Första gången eller om det är bara en gång kan man såklart låna eller hyra (typ slipa golv), men oftast bättre att köpa

Själv köper jag nästan uteslutande på Jula (Meec)/Biltema, och är väldigt nöjd för det mesta, inte totalt skräp (faktiskt bra kvalitet oftast) och lågt pris. Har inte slitit ut mer än några förbrukningsvaror som batterier hittills

Lidl har förvånansvärt bra grejer, har en del därifrån med, men kan inte fixa eller köpa när man behöver utan blir låst av deras schema med veckovaror, så försvårar att köpa vid behov och man kan lätt stå utan

Jag håller inte med.
Jag brukar alltid säga att man ska köpa det bästa verktyget man har råd med.
Det är exempelvis stor skillnad på en spetstång från Knipex vs Biltema, dag och natt. Man skulle inte ens kunna jämföra dom.
Eller finelektroniktänger från Wiha vs Biltema.
Bahco Ergo skruvmejslar vs Jula.
Jag har 20-35 år gamla verktyg från Sandvik och EA berg som fortfarande håller fint skick.
Märkesverktyg är också något som håller sitt värde och kan lämnas i arv till sina barn. Tycker det är en bra investering.

Med det sagt, Biltema och Jula prylar gör jobbet kanske lika bra som märkesprylari slutändan. Det är bara meh att använda.

Permalänk
Medlem

Jag har massor med verktyg av olika kvalitet.
Vissa saker kräver högre kvalitet, andra kan vara vilket billigt skit som helst.
Jag har som filosofi att om jag ska göra ett jobb själv kan jag använda en del av pengarna jag sparar på att köpa verktyg som underlättar.
Några verktyg jag verkligen älskar att plocka fram är elektronikmejslarna från Wera och Knipex sidavbitare.

Mejslarna köptes för att ta bort länkbitar på en Omega Aqua Terra. Skruvarna riktigt små och gänglåsta så en hållbar mejsel av rätt storlek är väldigt viktigt. Man vill inte repa länken eller dra sönder skruven direkt.

Knipex sidavbitare köptes för att klippa ledarna i nätverksuttag när jag drog nätverk i huset. Väldigt svårt att klippa dem dikt an med en billigare avbitare.

Senast inköpet var igår då jag köpte en Bahco skiftnyckel som klarar 46mm för att fixa en läcka i golvvärmefördelaren. Sällan jag behöver så stor nyckel så jag kollade på biltemas först, men fy fanken vilken dynga.
Testade två, men de gick inte att justera med bara tummen utan man var tvungen att snurra med pekfingret oxå på undersidan, och ändå hakade den fast å hade sig.
Värt att lägga nån hundralapp extra för att få en vettig muttersvarv.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Eftersom jag jobbar med att sälja verktyg och maskiner till företag, så säger jag att köpa bra verktyg är viktigt om du använder dom ofta. Använder du en tång väldigt mycket eller ska du bygga en altan så köp en tång från knipex och en skruvdragare från Milwaukee.

Men ska du bara fylla ut verktygstavlan så duger det säkert bra med biltema/jula etc.

Bra märken:

Tänger: Knipex/Bahco.

Skruvmejslar: Wera/Teng Tools eller Lindström för finmek.

Hylsor och spärrhandtag: Gedore/Stahlwille.

Batterimaskiner: välj ett proffs märke som har brett sortiment och bra batterier, t.ex Milwaukee eller Makita. Båda dessa märken har även trädgårdsmaskiner på samma batterier.

Betong-/Träborr och hålsågar: Milwaukee eller Bosch.

Metallborr och gängverktyg: Dormer.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

När jag skulle bygga garaget bakade jag in verktygsköp i kalkylen för bygget och bunkrade upp med en rejäl radda Milwaukee batteriverktyg. Ska man gå och köpa en skruvdragare eller cirkelsåg eller vad det än kan vara så blir man snabbt snål. Att baka in det i kalkylen för garaget gjorde att det inte sved lika mycket, samtidigt som mängdköpet gjorde att jag kunde få en ganska ordentlig rabatt

Permalänk
Medlem

Jag har ca 24 uppsättningar vardera av 10mm samt 13mm hylsor (kvarts- och halvtums) och lika många blocknycklar i samma storlek, några 15mm finns också. Någonstans på jorden... men inte tusan finns de i verktygslådan eller på verktytgstavlan; inte heller är de i bilen, på golvet eller i skräpet. Jag fattar inte var de tar vägen?

Litegrann som BiC-pennorna eller högersockarna... Någonstans i varje by finns kanske någon som har 10/13-insamlingsfetisch? Helt galet.

17mm-hylsorna försvinner också spårlöst av och till, men de tenderar att dyka upp där/när man minst anar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Vill slå ett slag för multiverktyg/multitool/multi-cutter, verktyget du inte visste att du behöver

Det finns troligen tio tusentals olika multiverktyg ute i handeln idag så lite mer exakt vad du menar behövs.
Jag gissar dock på att du antingen menar tex en Gerber multitool med tång/kniv/skruvmejsel/osv och bara dessa finns det ju tusentals olika märken/modeller på.
Heller en batteridriven multi cutter som tex https://www.k-rauta.se/produkt/multiverktyg-rmt18-0/489221019...

Kanske båda två?
En multi cutter är dock enbart användbar i hörn/nära ett golv/etc till övrigt finns det oftas bättre verktyg.

Gerber/etc multiverktyg kan vara nåt att ha med sig i fickan (ej till bil/etc för då finns plats till separata verktyg) och användas vid behov.
Men även dom dyra multiverktygen är oftas ganska dåliga för vad man betalar enligt mig.
Använder mycket hellre separata verktyg som även om man tar det billigaste skiten är lika bra heller bättre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det finns troligen tio tusentals olika multiverktyg ute i handeln idag så lite mer exakt vad du menar behövs.
Jag gissar dock på att du antingen menar tex en Gerber multitool med tång/kniv/skruvmejsel/osv och bara dessa finns det ju tusentals olika märken/modeller på.
Heller en batteridriven multi cutter som tex https://www.k-rauta.se/produkt/multiverktyg-rmt18-0/489221019...

Kanske båda två?
En multi cutter är dock enbart användbar i hörn/nära ett golv/etc till övrigt finns det oftas bättre verktyg.

Gerber/etc multiverktyg kan vara nåt att ha med sig i fickan (ej till bil/etc för då finns plats till separata verktyg) och användas vid behov.
Men även dom dyra multiverktygen är oftas ganska dåliga för vad man betalar enligt mig.
Använder mycket hellre separata verktyg som även om man tar det billigaste skiten är lika bra heller bättre.

Skrev tre olika namn för verktyget för att det inte skulle misstolkas, det dög tydligen inte (menar ej typ Gerber ficktyp)

Permalänk

Jag som person fastnar gärna i vissa märken och har också hög krav på kvalitet och hur de fungerar.
Gällande elverktyg kör jag bara Makita LXT 18V med borstlösa motorer. Har en uppsjö av maskiner för bygg och trädgård. Bra prisnivå och hög kvalitet!
När det kommer till handverktyg så är Hultafors, Bacho, Knipex, Lindstöm och Kamasa mina främsta märken jag väljer från.
Rätt verktyg sparar tid och frustration!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

När det gäller 18v batteriverktyg väljer jag Ryobi.
Anledningen är att när jag köpte mig ett hus och renovering skulle göras, så fanns det typ bara Ryobi att välja på om man ville ha systemet samma batteri till flera maskiner. Iaf där jag bodde.
Idag kör stort sett alla der syatemet men så var det inte då, iaf fanns inte alls samma utbud som Ryobi hade och till OK pris.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

TL;DR: Viktigare att ha just det verktyget man behöver än att ha särskilt märke, men används det ofta så gärna kvalitet.

Som yngre och tekniskt nyfiken/intresserad frustrerades jag ofta av att det aldrig fanns verktyg i hushållet. Dels fick man alltid leta och när man hittade var det något halvtrasigt och ev fel storlek.
Föräldrarna (far) kom dessutom från uppfattningen/traditionen om att spik var det man fäste saker med, i sällsynta fall spårskruvar.
Då visste man ju inte själv heller så mycket om verktyg att man direkt funderade på att köpa nya, dessutom tyckte de som kunde köpa (föräldrarna) att vi redan hade saker och att det var onödigt. Farsan har också alltid varit den som lånat av t ex grannarna osv, snarare än att köpa något eget.
När jag långt senare började arbeta som IT-tekniker stötte jag också på många situationer där jag hindrades att utföra arbetet för att jag inte hade rätt verktyg.

De erfarenheterna har format min inställning till verktyg.
Dels har jag sett till att samla allt så att de hittas lättare, dels så snart jag sett behovet/det potentiella behovet av något har jag köpt det för att ha.
Jag vill inte hamna i den situationen igen att jag inte kan göra saker för att jag inte har rätt mejsel/bit el liknande.
Det här gäller främst små handverktyg och inte maskiner.

Som boende i hyreslägenhet har man mer begränsade behov av maskiner, men till föräldrarnas hus och vårat gemensamma fritidshus är behoven av sådana betydligt större. Det har uppsättningen också börjat byggas upp, även om det funnits visst motstånd där så har fördelarna med maskiner framför manuella verktyg blivit alltmer uppenbara.

När det gäller märken/saker av högre kvalitet framför billiga så är det lite beroende på behovet. Det kan skilja en hel del i pris och ska man köpa så att man har något av allt, som man kanske aldrig kommer att använda el använda en gång, blir det rätt dyrt.
Då jag bor och har bott på orter långt upp i norr, där det tar uppemot en vecka att få saker som beställs och sortimentet i de få lokala butikerna är högst begränsat, har man behövt köpa saker i förväg för det mesta. Därför kvantitet före kvalitet, viktigare att ha någon sak av den sorten öht än vilket märke/kvalitet det är.
Om det däremot handlar om något som man använder frekvent och vet att man behöver kunna lita på så är det bättre att köpa något bra. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste vara yppersta proffsklass då sakerna enbart ska användas till hemmabruk och oftast i mer begränsad omfattning.

Till arbetet är det också liknande, viktigare att ha allt än att ha det dyraste märket, använder inte hemskt mycket verktyg där nu men det händer ibland. Man vill kunna ha saker om man behöver dem, var man än behöver dem, utan att behöva planera för att ta med dem utifall att. T ex bitsatser/-mejslar har man både på kontoret, i bilen och även i privata bilen som ibland används vid jobbuppdrag. Något billigare saker innebär att man kan ha flera på olika ställen. Behövs skruvdragare/borr så är det planerade jobb och det är inte många gånger per år.

Vi handlar primärt från Ahlsell och då brukar det bli deras eget märke Ironside som funkar hyfsat. Jobbar för ett företag som gärna vill hålla nere kostnaderna och det ifrågasätts ibland när/om man köper in något. Om man kan spara ett par hundra på t ex en avbitare, som bara används för att knipsa buntband då och då, genom att välja Ironside framför något av de dyrare märkena är det rimligt att göra så om det inte innebär en begränsning för att utföra arbetet.

Permalänk

Magnetbricka för bult/delar är min favoritsak. Släng den på frontlastaren och upp med alla skruvar man tar bort. Är det en riktigt kraftig magnet, dra den över gräset så plockar den upp spik man tappat.
Slangklämmor osv när man skruvar i fordon som inte är traktorer. Fästa bits och borr på när man gör något så man växlar mycket.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag håller inte med.
Jag brukar alltid säga att man ska köpa det bästa verktyget man har råd med.
Det är exempelvis stor skillnad på en spetstång från Knipex vs Biltema, dag och natt. Man skulle inte ens kunna jämföra dom.
Eller finelektroniktänger från Wiha vs Biltema.
Bahco Ergo skruvmejslar vs Jula.
Jag har 20-35 år gamla verktyg från Sandvik och EA berg som fortfarande håller fint skick.
Märkesverktyg är också något som håller sitt värde och kan lämnas i arv till sina barn. Tycker det är en bra investering.

Med det sagt, Biltema och Jula prylar gör jobbet kanske lika bra som märkesprylari slutändan. Det är bara meh att använda.

Lite onödigt att köpa en Hilti skrivdragare första gången man ska montera en ikeamöbel, det är det som är tanken

Vet man på förhand att man ska använda verktyget mycket kan man såklart skippa att hå via det billiga

Fördelen med att gå via skräp-steget är ju att man får lära sig vilka aspekter av verktyget man prioriterar och kan därmed lättare köpa det rätta dyra verktyget

Har man aldrig haft en skruvdragare är det bättre att köpa en skruvdragare alls än att köpa fel dyr skruvdragare och ha den oanvänd på hyllan i många år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag slår ett slag för Festool's dammsugare. Visst finns det alternativ, men inga som är billigare. Bypassmotorn är helt outstanding.

Vid det här laget har jag tre st. Åtminstone två av dem är mina mest använda och älskvärda verktyg. Den tredje kanske kommer top 10.

har du jämfört dom med alto nilfisk? jag körde festool i skola och i början av min golvläggare karriär för sådär 20 år sedan så jag kan inte säga något om dom nya dammsugarna, men då var suget sådär, körde man sänksåg blev det rätt mycket damm.
idag är min favorit alto´s lilla dammsugare med maskin start, den har
lång mjuk slang, har väldigt bra sug och smidigt att blåsa rent filtret med knappen på toppen. jag kan stå med min festool rotex och slipa bordet inne utan det blir något dammande.
jag köpte en borch pro dammsugare för några veckor sedan, den är skitdålig och kommer nog bara användas för suga ur grus i bilen, allt som har minsta chans att fastna kommer fastna (skulle suga ur patchpanelen efter montering, hela slangen blev full av små koppar trådar)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag är bara intresserad av snygga verktyg. Det är viktigast. Därefter tittar jag på priset. Har dock aldrig stött på ett snyggt verktyg som varit dåligt. Däremot för dyrt. Finns dock fula verktyg som är bra, vill inte diskriminera. Men, fula verktyg vill man ju inte ha.

Just nu köper jag på mig Boschs 12v Pro-sortiment, ofta bra priser på Amazon, har köpt borrmaskin/skruvdragare, multiverktyg och cirkelsåg. 18V-sortimentet är såklart mycket kraftfullare, men onödigt stort, dyrt och klumpigt för mig som på sin höjd bygger en extra vägg i lägenheten.

Uppvuxen med far och farfar som verkstadsarbetare/snickare/inköpare på verkstad, det drällde av Bahco, Lindström, Öbergs, Facom, Gedore, Weralit, SKF, Dormer, Bosch etc hemmavid.

Har en del i lådorna därifrån, men ändå är det alltid något man saknar. Hade en blandad hög med hylsor från Bahco och Gedore, etc, både 12-kants (bra ibland) och 6-kants, men likväl fattas det alltid något (som jag vet att jag har nånstans) när man ligger under bilen och ska byta stabiliseringsstag eller liknande. (jag grejar inte så mycket med bilen i sig, men när jag gör det blir jag vansinnig om det stupar på verktygsbrist).

Lackade ur helt sist och åkte till Jula och köpte en Bahco-sats för en tusing, en sådan där väska som har ett ordinarie pris på 2000-2500 men är tänkt att säljas på "rea". Den var på gränsen. Mina äldre bahcogrejor (som ofta är gjorda i Sverige) har bättre finish, är snyggare och känns rejälare. Polygripen är vass, men, mina gamla är nog bättre egentligen. Osv. Men. Här är allt på ett ställe, och det funkar tillräckligt bra. På samma sätt köpte jag ett 6-pack Bahco Ergo-mejslar för 149kr. Ja, mina gamla från 80-talet kanske har högre kvalitet, men om man inte hittar dem för att man har för få mejslar så...

Min fru håller inte riktigt med mig. Jag tycker exempelvis att man bör ha 1-2 ficklampor per rum så man alltid kan hitta en när man behöver. Hon säger att det räcker med 1 i hela lägenheten, som man alltid lägger på samma ställe.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Min absoluta favorit på mejsla numera är Wera med laser ristade huvud, helskotta vilket grepp man får på skruven.
körde tidigare blandat från biltema,jula,bahco osv. ska ni byta mejsla kolla på wera.
trodde verkligen inte det skulle vara en sådan jäkla skillnad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Vill slå ett slag för multiverktyg/multitool/multi-cutter, verktyget du inte visste att du behöver

Jepp. Ett av mina bästa köp. Har en Fein MM 500+ samt en rejäl laddning med tillbehör.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har det mesta jag behöver i verktygsväg, några få enstaka saker saknas. Men snart nog kommer de köpas likaså.
Största inköpet som väntar är en Plan/Rikt -hyvel i vettig kvalitet till våren.

Kör Milwaukee och Metabo som primära batteri-plattformar då Milwaukee har en del trevliga verktyg många andra saknar, och Metabo då jag gillar Mafells maskiner och Milwaukee har en del hål i sin plattform (Bra sänksåg, Vettig 12V skruvdragare etc). Köper gärna kvalitet framför kvantitet, men inom rimliga gränser.

Städade ur verktygssamlingen rätt rejält under sommaren och passerade 90% av alla biltemaprylar till soptippen eller bättre behövande... Skönt att rensa ur.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är annars att snoka runt lite bland grannarna. Brukar alltid gå att hitta nån som sitter på en guldgruva. Jag har en granne som (på riktigt) har i princip alla blåa 18V Boschprodukter som finns att köpa. Han har nån kran så han köper dom till inköpspris. Jag lånar fritt och sticker till honom en pava whisky eller så ibland.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag håller inte med.
Jag brukar alltid säga att man ska köpa det bästa verktyget man har råd med.
Det är exempelvis stor skillnad på en spetstång från Knipex vs Biltema, dag och natt. Man skulle inte ens kunna jämföra dom.
Eller finelektroniktänger från Wiha vs Biltema.
Bahco Ergo skruvmejslar vs Jula.
Jag har 20-35 år gamla verktyg från Sandvik och EA berg som fortfarande håller fint skick.
Märkesverktyg är också något som håller sitt värde och kan lämnas i arv till sina barn. Tycker det är en bra investering.

Med det sagt, Biltema och Jula prylar gör jobbet kanske lika bra som märkesprylari slutändan. Det är bara meh att använda.

Du har förstås helt rätt i att det finns kvalitativa skillnader mellan olika grejer, men de flesta av oss har en begränsat budget och då finns det kanske annat som har högre prioritet.
Jag tycker det @medbor påstår är klokt, men om man ska köpa det bästa man har råd med beror helt och hållet på hur ofta man har använt verktyget som har gått sönder tycker jag. Det är också grundtanken bakom att köpa det billigaste, man brukar överskatta hur ofta man kommer använda något så då är det ingen idé att köpa det bästa man har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag håller inte med.
Jag brukar alltid säga att man ska köpa det bästa verktyget man har råd med.
Det är exempelvis stor skillnad på en spetstång från Knipex vs Biltema, dag och natt. Man skulle inte ens kunna jämföra dom.
Eller finelektroniktänger från Wiha vs Biltema.
Bahco Ergo skruvmejslar vs Jula.
Jag har 20-35 år gamla verktyg från Sandvik och EA berg som fortfarande håller fint skick.
Märkesverktyg är också något som håller sitt värde och kan lämnas i arv till sina barn. Tycker det är en bra investering.

Med det sagt, Biltema och Jula prylar gör jobbet kanske lika bra som märkesprylari slutändan. Det är bara meh att använda.

Vet inte varför det är just så här med verktyg att det finns massa människor som på fullt allvar rekommenderar att man måste ha det bästa hela tiden. Tänk om man skulle rekommendera alla som frågar efter vilken laptop de ska ha att de måste köpa en MacBook Pro M1 Max för 50 000 kr. Det kanske är ett givet val om man redigerar video på resande fot med datorn 12 timmar om dagen, men det gör ju inte datorn till det bästa valet för alla.

Jag tror helt klart på tipset att köpa ett relativt billigt verktyg först, och ett dyrare om/när det går sönder. Ok, de allra, ALLRA billigaste från någon obskyr kinesisk säljare på Ebay ska man nog oftast undvika, men det mesta på Biltema, Jula, Lidl etc duger gott för någon som bara använder verktygen någon gång ibland imho.

Permalänk
Medlem

Det här är alltså exakt samma tråd som den om kockknivar, fast om verktyg. Vi har alla våra käpphästar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det här är alltså exakt samma tråd som den om kockknivar, fast om verktyg. Vi har alla våra käpphästar.

nja, en kockkniv har oftast samma funktion oavsett vikt,skärpa ,stål osv
medans det kan skilja markant i funktion mellan verktyg åtminstone om vi talar maskiner.
visst talar vi mejslar kan jag köpa ditt resonemang åtminstone en del.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Är ingen direkt fanboy av något märke, men visst har man sina favoriter. För batterimaskiner blir det dessutom ganska dyrt med massa olika batterisystem.

Så för batterimaskiner blandar jag Hilti och Makita. Brukar bli den maskin som är vettigast av maskinslaget. (Exempelvis verkar ingen annan än Hilti ha förmågan att producera en vettig skruvautomat)

För nätdrivna maskiner så blandar jag vilt bland tillverkarna för att köpa den som är bäst för jobbet i fråga. Har blivit en salig blandning av, Makita, Dewalt, Hilti, Blå Bosch, Hikoki etc.

När det kommer till handverktyg så köper jag helst,
Wera, knipex, Hultafors. Undantag bits där jag köpt en del Milwaukee, för att Weras är lite för mjuka för slagskruvdragare.

Och sist men inte minst mätinstrument, här blir det Fluke och en och annan blå Bosch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är ingen direkt fanboy av något märke, men visst har man sina favoriter. För batterimaskiner blir det dessutom ganska dyrt med massa olika batterisystem.

Så för batterimaskiner blandar jag Hilti och Makita. Brukar bli den maskin som är vettigast av maskinslaget. (Exempelvis verkar ingen annan än Hilti ha förmågan att producera en vettig skruvautomat)
<Uppladdad bildlänk>

För nätdrivna maskiner så blandar jag vilt bland tillverkarna för att köpa den som är bäst för jobbet i fråga. Har blivit en salig blandning av, Makita, Dewalt, Hilti, Blå Bosch, Hikoki etc.

När det kommer till handverktyg så köper jag helst,
Wera, knipex, Hultafors. Undantag bits där jag köpt en del Milwaukee, för att Weras är lite för mjuka för slagskruvdragare.

Och sist men inte minst mätinstrument, här blir det Fluke och en och annan blå Bosch.

Makita äger jag inte själv, men njuter var gång jag fått låna! Kör mestadels blå bosch hemma, eller julas meec

Handverktyg är en salig röra dock, bahco, hultafors, bosch, kamasa och ironside, d.v.s. vad jag kommit över billigt när jag väl behövt något

Edit:
Kamasa-tools kan jag för övrigt varmt rekommendera. Deras hylsnyckelsats är väldigt väldigt trevlig

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11