Handhållen spelkonsol för barn?

Permalänk
Hedersmedlem

Handhållen spelkonsol för barn?

Hej,

Jag ska med familjen åka iväg ett gäng veckor i vinter och har barn på 3 och 5 år. De har ingen platta och får kolla på TV ibland, och spelar på min desktopdator ibland. Men känner att de kommer behöva något att spela på när vi åker flygplan (16 timmars resa) samt när vi kommer fram.

Plattor är inte aktuellt då användandet blir för slentrianmässigt och har sett många dåliga exempel på hur barn använder plattor. Jag letar därför efter en Gameboy-liknande konsol som barnen kan ta med sig och spela på, men inte surfa, kolla YouTube eller liknande.

Barnen är ju relativt små, så en Nintendo Switch Mini eller liknande blir dels för dyrt, men också att 3-åringen kommer tappa den i tid och otid.

Jag har kikat på bla Ebay och hittat denna, men är det något att hänga i julgranen tro?

Någon som har något annat tips på en handhållen konsol för barn som gärna innehåller spel från början. Budget är 300-1500 per konsol (kommer köpa 2)?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att kolla på Youtube-kanalen Retro Game Corps som täcker handhållna enheter som kan köra emulatorer.

Anbernic är ett populärt märke. Deras billigare modeller RG280V eller RG300X som går för $70 kanske skulle passa.
Miyoo Mini för runt $80 är också ett alternativ men den är ofta slutsåld.

Utöver subreddits finns det också trådar på ResetEra (Retro Portables are Neat) och SomethingAwful (Third party retro consoles).

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag själv har en steam deck och min 4-åring kan använda den utan problem, dock såklart en helt annan prisklass

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad nintendo 3ds med ett fint spelbibliotek, bör kosta runt 1000 lappen per styck.

Samtidigt får man ju det pedagogiska att de kan byta spel med varandra och får sammasas. Dessutom vet man att det är någorlunda kvalitet både i spel och hårdvara. Än att ge något kinamög med 1000 piratkopierade spel.

Känns också som sannolikheten att något annat barn har liknande konsoll och då lär barnen får gemensamma nämnare de kan connecta med. Ex prata om banorna i mario eller dylikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Goedendag:

Jag skulle rekommendera att kolla på Youtube-kanalen Retro Game Corps som täcker handhållna enheter som kan köra emulatorer.

Anbernic är ett populärt märke. Deras billigare modeller RG280V eller RG300X som går för $70 kanske skulle passa.
Miyoo Mini för runt $80 är också ett alternativ men den är ofta slutsåld.

Utöver subreddits finns det också trådar på ResetEra (Retro Portables are Neat) och SomethingAwful (Third party retro consoles).

Tack för tipset! RG280V såg riktigt intressant ut!

Skrivet av medbor:

Jag själv har en steam deck och min 4-åring kan använda den utan problem, dock såklart en helt annan prisklass

Kommer den med inbyggda spel, eller måste man köpa till spel? Jag har försökt leta efter spel för små barn på Steam, men inte lyckats hitta så värst många bra (som inte heller innehåller våld).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Köp en Switch Lite även om du tycker den är för dyr.
Min treåring spelar med min Switch hela tiden och älskar det. Och så dyr är den inte om man ser hur mycket underhållning den har att erbjuda och dessutom kommer det nya "barnspel" hela tiden.

Favoritspelen är Mario Odyssey, Mario 3d World och Mario Kart.
Dom har en Nintendo 2DS också men den rör dom inte ens. Dom är smarta, dom förstår att Switchspelen är mycket nyare och roligare.

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/nintendo/n...

Permalänk
Medlem

Nintendo 3DS har mina barn haft, XL-varianten (de är små nog ändå som det är), och den har varit fantastiskt bra måste jag säga. Fast, det är nog mest i 5-6-årsåldern de fått ut något av den. Jag har en 4-åring också nu, hon kan spela på den men de flesta spel är för svåra osv. (har man rymligare samvete än plånbok är spelen nära nog gratis också). Även om Switch och mobilspel ersatt 3DS för de äldre (9 & 11 år) så drar de fram 3DSen ibland.

Jag får väl erkänna att jag gödslat med Nintendo och plattor över barnen (men de har begränsad tid per dag), är de 3-5 år är plattorna enklast. Man plockar bort youtube etc och så får de bara ha spelen man väljer att lägga in. Har lagt in VLC eller liknande också så de kan se vettiga saker jag själv valt ut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Köp en Switch Lite även om du tycker den är för dyr.
Min treåring spelar med min Switch hela tiden och älskar det. Och så dyr är den inte om man ser hur mycket underhållning den har att erbjuda och dessutom kommer det nya "barnspel" hela tiden.

Favoritspelen är Mario Odyssey, Mario 3d World och Mario Kart.
Dom har en Nintendo 2DS också men den rör dom inte ens. Dom är smarta, dom förstår att Switchspelen är mycket nyare och roligare.

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/nintendo/n...

Problemet blir nog att det är 2 ungar

Permalänk
Medlem

En bärbar Nintendokonsol borde göra jobbet, en Switch Lite bör ligga inom din budget om du letar begagnat. Jag köpte nyligen en på FB marketplace för ca 1600 med Mario kart avsedd för en tjej på 7 år, hon slutade prata med omgivningen omgående när maskinen slagits på. Då dina barn är något yngre förstår jag att du är skeptisk till att enheten kommer hålla. Ett alternativ som belysts redan är DS konsolerna, det fina med dem är att de viks ihop och det skyddar skärmarna, med det sagt kan de ju gå i sönder ändå. Vem vågar påstå att de endast tappas när de är ihopvikta.

Det blir väl en avvägning, Switch Lite kan potentiellt hålla över ett längre tidsspann medan en äldre konsol lär kräva utbyte tidigare.

Personligen föredrar jag Nintendo men Sony PSP maskiner är billigare, inte så insatt i vad det finns för spel. Om du börjar jaga begagnat Nintendo, var försiktig, Facebook är fullt med nya konton som "säljer" switchar, skulle tro att blocket är detsamma. Nintendo är eftertraktat, det vet även scammers...

Går du på Nintendospåret har jag nog ett 2DS som ligger och dammar i en låda.

Spel är kul, dina barn har tur som kommer få spelmaskiner Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ett par PSP borde du kunna hitta på Tradera.
Fast då måste du köpa några spel också, men det borde inte kosta så mycket

Permalänk
Medlem

Beror på vad för spel som är aktuellt, men New 3DS/2DS har du från Nintendo, Vita från Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Problemet blir nog att det är 2 ungar

Mina två slåss om vem som ska ha den. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tack för tipset! RG280V såg riktigt intressant ut!

Kommer den med inbyggda spel, eller måste man köpa till spel? Jag har försökt leta efter spel för små barn på Steam, men inte lyckats hitta så värst många bra (som inte heller innehåller våld).

Steam Deck är ungefär en PC med Steam installerat, beroende på kontot som loggar in så kan de flesta spelen till det kontot spelas efter nedladdning

Vet inte vad du menar med fria från våld, men vi har spelat mycket Lego-spel och lite bilspel och sånt. Även Mario är ju ’våld’ i någon bemärkelse

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skånepojk_90:

En bärbar Nintendokonsol borde göra jobbet, en Switch Lite bör ligga inom din budget om du letar begagnat. Jag köpte nyligen en på FB marketplace för ca 1600 med Mario kart avsedd för en tjej på 7 år, hon slutade prata med omgivningen omgående när maskinen slagits på. Då dina barn är något yngre förstår jag att du är skeptisk till att enheten kommer hålla. Ett alternativ som belysts redan är DS konsolerna, det fina med dem är att de viks ihop och det skyddar skärmarna, med det sagt kan de ju gå i sönder ändå. Vem vågar påstå att de endast tappas när de är ihopvikta.

Det blir väl en avvägning, Switch Lite kan potentiellt hålla över ett längre tidsspann medan en äldre konsol lär kräva utbyte tidigare.

Personligen föredrar jag Nintendo men Sony PSP maskiner är billigare, inte så insatt i vad det finns för spel. Om du börjar jaga begagnat Nintendo, var försiktig, Facebook är fullt med nya konton som "säljer" switchar, skulle tro att blocket är detsamma. Nintendo är eftertraktat, det vet även scammers...

Går du på Nintendospåret har jag nog ett 2DS som ligger och dammar i en låda.

Spel är kul, dina barn har tur som kommer få spelmaskiner Lycka till!

Sony PSP såg intressant ut. Jag har många timmar under bältet att göra research på AliExpress X20 / X7-modeller nu, vi får se vad det blir

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+