Gammal laptop - tips på spel?

Permalänk
Medlem

Gammal laptop - tips på spel?

Tjo!

Grabben köpte sig en laptop på loppis. En Lenovo T410. Jag uppgraderade den med 120GB SSD och till 8GB ram samt köpte en liten trådlös mus till. Processorn är en Intel i5-520m.

Jag har provat lite spel än så länge.

Warcraft 3 kör fint på datorn, men det väckte inte så stort intresse.
Sims 1 flyter inte hundra, osäker på han hade tyckt det var kul.
Chicken Invaders föll han ändå lite för.

Har ni några bra tips på spel för en pojke på 7 år, dvs inte allt för avancerade och som dator klarar av?

Permalänk
Hedersmedlem

Plants vs Zombies?

Väldigt fundersam till att du inte får bra fart på The Sims (originalet). Processorn i din dator lanserades 10 år efter The Sims, så den borde kunna köra detta utan problem över huvud taget. Det bör även fixa The Sims 2 från 2004, och kanske även The Sims 3 från 2009. The Sims-spelen har alltid gått att köra i alla fall ok på relativt modest hårdvara, särskilt om man drar ner inställningarna för grafiken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera typen linjär platformer såsom BADLAND, men kolla PEGI-klassificering och se upp med att vissa av dessa spel inte är förlåtande (utan taggade med ”svårt”) och att det är gränsfall att misslyckanden leder till frustration istället för skratt och nya försök.

Steambutiken tillhandahåller ganska bra filter där man kan kombinera en radda taggar såsom ”roligt”, ”familjevänligt”, ”robotar”, osv där man presenteras en lista spel vilka taggats med samtliga valda. Är det cowboys, ninjor, pirater, fotboll, äventyr, jordbruk, pussel, rymden, drakar etc som gäller där hemma så kan man få bra hjälp av dessa filter att hitta lämpliga spel som ligger i intressespannet.

Ofta är det så enkelt att spel med snarlikt gameplay och fysik som man märker att avfällingen tycks gilla, även finns med en kontext som ligger i intressespannet. En liten hint har givits i att "Chicken Invaders" tycks ha varit fängslande; men var det gameplay eller temat..?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Rayman Legends borde han älska om 2D-plattformsspel är något han tycker om. Varmt rekommenderat.

https://store.steampowered.com/app/242550/Rayman_Legends/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Har ni några bra tips på spel för en pojke på 7 år, dvs inte allt för avancerade och som dator klarar av?

Har du kollat indiespel på https://itch.io/ ?

Finns mycket DRM fritt och gratis som fungerar på äldre intel grafik.

Permalänk
Medlem

https://store.steampowered.com/app/227600/Castle_of_Illusion/

75% rabatt nu, så det kostar knappa 30kr. Väl värt pengarna. Mina barn älskade spelet, och det är fantastiskt välgjort (tycker jag) och inte alls omöjligt att spela igenom som 7-8-åring med lite träning och kanske hjälp vid väl valda delar.

Annat spel i samma genre, typ, är Duck Tales Remastered. Men det är på fullpris nu, €14, men det brukar vara på typ 75% rea ganska ofta. Lägg det på önskelistan.

Men man ska nog spela med joystick eller liknande. Minstingen använde Power A xbox mini controller till PCn, när vanliga XBOX 360-kontroller var för stor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Plants vs Zombies?

Väldigt fundersam till att du inte får bra fart på The Sims (originalet). Processorn i din dator lanserades 10 år efter The Sims, så den borde kunna köra detta utan problem över huvud taget. Det bör även fixa The Sims 2 från 2004, och kanske även The Sims 3 från 2009. The Sims-spelen har alltid gått att köra i alla fall ok på relativt modest hårdvara, särskilt om man drar ner inställningarna för grafiken.

Ja, bra idé. Han har spelat det lite på pekplattan, ska testa det.

Skrivet av Scarabeo:

Rayman Legends borde han älska om 2D-plattformsspel är något han tycker om. Varmt rekommenderat.

https://store.steampowered.com/app/242550/Rayman_Legends/

Gamla goda Rayman!

Skrivet av Navicula:

Har du kollat indiespel på https://itch.io/ ?

Finns mycket DRM fritt och gratis som fungerar på äldre intel grafik.

Verkar vara 90% horror? Men jag ska kolla på det lite djupare.

Skrivet av Pirum:

https://store.steampowered.com/app/227600/Castle_of_Illusion/

75% rabatt nu, så det kostar knappa 30kr. Väl värt pengarna. Mina barn älskade spelet, och det är fantastiskt välgjort (tycker jag) och inte alls omöjligt att spela igenom som 7-8-åring med lite träning och kanske hjälp vid väl valda delar.

Annat spel i samma genre, typ, är Duck Tales Remastered. Men det är på fullpris nu, €14, men det brukar vara på typ 75% rea ganska ofta. Lägg det på önskelistan.

Men man ska nog spela med joystick eller liknande. Minstingen använde Power A xbox mini controller till PCn, när vanliga XBOX 360-kontroller var för stor.

Men ja! Jag har ju Ducktales på Steam redan!

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic 3. Många timmar i det när man var ung 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Mulle meck spelen men de kanske är för lite yngre.
Carmageddon.
Sega rally.
Sen kan du ju köra lite emulator nes till n64 bör den ju orka.
Och då kan jag tipsa om pokemon blå samt silver. Mario 64, donkey kong country spelen, dr Mario.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen kan du ju köra lite emulator nes till n64 bör den ju orka.
Och då kan jag tipsa om pokemon blå samt silver. Mario 64, donkey kong country spelen, dr Mario.

Glöm inte Ocarina of Time, Majora's Mask, Banjo-Kazooie och Banjo-Tooie.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mycket om Trackmania nations forever i den åldern (gillar det fortfarande). Finns på Steam och bör gå att köra (kan dock behövas installera en patch för att det ska rulla)

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Glöm inte Ocarina of Time, Majora's Mask, Banjo-Kazooie och Banjo-Tooie.

Jo de finns många bra spel men kan ju inte skriva alla
Rekommenderar att ni skaffar en handkontroll speciellt för spelen som nyttjar spaken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb