Spotify Hifi kan introduceras som Platinum-prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Så är det. När det gäller högtalare är ju även akustiken i rummet otroligt viktig också.

Och när det gäller hörlurar, akustiken mellan hörlurs membranet och din trumhinna. Därför byte av öronmuffar till hörlurar gör sån stor skillnad, eller öppen vs sluten lur. Och i fallet lurar, ditt huvud, eftersom vi alla har olika huvuden kan inte en hörlursmodell vara optimal för alla

Till sist har vi psykoakustik, hjärnan anpassar sig och fyller i detaljer. Därför man inte tvärsäkert kan avgöra vad som är bäst på en gång. Och det varierar dessutom med dagsformen. Det en del kallar "inbränning" av ny hårdvara är ingen inbränning alls, det är bara hjärnan som anpassar sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kanske per definition, men inte hur det används:

"FLAC is specifically designed for efficient packing of audio data, unlike general-purpose lossless algorithms such as DEFLATE, which are used in ZIP and gzip. While ZIP may reduce the size of a CD-quality audio file by 10–20%, FLAC is able to reduce the size of audio data by 40–50% by taking advantage of the characteristics of audio."

Samma sak, kanske per definition, men inte hur det används:

"The WAV file is an instance of a Resource Interchange File Format (RIFF) defined by IBM and Microsoft.[3] The RIFF format acts as a "wrapper" for various audio coding formats.

Though a WAV file can contain compressed audio, the most common WAV audio format is uncompressed audio in the linear pulse-code modulation (LPCM) format. LPCM is also the standard audio coding format for audio CDs, which store two-channel LPCM audio sampled at 44,100 Hz with 16 bits per sample. Since LPCM is uncompressed and retains all of the samples of an audio track, professional users or audio experts may use the WAV format with LPCM audio for maximum audio quality.[9] WAV files can also be edited and manipulated with relative ease using software."

Slutsats, det viktiga är hur det används och det är hur jag beskrev det tidigare

Jag har inte en aning om vad du försöker säga, men det står ju uttryckligen att FLAC packar data och att WAV innehåller data. En codec behandlar data, en container innehåller data.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag har inte en aning om vad du försöker säga, men det står ju uttryckligen att FLAC packar data och att WAV innehåller data. En codec behandlar data, en container innehåller data.

Det jag försöker säga är att din kommentar är helt irrelevant för diskussionen

Du säger ju bara vad jag sa från början, FLAC används på samma sätt som Zip och WAV är en ljudfil

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

hur kan ni tycka 200kr i mån är mycket??? har ni ens funderat på vad det är ni skriver och tycker? det är nog det mest prisvärda jag kan tänka mig... musik är en STOR del av mångas liv. snålisar

200kr kanske inte är mycket pengar.
men absolut kan 200kr mycket väl vara "ej prisvärt" för en produkt för en individ, en viss skillnad mellan mycket pengar och prisvärd.

I detta fallet en prisökning på en tjänst där den dyrare varianten erbjuder något som jag inte märker av. Då kan jag benämna den som dyr/ej prisvärd för mig. Likaväl tycker jag att youtube (119kr) premium är mer prisvärd googlemusik (69kr) premium.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

hur kan ni tycka 200kr i mån är mycket??? har ni ens funderat på vad det är ni skriver och tycker? det är nog det mest prisvärda jag kan tänka mig... musik är en STOR del av mångas liv. snålisar

200 kr tycker nog inte majoriteten är mycket pengar men om konkurrenter erbjuder en likvärdig tjänst för 99 kr så är 200 kr mycket relativt sett.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Nå måste vi hålla oss till mitt ämne, ljudkvalitén.

Men ja ok, varför betala 200 kr i månaden när man kan få likvärdig ljudkvalité och ett liknande utbud för 100 kr / månaden?

Jag är uppenbarligen beredd att betala 200 kr / månaden (jag har gjort det i några år för Tidal HiFi Plus) men om nu ljudkvalitén är någon jäkla placebo/humbug i jämförelse med grundabonnemanget (att örat ej ändå kan uppfatta skillnaden enligt den samlade expertisen här) så känns det väl ändå så där kan jag tycka, något fördummande. Visst, är det mer pengar som tillfaller artisterna är det självklart mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nå måste vi hålla oss till mitt ämne, ljudkvalitén.

Men ja ok, varför betala 200 kr i månaden när man kan få likvärdig ljudkvalité och ett liknande utbud för 100 kr / månaden?

Jag är uppenbarligen beredd att betala 200 kr / månaden (jag har gjort det i några år för Tidal HiFi Plus) men om nu ljudkvalitén är någon jäkla placebo/humbug i jämförelse med grundabonnemanget (att örat ej ändå kan uppfatta skillnaden enligt den samlade expertisen här) så känns det väl ändå så där kan jag tycka, något fördummande. Visst, är det mer pengar som tillfaller artisterna är det självklart mycket bra.

Apple Music har som sagt förlustfritt ljud för 99 kr i månaden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det jag försöker säga är att din kommentar är helt irrelevant för diskussionen

Du säger ju bara vad jag sa från början, FLAC används på samma sätt som Zip och WAV är en ljudfil

Men du sitter ju bara och hittar på grejer. FLAC och WAV används för att lagra ljuddata, det ena är en codec, det andra är ett container-format. Jag ber så mycket om ursäkt för att jag påpekade att du hade blandat ihop dessa. Båda används på exakt samma sätt av de flesta användare, för att lagra upp musik.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nå måste vi hålla oss till mitt ämne, ljudkvalitén.

Men ja ok, varför betala 200 kr i månaden när man kan få likvärdig ljudkvalité och ett liknande utbud för 100 kr / månaden?

Jag är uppenbarligen beredd att betala 200 kr / månaden (jag har gjort det i några år för Tidal HiFi Plus) men om nu ljudkvalitén är någon jäkla placebo/humbug i jämförelse med grundabonnemanget (att örat ej ändå kan uppfatta skillnaden enligt den samlade expertisen här) så känns det väl ändå så där kan jag tycka, något fördummande. Visst, är det mer pengar som tillfaller artisterna är det självklart mycket bra.

OK, det är faktiskt in placebo/humbug, men... 90% eller mer av "audiofilerna" som beskriver fördelarna med lossless audio har ingen aning om hur artefakterna från en MP3-/OGG-codec låter. Om man anstränger sig kan man ibland höra dem, men personligen är det aldrig någonting som stör mig när jag lyssnar på musik. Jag kan tänka mig att om man lyssnar på sån där musik när någon sitter och knäpper på en gitarr kanske det är annorlunda.

I början av MP3-eran var läget annorlunda. Dels spreds mycket musik med för låg bitrate, men också så var många codecs av låg kvalitet eller helt enkelt trasiga. Xing-codecen lät för djävligt, LAME höll på och tampades med sin psykoaukustiska modell ett tag m.m. Då fanns det många MP3-filer som lät som skit rent ut sagt, och jag tror att den uppfattningen lever med ännu idag.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Apple Music har som sagt förlustfritt ljud för 99 kr i månaden.

Det är roande att just Apple av alla företag är den mest prisvärda tjänsten fast nu skriver ju iofs flera här i tråden att lossless inte spelar någon roll, att örat ändå inte kan uppfatta skillnaden mot tex det vanliga Spotify abonnemanget eller andra tjänster som spelar i 16/44.1, Tidals grundabonnemang etc.

Jag är lite skeptisk till deras klienter i android och windows miljö men får undersöka lite mer.

Samt att the squonk (som jag litar på) skrev om Apple Music, lossless:
"Den enda appen i det här sammanhanget är Android-klienten som kan ta emot rätt ström, men den måste köras på subsystem for Android på Windows 11. Många rapporterar att det är meningslöst eftersom detta subsystem inte skickar vidare ljudströmmen orörd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men du sitter ju bara och hittar på grejer. FLAC och WAV används för att lagra ljuddata, det ena är en codec, det andra är ett container-format. Jag ber så mycket om ursäkt för att jag påpekade att du hade blandat ihop dessa. Båda används på exakt samma sätt av de flesta användare, för att lagra upp musik.

Nej, jag sitter inte och hittar på grejor, jag försöker förklara så att det blir lättbegripligt. Svänger du dig med Codecs och Container är det obegripligt för gemene man.

Och de används inte på exakt samma sätt, .wav är industristandard för en okomprimerad ljudfil, FLAC används för att göra filer som .wav eller andra mindre i fysisk storlek så att man har plats att lagra dom. Två helt olika sätt att använda, för i båda fallet ljud. Apple använder tex ALAC som fungerar på samma sätt som FLAC.

Poängen med både FLAC och ALAC är alltså att dom kan göra filen mindre utan att förstöra innehållet

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade min Google TV till Android 12 idag, en oönskad bieffekt var att den inte går att använda som pålitlig musikspelare för Youtube Music längre. När man väljer ett album så även om man väljer att spela bara albumet så ersätts varenda låt med en videoversion om det finns en sådan, och videorna har sjukt varierande ljudkvalitet så att bara lyssna på albumet blir helt sönderhackat. Visst, fin funktion för dom med stor OLED och kass soundbar men inte för att njuta av musik.

Som tur är spelar fortfarande webbspelaren i Edge/Chrome dom rena albumen, enligt samma modell som Spotify/Tidal/Apple etc, det låter avsevärt bättre men framförallt konsistent.

Man kan ju fortfarande streama från Android-klienten om man vill vara säker på att fånga album streamen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag kan tänka mig att om man lyssnar på sån där musik när någon sitter och knäpper på en gitarr kanske det är annorlunda.

Nu blev det lite rörigt kan jag dock tycka... Du menar att för viss musik är det ingen placebo med lossless musik, att örat faktiskt kan uppfatta skillnaden?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av makatech:

Du menar att för viss musik är det ingen placebo med lossless musik, att örat faktiskt kan uppfatta skillnaden?

Destruktiv (icke förlustfri) komprimering kan skapa hörbara artefakter. Beroende på hurpass känslig man är, vad man lärt sig identifiera, vilken form av komprimering som används etc. kan man då ibland skilja ut en destruktivt komprimerad fil mot dess förlustfria orginal. Cymbaler är ett exempel jag själv är känslig för och kan skilja ut en destruktivt komprimerad fil där artefakter uppstår, men jag är medveten om att just detta antagligen beror på att jag spenderat tid med att lyssna efter skillnader. Jag hade säkerligen hört just dessa artefakter utan lite träning, men jag är inte alls säker på att jag varit medveten om vari skillnaden låg.
All musik innehåller inte cymbaler, och därmed är just denna typ av artefakter inte närvarande i all destruktivt komprimerad musik.

På samma sätt är det rimligtvis varierande svårt att identifiera vissa typer av artefakter beroende på om musiken ifråga består av dynamikfri kakofoni jämfört med välproducerad eufoni.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Destruktiv (icke förlustfri) komprimering kan skapa hörbara artefakter. Beroende på hurpass känslig man är, vad man lärt sig identifiera, vilken form av komprimering som används etc. kan man då ibland skilja ut en destruktivt komprimerad fil mot dess förlustfria orginal. Cymbaler är ett exempel jag själv är känslig för och kan skilja ut en destruktivt komprimerad fil där artefakter uppstår, men jag är medveten om att just detta antagligen beror på att jag spenderat tid med att lyssna efter skillnader. Jag hade säkerligen hört just dessa artefakter utan lite träning, men jag är inte alls säker på att jag varit medveten om vari skillnaden låg.
All musik innehåller inte cymbaler, och därmed är just denna typ av artefakter inte närvarande i all destruktivt komprimerad musik.

På samma sätt är det rimligtvis varierande svårt att identifiera vissa typer av artefakter beroende på om musiken ifråga består av dynamikfri kakofoni jämfört med välproducerad eufoni.

Det blir inte lättare av det mesta nya som produceras har fullt av dessa artefakter redan från början, eftersom låtarna är så hårt komprimerade/mastrade i studion så det går inte att veta vad som redan finns där och vad som är en nytillkommen artefakt.

Riktigt bra gjorda inspelningar låter i allmänhet bra, även cymbaler, med förlustkomprimering. Om den är rätt gjord.

I vilket fall, det är mer fruktsamt att leta efter bra inspelningar än oroa sig över format

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Söder om söder-hipster

Jag tycker Apples egna supportdokument sammanfattar ganska bra hur viktigt lossless är:

Citat:

While the difference between AAC and lossless audio is virtually indistinguishable, we’re offering Apple Music subscribers the option to access music in lossless audio compression

https://support.apple.com/en-us/HT212183

Jag skulle kanske själva inte vilja säga 100 procent tvärsäkert att ingen människa någonsin kan höra skillnaden på en komprimerad AAC-fil eller en lossless ljudfil, förutsatt att båda är korrekt kodade och bygger på en bra master. Så jag säger bara att _de allra flesta_ inte kan höra någon skillnad. På ett par fantastiska högtalare i en lugn miljö så kanske en koncentrerad lyssnade med ett par unga och vältränade öron kan uppfatta en skillnad. Det vet jag inte, men jag kan det absolut inte. Särskilt inte eftersom jag nästan alltid lyssnar genom ett par Bluetooth-lurar.

Däremot ska den psykoakustiska dimensionen inte underskattas. Om det känns bättre att lyssna på lossless är upplevelsen givetvis bättre.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradis-Jakob:

Däremot ska den psykoakustiska dimensionen inte underskattas. Om det känns bättre att lyssna på lossless är upplevelsen givetvis bättre.

Absolut. Så är det, och är också mycket det HiFi-industrin handlar om. Feelgood. Klart det är mysigt med en fantastisk uppsatt anläggning med varenda komponent handplockad, i ett prydligt lyssningsrum och såklart med den bästa strömningstjänsten som ljudkälla.

Inget fel med Feelgood.

Men om man primärt är intresserad av själva musiken, finns det massor av pengar att spara. Youtube Music tex har ett jättestort utbud så man hittar det man söker, och låter tillräckligt bra. Om man redan har Premium så ingår det, så onödigt att betala extra för en tjänst till. Trots allt är det videos som är Youtubes största styrka så klart man har Premium

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det som jag ser som mest svårt med att byta är alla mina Spotify spellistor. Har spellistor från 2011(-->22) lixom och Chrismaz spellista, Festspellistor etc.

Finns det någon "connect" funktion där man kan "föra över" dessa spellistor till tex Tidal/Apple Music?

Sen är det ju också rätt tråkigt att då förlora sina "Discover Weekly" och "Release Radar" som nu är helt on point lixom

Tycker det låter helt ok på mina Sony 1000xm och Hellbergs xStream Mp. Ser inget behov av Flac där

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Alltså, gillar du Spotifys kringtjänster finns det väl ingen anledning att lämna dom?

Mitt eget användarmönster är helt annorlunda, jag letar upp det jag specifikt vill lyssna på så har inget behov av listor, vi är alla annorlunda

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Kul , alla som skriver att man inte hör skillnaden.
Och tvärsäkra på också

Nu har jag läst igenom tråden och kan bara säga att jag hade rätt från början, tvärsäkra uttalanden…
För övrigt 16 bitar och 44kHz valdes på grund av att en viss symfoni skulle få plats på 12cm skivan, inte för att det var det bästa ljudet, långt ifrån:
”Sony vice-president Norio Ohga suggested extending the capacity to 74 minutes to accommodate the recording of Wilhelm Furtwängler conducting Ludwig van Beethoven's Ninth Symphony at the 1951 Bayreuth Festival. The additional 14-minute playing time subsequently required changing to a 120 mm disc.”

16/44kHz var en kompromiss

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Nu har jag läst igenom tråden och kan bara säga att jag hade rätt från början, tvärsäkra uttalanden…
För övrigt 16 bitar och 44kHz valdes på grund av att en viss symfoni skulle få plats på 12cm skivan, inte för att det var det bästa ljudet, långt ifrån:
”Sony vice-president Norio Ohga suggested extending the capacity to 74 minutes to accommodate the recording of Wilhelm Furtwängler conducting Ludwig van Beethoven's Ninth Symphony at the 1951 Bayreuth Festival. The additional 14-minute playing time subsequently required changing to a 120 mm disc.”
<Uppladdad bildlänk>
16/44kHz var en kompromiss

O det tror du är hela historien? Du tror inte nån av dom tekniska aspekterna spelade in, att 96dB dynamik o en bandbredd på 20khz kanske gör allt det våra öron behöver? Dessutom så har ADCs, DACar o tekniken rent allmänt blivit "lite" bättre sen dess med effektivare AA-filter, format dither osv, så 16/44.1 som dom bestämde var mer än tillräckligt för dom mänskliga sinnerna har blivit ännu effektivare med åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Nu har jag läst igenom tråden och kan bara säga att jag hade rätt från början, tvärsäkra uttalanden…
För övrigt 16 bitar och 44kHz valdes på grund av att en viss symfoni skulle få plats på 12cm skivan, inte för att det var det bästa ljudet, långt ifrån:
”Sony vice-president Norio Ohga suggested extending the capacity to 74 minutes to accommodate the recording of Wilhelm Furtwängler conducting Ludwig van Beethoven's Ninth Symphony at the 1951 Bayreuth Festival. The additional 14-minute playing time subsequently required changing to a 120 mm disc.”
<Uppladdad bildlänk>
16/44kHz var en kompromiss

Ditt citat säger ju helt emot ditt påstående, som för övrigt verkar vara en myt. 16 bit/44.1 kHz är ju inte på något sätt en kompromiss. 16 bits är ju inget konstigt och 44.1 kHz gör att man kan återge upp ljud över 20,000 Hz. Men varför 44.1 kHz? Där finns det några teorier, personligen tror jag att det passade bra med hårdvaran som användes på den tiden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Paradis-Jakob:

Jag tycker Apples egna supportdokument sammanfattar ganska bra hur viktigt lossless är:

https://support.apple.com/en-us/HT212183

Jag skulle kanske själva inte vilja säga 100 procent tvärsäkert att ingen människa någonsin kan höra skillnaden på en komprimerad AAC-fil eller en lossless ljudfil, förutsatt att båda är korrekt kodade och bygger på en bra master. Så jag säger bara att _de allra flesta_ inte kan höra någon skillnad. På ett par fantastiska högtalare i en lugn miljö så kanske en koncentrerad lyssnade med ett par unga och vältränade öron kan uppfatta en skillnad. Det vet jag inte, men jag kan det absolut inte. Särskilt inte eftersom jag nästan alltid lyssnar genom ett par Bluetooth-lurar.

Däremot ska den psykoakustiska dimensionen inte underskattas. Om det känns bättre att lyssna på lossless är upplevelsen givetvis bättre.

I deras AAC container ligger stöd för ALAC, som sagt de vill hellre att folk skall vara låsta till låsta ekosystem än att använda FLAC. Samma visa är det på deras video front där de låser fast vid h265 istället för x265

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Samma visa är det på deras video front där de låser fast vid h265 istället för x265

Fast x265 är en implementation av H.265. Det är väl AV1 och VP9 de inte stödjer?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Fast x265 är en implementation av H.265. Det är väl AV1 och VP9 de inte stödjer?

De är involverade i projektet. Ingen som vet om det kommer stödjas.

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

För övrigt 16 bitar och 44kHz valdes på grund av att en viss symfoni skulle få plats på 12cm skivan, inte för att det var det bästa ljudet, långt ifrån:
”Sony vice-president Norio Ohga suggested extending the capacity to 74 minutes to accommodate the recording of Wilhelm Furtwängler conducting Ludwig van Beethoven's Ninth Symphony at the 1951 Bayreuth Festival. The additional 14-minute playing time subsequently required changing to a 120 mm disc.”

Hmm, det där om Beethoven är nog för det första en skröna. För det andra beskriver det ju bara isåfall varför man valde 120 mm som storlek på cd-skivan, inte varför man valde 44,1KHz och 16 bitar.

En mer tråkig (men trovärdig) förklaring är nog att Philips 1979 redan hade en fabrik på plats i Hanover för att tillverka 115 mm-skivor. Om Sony gått med på detta format hade konkurrenten fått en snabbare start på marknaden. Därför förespråkade de en storlek på 120 mm. Att formatet skulle använda 44,1KHz och 16 bitar var däremot redan bestämt.

https://www.openculture.com/2018/01/the-story-of-how-beethove...

CD-formatet utvecklades av Philips och Sony och de tekniska specifikationerna beskrivs i det som kallas Red Book Standard (enligt legenden distribuerades dokumentet i en röd pärm).

Varför man valde 44,1KHz för cd-skivan berodde helt enkelt på att den frekvensen redan användes för att spela in digitalt ljud på videobandspelare. Man använde en så kallad PCM-adaptor för att konvertera analoga videosignaler för lagring på magnetband. Detta var det mest kostnadseffektiva sättet att transportera inspelningar från studion till cd-produktionen, så det nya formatet anammade frekvensen 44,1KHz.

Och följdfrågan varför man i PCM-adaptorn använde frekvensen beror på det som kallas Nyquist-Shannons samplingsteorem. Den stipulerar att en vågrörelse måste samplas med en frekvens som är minst det dubbla av signalens bandbredd för att kunna återges exakt. En ung människa kan höra frekvenser upp till 22 000 Hz, så en digital signal som vill fånga detta måste ha en samplingsfrekvens på minst 44 000 Hz.

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradis-Jakob:

Hmm, det där om Beethoven är nog för det första en skröna. För det andra beskriver det ju bara isåfall varför man valde 120 mm som storlek på cd-skivan, inte varför man valde 44,1KHz och 16 bitar.

En mer tråkig (men trovärdig) förklaring är nog att Philips 1979 redan hade en fabrik på plats i Hanover för att tillverka 115 mm-skivor. Om Sony gått med på detta format hade konkurrenten fått en snabbare start på marknaden. Därför förespråkade de en storlek på 120 mm. Att formatet skulle använda 44,1KHz och 16 bitar var däremot redan bestämt.

https://www.openculture.com/2018/01/the-story-of-how-beethove...

CD-formatet utvecklades av Philips och Sony och de tekniska specifikationerna beskrivs i det som kallas Red Book Standard (enligt legenden distribuerades dokumentet i en röd pärm).

Varför man valde 44,1KHz för cd-skivan berodde helt enkelt på att den frekvensen redan användes för att spela in digitalt ljud på videobandspelare. Man använde en så kallad PCM-adaptor för att konvertera analoga videosignaler för lagring på magnetband. Detta var det mest kostnadseffektiva sättet att transportera inspelningar från studion till cd-produktionen, så det nya formatet anammade frekvensen 44,1KHz.

Och följdfrågan varför man i PCM-adaptorn använde frekvensen beror på det som kallas Nyquist-Shannons samplingsteorem. Den stipulerar att en vågrörelse måste samplas med en frekvens som är minst det dubbla av signalens bandbredd för att kunna återges exakt. En ung människa kan höra frekvenser upp till 22 000 Hz, så en digital signal som vill fånga detta måste ha en samplingsfrekvens på minst 44 000 Hz.

Bra text!
Liten korrigering bara Man brukar säger att 20 000hz är övre gränsen (fast det finns vissa unga människor som har visat sig höra lite högre), så därför valdes 44.1khz för att få plats med det viktiga AA-filtret mellan 20khz-22.5khz. Det är ju dock ganska snävt för ett analogt AA-filter, så anledningen till högre samplerates är alltså inte för att man ska höra högre i frekvens, utan för att få plats med ett lite snällare AA-filter utan risk att gå ner i dom hörbara frekvenserna. Dock med dagens DACs etc men oversampling osv så är det inte ett problem längre, så risken för nå amplitudskillnader o fasändringar högst uppe i frekvensomfånget, alternativt risk för hörbar aliasing för man snålat med AA är så gott som noll.
Bör dock också kommas ihåg att musik generellt sätt har väldigt lite energi så högt uppe i frekvenserna, samt att vuxna audifiler väldigt sällan hör över 15-17khzich, så eventuella problem pga "låg" samplerate, dåligt AA-filter hörs ändå inte av en normalt hörande vuxen

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av Gurrrra:

Bör dock också kommas ihåg att musik generellt sätt har väldigt lite energi så högt uppe i frekvenserna, samt att vuxna audifiler väldigt sällan hör över 15-17khzich, så eventuella problem pga "låg" samplerate, dåligt AA-filter hörs ändå inte av en normalt hörande vuxen

Bra fördjupning!
Ja, för mina öron som fyllt 40 duger allt som ryms i en 256kbps AAC-fil. Allt annat är pärlor för svin

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

O det tror du är hela historien? Du tror inte nån av dom tekniska aspekterna spelade in, att 96dB dynamik o en bandbredd på 20khz kanske gör allt det våra öron behöver? Dessutom så har ADCs, DACar o tekniken rent allmänt blivit "lite" bättre sen dess med effektivare AA-filter, format dither osv, så 16/44.1 som dom bestämde var mer än tillräckligt för dom mänskliga sinnerna har blivit ännu effektivare med åren.

Du talar om teknik som inte fanns då.
Och nej 16/44kHz är inte den gyllene kompromissen ,det var där ribban låg för 40 år sedan.
Ta DAT som exempel, där stegade man raskt upp till 48kHz , 7 år senare, för att inte tala om. SACD 1 bits modulering med 2,8224 megahertz samplingsfrekvens eller DVD audio 24-bit, 96 kHz
Vilken annan 40 årig digital teknik använder du dig av? 8 bitars färgdjup? för man kan ju inte se bättre än det…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Du talar om teknik som inte fanns då.
Och nej 16/44kHz är inte den gyllene kompromissen ,det var där ribban låg för 40 år sedan.
Ta DAT som exempel, där stegade man raskt upp till 48kHz , 7 år senare, för att inte tala om. SACD 1 bits modulering med 2,8224 megahertz samplingsfrekvens eller DVD audio 24-bit, 96 kHz
Vilken annan 40 årig digital teknik använder du dig av? 8 bitars färgdjup? för man kan ju inte se bättre än det…

Klart man vill ha 24-bit på DVD eftersom det är filmljud som innehåller mycket explosioner och annat jox, det blir mindre jobb för dom som redigerar ljudet när dom vet med säkerhet att det inte kommer att klippa. Sen att folks anläggningar klipper järnet är inte deras problem.

Prata med en inspelnings tekniker istället, varför använder du 24-bit? Ja, inte är det för att det låter bättre, det är för att kunna dra ner nivån närmare brusgolvet som ligger mycket längre ner, och helt ta bort risken för klippning vid inspelning. Blir mycket enklare då när man inte behöver vara fjäderlätt på reglarna. Sen när man mastrar lägger man ändå allt inom 16-bitars omfång, i dom flesta fall mycket mindre eftersom man komprimerar. Särskilt numera, Vissa skivor är all dynamik 100% borttagen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||