Permalänk
Medlem

Apple TV 4K - bild och ljud hackar

Har sedan två veckor problemet att vår Apple TV 4K börjar hacka (ljud och bild), alltid runt tiden 2030-2200. Vi kan titta på morgonen och kanske 30-60 min på kvällen innan det alltid börjar.
När vi checkar bredbandet (bredbandskollen) så ser det bra ut. Vi har Ownit som leverantör och dom hittar inget skumt. De har gjort några ändringar i deras settings utan att det har hjälpt.
Vi har gjort reset på Apple TV men det har inte heller hjälpt.
Att titta på TV via Astra satellit fungerar utan problem.
Någon som har ett tips vad problemet kan bero på?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putrik:

Har sedan två veckor problemet att vår Apple TV 4K börjar hacka (ljud och bild), alltid runt tiden 2030-2200. Vi kan titta på morgonen och kanske 30-60 min på kvällen innan det alltid börjar.
När vi checkar bredbandet (bredbandskollen) så ser det bra ut. Vi har Ownit som leverantör och dom hittar inget skumt. De har gjort några ändringar i deras settings utan att det har hjälpt.
Vi har gjort reset på Apple TV men det har inte heller hjälpt.
Att titta på TV via Astra satellit fungerar utan problem.
Någon som har ett tips vad problemet kan bero på?
Tack på förhand!

Om det är nätet och vid samma tid så hade jag precis samma problem med Bahnhof på kvällarna. det var alltid överbelastade nät vid vissa tider.
Vad har du för data vid dessa tidpunkter när du kör bredbandskollen/speedtest?
Och vad har du för kapacitet på linan från Ownit?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har ni provat kolla med en annan HDMI-kabel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ecthelion:

Har ni provat kolla med en annan HDMI-kabel?

En HDMI-kabel kan inte få bild och ljud att hacka en viss tidpunkt på dagen. En dålig HDMI-kabel leder komplett avbrott, felmeddelande om "no signal" och svart skärm eller i gränsfall direkt fel i bilden. Detta oavsett tidpunkt på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En HDMI-kabel kan inte få bild och ljud att hacka en viss tidpunkt på dagen. En dålig HDMI-kabel leder komplett avbrott, felmeddelande om "no signal" och svart skärm eller i gränsfall direkt fel i bilden. Detta oavsett tidpunkt på dagen.

Märkligt... litar på vad du säger Thomas, det enda konstiga är att min XIAOMI Mi Box S hade samma "problem", hackande ljud och bild. Dock vid lite olika "tillfällen", det visade sig vara en dålig HDMI-kabel... men kanske är helt annorlunda om det är specifikt 20.30-22.00 till exempel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ecthelion:

Märkligt... litar på vad du säger Thomas, det enda konstiga är att min XIAOMI Mi Box S hade samma "problem", hackande ljud och bild. Dock vid lite olika "tillfällen", det visade sig vara en dålig HDMI-kabel... men kanske är helt annorlunda om det är specifikt 20.30-22.00 till exempel.

Beror hur du definierar "hackar". En kabel är agnostiskt för vad man skickar över för material. Kabeln överför bara den dataström som skickas av sändaren. Dålig kabel är direkta avbrott, kraftiga störningar och att man inte får upp bilden ens i menyerna och liknande.

När allt det övriga i bilden fungerar medan videoströmmen plötsligt fryser till (ibland med tydligt blockiga avkodningsfel) och kortvarigt pausar, sedan fortsätter, pausar igen och så vidare är det bufferten för det man strömmar som tar slut. Det är inget HDMI-kabeln styr över.

Att det hackar typiskt 20:30–22:00 är en ständigt återkommande fråga som handlar om bandbredd från leverantör och/eller radiofrekvensutrymmet man delar med alla grannar och andra familjemedlemmar som vill strömma över Wifi samma tid på dygnet. Då är anslutning med kabel första steget i felsökningen för att utesluta det egna Wifi:et och i felsökningen titta mot den egna router samt till slut mot leverantörens kanske begränsade bandbredd.

Permalänk
Medlem

Testa att köra kabelanslutet från router till apple tv så du kan utesluta det lokala nätet innan du pratar led leverantören.
Bor du inne i en storstad så kan en gammal router ihop med 4K och Wifi ha sina utmaningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror hur du definierar "hackar". En kabel är agnostiskt för vad man skickar över för material. Kabeln överför bara den dataström som skickas av sändaren. Dålig kabel är direkta avbrott, kraftiga störningar och att man inte får upp bilden ens i menyerna och liknande.

När allt det övriga i bilden fungerar medan videoströmmen plötsligt fryser till (ibland med tydligt blockiga avkodningsfel) och kortvarigt pausar, sedan fortsätter, pausar igen och så vidare är det bufferten för det man strömmar som tar slut. Det är inget HDMI-kabeln styr över.

Att det hackar typiskt 20:30–22:00 är en ständigt återkommande fråga som handlar om bandbredd från leverantör och/eller radiofrekvensutrymmet man delar med alla grannar och andra familjemedlemmar som vill strömma över Wifi samma tid på dygnet. Då är anslutning med kabel första steget i felsökningen för att utesluta det egna Wifi:et och i felsökningen titta mot den egna router samt till slut mot leverantörens kanske begränsade bandbredd.

Kanske är ens definitioner bara annorlunda då. Med "hacka" menar jag konstant avbrott i sekundtals för både bild och ljud, inte som en repad CD-skiva.

Bra information Thomas.

Permalänk
Medlem

Ny på detta forum och mycket tacksam för snabba och kloka kommentarer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putrik:

Ny på detta forum och mycket tacksam för snabba och kloka kommentarer!

Välkommen till Sweclockers, Sveriges bästa forum

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Flikar in en liten synpunkt här, hoppas det går bra.

Jag upptäckte nämligen att när jag streamer en egen filmad video på dottern (konståkning) då hackar videon väldigt mycket. Apple TV:n (4K) är inställd på att matcha omfång och bildfrekvens och formatet är inställd på 4K SDR 50 Hz.

På iphonen är videoinspelningen inställd på att spela in på 1080 p 30 b/s.

Vad är det jag missar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gabbesz78:

Flikar in en liten synpunkt här, hoppas det går bra.

Jag upptäckte nämligen att när jag streamer en egen filmad video på dottern (konståkning) då hackar videon väldigt mycket. Apple TV:n (4K) är inställd på att matcha omfång och bildfrekvens och formatet är inställd på 4K SDR 50 Hz.

På iphonen är videoinspelningen inställd på att spela in på 1080 p 30 b/s.

Vad är det jag missar?

Du missar att aktivera en bildsignal som går jämnt upp med telefonens 30 FPS. 50 Hz innebär att det blir en ojämn repetition av bildrutor. Du bör kunna åtgärda det genom att ställa in att Apple TV ska matcha innehållets bildfrekvens vilket fungerar med de flesta men inte alla appar. Då ställer ATV om signalen till 30 eller 60 Hz för att matcha bildinnehållet, vilket då kräver en omsynk i några sekunder.

Fungerar det inte för den app du använder behöver du manuellt ändra till 30 eller 60 Hz i ATV.

Permalänk

Tack för svaret!

Jag har försökt att ändra till 60 Hz i ATV:n men det hjälpte inte.

Jag tänker på det du skriver om att aktivera bildsignalen: hur gör jag det?

Jag streamar från Bilder appen från Iphonen och jag vet inte hur jag ställer in det.

Känner mig riktig okunnig i det gör så ursäkta minna dumma frågor😔

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gabbesz78:

Jag har försökt att ändra till 60 Hz i ATV:n men det hjälpte inte.

Jag tänker på det du skriver om att aktivera bildsignalen: hur gör jag det?

Som du gjort, försökt ändra till 60 Hz i ATV:n.

Att det hackar när man strömmar från iphone kan också bero på andra orsaker, likt dåligt/överlastat Wifi. Filmen måste ju sändas två gånger. Först från Iphone till router och från router till ATV. Därför vill man gärna ha nätverkssladd på sin ATV.

Permalänk

Aha, nu är jag med, tack!🙏

Permalänk
Medlem

Vi har samma problem med avbrott i streamen. ATV ansluten med kabel, ej Wi-Fi. Vi har Bahnhof 250Mb. Har någon hittat orsak och lösning?
Vi har också en Sonos 5 som blir tyst ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putrik:

Har sedan två veckor problemet att vår Apple TV 4K börjar hacka (ljud och bild), alltid runt tiden 2030-2200. Vi kan titta på morgonen och kanske 30-60 min på kvällen innan det alltid börjar.
När vi checkar bredbandet (bredbandskollen) så ser det bra ut. Vi har Ownit som leverantör och dom hittar inget skumt. De har gjort några ändringar i deras settings utan att det har hjälpt.
Vi har gjort reset på Apple TV men det har inte heller hjälpt.
Att titta på TV via Astra satellit fungerar utan problem.
Någon som har ett tips vad problemet kan bero på?
Tack på förhand!

Alla operatörer prioriterar Bredbandskollen så det kan fortfarande vara kapacitetsbrist trots att bb verkar okey.
Hur är Apple TV kopplad, om det är Wifi så kan det vara något stör förbindelsen. Finns det grannar på samma band så kan det bli trångt.
Speedtest finns som app till Apple TV så man kan testa om farten är ok.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Alla operatörer prioriterar Bredbandskollen så det kan fortfarande vara kapacitetsbrist trots att bb verkar okey.
Hur är Apple TV kopplad, om det är Wifi så kan det vara något stör förbindelsen. Finns det grannar på samma band så kan det bli trångt.
Speedtest finns som app till Apple TV så man kan testa om farten är ok.

ATV har fast anslutning till routern.
Finns det något sätt att kontinuerligt mäta trafiken för att på så sätt se om det är tillfälliga avbrott i trafiken på något ställe.