Nytt försök till bildskärmsköp, kontorsskärmar och gärna med USB-C / dockningsstation

Permalänk
Hedersmedlem

Nytt försök till bildskärmsköp, kontorsskärmar och gärna med USB-C / dockningsstation

Ett kärt återkommande ämne för min del då jag inte kommit till skott och bytt ut mina skärmar från 2010/2011 ännu. Tänkte göra ett nytt försök till black friday ifall rätt modell dyker upp i rätt prisklass.

Kravbilden har inte ändrat sig speciellt mycket egentligen, men för att slippa sladdhärvan kring jobbdatorn så är USB-C anslutning till den en stor fördel. Då ska det också ingå nätverksanslutning och gå att koppla vidare till ytterligare en skärm.

Eftersom jag oftast (alltid) är beroende av att ha minst två datorer anslutna och igång så har jag inte hittat nån bättre lösning än att fortsätta ha tre skärmar. Helst skulle jag ha ännu flera men det blir svåröverskådligt och obekvämt när det blir för långt från ände till ände på skrivbordet. Det som bör fungera bäst är att köra på 27"-skärmar med 2560x1440 med bra IPS-paneler. Högre upplösning är egentligen inte intressant, jag kör för många program som skalar alldeles för dåligt för att det ska vara användbart med 4k eller högre.

Önskelista:
27" IPS, 2560x1440
Korrekt och "lugn" färgåtergivning
Flimmerfri bakgrundsbelysning
Bra betraktningsvinklar (borde vara en självklarhet, men det är det inte ens 2022)
Ska gå att ansluta en laptop via USB-C, nätverk och mus/tangentbord ansluts till skärmen. Går det att koppla vidare till ytterligare en skärm är det en fördel.
Bra fot/justeringsmöjligheter

Några hittills identifierade modeller:
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5541770,5748083,5623...
Reflektioner hittills: Eizo är dyrt! Dell har varit bra hittills. Viewsonic, tillför de något? Lenovo är billigast men vad offrar man?

Informationen på prisjakt är dock inte speciellt pålitlig, så håller på och tittar igenom dem nogrannare hos tillverkarna.

Detta kommer förmodligen sluta med att jag kör vidare på samma gamla skärmar i ett år till

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sitter med eizoskärmen och är grymt nöjd, har en sladd från skärmen till laptopen och får då mus, tangentbord och ström. Har inte kommit till att dra kabel än så går fortfarande på wifi.

Har även kopplat in min gamla stationära till usbhubben i skärmen, men det var så länge sen jag hade igång den att jag inte minns om det var med denna skärm eller min tidigare Eizo.

Men, som du är inne på, den kostar bra mycket mer än övriga skärmar! Det ska gå att daisychaina en till skärm, men det kommer svida rejält i plånboken.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cfw:

Sitter med eizoskärmen och är grymt nöjd, har en sladd från skärmen till laptopen och får då mus, tangentbord och ström. Har inte kommit till att dra kabel än så går fortfarande på wifi.

Har även kopplat in min gamla stationära till usbhubben i skärmen, men det var så länge sen jag hade igång den att jag inte minns om det var med denna skärm eller min tidigare Eizo.

Men, som du är inne på, den kostar bra mycket mer än övriga skärmar! Det ska gå att daisychaina en till skärm, men det kommer svida rejält i plånboken.

Det är precis den funktion som jag är ute efter för att slippa ha fyra sladdar och instabilt wifi till jobbdatorn. Det skulle förstås gå att lösa med en dockningsstation men de är ju inte jättebilliga om man ska ha en som är bra.

Eftersom det är tre skärmar jag ska ha så skulle det svida extra bra i plånboken att köra med Eizo-skärmen. Runt 15k eller runt 24k totalkostnad är ganska stor skillnad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det är precis den funktion som jag är ute efter för att slippa ha fyra sladdar och instabilt wifi till jobbdatorn. Det skulle förstås gå att lösa med en dockningsstation men de är ju inte jättebilliga om man ska ha en som är bra.

Eftersom det är tre skärmar jag ska ha så skulle det svida extra bra i plånboken att köra med Eizo-skärmen. Runt 15k eller runt 24k totalkostnad är ganska stor skillnad.

Mina två ören i konversationen är att dessa USB-hubbar/KVM-switchar verkligen kan vara hit-or-miss. Har provat en handfull skärmar av olika modeller och ALDRIG hittat en skärm som levererar en konsekvent användarupplevelse. Det slutade med att jag köpte en TB4-docka.

Hittar du en bra skärm, med en riktigt stabil hubb, är jag intresserad av att höra mer!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Mina två ören i konversationen är att dessa USB-hubbar/KVM-switchar verkligen kan vara hit-or-miss. Har provat en handfull skärmar av olika modeller och ALDRIG hittat en skärm som levererar en konsekvent användarupplevelse. Det slutade med att jag köpte en TB4-docka.

Hittar du en bra skärm, med en riktigt stabil hubb, är jag intresserad av att höra mer!

Detta känns ju lagom lovande för mina planer... :/

Mitt huvudspår är Dell U2722DE, den verkar ha "allt" som jag önskar mig.

Jobbdatorn är en Dell Latitude 7400 men man vet ju aldrig vad man får när det är dags att byta den, företaget verkar dock fortfarande vara trogna Dell-kunder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Detta känns ju lagom lovande för mina planer... :/

Mitt huvudspår är Dell U2722DE, den verkar ha "allt" som jag önskar mig.

Jobbdatorn är en Dell Latitude 7400 men man vet ju aldrig vad man får när det är dags att byta den, företaget verkar dock fortfarande vara trogna Dell-kunder.

Hos en tidigare kund körde de Dell-skärmar och Dell-laptots. Det fungerade OK.

Hemmavid har jag testat Dell U4021QW och Lenovo ThinkVision P40w-20. Dell-skärmen fungerade brukligt med Windows (HP) men inte med macOS (M1 Pro) eller Ubuntu (stationär dator via USB). Lenovon fungerade inte (bra nog) med något, om jag minns rätt.

Framförallt var det musen som inte fungerade. Sporadiska "slutade bara att fungera" på tre olika möss. Att köra mikrofon-dongeln (Modmic Wireless) var bara att glömma och webkamera likaså. Tangentbord fungerar dock OK!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Mina två ören i konversationen är att dessa USB-hubbar/KVM-switchar verkligen kan vara hit-or-miss. Har provat en handfull skärmar av olika modeller och ALDRIG hittat en skärm som levererar en konsekvent användarupplevelse. Det slutade med att jag köpte en TB4-docka.

Hittar du en bra skärm, med en riktigt stabil hubb, är jag intresserad av att höra mer!

Jag hade problem med förra laptopen (lenovo x1 carbon gen6) att den inte ville lira korrekt med skärmen. Fungerar fint med nya (lenovo P14s) samt även fungerar fint med en macbook pro jag hade på förra uppdraget. Kör Linux och med förra laptopen så såg man i loggarna att den inte lyckades kommunicera korrekt med hubben i skärmen.

Så jag undrar inte om det är dåliga specifikationer eller om tillverkare är dåliga på att tolka dem.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Hade väntat på en bra skärm på BF, sedan köpt en USB-C Hubb med ström.

Vi håller på att provköra dessa på jobbet. 85 Watt laddning och alla möjliga anslutningar.

Då är du inte så beroende på skärm och inbyggd usb-c hubb.

Valmöjligheterna blir större bland skärmarna om du kör separat hubb.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Hade väntat på en bra skärm på BF, sedan köpt en USB-C Hubb med ström.

Vi håller på att provköra dessa på jobbet. 85 Watt laddning och alla möjliga anslutningar.

Då är du inte så beroende på skärm och inbyggd usb-c hubb.

Valmöjligheterna blir större bland skärmarna om du kör separat hubb.

Vänta till BF kommer jag att göra i vilket fall som helst, är mest ute efter att hitta skärmar att lägga på bevakningslistan och sen hugga den som är vettigast om/när det kommer ett bra erbjudande.

Skulle absolut kunna köra med extern docka istället om det finns motsvarande skärmar som är billigare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Kastar in ytterligare ett förslag här.

Dell kör kampanj på en av deras enklare 27" skärmar vilket prismässigt blir ett väldigt tilltalande alternativ.

https://www.dell.com/sv-se/shop/bildsk%C3%A4rm-dell-27-s2721d...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kastar in ytterligare ett förslag här.

Dell kör kampanj på en av deras enklare 27" skärmar vilket prismässigt blir ett väldigt tilltalande alternativ.

https://www.dell.com/sv-se/shop/bildsk%C3%A4rm-dell-27-s2721d...

Hur gick det till slut? Vad valde du för skärm och är du nöjd med valet? I jakt på ny 27" och min kravbild ser väldigt lik den du hade när du var på jakt här i denna tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av löparn:

Hur gick det till slut? Vad valde du för skärm och är du nöjd med valet? I jakt på ny 27" och min kravbild ser väldigt lik den du hade när du var på jakt här i denna tråden.

Det blev tre stycken S2721DS efter lite mer velande. Jag betalde straxt över 2500kr styck för dem när det var rea i december.

Skärmarna är ungefär som jag förväntat mig, bra bild för kontorsarbete och inga konstigheter.

Det märks dock en del att det är en billigare modell/serie för de har snålat in på precis allt. Foten är inte jättestadig, baksidan känns ganska billig (men inget man ser) och det finns inte fler portar än nödvändigt, dvs ingen USB-hub eller något.

Kompletterade med en dockningsstation till jobbdatorn så kan nu utan problem köra tre skärmar i 2560x1440 vilket är väldigt användbart för mig när jag jobbar.

Kan återkomma om fem år ifall de fortfarande lever då

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||