TV-guiden 2022/23 – diskussiontråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Liteflax:

Okej tack för info! Jag testade göra en fabriksåterställning men det gjorde ingen skillnad ifall jag fuckat upp några settings. Använder mig mest av Netflix 4KHD och utan 4k blir det värre med just hackandet och samma på Cmore (där suger kvaliten på sport det är jag medveten om) och Telenor boxer.
Har inte möjlighet att spela in då det inte syns via mobilkamera. Men jag får väl helt enkelt "vänja" mig att det hackar och inte vara så kräsen kanske.
Men för att försöka förklara utan inspelning, så syns det som mest när tex det filmats i miljö, ovanifrån från en drönare, och bilden ska flyta med, då ser det ut som 20-30 fps. Samt när det går fort i filmen. Vilket faktiskt får min Gamla Samsung 46" från 2012 att se bättre ut

Fabriksåterställningen är just det är som är problemet. Bilden ur kartong är inte bra och adderar saker till bilden som inte fanns där från början. Detta kan skapa eller förstärka befintliga ryck.

Kan också vara så att din gamla Samsung var så långsam att den faktiskt smetade ut bilden i rörelser och därmed gjorde den mjukare. Och detta är vad du är van med.

Annars, om du talar om Youtube och liknande med just drönarklipp: väldigt vanligt att kameran på drönare spelar in i 30 FPS och de som gjort YT-videon kör en annan frekvens, 24 eller 25 FPS där det blir ryckigt för att bildrutor raderas. Så blir det ytterligare ryck när man sedan tittar på detta via 60 Hz från själva Youtube-appen... ...som TV:n sedan interpolerar med allsköns märkliga effekt på rörelser.

Bara det enkla faktum att man efter byter TV eller skärm gör att man tittar på bilden på annat sätt. Det kanske ryckte lika mycket på den gamla TV:n, bara att nu lägger man märker till det. Så har du kvar den gamla, jämför gärna.

Permalänk

Vad ska man köpa för TV? Jag har inte kollat på nya TV-apparater på ca 15 år men det börjar bli dags att skaffa ny nu...

Den ska användas till PS5 mycket, film och Netflix förstås. Siktar på 65 tum, det är 2,8 meter från TVn vi sitter...

Budget: 25 000 - 35 000 kr.

Kollade idag på LG Oled (G1 etc) men ärligt talat, jag var inte superimponerad... Kollade också på Samsung 8k QLED för ca 35k och den kändes trevligare, skarpare på något sätt... vad tycker ni?

Permalänk
Bildexpert 📺

Hög ljusstyrka kallas ofta för "skarpare" och det kan ju vara ett alternativ, särskilt ifall man tänkt använda TV:n en ljus miljö, likt hur det ofta kan se ut i butiker.

Permalänk
Medlem

Då min gamla LG med nanocell teknik börjat ge upp så har jag börjat se mig om på nya TV apparater.

Har under åtminstone ett år kollat på LG C1 65", och tänkte att jag skulle slå till på C2:an under black friday i år. Men då C2:an var betydligt dyrare än C1:an var förra BF, så lät jag det bero, men måste nu ändå köpa en ny.

Hittade en säljare som har kvar några C1:or i lager, till priset 1399€, alltså 1000€ mindre än vad C2:an kostar idag, och ändå 300€ mindre än vad C2:an kostade på BF i år.

Är C2:an värd 1000€ mer? Ser mycket på film och serier, och hoppas kunna köpa en PS5:a i något skede, så råd med det i åtanke.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Då min gamla LG med nanocell teknik börjat ge upp så har jag börjat se mig om på nya TV apparater.

Har under åtminstone ett år kollat på LG C1 65", och tänkte att jag skulle slå till på C2:an under black friday i år. Men då C2:an var betydligt dyrare än C1:an var förra BF, så lät jag det bero, men måste nu ändå köpa en ny.

Hittade en säljare som har kvar några C1:or i lager, till priset 1399€, alltså 1000€ mindre än vad C2:an kostar idag, och ändå 300€ mindre än vad C2:an kostade på BF i år.

Är C2:an värd 1000€ mer? Ser mycket på film och serier, och hoppas kunna köpa en PS5:a i något skede, så råd med det i åtanke.

Tack på förhand

Använd BENI22_LGAC på lgs hemsida så kostar en C2a drygt 16k. Ingen stor skillnad mellan C1 och C2 men det finns en del trevliga förbättringar: lite bättre bildbehandling, ny design med lättare konstruktion (närmare 50% tror jag), marginellt ljusstarkare, lite rappare OS.

Som sagt, små skillnader som adderar upp till något betyande. Om den där säljaren är seriös (garanti osv) så varför inte men jag hade nog hellre tagit C2an.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Använd BENI22_LGAC på lgs hemsida så kostar en C2a drygt 16k. Ingen stor skillnad mellan C1 och C2 men det finns en del trevliga förbättringar: lite bättre bildbehandling, ny design med lättare konstruktion (närmare 50% tror jag), marginellt ljusstarkare, lite rappare OS.

Som sagt, små skillnader som adderar upp till något betyande. Om den där säljaren är seriös (garanti osv) så varför inte men jag hade nog hellre tagit C2an.

Tyvärr finns det ingen butik på LG:s sida i Finland, länkar bara till återförsäljare, och i den svenska butiken finns tydligen 65":an inte i lager.

Som tur är det Elgigantten här i Finland som har C1:an kvar, så ingen shady försäljare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Använd BENI22_LGAC på lgs hemsida så kostar en C2a drygt 16k.

Var ska den koden matas in för exakt vilken version av C2 gäller den? LG själva är inte särskilt hjälpsamma då de typ inte alls talar om vad skillnaden är mellan A, B och D (men enligt information här på forumet bakstyckets färg och huruvida den är kompatibel med WiSA-högtalare?). Den enda som för närvarande finns i lager är i alla fall A och jag hittar ingen annanstans att mata in koden än i varukorgen som "värdekod", som då anges vara ogiltig…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tyvärr finns det ingen butik på LG:s sida i Finland, länkar bara till återförsäljare, och i den svenska butiken finns tydligen 65":an inte i lager.

Som tur är det Elgigantten här i Finland som har C1:an kvar, så ingen shady försäljare ändå.

Jaha då är det en annan femma. Isåfall är nog C1an det bättre valet om du inte tycker de nyss nämda förbättringarna är värda 3-4k.

Skrivet av Mayhem SWE:

Var ska den koden matas in för exakt vilken version av C2 gäller den? LG själva är inte särskilt hjälpsamma då de typ inte alls talar om vad skillnaden mellan A, B och D (tydligen bakstyckets färg och huruvida den är kompatibel med WiSA-högtalare?). Den enda som för närvarande finns i lager är i alla fall A och jag hittar ingen annanstans att mata in koden än i varukorgen som "värdekod", som då anges vara ogiltig…<Uppladdad bildlänk>

Deras modellnummer med ”…C24” gäller inte för rabatten. Endast C25 och C26. C26 har WISA stöd medan C25 saknar det. Båda har vitt chassi.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Var ska den koden matas in för exakt vilken version av C2 gäller den? LG själva är inte särskilt hjälpsamma då de typ inte alls talar om vad skillnaden är mellan A, B och D (men enligt information här på forumet bakstyckets färg och huruvida den är kompatibel med WiSA-högtalare?). Den enda som för närvarande finns i lager är i alla fall A och jag hittar ingen annanstans att mata in koden än i varukorgen som "värdekod", som då anges vara ogiltig…<Uppladdad bildlänk>

På benify så står detta för 65 tum:
"Kampanjmodeller, OLED65C26LA.AEU, OLED65C25LB.AEU"

På LG:s hemsida så är dessa slutsålda, den enda som finns kvar är https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c24la och koden gäller inte för denna variant, lol.

Permalänk
Medlem

Tackar, då blev det lite tydligare vad som gäller. Får hålla koll under jul och mellandagarna och se om LG själva eller någon annan säljer C2 till bra pris. Kommer den ner till 16K igen finns det nog risk att det blir ett köp, även om det kanske känns lite lyxigt att pensionera min Philips 9002 redan efter fyra år…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Tackar, då blev det lite tydligare vad som gäller. Får hålla koll under jul och mellandagarna och se om LG själva eller någon annan säljer C2 till bra pris. Kommer den ner till 16K igen finns det nog risk att det blir ett köp, även om det kanske känns lite lyxigt att pensionera min Philips 9002 redan efter fyra år…

Ja, håll koll under mellandagarna på netonnet, mediamarkt, elgiganten, LG och se ifall det kommer ett till kampanj.
Jag köpte LG OLED77C1 för 19990kr från Elgiganten då C2:an tog slut.
Tog den via Klarna ifall det skulle komma en bättre kampanj under mellandagarna.

Om jag hade köpt en 65" så hade jag nog satsat på C2an som hade kampanj under Blackfriday som kostade 17990kr men jag ville ha en ännu större TV

Permalänk
Medlem

Var förbi giganten igår och kikade inför mellandagsrean. Kollade speciellt på TCL och C735 modellen då den har fått hyfsade betyg till prisklassen. Jag blev dock lite besviken över betraktningsvinkeln. När jag kollade 85' modellen så behövde jag inte flytta mig särskilt långt i sidled innan bilden försämrades avsevärt.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bläjd:

Var förbi giganten igår och kikade inför mellandagsrean. Kollade speciellt på TCL och C735 modellen då den har fått hyfsade betyg till prisklassen. Jag blev dock lite besviken över betraktningsvinkeln. När jag kollade 85' modellen så behövde jag inte flytta mig särskilt långt i sidled innan bilden försämrades avsevärt.

Och då finns det VA som är ännu sämre i vinkel. Låter annars som att du behöver sikta på en stor IPS eller stärka budgeten avsevärt om du reagerar så på vinkeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Använd BENI22_LGAC på lgs hemsida så kostar en C2a drygt 16k.

Whoop whoop, tipsar om att C2 65" i variant 5LB som koden gäller på nu finns i lager igen! Precis beställt själv…

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c25lb

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Whoop whoop, tipsar om att C2 65" i variant 5LB som koden gäller på nu finns i lager igen! Precis beställt själv…

https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c25lb

Jag får att den inte finns i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag får att den inte finns i lager.

Då är lagret slut (för stunden) men klicka på Lageravisering så får du ett mail när de är åter.

Verkar fyllas på med (o)jämna mellanrum för alla storlekar så bara hålla utkik!

Permalänk
Medlem

Vilket väggfäste är bäst till denna? https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c25lb

Gärna så långt in till väggen det går.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bazisten:

Vilket väggfäste är bäst till denna? https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c25lb

Finns en egen tråd om väggfästen här med ofta frågade frågor: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Annars är svaret på frågan om "bäst" att svaret varierar med det personliga behovet. Tar upp detta i den tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns en egen tråd om väggfästen här med ofta frågade frågor: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Annars är svaret på frågan om "bäst" att svaret varierar med det personliga behovet. Tar upp detta i den tråden.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag får att den inte finns i lager.

Jag kan fortfarande lägga den i varukorgen i alla fall, även om jag inte tänker testa att lägga en till beställning…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Jag kan fortfarande lägga den i varukorgen i alla fall, även om jag inte tänker testa att lägga en till beställning…

Nu gick det. 16495 kr med rabattkod.

Ca 13k i rabatt.

Permalänk

Titta på pågående inspelning

Jag spelar ibland in på TV:n från antennsignalen till USB-lagring. Jag vill kunna se en sådan (schemalagd) inspelning från början, samtidigt som inspelningen pågår. (Del liknar time-shift, men är schemalagt.)

Under Black week köpte jag en LGC2, men den kunde inte visa pågående inspelning, så det blev retur.

LG faller alltså bort för mig. Hur är det med bättre modeller från Samsung och Sony. Kan de visa? Vilka modeller? (Min 9 år gamla Samsung klarar det, så det är inte high-tech direkt.)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alanturing:

Jag spelar ibland in på TV:n från antennsignalen till USB-lagring. Jag vill kunna se en sådan (schemalagd) inspelning från början, samtidigt som inspelningen pågår. (Del liknar time-shift, men är schemalagt.)

Under Black week köpte jag en LGC2, men den kunde inte visa pågående inspelning, så det blev retur.

LG faller alltså bort för mig. Hur är det med bättre modeller från Samsung och Sony. Kan de visa? Vilka modeller? (Min 9 år gamla Samsung klarar det, så det är inte high-tech direkt.)

Det där är en old-school-funktion som moderna TV sällan svarar på. Dagens TV försöker vara extrema Schweiziska armékniv av funktioner men just den där funktionen är för nischad för att de riktigt ska landa högt i priolistan över alla tusen funktioner tillverkarna försöker stoppa in. Idag är funktionen att spela in på USB/HD mest något som bara hänger med från förr i tiden. Det är inte längre efterfrågat i någon bred bemärkelse och har därför mer status som en fotnot av funktioner.

Jag kan förstås ha fel, så om någon vet, upplys gärna om det fortfarande finns TV som klarar att spela in och spela upp sändningen samtidigt. Det är i alla fall inget som tillverkare längre tar upp som viktigt, likt hur det var för femton år sedan.

Du behöver antagligen en separat videorecorder. Fast även den eran är över då behovet av att spela och samtidigt titta på linjärsändningar är så nischat är de produkterna inte längre kvar på marknaden. Panasonic var en av de sista att hålla kvar den typen av recorders en bit på 10-talet. De användare som vill upprätthålla decennier av beteendemönster att spela in linjärsändningar har förstås en allt svårare sits.

Detta har delvis täckts upp av sådant som Comhems TiVo, men det är ju också gammalt idag och knutet till leverantören. Det branschen mer och mer kör är streaming och att man går direkt utbudet via appar. Vilket ofta erbjuder betydligt högre bildkvalitet än linjära sändningar.

Permalänk

Tråkigt att känna sig både gammal och omodern.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alanturing:

Tråkigt att känna sig både gammal och omodern.

Nah, nischad i användarmönstret skulle jag säga.

Funderat på alternativen? Kolla ifall de linjära sändningar du "bandar" finns tillgängliga via en app istället. Kvaliteten är ofta så mycket bättre. Man får antagligen betala några kronor per månad istället för att betala i form av hårddiskar och det manuella med att programmera inspelningarna. Plus att man slipper reklamen.

Permalänk
Medlem

Misslyckas med att googla vissa av modellerna. Men kan jag få lite råd?
För mig med en budget på 10k, vilken TV ska jag välja? Jag sitter i ett mörkt rum. Helst 65 tum.
Måste finnas hemleverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Misslyckas med att googla vissa av modellerna. Men kan jag få lite råd?
För mig med en budget på 10k, vilken TV ska jag välja? Jag sitter i ett mörkt rum. Helst 65 tum.
Måste finnas hemleverans.

TCL 65" C735 8990:-
https://www.webhallen.com/se/product/347576-TCL-65-65C735-QLE...

Samsung QE65Q70BATXXC 9990:-
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe65q70batxxc...

TCL 65" 65C835 10990:- (Toppklass enligt testet)
https://www.inet.se/produkt/2222021/tcl-65-65c835-mini-led-4k...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tack!! Får väl bli toppklass då! Lägger beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Misslyckas med att googla vissa av modellerna. Men kan jag få lite råd?
För mig med en budget på 10k, vilken TV ska jag välja? Jag sitter i ett mörkt rum. Helst 65 tum.

Innan du köper något som helst så kan jag varmt rekommendera dig att du läser denna guiden:

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Innan du köper något som helst så kan jag varmt rekommendera dig att du läser denna guiden:

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Okej! Ska tänka igenom detta lite noggrannare. Tack för mycket gott tips. God kväll