Permalänk
Medlem

Chromecast till TV utan router?

God jul på er.

Kan man ta med sin Chromecast på semester och koppla mobilen direkt, utan router? Jag antar att hotellen, precis som många har en web-sida man måste logga in på först. Kommer de funka eller finns de ngn annan lösning?

Må bäst

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Har inte testat eller googlat överhuvudtaget, men min första tanke är hotspot.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Chromecasten behöver bara på samma nätverk som mobilen så jag tänker att det borde gå om man gör mobilen till en hotspot som Margarin säger.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan fungera beroende på hur din mobil hanterar trafiken när man kör hotspot.

Det som behövs är en enhet till som du använder för att starta upp chromecasten och ansluta den till hotspot-nätverket. Sen borde den ansluta dit varje gång den startar.

Med lite tur kan du sedan casta från samma telfon som kör hotspoten. Tänk på att det äter rejält med batteri bara så ha laddaren i.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Om hotellen har wifi så är det ju bara att koppla in Chromecasten och ansluta till wifi:t på mobilen. Eventuellt att du behöver köra ett varv i Google Home-appen.

Om du ska köra via hotspot så behöver du en mobil för hotspotten och sen någon annan device för att casta. När jag testade detta gick det inte att casta på samma device som är hotspot.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1645985-casta-till-tv-...

Med Android funkar det kanon! IPhone kan tyvärr inte hotspotta ett wifi till andra enheter.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro