Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Bra att höra. Jag åker dit nu. Tar 1.5 timme. Hoppas det finns.

Edit. Det fanns tv kvar

Beställde också en 77" C3 i Barkaby, i går. 20 tkr för den går helt enkelt inte att motstå. Först sa de att den var slut och går inte att beställa, men efter lite trixande i datorn så fanns det visst. Så jag var nära att gå tomhänt därifrån om jag inte bett de kolla en extra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen74:

Beställde också en 77" C3 i Barkaby, i går. 20 tkr för den går helt enkelt inte att motstå. Först sa de att den var slut och går inte att beställa, men efter lite trixande i datorn så fanns det visst. Så jag var nära att gå tomhänt därifrån om jag inte bett de kolla en extra gång.

Ja ska man ha en tv är det ju bara köpa. Går ju typ inte få bättre tv. Sen när det är halva priset.

Benify hade halva priset på LG hemsida för typ 2 månader sedan. Men då blev priset typ 22k.

Permalänk

Awesome deal! Did anyone buy it recently? Thinking of going there tonight / tomorrow and buy. Not sure if the offer is still valid or stock still exists.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Awesome deal! Did anyone buy it recently? Thinking of going there tonight / tomorrow and buy. Not sure if the offer is still valid or stock still exists.

The offer is valid through 13/8, i.e. Sunday according to:
https://www.elgiganten.se/kundtjanst/invigning-av-nya-varuhus...

Great deal

I purchased mine on Monday and some others in this thread Tuesday/Wednesday, although it sounded like they were low on stock according to @Vispen74.

If you don't have too far to travel, just try your luck Don't expect any TVs in stock in the actual store though, mine was sent from their central warehouse.

Good luck!

Permalänk
Skrivet av last_grimm:

Awesome deal! Did anyone buy it recently? Thinking of going there tonight / tomorrow and buy. Not sure if the offer is still valid or stock still exists.

Just bought mine an hour ago. Will be delivered on 25/8.

Permalänk
Skrivet av edson:

The offer is valid through 13/8, i.e. Sunday according to:
https://www.elgiganten.se/kundtjanst/invigning-av-nya-varuhus...

Great deal

I purchased mine on Monday and some others in this thread Tuesday/Wednesday, although it sounded like they were low on stock according to @Vispen74.

If you don't have too far to travel, just try your luck Don't expect any TVs in stock in the actual store though, mine was sent from their central warehouse.

Good luck!

Skrivet av Kimpalarsson:

Just bought mine an hour ago. Will be delivered on 25/8.

Thank you.

Yes, freind who wants to buy went to store. Can confirm that offer is still valid till tomorrow, delivery is end of month.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det någon som vet om C3-modellerna stöjder Wi-Fi 6 /AX-specifikation? Har googlat runt en del men hittar inget bra, verkar (tyvärr) också skilja sig en del från världsdel till världsdel.

Någon som har en Wifi 6-router idag med lite bättre uppkoppling (Typ 1000/1000) och kan dela med er vad ni får för fart på 5 GHz-bandet med er TV?

Har ingen Wi-fi 6-router idag men lite sugen på att ev. uppgradera om TVn stödjer det. Ethernet är som ni vet begränsat till 100 Mbit/s

Någon som har erfarenhet om USB-A till Ethernet-adapter fungerar på LG? Hittar bara att vissa Sony-TVs fungerar och äldre LGs, typ CX/C9 etc.

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Är det någon som vet om C3-modellerna stöjder Wi-Fi 6 /AX-specifikation? Har googlat runt en del men hittar inget bra, verkar (tyvärr) också skilja sig en del från världsdel till världsdel.

Någon som har en Wifi 6-router idag med lite bättre uppkoppling (Typ 1000/1000) och kan dela med er vad ni får för fart på 5 GHz-bandet med er TV?

Har ingen Wi-fi 6-router idag men lite sugen på att ev. uppgradera om TVn stödjer det. Ethernet är som ni vet begränsat till 100 Mbit/s

Någon som har erfarenhet om USB-A till Ethernet-adapter fungerar på LG? Hittar bara att vissa Sony-TVs fungerar och äldre LGs, typ CX/C9 etc.

Tacksam för input!

Wi-Fi 5, USB Gigabit fungerar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Wi-Fi 5, USB Gigabit fungerar.

Tack, har du egen erfarenhet av specifik modell som du kan länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tack, har du egen erfarenhet av specifik modell som du kan länka?

tror det mesta funkar, men körde tex med en HP variant förut.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Angående den otroliga rean på Elgiganten. Det är ju endast Barkarby men de verkar beställ från huvudlagret. Inte så de tömmer hyllorna bara. Kundtjänst kände inte till detta och knappt de anställda i butiken. Undra hur de resonerar här. Kan butiker sätta vilka priser de vill och sedan tar förlusten själv? De andra butikerna kommer ju ha svårt att sälja nu när online lagret går år.

På tal om rea, är väl inte många som köper på fullpris? Går ju alltid vänta till BF varje år om man inte har total panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Angående den otroliga rean på Elgiganten. Det är ju endast Barkarby men de verkar beställ från huvudlagret. Inte så de tömmer hyllorna bara. Kundtjänst kände inte till detta och knappt de anställda i butiken. Undra hur de resonerar här. Kan butiker sätta vilka priser de vill och sedan tar förlusten själv? De andra butikerna kommer ju ha svårt att sälja nu när online lagret går år.

På tal om rea, är väl inte många som köper på fullpris? Går ju alltid vänta till BF varje år om man inte har total panik.

Om jag får (kill)gissa lite så lär Elgiganten Barkarby haft någon form av tillfällig deal / rabatt direkt från LG. Tror inte man vill sälja TV med så stor förlust innan reaperioderna för årets modeller, dvs start Black Friday. Precis som Inet etc. kan de säkert få listrabatter och kampanjer direkt från tillverkarna.

Sedan räknar de säkert med ta hem lite marginal på olika försäkringar, installationer, tillägg etc.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det här har varit uppe i tidigare års trådar förut men skriver en liten rad här för alla nyblivna och kommande ägare av LG OLED 2023.

Vad gäller kring garantier och LGs egna servicepaket även kallat LG Premium Care?

- Alla LGs TV-apparater kommer med 2års garanti. I praktiken är detta 3 år i och med konsumentköpslagen.
Detta inkluderar panelgaranti inkl. "burn-in" på OLED. (G och Z-serien har 5 års garanti på panelerna)
https://www.lg.com/se/support/garanti

- Det går att förlänga garantin med +3 år för totalt 5 år (I praktiken 2 år extra i och med KKL)
Planen är tillgänglig för inköp i upp till 2år efter inköpsdatum. Detta täcker allt den vanliga garantin täcker, inkl. "burn-in" på OLED

Pris OLED upp till 15.000kr = 799kr
Pris OLED upp till 25.000kr = 899kr
https://www.service-lg.com/

- LG Premium Care finns i två varianter, 3 eller 5 år. Båda varianterna är endast tillgängliga i 14 dagar från inköpsdatum, dvs den måste köpas mer eller mindre direkt.
https://www.service-lg.com/

LG Premium Care är att betrakta som en olycks- och drulleförsäkring. Den gäller om TV skulle gå i backen eller annat fel som ej är tillverkningsfel, blixtnedslag etc. Notera att dessa fel även kan gälla om du har drulle på din hemförsäkring. Då tillkommer oftast en självrisk som kan vara olika stor beroende på försäkringsbolag och värde.

Din hemförsäkring kan också ha automatiskt inbyggd tabell för värdeminskning vilket kan vara bra att ta i beaktning.
Ingen självrisk utgår om man har en gällande och aktiv LG Premium Care-plan.

OBS: Notera att OLED Burn-ins täcks lika bra av LGs garanti, KKL eller den förlängda garantiplanen, det behöver man ingen LG Premium Care-plan för!

Pris LG Care 3års-plan OLED upp till 15.000kr = 999kr
Pris LG Care 5års-plan OLED upp till 15.000kr = 1699kr

Pris LG Care 3års-plan OLED upp till 25.000kr = 1199kr
Pris LG Care 5års-plan OLED upp till 25.000kr = 1899kr

Pris LG Care 3års-plan OLED upp till 50.000kr = 1699kr
Pris LG Care 5års-plan OLED upp till 50.000kr = 2999kr

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jimmiq:

På tal om rea, är väl inte många som köper på fullpris? Går ju alltid vänta till BF varje år om man inte har total panik.

Om jag minns rätt så här på rak arm sker över hälften av den årliga TV-försäljningen under årets fjärde kvartal.

Man hade hoppats någon tillverkare vågar tänka annorlunda istället för att fastna i en feedback-loop. Men det är vad det är.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få igång Google assistent eller Google Home att lira med sin LG TV? När jag försöker koppla ihop LG Thinq med Google Home så får jag bara felmeddelande.

Permalänk
Medlem

LGs egna hemsida och butik har riktigt bra pris på alla deras nya 2023 modeller om ni använder 20% rabatten + cashback.

Kommer själv betala ca 27tkr för en 65” G3 modell vilket får anses som extremt bra med tanke på den tvn!

Permalänk
Medlem

Ni som har en C3 (andra modeller får också svara),
Hur upplever ni ljudet i de inbyggda högtalarna?
Förstår att man inte kan förvänta sig för mycket, men i jämförelse med mina äldre (samsung 75Q8FN och philips 55" lcd) så tycker jag ljudet är väldigt burkigt.
Tycker ljudet är marginellt bättre än min gamla Andersson lcd som hänger i sovrummet.

Bilden är suverän men hade förväntat mig lite mer ljudmässigt i den här prisklassen.
Man börjar funderar om något är fel och om det är garantiärende, men svårt att felsöka ljud då jag inte kan jämföra med något.
Skiljer sig högtalarna något beroende på storlek på tvn? tänkte om de inte fick plats med bättre i 55 tummarn

Jag har en LG 55'' OLED evo C3.

Permalänk
Medlem

ljudet är inget märkvärdigt, sämre än tidigare modeller, meningen är att man ska komplettera med åtminstone en soundbar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wattar:

Ni som har en C3 (andra modeller får också svara),
Hur upplever ni ljudet i de inbyggda högtalarna?
Förstår att man inte kan förvänta sig för mycket, men i jämförelse med mina äldre (samsung 75Q8FN och philips 55" lcd) så tycker jag ljudet är väldigt burkigt.
Tycker ljudet är marginellt bättre än min gamla Andersson lcd som hänger i sovrummet.

Bilden är suverän men hade förväntat mig lite mer ljudmässigt i den här prisklassen.
Man börjar funderar om något är fel och om det är garantiärende, men svårt att felsöka ljud då jag inte kan jämföra med något.
Skiljer sig högtalarna något beroende på storlek på tvn? tänkte om de inte fick plats med bättre i 55 tummarn

Jag har en LG 55'' OLED evo C3.

Knappt testat på min 77" C3. Duger säkert för casual TV-tittade, nyheter etc. men för allt annat är det bara stänga av och glömma.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wattar:

Ni som har en C3 (andra modeller får också svara),
Hur upplever ni ljudet i de inbyggda högtalarna?
Förstår att man inte kan förvänta sig för mycket, men i jämförelse med mina äldre (samsung 75Q8FN och philips 55" lcd) så tycker jag ljudet är väldigt burkigt.
Tycker ljudet är marginellt bättre än min gamla Andersson lcd som hänger i sovrummet.

Bilden är suverän men hade förväntat mig lite mer ljudmässigt i den här prisklassen.
Man börjar funderar om något är fel och om det är garantiärende, men svårt att felsöka ljud då jag inte kan jämföra med något.
Skiljer sig högtalarna något beroende på storlek på tvn? tänkte om de inte fick plats med bättre i 55 tummarn

Jag har en LG 55'' OLED evo C3.

Du hör alldeles rätt. Eller alldeles fel. Bara en fråga om perspektiv.

Det du hör är nog alldeles normalt och du behöver inte kontakta support. Bara att du efter alla år med din Samsung och Philips har format en för dig specifik uppfattning om vad som är "bra ljud", vilket är när det låter som din Samsung-TV och Philips-TV. För det är vad du är tränad på.

Personer som gör tvärtom efter flera år med LG:s C-modeller skulle mycket väl tycka precis tvärtom och tycka dina TV-apparater låter svulstiga och bumliga. För de är tränade på karaktären hos TV:n de haft innan.

Få TV-apparater ger bra i någon egentlig mening. Alla låter rätt olika och byggs efter olika prioriteringar. Och önskemål runt ljudet går alltid att hantera på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du hör alldeles rätt. Eller alldeles fel. Bara en fråga om perspektiv.

Det du hör är nog alldeles normalt och du behöver inte kontakta support. Bara att du efter alla år med din Samsung och Philips har format en för dig specifik uppfattning om vad som är "bra ljud", vilket är när det låter som din Samsung-TV och Philips-TV. För det är vad du är tränad på.

Personer som gör tvärtom efter flera år med LG:s C-modeller skulle mycket väl tycka precis tvärtom och tycka dina TV-apparater låter svulstiga och bumliga. För de är tränade på karaktären hos TV:n de haft innan.

Få TV-apparater ger bra i någon egentlig mening. Alla låter rätt olika och byggs efter olika prioriteringar. Och önskemål runt ljudet går alltid att hantera på något sätt.

Hehe ja kan vara så att jag är van vid en ljudbild i det lägre omfånget sedan tidigare erfarenheter och har det som standard vid jämförelse.

Är ingen dealbraker då jag använder den som skärm och oftast använder hörlurar.

Tack för feedback!

Permalänk
Medlem

Såg att det är kampanj på LG Oled C3 nu hos många återförsäljare..
Jag som vill ha en oled 42" som datorskärm och som missade C2 har väl tittat på denna innan såklart men tänkt att det borde komma kampanjer snart.

Är 14k ett bra pris eller kommer det förmodligen sjunka mycket mer till BF tex? Det mesta går ju upp i pris så de kanske inte går ned så mycket längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashtani:

Såg att det är kampanj på LG Oled C3 nu hos många återförsäljare..
Jag som vill ha en oled 42" som datorskärm och som missade C2 har väl tittat på denna innan såklart men tänkt att det borde komma kampanjer snart.

Är 14k ett bra pris eller kommer det förmodligen sjunka mycket mer till BF tex? Det mesta går ju upp i pris så de kanske inte går ned så mycket längre?

Tror du kan få 2000 kr cashback från LG med, då blir det 12k istället

https://www.lg.com/se/promotions/cashback

Permalänk
Skrivet av Ashtani:

Såg att det är kampanj på LG Oled C3 nu hos många återförsäljare..
Jag som vill ha en oled 42" som datorskärm och som missade C2 har väl tittat på denna innan såklart men tänkt att det borde komma kampanjer snart.

Är 14k ett bra pris eller kommer det förmodligen sjunka mycket mer till BF tex? Det mesta går ju upp i pris så de kanske inte går ned så mycket längre?

Jag beställde precis en LG 42 C3 själv får den imorgon

jag köpte den från Netonnet då man som medlem i deras kundklubb har 90 dagars öppet köp/ångerrätt
så om det skulle bli några större prisdumpningar på tex BF så har man alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Jag beställde precis en LG 42 C3 själv får den imorgon

jag köpte den från Netonnet då man som medlem i deras kundklubb har 90 dagars öppet köp/ångerrätt
så om det skulle bli några större prisdumpningar på tex BF så har man alternativ

Om det är en OLED42C35LA, så kan du även inhösta cashback.

https://lg-he-oled-cashback.sales-promotions.com/sv/terms-and...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Om det är en OLED42C35LA, så kan du även inhösta cashback.

https://lg-he-oled-cashback.sales-promotions.com/sv/terms-and...

Det verkar som att man måste köpa från den från LG:s webshop för att få cashback på 2000
och då är priset 18,490 kr innan cashback

För att kvalificera sig för kampanjen måste deltagarna köpa en ny (inte begagnad) kvalificerande produkt från en av nedanstående
återförsäljare som deltar i kampanjen (”Deltagande återförsäljare”), i Sverige under kampanjperioden

Sweden

LG:s webshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Det verkar som att man måste köpa från den från LG:s webshop för att få cashback på 2000
och då är priset 18,490 kr innan cashback

För att kvalificera sig för kampanjen måste deltagarna köpa en ny (inte begagnad) kvalificerande produkt från en av nedanstående
återförsäljare som deltar i kampanjen (”Deltagande återförsäljare”), i Sverige under kampanjperioden

Sweden

LG:s webshop

Ja, du har rätt, så verkar det vara...

Jag klickade på länken kampanjprodukter (överst på sidan jag länkade)
Sedan klickade jag på länken för din TV.

Där visades ett antal återförsäljare, jag insåg inte att jag lämnat kampanjen.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om årets Black Friday, en 65” LG C2 eller C3 för runt 15-16000kr är väl inte omöjligt?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vad tror ni om årets Black Friday, en 65” LG C2 eller C3 för runt 15-16000kr är väl inte omöjligt?

C2 är nog slut vid det laget, möjligen så kommer enstaka restexemplar finnas kvar.

Black Friday / week brukar fokusera på årets modeller, dvs C3 och runt 16000-17000kr för en 65" C3:a känns inte orimligt med tanke på hur prisbilden sett ut föregående år.

Viss reservation och osäkerhetsfaktor sätter jag dock till ev. påverkan av inflationen.

Permalänk
Medlem

Har C3-apparaterna stöd för hårdvarukalibrering och vad är lämplig utrustning för att kalibrera OLED?