EKWB guldpläterar vattenblock för deliddad Core 13000

Permalänk
Melding Plague

EKWB guldpläterar vattenblock för deliddad Core 13000

Kylningsföretaget visar modeller både med och utan guld för direct die-montering med Intels svårkylda nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sista spiken i kistan för dator hobbyn

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Sista spiken i kistan för dator hobbyn

Knappast.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör guldet för kylningen?

En gång för jättelänge sedan, kanske 20 år sedan köpte jag en luftkylare med radialfläkt och silverplatta. Mest för det kändes coolt att ha silver i kylaren när alla andra bara hade koppar
Men kylde bra gjorde den inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Hur stor skillnad gör guldet för kylningen?

Inget. Det är bara bling till din toppmodell på processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur stor skillnad gör guldet för kylningen?

En gång för jättelänge sedan, kanske 20 år sedan köpte jag en luftkylare med radialfläkt och silverplatta. Mest för det kändes coolt att ha silver i kylaren när alla andra bara hade koppar
Men kylde bra gjorde den inte.

Leder värme sämre än koppar men sidan som kyler CPU:n är inte guldpläterad så spelar ingen roll.

Hade det varit solid silver så hade din gamla kylare kylt bättre än koppar/aluminium men antagligen var det ingen silverplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Leder värme sämre än koppar men sidan som kyler CPU:n är inte guldpläterad så spelar ingen roll.

Hade det varit solid silver så hade din gamla kylare kylt bättre än koppar/aluminium men antagligen var det ingen silverplatta.

Det var 50 gram silver i plattan mot CPUn.
Nise Control Silverado hette kylaren.

Finns med på denna sida:
http://www.thg.ru/cpu/20010306/print.html

Permalänk
Moderator
Testpilot

Perfekt. Då kan man kanske få ner den till 100 grader vid full belastning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Perfekt. Då kan man kanske få ner den till 100 grader vid full belastning.

Kanske denna lösning är ännu bättre. https://youtu.be/jsTcP_vTZuw

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det var 50 gram silver i plattan mot CPUn.
Nise Control Silverado hette kylaren.

Finns med på denna sida:
http://www.thg.ru/cpu/20010306/print.html

Och resten var aluminium, så jämfört med andra som har koppar är den ju sämre.

Fast har mycket mer att göra med resten av kylaren på den tiden, nästan alla var kassa

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Och resten var aluminium, så jämfört med andra som har koppar är den ju sämre.

Fast har mycket mer att göra med resten av kylaren på den tiden, nästan alla var kassa

Ja jag kunde inte så mycket på den tiden och gick på marknadsföringen.
Finns säkert de som tänker likadant idag, att den där med guld är nog jättebra.
(Behöver inte vara dålig, men guldet gör den inte bättre menar jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Och resten var aluminium, så jämfört med andra som har koppar är den ju sämre.

Fast har mycket mer att göra med resten av kylaren på den tiden, nästan alla var kassa

Aquacomputer har också cpublock med bottenplatta i silver:
https://www.aquatuning.se/vattenkylning/cpu-vattenblock/cpu-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Sista spiken i kistan för dator hobbyn

Varför skulle denna kyllösning vara det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför skulle denna kyllösning vara det?

Var ett dåligt försök att vara rolig, att man måste ha guld för att kunna kyla sina komponenter

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Jag har guld i mitt nätagg. 80+ gold heter det.

Skämt åsido finns det redan en del guld i datorn.
https://interestingengineering.com/innovation/how-much-gold-i...

Permalänk
Medlem

Diamant leder tydligen värme bättre än koppar. Kanske något för nästa version?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ganska bra förbättring.
Source: https://youtu.be/OGp-XQJ-JW8?t=825

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Sista spiken i kistan för dator hobbyn

...AMD? De genererar också värme såklart, inte i närheten av lika svårkylda som Intel.

Skrivet av ronnylov:

Hur stor skillnad gör guldet för kylningen?

Rent teoretiskt så försämrar det kylningen, då guld är ganska uselt på att leda värme. Fast då det bara är en extremt tunn plätering så bör skillnaden vara i princip noll. Det är bara för utseendets skull.

Skrivet av talonmas:

Diamant leder tydligen värme bättre än koppar. Kanske något för nästa version?

Finns ganska många material som leder bättre. Även silver leder bättre än koppar, men används sällan pga ett disproportionerligt mycket högre pris (delvis samma anledning som aluminium också är väldigt vanligt—det är billigt!)

Ganska många material baserade på kolatomer leder också extremt bra, däribland grafit, grafen, kolfiber, kolnanorör (carbon nanotube) och, såklart, diamant. Detta till följd av hur dessa material ser ut på atomnivå.

Ännu ett material med hög värmeledningsförmåga är borarsenid, som är jämförbar med diamant.

Att notera så är samtliga material utöver silver icke-metaller. Koppar och silver är de bästa metallerna vad gäller värmeledningsförmåga.

...Så varför använder vi inte dessa i stället? Mjo, som nämnt så är ju pris en faktor men även andra kemiska egenskaper spelar med, likaså storlek och form; det är inte alltid möjligt att bygga en effektiv kylare med dessa material, i alla fall som våra kylare ser ut idag. Sedan så är inte värmeledningsförmåga allt, ett bättre material ger inte automatiskt bättre kylning bara för det utan det handlar också om helheten där man måste “suga upp” värmeenergin, leda bort den, och avlämna den någon annanstans (ofta luften). God kontakt och ytarea spelar extremt stor roll här, varför kylflänsar ser ut som de gör—ju bättre kontakt och ju högre ytarea (= fler punkter i rymden som får kontakt) ju bättre värmeöverföring.

Kollar man på vattenkylning också så ser man ett annat exempel på att värmeledningsförmåga inte är allt: vatten, som anses vara den bästa vätskan för detta, är pissdålig på att leda värme! Däremot så gör det inte så mycket skillnad därför att det pumpas runt och cirkulerar snabbt nog så att du får en bra värmeöverföring ändå. Vad vattnet i stället är riktigt bra på är att lagra värmen. Tänk hur en pool tar evigheter att bli varm, men när den väl är det så håller den sig också varm väldigt länge; detta är vad som utnyttjas då vattnet kan ta upp en stor mängd värmeenergi utan att dess egna temperatur ökar väldigt mycket för att sedan dumpa den energin i radiatorn, som sedan sprider värmen ut i luften.

Värmeledande tuber (heatpipes) är också ett exempel på hur andra faktorer spelar roll. Dessa görs ofta i koppar och har såklart en hög värmeledningsförmåga till att börja med, men de är också ihåliga med en svampliknande struktur på insidan, vilket ökar ytarean, och är fyllda med en vätska som hela tiden kokar och kondenserar fram och tillbaka, då de värms upp i ena änden och kyls i den andra, och förflyttar därför blixtsnabbt värmen genom röret med hjälp av kapillärkrafter. I praktiken så har dessa en sammantagen värmeledningsförmåga som kan motsvara så mycket som 200–250x högre sådan än ren koppar (att jämföra med diamant som har c.a. 3x högre värmeledningsförmåga). Kan också notera att s.k. “vapor chambers” fungerar på ett liknande sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Timmy Fox:

...Så varför använder vi inte dessa i stället? Mjo, som nämnt så är ju pris en faktor men även andra kemiska egenskaper spelar med, likaså storlek och form; det är inte alltid möjligt att bygga en effektiv kylare med dessa material, i alla fall som våra kylare ser ut idag.

De mekaniska egenskaperna är ofta dåliga för icke-metalliska material, antingen är de sköra, och/eller svåra att forma till tunna strukturer som exempelvis kylflänsar i en massproduktionskedja, eller har allmänt konstiga egenskaper typ med grafen osv att de leder värme extremt bra i en riktning men inte nödvändigtvis i en annan, osv... Eller, rent leverantörsmässigt - att hitta borarsenid är kanske inte det allra enklaste, osv.

Det är helt enkelt mycket enklare och billigare att använda konventionella material som kan formas med enkla, billiga, tillförlitliga tekniker utan att produkten krasar i tusen bitar under tillverkning (eller transport för den delen) osv. Dessutom, många människor vet hur man bygger kylare av metaller och har erfarenheter av utveckling och/eller produktion av just detta eller liknande produkter, men personer med erfarenhet att jobba med exotiska ickemetallmaterial är betydligt svårare att hitta - om det ens finns. Blir en dyr kylare om man måste forska fram allting från grunden inklusive hur man ska bygga komponenterna och maskinerna som ska göra jobbet innan man ens kan börja producera produkten... Den potentiella prestandaökningen är nog inte värt priset i slutändan misstänker jag.

Permalänk

Någon som beställt?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga här för som som är intresserade; EK verkar ha lite problem med både cold plate och direct die frame.

Köpte ett uppgraderingskit för mitt block men mina temps var åt skogen, monterade ner det för att kolla om jag har bra tryck över processorn men ikke, då jag misstänkte rätt snabbt att det är die frame det var fel på så la jag kylpasta på den för att se om den får kontakt där innan den får kontakt på CPU.. mycket riktigt.. slipade ner den till 4mm samtidigt som jag lappade cold plate då jag såg med rakblad att denna inte var helt rak.

Nu toppar jag 73 grader efter 10 minuters CB23