Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Jämför du med ny kund kampanj som ger lägre pris en tidsperiod eller baspris nya kunder har? För om du jämför med nya kunders grundpriser så kan du alltid fråga om att få det nya lägre priset från de, menar du kampanjer så kommer du nog inte få det så klart.

Det enda som står som "kampanj" är att de inte tar ut startavgift (som ju i sig bara finns för att utgöra förhandlingsutrymme för nya kunder). Några kampanjpriser har jag aldrig sett.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Försöker ringa dem nu. Strax uppe i 50 minuter väntetid. Började med nio samtal före. Efter en kvart var det tre samtal före. I 25 minuter har det nu varit två samtal före. Eller, mer troligt, så har de en telefonväxel som fejkar samtal före så man ska tröttna på att vänta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det enda som står som "kampanj" är att de inte tar ut startavgift (som ju i sig bara finns för att utgöra förhandlingsutrymme för nya kunder). Några kampanjpriser har jag aldrig sett.

Rekommenderar att du kontaktar supporten då och frågar om det nya lägre priset, förutsatt att du inte har bindningstid då så klart. Bahnhof specifikt har jag fixat det med deras online chat support på väldigt kort tid. Har alltid bara sagt "Jag såg att priset har sänkts på min nuvarande tjänst och jag vill byta till det nya lägre priset" så var det löst.

Suger att man måste hålla på med det, men kommer nog inte ändras innan regeringen kliver in och kräver att det görs automatiskt från leverantörerna eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Rekommenderar att du kontaktar supporten då och frågar om det nya lägre priset, förutsatt att du inte har bindningstid då så klart. Bahnhof specifikt har jag fixat det med deras online chat support på väldigt kort tid. Har alltid bara sagt "Jag såg att priset har sänkts på min nuvarande tjänst och jag vill byta till det nya lägre priset" så var det löst.

Har aldrig bindningstid på nåt, förutom bostadslån. Avskyr att vara låst.

Jag tänker faktiskt nergradera. Tyvärr har de ingen länk för det när man är inloggad på deras sida, så klart. För de vill att man ska ringa och bli påsåld massa skit. Men här sitter en envis jävel som aldrig går med på nåt annat än det samtalet var till för.

Fortfarande två samtal före. Nån har väl somnat i luren...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har aldrig bindningstid på nåt, förutom bostadslån. Avskyr att vara låst.

Jag tänker faktiskt nergradera. Tyvärr har de ingen länk för det när man är inloggad på deras sida, så klart. För de vill att man ska ringa och bli påsåld massa skit. Men här sitter en envis jävel som aldrig går med på nåt annat än det samtalet var till för.

Fortfarande två samtal före. Nån har väl somnat i luren...

För Bahnhof rekommenderar jag definitivt online chatt supporten över ringa, men är du snart genom kön så spelar det väl ingen roll antar jag. Chatten kommer man åt efter man loggar in, de har alltid kunnat lösa alla mina problem, inklusive ändra på mitt kontrakt utan att behöva ringa upp de.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

För Bahnhof rekommenderar jag definitivt online chatt supporten över ringa, men är du snart genom kön så spelar det väl ingen roll antar jag. Chatten kommer man åt efter man loggar in, de har alltid kunnat lösa alla mina problem, inklusive ändra på mitt kontrakt utan att behöva ringa upp de.

Startade chatten först, men släckte den efter en halvtimme utan minsta spår av liv där.

Nu har det varit två samtal före i nästan en trekvart, så jag tror att deras telefonssystem har filtrerat bort mig och att jag aldrig kommer fram. Jag ger det en timme till, sen lägger jag på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite irriterad på Telia Öppen Fiber... De höjer och höjer. Så här ser min prisutveckling ut!

Bahnhof 100/100 har jag.

359 kr/månad från och med 2019-08-01.
369 kr/månad från och med 1 juli 2021.
399 kr/mån från och med 1 februari 2022.
439 kr/mån från och med 1 februari 2023.
499 kr/mån från och med 1 juli 2023.

Var inne på mina sidor och såg att det hade följande

Citat:

500/500 Mbit/s - 509kr/mån
Ingen startavgift. Uppsägningstid: 1 mån. Ingen bindningstid.

250/250 Mbit/s - 519kr/mån
Ingen startavgift. Uppsägningstid: 1 mån. Ingen bindningstid.

500/500 Mbit/s - 529kr/mån
Ingen startavgift. Uppsägningstid: 1 mån. Ingen bindningstid.

1000/1000 Mbit/s - 599kr/mån
Ingen startavgift. Uppsägningstid: 1 mån. Ingen bindningstid.

Resultatet blev att jag klickade på 500/500 för 509 kr. 5 gånger snabbare hastighet för 10 kr...

Finns ingen information vad som skiljer 500/500 för 509 kr och 529 kr (förutom priset).

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Pust! Kom fram efter 82 minuter. Sen var det löst på dryga minuten. Nu har jag 100/100 för priset som står på hemsidan. Behöver inte 250/250, för det är så sällan jag laddar ner nåt stort. Sparar nästan 1100 kr/år. Bra timpeng ändå för väntetiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bredband2 kör med samma taktik, bara att lämna skeppet

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har du inte bindningstid så gör ALLA detta gäller även mobil operatörerna och mer eller mindre alla former av abonnemang kommer årligen att öka om man inte har bindningstid, Är bransch standard.

Så bahnhof, Telia, tele2 osv alla kommer öka årligen om man inte har bindningstid. Man får helt enkelt binda upp sig en gång per år sen komma ihåg att ringa in och förnya avtalet. Gjorde jag med comhem i över 10 år med mitt student abonnemang (100mbit för 100kr och sista två åren 250mbit för 250kr) och då pluggade jag bara första 1,5 åren

Nu handlar det ju dock om att Bahnhof höjer priset för befintliga kunder och sedan relativt snabbt sänker priset igen. Nya kunder får det lägre priset medan alla som inte märkt att priset sänkts till den gamla nivån (eller något väldigt nära) igen får betala mer. Det handlar alltså inte om kampanjer för de nya kunderna, det handlar om ett baspris som återigen sänkts.

Tycker inte att jag märkt att alla andra ISP:er och mobiloperatörer skulle ha börjat sätta detta i system på samma sätt som Bahnhof gör.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nu handlar det ju dock om att Bahnhof höjer priset för befintliga kunder och sedan relativt snabbt sänker priset igen. Nya kunder får det lägre priset medan alla som inte märkt att priset sänkts till den gamla nivån (eller något väldigt nära) igen får betala mer. Det handlar alltså inte om kampanjer för de nya kunderna, det handlar om ett baspris som återigen sänkts.

Tycker inte att jag märkt att alla andra ISP:er och mobiloperatörer skulle ha börjat sätta detta i system på samma sätt som Bahnhof gör.

Är precis det jag menar, har man inte bindningstid så ökar priset med 30-40kr varje år (sker ofta strax efter årsskiftet eller runt den tid där eventuell bindningstid tog slut/runt abonemangets årsdag)

när det kommer till larmbolagen så har jag varit ute hos kunder med 800-900kr i månaden för likvärdiga nya system hade kostat 300kr. Och mor min betalade 500kr för sin 100mbit anslutning via bredband2 som vid nytäckning hade ett standardpris på 299kr.

"årlig prisjustering" brukar dom kalla det och är branchstandard om man inte har bindningstid på abonemangstjänster. Lite osäker på hur det ser ut när det kommer till just mobilabonemang då jag alltid haft bindningstid och alltid förnyar det när det tar slut bara för att slippa höjningarna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Menar du att kostnaden för dina abonnemang aldrig har ökat?

Ja, mer eller mindre.

Tex har jag 36GB surf för 165:- som jag tecknande för många år sedan. Hade 100/100 internet för 249:-/månad ända tills jag bytte och de höjde aldrig.

Nu tecknar jag sällan med bindingstid, är det ett pris X antal månader så brukar det stå va det blir efter.

Men det värsta är ju när de höjer för befintliga men nya kunder får lägre pris utan att de behöver binda sig. Tex min mamma hade Bahnof för 249:- så höjde de till 279:- men det gick teckna för 249:- utan bindningstid.

Det är fult, en annan grej om priset höjs för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är precis det jag menar, har man inte bindningstid så ökar priset med 30-40kr varje år (sker ofta strax efter årsskiftet eller runt den tid där eventuell bindningstid tog slut/runt abonemangets årsdag)

när det kommer till larmbolagen så har jag varit ute hos kunder med 800-900kr i månaden för likvärdiga nya system hade kostat 300kr. Och mor min betalade 500kr för sin 100mbit anslutning via bredband2 som vid nytäckning hade ett standardpris på 299kr.

"årlig prisjustering" brukar dom kalla det och är branchstandard om man inte har bindningstid på abonemangstjänster. Lite osäker på hur det ser ut när det kommer till just mobilabonemang då jag alltid haft bindningstid och alltid förnyar det när det tar slut bara för att slippa höjningarna.

Ok, det är inget jag själv upplevt på samma nivå som folk beskriver här. Är dock ett tag sedan jag betalt direkt för bredband (gruppavtal) och mobilabonnemang (via jobbet) så det är möjligt att de bytt strategi sedan dess. Innan kunde mobiloperatörens pris absolut gå ner, men ofta handlade det om att de gjorde om vad som ingick etc. så lite beroende på ens användande kunde det vara värt att byta, men inte alltid.

Att larmbolagen är rena skojare har jag dock fått höra av andra, så den biten tror jag absolut på.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Smyg vet jag inte, tyckte dom va rätt tydliga i mejlet. Kollade runt lite efter alternativ och Inleed ser onekligen intressant ut. Haft dom som webbhotell i många år och deras support är utöver det vanliga.

Har idag 1000/1000 för 479kr/mån (efter höjning) + 199kr nätavgift.
Inleed tar 296kr/mån för 1000/1000.

Har egentligen inget behov av 1000/1000, tog det bara för jag fick det för typ 10kr mer än 500/500.

Så funderar på att byta till Inleeds 500/500 för 180kr/mån. Dock skulle dom också höja pga förhöjda avgifter från ServaNet, men tror knappast dom går från 180kr/mån till 500kr/mån..

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Fick mail från Bahnhof nyss. Dom ska höja mitt internet från 89kr/mån till 199kr/mån. Härligt med en liten 124% höjning av månadskostnaden bara sådär!

Skrivet av breakman:

Och nu fick jag ett höjningsmail från Bahnhof.
Från 199kr till 279kr, upp med 40% för 250/250-lina "... på grund av ökade el- och leverantörskostnader." De kanske ska lägga lite krut på att se över sina leverantörsavtal.

För övrigt, nätägaren fakturerar sitt separat och de gått från 179 till 199 på 8år.

Det var dags för min mamma nu också. Har betalat 89:- för 100/10 och nu gick det upp 90% till 169:- . Har sagt upp det åt henne nu och kommer byta till en annan operatör som fortfarande tar 75-80:- för 100/10 (eller 100/100). Aldrig mera Bahnhof.

Då höjningen var så pass hög den här gången tror jag inte att sänkningen som kommer inom kort (för nya kunder då, eller bara den som ringer och klagar - såklart) kommer att hamna riktigt i närheten av vad den var innan. Så den här gången får det vara nog.

Samma här om nätägaren, har gått från 179 till 199 för ett par år sedan. Oräkneliga år med 179kr innan det.

Skrivet av Tott3:

Smyg vet jag inte, tyckte dom va rätt tydliga i mejlet.
[....]

Tråden är 6 månader gammal och handlar inte primärt om att Bahnhof är otydliga i sin information angående en specifik prishöjning just nu, eller otydliga i sin information kring prishöjningar som varit tidigare.

Däremot är Bahnhof bedrövliga angående sina prissänkningar (i kombination med tidigare prishöjningar).
Bahnhofs affärsmodell är att ofta höja priset för deras befintliga kunder och förmodligen även sina "listpriser" på egen hemsida och hos "stadsnäts-hemsidor", men höjningen gäller endast för en mycket kort period för att inte skrämma bort nya kunder. Snart så har man sänkt sina listpriser igen för att locka in nya kunder, men deras befintliga som fick en höjning ligger såklart kvar på det högre priset.

Jag har personligen varit med om det fler än en gång och uppenbarligen (enl denna tråd) är det många som drabbas. Har varit med om liknande någon enstaka gång med andra företag, men aldrig upplevt att det varit så organiserat som Bahnhof gör det.

Kan tycka att Sweclockers borde uppmärksamma det här. Men lär väl inte hända, dom är partners

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Tråden är 6 månader gammal och handlar inte primärt om att Bahnhof är otydliga i sin information angående en specifik prishöjning just nu, eller otydliga i sin information prishöjningar som varit tidigare.

Jaha! Så pass 😅 Den låg i heta trådar, så tänkte inte på datumet. Trodde det gällde höjningarna dom gick ut med i veckan =D

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Ringde Bahnhof nyss, ca 15 minuter total kötid. Sa att höjningen från 89kr/mån till 199kr/mån är ingenting som jag accepterar utan dom får göra något åt priset, annars kan tappar dom mig som kund. Enligt Bredbandsval.se så kan jag få 100/100 via Telia eller Halebop för 119kr/mån och det sa jag till kundtjänsten på Bahnhof också. Hon skulle kolla vad hon kunde göra och efter någon minut sa hon att jag kunde få 119kr/mån hos dom på Bahnhof. Får nöja mig med det tills vidare och sen kolla igen om någon månad om dom sänkt priserna igen...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Alla håller på så här, man kan lösa det genom att hoppa runt varje år, eller ha koll på listpriset och ringa/chatta till sig listpriset.

Samma med teleabb, byt varje Black Friday eller förhandla fram en deal. Långtidskunder har ofta bättre förutsättningar, så att hoppa runt är det sämre alternativet till att bara förhandla om. Ofta har de en superdeal för "krångliga" kunder, en vanlig deal för det som tar det som bjuds och inga deals till de som hoppar runt annat än listpris.

Har hållt på att förhandla i tjugo år nu, så har lärt mig lite hur det funkar. Välj inte bolag utan kundtjänst, för just bredband och mobil är Bahnhof och Tele2 (5GB för 99 är inga problem om man varit kund länge) enklast att deala med ändå.

Lite som med aktier, det är inte fire and forget! Lättast är att man förnyar runt BF, då många deals sätter lite press på kundtjänst och man kan lättare få bästa dealen.

Man får hålla lite koll, så har det varit länge nu. Ta det inte personligt, det slösar bara energi. Alla gör så här mot alla, larm, el tele, bredband, försäkringar osv osv osv. Bäst går det om man är trevlig men bestämd, kundtjänstfolket följer bara det de har att jobba med.

Har man glömt att hålla koll får man ta det som en lärpeng, inget att bråka om.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Betalar 251kr i månaden för 500/500 via bredband2. Kollar jag Bahnhof så får jag 500/500 för 319kr i månaden

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Keeper of Traditions

Även jag betalade 40:-/månaden för mycket nu när jag gick in och kollade. Tråkigt att man ska behöva göra själv, men tog bara ett par minuter att lösa på chatten, istället för att sitta i telefonkö.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag fick efter höjning 479kr + 199kr nätavgift för mitt 1000/1000. (Hade bara 1000/1000 för jag fick det för typ 30kr mer än 500/500 när jag tecknade.)

Sa upp Bahnhof nu och bytte till Inleed där jag har mitt webbhotell sedan många år. Landa 180kr + 199kr/mån för 500/500. Även Inleed ska höja sina avgifter, så kommer då hamna på 259kr + 199kr/mån för 500/500, men ändå en himla skillnad oavsett. Får i stort sätt "nätavgiften på köpet". Hos Inleed ingick även publikt IP, varpå Bahnhof tar 50kr/mån extra för publikt IP.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Hos Inleed ingick även publikt IP, varpå Bahnhof tar 50kr/mån extra för publikt IP.

Alltid så förvirrad när folk säger att det kostar 50 kr i månaden från Bahnhof för publikt IP då jag har haft de många år och aldrig behövt betala för det. Har det och göra med vilket nät det är och de kör olika regler på olika ställen eller nått? Det låter konstigt om inte samma regler stämmer för andra leverantörer på samma nät dock...

Är väldigt konstigt hela grejen, har sett att de tar betalt för fast ip men det är ju inte samma sak som publikt IP..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Alltid så förvirrad när folk säger att det kostar 50 kr i månaden från Bahnhof för publikt IP då jag har haft de många år och aldrig behövt betala för det. Har det och göra med vilket nät det är och de kör olika regler på olika ställen eller nått? Det låter konstigt om inte samma regler stämmer för andra leverantörer på samma nät dock...

Är väldigt konstigt hela grejen, har sett att de tar betalt för fast ip men det är ju inte samma sak som publikt IP..

Om vi pratar öppet stadsnät så är det sannolikt relaterat till vem som sitter som kommunikationsoperatör i det aktuella nätet. I mitt stadsnät hade vi itux och då hade jag som Bahnhof-kund publikt IP. När itux kastades ut och ersattes av Zitius så försvann mitt publika IP samma natt. Samma sak gällde mina 2 kollegor som också var Bahnhof-kunder. Bahnhof tog sedan 50kr/mån för publikt IP. Jag ringde därför in och klagade, så jag fick tillbaka det hela gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Alltid så förvirrad när folk säger att det kostar 50 kr i månaden från Bahnhof för publikt IP då jag har haft de många år och aldrig behövt betala för det. Har det och göra med vilket nät det är och de kör olika regler på olika ställen eller nått? Det låter konstigt om inte samma regler stämmer för andra leverantörer på samma nät dock...

Är väldigt konstigt hela grejen, har sett att de tar betalt för fast ip men det är ju inte samma sak som publikt IP..

Det är vad jag förstått standard att de tar betalt för det. En del slipper dock betala, men det gäller långt ifrån alla. Känner själv folk som behöver betala för det. Visst kanske stadsnätet skulle kunna påverka, men samtidigt finns det ju oftast andra ISP:er i samma stadsnät som inte kör CGNAT och det borde rimligen vara Bahnhofs DHCP-server som delar ut dem. Tror snarare att Bahnhof helt enkelt äger för få IPv4-adresser och är för snåla/sparsamma för att köpa fler. De försämrar hellre folks internetanslutning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Alltid så förvirrad när folk säger att det kostar 50 kr i månaden från Bahnhof för publikt IP då jag har haft de många år och aldrig behövt betala för det. Har det och göra med vilket nät det är och de kör olika regler på olika ställen eller nått? Det låter konstigt om inte samma regler stämmer för andra leverantörer på samma nät dock...

Är väldigt konstigt hela grejen, har sett att de tar betalt för fast ip men det är ju inte samma sak som publikt IP..

Jag betalar heller inte för det, då jag haft det sedan innan dom börja med avgiften. Men skulle du "säga upp" publikt IP och ta det igen kommer du få kostnaden.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Alltid så förvirrad när folk säger att det kostar 50 kr i månaden från Bahnhof för publikt IP då jag har haft de många år och aldrig behövt betala för det. Har det och göra med vilket nät det är och de kör olika regler på olika ställen eller nått? Det låter konstigt om inte samma regler stämmer för andra leverantörer på samma nät dock...

Är väldigt konstigt hela grejen, har sett att de tar betalt för fast ip men det är ju inte samma sak som publikt IP..

Jag vet inte om det är för att en inte ber att komma till rätt avdelning; jag har på två olika ställen fått publik IP utan extra kostnad, jag ber alltid att kopplas till teknisk support, och har något som konkret inte fungerar utan publik IP (google play kunde inte ladda ner, samt att min router krävde public ip)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Jag betalar heller inte för det, då jag haft det sedan innan dom börja med avgiften. Men skulle du "säga upp" publikt IP och ta det igen kommer du få kostnaden.

Intressant nog så flyttade jag (inom samma stad/stadsnät) för lite över ett år sen, flyttade över min tjänst men fick då CGNAT IP så var tvungen att snacka med chatt supporten sen fick jag tillbaks publikt IP igen (försökte deras online form men det funkade inte som det skulle)

Det hände även en annan gång när de bytte nätoperatör från Zitius till Open Universe i början av året att jag blev av med mitt publika IP och igen snackade jag med chatt supporten så var det fixat snabbt, aldrig nämndes någon avgift på varken deras hemsida eller av supporten.

Skrivet av sweisdapro:

Jag vet inte om det är för att en inte ber att komma till rätt avdelning; jag har på två olika ställen fått publik IP utan extra kostnad, jag ber alltid att kopplas till teknisk support, och har något som konkret inte fungerar utan publik IP (google play kunde inte ladda ner, samt att min router krävde public ip)

Kanske är så enkelt, hamnar man på fel support person så kanske resultatet blir annorlunda, typ någon missförstår och tror man pratar om deras fast ip tjänst och inte bara publikt ip eller nått... Jag har alltid löst det över deras chatt support när det gäller min tjänst, osäker vilka det är som hanterar chatten där jämfört med telefon supporten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Kanske är så enkelt, hamnar man på fel support person så kanske resultatet blir annorlunda, typ någon missförstår och tror man pratar om deras fast ip tjänst och inte bara publikt ip eller nått... Jag har alltid löst det över deras chatt support när det gäller min tjänst, osäker vilka det är som hanterar chatten där jämfört med telefon supporten.

Nja, det är absolut publik IP de tar betalt för, inte fast IP. Tror snarare att det är så att den tekniska supporten kanske har möjlighet att lägga till den "tjänsten" utan kostnad om de kan visa att det löser en kunds rapporterade problem.

Till viss del kan det nog också vara så att supporten kan sätta priset 0 kr på tjänsten i fall där folk som varit kunder ett lite längre tag klagar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det är absolut publik IP de tar betalt för, inte fast IP. Tror snarare att det är så att den tekniska supporten kanske har möjlighet att lägga till den "tjänsten" utan kostnad om de kan visa att det löser en kunds rapporterade problem.

Till viss del kan det nog också vara så att supporten kan sätta priset 0 kr på tjänsten i fall där folk som varit kunder ett lite längre tag klagar.

Jag tror snarare det; när folk ringer in till "vanlig" support (utan något konkret som inte fungerar) och vill ha publik IP för "det ska det vara" så är standarden att ta 50kr.
Men om du talar med teknisk support för att du har (eller uppger att du har) problem med något som inte fungerar så blir det gratis.
Jag är av åsikten att en CG-NAT anslutning inte är en fullgod anslutning och kommer personligen inte att gå med på att betala fullt pris för en sådan anslutning, eller betala extra för publik IP, men det är alltid bra att kunna motivera det för supporten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror snarare det; när folk ringer in till "vanlig" support (utan något konkret som inte fungerar) och vill ha publik IP för "det ska det vara" så är standarden att ta 50kr.
Men om du talar med teknisk support för att du har (eller uppger att du har) problem med något som inte fungerar så blir det gratis.
Jag är av åsikten att en CG-NAT anslutning inte är en fullgod anslutning och kommer personligen inte att gå med på att betala fullt pris för en sådan anslutning, eller betala extra för publik IP, men det är alltid bra att kunna motivera det för supporten

Ja, precis. Kan inte annat än att tycka att det är ganska fult att de gör så dock. Det är inte beteende jag personligen skulle vilja stödja.

Håller helt med om att CGNAT inte är en fullgod internetanslutning. Även om det fungerar hyfsat för en hel del vanlig användning så innebär det tydliga begränsningar och leder till diverse konstiga problem som användare inte ska tvingas leva med.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q