Adapter "tystar nätverk" för kräsna ljudentusiaster

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förtydliga vad du syftar på med "spelaren" ? Är det hårdvaruenheten som läser skivan eller mjukvaran som används i datorn för att styra läsaren, eller möjligen nått annat ?

Spelaren = fysiska enheten. Inbyggd eller extern.

Och det handlade alltså om att plocka musik från en Redbook-CD ned till enstaka .wav eller .aiff på datorn. Inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att gå med i pöbel och skrika "Bluff - dessa produkter ska alltid hatas och fördrivas" är ju den allistiska och enkla lösningen. Kräver ingen eftertanke eller ansträngning. Inte min grej.

Att vara bildad i ett ämne är inte att gå med i en pöbel, menar du att alla som kallar jorden klot och inte platt är en pöbel som inte tänker?

Du påstår i princip att jorden kanske är platt och att de som inte ifrågasätter "globen" är en pöbel utan eftertanke eller ansträngning? Det kan ju inte vara så enkelt? Så ja, du som sprider dessa tvivel sprider även din ignorans. För mig är det helt vidrigt, samma teknik har använts i onda syften under mänsklighetens historia. Please stop muddying the waters.

[edit]
Här är ett bra exempel på hur man lyckas så tvivel framgångsrikt i ondskefulla syften.
https://www.theguardian.com/environment/2021/jun/30/climate-c...

För även om klimatkrisen och den globala uppvärmningen är extremt komplex och ingen kan helt förstå hur allt hänger ihop så vet vi en massa som mha ignoranta personer oljeindustrin lyckas få till ifrågasättbara och därmed förskjutit hela politiken för att så många är bakom flötet.

Detta är ett teknikforum där vi är helt beroende av att det inte uppstår några bitfel i en lång kedja med tveksam utrustning ur audiofilers perspektiv. Trots detta kommer allt fram helt utan fel. Så nu vet vi att vi kan skicka data över internet i realtid helt utan fel, varför skulle då streamingtjänster inte använda den tekniken?

Exempel på dödliga lögner.
Permalänk
Bildexpert 📺

@Laxpudding: Försöker förklara att en jitterkorrigerare kan ha ett syfte i situation med en fristående streamingspelare och att det troligtvis är ingen eller i bästa fall diskutabel effekt ens i den situationen. Men att det i alla fall finns ett syfte bakom. Missuppfattar man syftet missuppfattar man ofta produkten.

Det finns en hel del personer som har programmerat och bygger den typen av produkter som kan ge mycket bättre svar än mig. Men de är få och är – till skillnad från mig – smarta nog att inte ta diskussionen här. För det går bara inte eftersom...

Nu har diskussionen gått till frågeställningar om att jorden är platt, global uppvärmning, oljeindustrin, "många är bakom flötet" etc.

Case in point, eller vad man nu säger.

edit: tog bort det som fick en person att känna sig personligt angripen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Laxpudding: Försöker förklara att en jitterkorrigerare kan ha ett syfte i situation med en fristående streamingspelare och att det troligtvis är ingen eller i bästa fall diskutabel effekt ens i den situationen. Men att det i alla fall finns ett syfte bakom. Missuppfattar man syftet missuppfattar man ofta produkten.

Det finns en hel del personer som har programmerat och bygger den typen av produkter som kan ge mycket bättre svar än mig. Men de är få och är – till skillnad från mig – smarta nog att inte ta diskussionen här. För det går bara inte eftersom...

@Någon_som_antagligen_mår_dåligt: jorden är platt, global uppvärmning, oljeindustrin, "många är bakom flötet" etc.

Case in point, eller vad man nu säger.

Taggar sig själv, i like it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den förklaringen jag fått från de som skapar den här typen av streamingprodukter är att de inte har tillräckligt med buffert och felkorrigering för att till fullo hantera jitter-problematik i realtid, utan att det fortplantar sig till D/A-omvandlare.

Fast de här människorna, ofta rätt nördiga ingenjörer, är heller inte världens bästa på att förklara. De har dessutom inte en 20 minuters Powerpoint i fickan heller för att ge hela storyn bakom varför den här branschen är så besatt av jitter. Även om de faktisk borde göra den presentationen i mitt tycke. Allting är alltid mer komplicerat när man skrapar på ytan.

Samtidigt så vet jag hur ingenjören och visionären bakom den här typen av produkter ofta tänker. För dem kan det var viktigt att uppnå den där sista procenten teknisk perfektion. Vad de anser som viktigt, rent av ser som sitt livsverk, är ofta en perfektion låååååångt bortom min pragmatiska uppfattning av good enough.

Jag har inte svaren för hur det fungerar exakt i det här sammanhanget. Men jag är NYFIKEN och vill kunna FÖRKLARA. Även om jag personligen alltså är SKEPTISK till att produkterna har någon större effekt i praktiken – eller ens alls – så vill jag FÖRSTÅ tankesätten bakom deras existens. För då blir jag också bättre på att sakligt kunna förklara dem.

Att gå med i pöbel och skrika "Bluff - dessa produkter ska alltid hatas och fördrivas" är ju den allistiska och enkla lösningen. Kräver ingen eftertanke eller ansträngning. Inte min grej.

Köp aldrig något från detta företag laxpudding berättar nu att dom är totalt inkompetenta dom klarar inte ens att konstruera något som kan ta emot data på ett nätverk.
Det kan även vara så att företaget är så korrupt och bara hittar på fantasiegenskaper för att få lättlurade att köpa skiten.

Flera audiotillverkare vill inte ens göra något bra dom vill bara sälja prylar ju sämre ju bättre för kunden står till slut inte ut med skiten och tvingas köpa nytt.
Om dom tillverkade något som är bra så skulle kunden aldrig köpa något nytt mer, kunden behåller exempelvis en bra förstärkare livet ut.
Sentec pa9 är ett slutsteget man kan behålla livet ut för det är mycket bra tyvärr finns det inte att köpa mer.
RG 62 signalkabel är bra, ingen som har den köper nån ny kabel (säljs inte mer tyvärr )

Det är inte ingenjörer som konstruerar elektronik det är marknadsavdelningen och ekonomerna, dom tittar på vad som är mest lönsamt och beordrar ingenjörerna att tillverka skiten.
Marknadsavdelningen kan till och med beordra ingenjörerna att avsiktligt färga ljudet med ren distorsion så marknadsavdelningen kan påstå att produkten tar fram diskantljud som ingen annan tillverkare kan.

Det finns undantag några seriösa tillverkare finns.

Här är en dokumentär om hur dåligt ljudet kan vara
Vad är det som låter? del 1 av 2 – Snålkodning
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788

Permalänk
Bildexpert 📺

@Teknik: Jag begriper inte ens hälften av vad du vill ha sagt eller varför du upprepat citerar mig angående dina RG62-signalkablar. Så om du söker någon form av respons eller svar från min sida har jag tyvärr inte så mycket att ge.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på varför vinyl har blivit så populärt.
Masterbandet i studion är referensen, jämför vi cd och vinyl så är cd bättre en bra cd spelare går inte att skilja från masterbandet.
vinylspelare behöver inte låta illa men ljudet har inte samma kvalité som masterbandet.
Detta går att verifiera med mätinstrument och blinda lysningstester kan verifiera det.

Kan det vara så att gamla vinyler saknar påförd distorsion?
Dårskapen att avsiktligt lägga till distorsion kom ungefär samtidigt som cd tekniken kom är det därför en del inte gillar cd.

Här är en dokumentär om hur dåligt ljudet kan vara
Vad är det som låter? del 1 av 2 – Snålkodning
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788

Orginalmusik på vinyl kan låta bättre än digitala nyutgivningar med digital snålkodning som förstör ljudet.

Att lyssna via nätverket skulle kunna vara bra om dom sände okomprimerat och inte omastad skit.
Sen finns det även företag som tillverkar usla nätverksspelare.

Den som vill ha bra ljudåtergivning får ta fram cd skivor och vinylskivor, nätverket där är det svårt att få tag i bra kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Teknik: Jag begriper inte ens hälften av vad du vill ha sagt eller varför du upprepat citerar mig angående dina RG62-signalkablar. Så om du söker någon form av respons eller svar från min sida har jag tyvärr inte så mycket att ge.

"RG62-signalkablar" om du inte känner till kabeln eller dess egenskaper så tvivlar jag på att du har någon större kunskap om audio.
Kabeln har rätt elektriska egenskaper för att transportera analoga signaler mellan apparater.

Du antyder att bluffprodukten som ett företag tillverkar kan ha en effekt, fakta som stöder påståendet saknas.
Varför?
Ska sweclockers.com bli en audiofil tidskrift för ljud?

Många ingenjörer läser sweclockers.com det går inte påstå saker som inte stämmer med naturlagarna.

Jag undrar vem på sweclockers.com har kompetens inom audio alltså ljudåtergivning?

Jag läser sweclockers.com för att du och andra skriver om datorer, bildskärmar och tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Laxpudding: Försöker förklara att en jitterkorrigerare kan ha ett syfte i situation med en fristående streamingspelare och att det troligtvis är ingen eller i bästa fall diskutabel effekt ens i den situationen. Men att det i alla fall finns ett syfte bakom. Missuppfattar man syftet missuppfattar man ofta produkten.

Det finns en hel del personer som har programmerat och bygger den typen av produkter som kan ge mycket bättre svar än mig. Men de är få och är – till skillnad från mig – smarta nog att inte ta diskussionen här. För det går bara inte eftersom...

@Någon_som_antagligen_mår_dåligt: jorden är platt, global uppvärmning, oljeindustrin, "många är bakom flötet" etc.

Case in point, eller vad man nu säger.

Kritisera gärna sakligt mina inlägg, personangrepp har ingen plats här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den förklaringen jag fått från de som skapar den här typen av streamingprodukter är att de inte har tillräckligt med buffert och felkorrigering för att till fullo hantera jitter-problematik i realtid, utan att det fortplantar sig till D/A-omvandlare.

Inuti boxen på bilden, bakom plåten där det står RJ45, sitter ett nätverkskort.

Nätverkskortet tar emot en dataström som består av en serie paket. Varje paket innehåller adressinformation, felkorrigeringsinformation, plus en liten del av en ljudfil. För att detta skall kunna tolkas av en DAC överhuvudtaget måste en avsevärd mängd av dessa paket "packas upp" och kombineras till ljuddata. Detta sker på nätverkskortet, och det färdiga resultatet lagras i ett minne. Från det minnet skickas det vidare till ett annat minne där det kan läsas av en ljudprocessor, som sedan skickar data till en DAC.

Inget jitter eller störningar av något slag som förekommer utanför porten markerad med RJ45 överlever denna process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kritisera gärna sakligt mina inlägg, personangrepp har ingen plats här.

Kul att just du ska säga så som redan fått inlägg borttagna i tråden (riktade mot min partner)… hoppas att få se lite mer självdistans i fortsättningen

Permalänk
Medlem

Nej hörni, nu tar vi en whiskey (eller vad som faller en på läppen) - skålar och har det trevligt här inne istället! *Skål på er*

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Inuti boxen på bilden, bakom plåten där det står RJ45, sitter ett nätverkskort.

Nätverkskortet tar emot en dataström som består av en serie paket. Varje paket innehåller adressinformation, felkorrigeringsinformation, plus en liten del av en ljudfil. För att detta skall kunna tolkas av en DAC överhuvudtaget måste en avsevärd mängd av dessa paket "packas upp" och kombineras till ljuddata. Detta sker på nätverkskortet, och det färdiga resultatet lagras i ett minne. Från det minnet skickas det vidare till ett annat minne där det kan läsas av en ljudprocessor, som sedan skickar data till en DAC.

Inget jitter eller störningar av något slag som förekommer utanför porten markerad med RJ45 överlever denna process.

ormolja kan överleva transporten det enda som kan passera.
Jag förstår inte varför laxpudding inte tar helt avstånd från produkten?

Dom som kan kan nätverk och digital signal hantering måste kunna bekräfta det du säger, det finns fakta att ta fram, det borde därför gå att bekräfta det du säger med en vetenskaplig säkerhet.

Det vore bra om sweclockers kunde sluta skriva om ormolja, jag vill läsa om datorer skärmar och annat som dom brukar skriva om.
Jag tror att 99% av läsarna inte uppskattar att läsa om ormolja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej hörni, nu tar vi en whiskey (eller vad som faller en på läppen) - skålar och har det trevligt här inne istället! *Skål på er*

Absolut, jag hyser inget agg, nu är det tackar-tackar på TV… god helg!

Permalänk
Medlem

Ljudutrustning som borde testas är externa ljudkort vilket kräver kompetens och mätutrustning
Saker som gamers använder.
https://www.youtube.com/watch?v=D3ednXYd1pA&ab_channel=Julian...
Han har testat många ljudkort.
micar använder många det går att skriva om micar, själv använder jag line audio CM4 kondensator mic med utmärkt teknisk prestanda och motu m2
hörlursförstärkare holographicaudio EAR TWO
Använder även topping dx3 pro+

Det finns ljudutrustning som många skulle uppskatta att läsa om tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

ormolja kan överleva transporten det enda som kan passera.
Jag förstår inte varför laxpudding inte tar helt avstånd från produkten?

Dom som kan kan nätverk och digital signal hantering måste kunna bekräfta det du säger, det finns fakta att ta fram, det borde därför gå att bekräfta det du säger med en vetenskaplig säkerhet.

Det vore bra om sweclockers kunde sluta skriva om ormolja, jag vill läsa om datorer skärmar och annat som dom brukar skriva om.
Jag tror att 99% av läsarna inte uppskattar att läsa om ormolja.

Ingen kan kunna allt, och det är ju sant som @Laxpudding säger att bara för att något är digitalt betyder det inte att det är perfekt alltid. Om man inte är insatt är det svårt att veta när det är perfekt och när det inte är perfekt och varför.

Kombinera det med hans andra poäng att folk gärna låter tvärsäkra om saker de inte har koll på så kan jag åtminstone förstå att man vill diskutera ämnet vidare. Det är ju inte alltid det finns ett så definitivt svar på frågan som det gör i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att just du ska säga så som redan fått inlägg borttagna i tråden (riktade mot min partner)… hoppas att få se lite mer självdistans i fortsättningen

Sorry, det visste jag inte. Trodde jag syftade på inläggen tydligt. Tycker i alla fall att man kan svara på de sakfrågor jag ställde om man ska envisas med att påstå att man är neutral, nyfiken och inte i affekt i diskussionen samtidigt som man påstår saker som bevisligen är osanna.

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt till samtliga om jag gjort personangrepp, trodde jag likt ett tidigare inlägg kritiserade en grupp människor som skriver en viss typ av inlägg och farorna med dessa inlägg.

Speciellt vill jag också be om ursäkt för "korkad flickvän", jag vit medelålders hetersosexuell man har fördomar precis som alla andra men denna borde det varit självcensur på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Detta är en sanning med modifikation för ljudskivor. RedBook-standarden tillåter faktiskt fel, därför kan olika läsare lämna från sig ljuddata med felaktigheter inom ramarna för specifikationen. EAC försöker motverka detta genom att läsa flera gånger, men om läsaren alltid läser samma fel så blir resultatet ändå fel jämfört med originalet även med EAC.

CD-spelare kan hantera en härrans massa fel utan att det märks så det är sällan ett problem i praktiken, och därmed blev det en vanlig vanföreställning att CD-skivor var "perfekta varje gång", men de har alltså aldrig varit perfekta i datorteknisk mening.

Därför kan man få diffar i olika rips precis som @Laxpudding beskriver.

Så är det ju inte, precis som att program lagrade på CD-Rom, tusentals har jag fått från Microsoft i samband med MSDN, inte ett enda krångel vid installationer, så läser man skivan tills det blir rätt.

Vid en ripp läser man skivan som en CD-Rom, finns ingen anledning att läsa skivan i "realtid". Sedan kan mjukvaran göra olika fel, exempelvis så görs väl en transcode om det skall bli ett annat format även om det är "lossless"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag ber om ursäkt till samtliga om jag gjort personangrepp, trodde jag likt ett tidigare inlägg kritiserade en grupp människor som skriver en viss typ av inlägg och farorna med dessa inlägg.

Speciellt vill jag också be om ursäkt för "korkad flickvän", jag vit medelålders hetersosexuell man har fördomar precis som alla andra men denna borde det varit självcensur på.

Ingen större fara, bra att du kan se dina egna brister. Det var ordet korkad jag tyckte var lite onödigt. Vi lämnar det där.

Diskussionen om digitalt ljud tycker jag är givande dock, så fortsätter gärna den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så är det ju inte, precis som att program lagrade på CD-Rom,

Om ljudskivor lästes som CDROMs hade inte EAC behövt läsa flera gånger.

CD-ROM läses garanterat exakt (eller inte alls), Ljud-CD läses däremot inte garanterat exakt.
Om jag förstår det hela rätt så är det så att ljud-cds hade kunnat läsas exakt, men vare sig elektronikbranschen eller musikbranschen visade något intresse av att ändra standarden så att det vore trivialt att göra felfria kopior av musik med konsumentprylar samtidigt som legitima kunder skulle få svårare att spela musik från repade skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om ljudskivor lästes som CDROMs hade inte EAC behövt läsa flera gånger.

CD-ROM läses garanterat exakt (eller inte alls), Ljud-CD läses däremot inte garanterat exakt.
Om jag förstår det hela rätt så är det så att ljud-cds hade kunnat läsas exakt, men vare sig elektronikbranschen eller musikbranschen visade något intresse av att ändra standarden så att det vore trivialt att göra felfria kopior av musik med konsumentprylar samtidigt som legitima kunder skulle få svårare att spela musik från repade skivor.

Du måste ändå känna till att det finns och fanns rippers som kan uptäcka bitfel och läsa om. Många hade dessutom verify (på hela skivan) om man gjorde en ISO. Har aldrig fått något annat än korrekt på en CD-rip på första försöket.

Jag rippade min skivsamling med någon form av kontroll (checksum/verify), över 200 skivor, tog flera månader, kan inte minnas att jag fick fel en enda gång. Dock var ju detta som påpekats evigheter sedan så jag lägger inte halsen på stupstocken på detta. Detta är ju dock helt irrelevant då internet inte hade fungerat öht om det kunde passera igenom oupptäckta bitfel i en märkbar omfattning, gissar på betydligt färre än som flippas på RAM/CPU pga strålning.

Permalänk
Sötast

Tycker att ni är lite väl dömmande för denna produkt.
En side-effect av att produkten tystar nätverket är att den vanliga datatrafiken också blir betydligt klarare mellan en låg 0a och en hög 1a.

Konsulterar för en storkund inom IT of infrastruktur och vi har lagt till dessa i över 100 24portars switchar hela vägen från datacenter till workstations. Väl värt investeringen!!

Precis som att vi hör diskanten tydligare i våra mänskliga öron så uppfattar elektroniken signalerna mycket tydligare.
Det absolut häftigaste är att man till och med kan mäta skillnaden i luften om man terminerar dessa till access points.
Det märks till och med på insekterna och fågellivet runt lokalerna.

Döm inte i förväg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var inte så många program på den tiden rippade, allt gick via ljudkortet som jag skrev i meddelandet efter (cd-audio kabel internt i datorn)

Det går såklart att extrahera wav från en iso om man vill med, och det flödet var ju felaktigt enligt laxens inlägg. Inte så det sker i realtid vid uppspelning/rippning dock

det där låter väldigt märkligt. Anledningen till den där ljudkabeln mellan cd-rom och ljudkortet var för att CPU:n på den tiden var alldeles för slö för att skyffla data mellan cd-rom och ljudkort i realtid samtidigt som den gjorde annat, att läsa av CDDA informationen direkt från cd-rommen däremot var ju inga problem, det är ju så som man läste in mjukvara lagrad på skivorna och något som jag kunde göra även på min gamla amiga från 90-talet (som också hade en sådan ljudkabel).

Vad gäller EAC så verkar många här helt glömt bort att det skapades för att kunna bättre läsa av skivor som var så pass skadade att den inbyggda felkorrigeringen inte längre fungerar. Dock utan tillgång till C2-infon så kan inte EAC veta om ifall den information den fått är från ett felfritt spår eller från ett korrigerat så därför måste den läsa om hela spåret flera ggr, när EAC körs på en spelare som ger C2-info så gör den det enbart på skadade spår och rippningen går betydligt snabbare.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

det där låter väldigt märkligt. Anledningen till den där ljudkabeln mellan cd-rom och ljudkortet var för att CPU:n på den tiden var alldeles för slö för att skyffla data mellan cd-rom och ljudkort i realtid samtidigt som den gjorde annat, att läsa av CDDA informationen direkt från cd-rommen däremot var ju inga problem, det är ju så som man läste in mjukvara lagrad på skivorna och något som jag kunde göra även på min gamla amiga från 90-talet (som också hade en sådan ljudkabel).

Vad gäller EAC så verkar många här helt glömt bort att det skapades för att kunna bättre läsa av skivor som var så pass skadade att den inbyggda felkorrigeringen inte längre fungerar. Dock utan tillgång till C2-infon så kan inte EAC veta om ifall den information den fått är från ett felfritt spår eller från ett korrigerat så därför måste den läsa om hela spåret flera ggr, när EAC körs på en spelare som ger C2-info så gör den det enbart på skadade spår och rippningen går betydligt snabbare.

Kan absolut vara så att jag minns fel, jag vet att jag kunde spela upp cd direkt från spelaren och byta låt och sånt (hade knappar på framsidan)

Jag kan absolut ha blandat ihop saker, borde ju vara totalt onödigt att gå via analogt, men tänkte det kunde vara en fallback? Jag har nog fel om det i så fall

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 0cool:

Inuti boxen på bilden, bakom plåten där det står RJ45, sitter ett nätverkskort.

Nätverkskortet tar emot en dataström som består av en serie paket. Varje paket innehåller adressinformation, felkorrigeringsinformation, plus en liten del av en ljudfil. För att detta skall kunna tolkas av en DAC överhuvudtaget måste en avsevärd mängd av dessa paket "packas upp" och kombineras till ljuddata. Detta sker på nätverkskortet, och det färdiga resultatet lagras i ett minne. Från det minnet skickas det vidare till ett annat minne där det kan läsas av en ljudprocessor, som sedan skickar data till en DAC.

Inget jitter eller störningar av något slag som förekommer utanför porten markerad med RJ45 överlever denna process.

Precis det har varit mitt argument också när jag frågat om ämnet. Eftersom det är så det fungerar i andra sammanhang. För bild måste innehållet buffras och processas, LUT:ar appliceras och detta ska sedan omvandlas till något bildpanelen kan använda för att alstra ljus. Detta adderar latens och traditionellt mycket latens.

Förklaringen – och det här jag saknar mer tydliga svar och den där eftertraktade powerpoint-presentationen – är att dessa möjligheter inte finns för att strömma ljudet med tillräckligt låg latens i realtid. Går av självklara skäl inte att skicka om paket med felaktiga checksums, går inte att bygga stora buffertar med re-clock eftersom allt detta skapar latens. PCM-koden (eller något properiärt) som skickas över går direkt till D/A-omvandlaren, inklusive jitter.

Det är den typen av förklaring – i pusselbitar – jag får höra från flera håll.

Nu hör jag till de där 99,99 procenten av svenskarna som aldrig programmerat nätverkskod för fristående ljudhårdvara. Jag kan inte bekräfta hur väl den förklaringen applicerar. Men jag förutsätter i alla fall att realtiduppspelning med minsta möjliga latens är fundamentalt annorlunda mot att asynkront tanka hem en fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du måste ändå känna till att det finns och fanns rippers som kan uptäcka bitfel och läsa om.

Absolut, som det nämnda EAC. Men detta är i sig ingen garanti för att man får korrekt data. Om alla läsningar ger samma fel så antar läsaren att det inte är något fel. Man har försökt kringgå det problemet genom att göra en databas över alla rips som folk gör, så att din rip kan jämföras med andras. Den vanligast förekommande bitsekvensen kan då antas vara korrekt eftersom den eliminerar fel från en enskild skiva.

Men att denna mekanism överhuvutaget behövs beror alltså på att ljudskivor inte kan läsas på ett sätt som är garanterat 100% korrekt. Till skillnad från data-skivor, spel och liknande.

Skrivet av Mordekai:

internet inte hade fungerat öht om det kunde passera igenom oupptäckta bitfel i en märkbar omfattning,

Helt rätt, men ljudskivor har inget med internet att göra. Det finns många sorters digital dataöverföring, det behöver inte vara felfritt även om det kan vara felfritt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Oh, the flashbacks (igen!)

Red book vs. Yellow book, dvs musik-CD mot CD-ROM. Olika nivåer av felkorrigering och de-facto hantering av hur fel hanteras. Det ena gäller inte för det andra.

Majoriteten av argumenten jag får emot mig varje gång jag nämner mitt test är just Yellow Book-argument, samt den om "digitalt är alltid perfekta kopior".

Vore trevligt om någon tog sig tiden att göra om mitt 20 år gamla försök. Tänk en låt från 3 olika skivor, genom 3 olika fysiska läsare och från 3 olika program, helst baserad på olika kod, för att tanka över CD till .WAV. Använd EAC som referenspunkt.

Det borde bli 3^3 +9 EAC-referenser, så 36 filer att jämföra om jag räknar rätt... Har man program och hårdvara på plats tar det mindre tid. Men när man börjar med sådant här upptäcker man ofta sina egen bias och sina egna tankefel. Så ägna några dagar åt att göra om och göra det du till slut tror är rätt. Jag drog gränsen vid sammanlagt cirka tre dagar – måste kunna jobba in pengar till mat och hyra också – även om jag såg detta mer som en långsiktig investering för min egen hjärna mer än något annat.

Förvänta dig att vad du än kommer fram till, hur du än förklarar, hur mycket du än dubbelkollar dig själv så kommer du bli ifrågasatt. Du kommer bli ifrågasatt av alla dem som blandar ihop Red Book och Yellow Book. Du kommer få höra att du måste ha gjort fel, likt att du omedvetet lyckats sampla analogt via ljudkortet. Du kommer bli idiotförklarad av personer som just läst genom boken "Härskarteknik för dummies" pärm till pärm.

Och när du ber dem berätta sina erfarenheter av liknande experiment möts du av kronjuvelen "Jag behöver inte det, för till skillnad från dig vet jag redan hur det fungerar". 👌

Jag förväntar mig inte exakt samma resultat som jag kom fram till för 20 år sedan. Fast jag accepterar till fullo det som du uppnår. Mycket hinner hända på 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Absolut, som det nämnda EAC. Men detta är i sig ingen garanti för att man får korrekt data. Om alla läsningar ger samma fel så antar läsaren att det inte är något fel. Man har försökt kringgå det problemet genom att göra en databas över alla rips som folk gör, så att din rip kan jämföras med andras. Den vanligast förekommande bitsekvensen kan då antas vara korrekt eftersom den eliminerar fel från en enskild skiva.

Men att denna mekanism överhuvutaget behövs beror alltså på att ljudskivor inte kan läsas på ett sätt som är garanterat 100% korrekt. Till skillnad från data-skivor, spel och liknande.

Helt rätt, men ljudskivor har inget med internet att göra. Det finns många sorters digital dataöverföring, det behöver inte vara felfritt även om det kan vara felfritt.

Resonemanget blir extremt missvisande då en ren skiva inte ger bitfel, bitfel är extremt ovanliga i alla sammanhang som inte är trådlösa eller på annat sätt utsätts för extrema förhållanden. Tom när vi lagrade binär information på kasettband var det ovanligt med fel, och blev det fel var detta direkt uppenbart.

Tråden handlar om trådat nätverk och huruvida det går att lägga till något i kedjan som minskar förekomst av fel. Om ett fel har inträffat kan inte denna grunka upptäcka det bättre än befintlig nätverkshårdvara.

Det blir problematiskt när man börjar så tvivel i fastställda fakta. Pratar om gråzoner där inga finns etc. I princip samtliga upplevda samhällsproblem beror på den här typen av desinformation som eroderar sanning och fakta. När Zlatan säljer bitcoins eller Laxpudding iSilencer så blir många lurade på sina pengar. Man har ett större ansvar om man har större genomslag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

När Zlatan säljer bitcoins eller Laxpudding iSilencer så blir många lurade på sina pengar. Man har ett större ansvar om man har större genomslag.

Ha-ha, du är allt för god! Vilken konspirationsfalang tillhör jag nu då? Platt jord? Oljeindustrin? Eller bara en allmän företrädare för som du själv beskriver: "...många är bakom flötet."