Var fjärde PC blir ARM-baserad år 2027

Permalänk
Melding Plague

Var fjärde PC blir ARM-baserad år 2027

Hårdvarumässiga fördelar med ARM-baserade processorer spås resultera i att Intel och AMD tappar marknadsandelar på processorsidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det går snabbare än så! Kör nära nog enbart ARM hemma numera bortsett från en Dell XPS 13 från 2019.

Ser bara fördelar med ARM i form av Apple Silicon och hoppas att Qualcomm i alla fall släpper något i klass med M1:an för bärbara enheter.

Permalänk
Medlem

Oj, något företag har gjort en nära rak extrapolering av senaste två årens data. Kul, not. Det som spelar roll är om Microsoft satsar fullt ut, då blir det en ketchupeffekt.

Permalänk
Medlem

Ja..men egentligen enbart för att få in nya aktörer i leken och en förhoppning att vi går över mot RISC...

Windows tillsammans med Qualcomm bär en stor del av ansvaret till varför ARM har blivit så fantastiskt dåligt mottaget på Windows, annars hade vi redan varit där.

Jag vet inte riktigt hur det ser ut med stationära datorer dock, är osäker på om vi kan se samma snabba övergång där?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Oj, något företag har gjort en nära rak extrapolering av senaste två årens data. Kul, not. Det som spelar roll är om Microsoft satsar fullt ut, då blir det en ketchupeffekt.

Ja, och totalt missvisande att räkna MacOS som "PC" i det här sammanhanget eftersom mjukvarukompatibilitet är hela poängen med x86 idag. Microsoft själva är väldigt försiktiga, och deras hårdvarupartners Intel och AMD naturligtvis helt emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ja, och totalt missvisande att räkna MacOS som "PC" i det här sammanhanget eftersom mjukvarukompatibilitet är hela poängen med x86 idag.

Både Windows on Arm och macOS kan köra x86/x64-kod utan större problem på ARM. Problemet är att varken Microsoft eller Qualcomm har någon ARM-SoC som ens är i närheten av dagens kretsar från Intel/AMD. Dvs även om x86/x64-kod enbart tappar 10-20% på ARM, så kör man på något som får en Atom-SoC att verka som ett fartmonster i jämförelse.

När jag körde Windows on Arm på min MacBook Air M1, så presterade det bättre än min Dell XPS 13 i många tester. Det är den kraften Microsoft behöver om Arm ska kunna slå igenom.

Tror inte att jag har något program gjort för x64 körandes på min Mac längre. Lite skillnad jfm Windows där mycket fortfarande är x86-kod

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en stor andel av alla datorer köps in av företag har jag väldigt svårt att se en såpass snabb förändring. Bara att byta till en ny release av Windows 10/11 är ju en stor sak för stora företag. Att då byta arkitektur är rimligtvis en VÄLDIGT stor sak, som kan ta flera år av testande mm innan man vågar sig på ett byte. Dessutom behöver det finnas kostnadsfördelar för att det överhuvudtaget ska vara meningsfullt.

Permalänk
Medlem

Va gött kanske dax att byta ut laptopen i sign, från början av 10-talat och tuffar på fortfarande med win 11..har den bara som backup/lab pc numera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Var fjärde såld.. Det är stor skillnad och var fjärde PC.
Sedan tror jag man kan dela upp det mer, hos laptop lär Arm bli väldigt populär. Desktop som oftast idag är speldatorer, så lär det gå trögare. Jag påstår att desktop till icke gamers eller företag idag är en liten marknad.

Min personliga åsikt är att utvecklingen går fort fram men ändå sakta. Jag köpte nyss för privat bruk en svindyr USB till RS485 adapter https://www.elfa.se/en/usb-to-serial-converter-rs232-rs422-rs..., den är typ det bästa man kan köpa. Drivers med support till nästan allt inklusive android,i windows ändå tillbaka till Windows 98 Se. -Krånglar drivern i Win98 Se så bara kontakta supporten idag. vältestat med senaste EXSI osv.
Den fungerar på precis allt förutom typ Arm MacOs. Gamla MacOs 10.15 fungerar.
Jag har sett liknande med annan hårdvara för nya Arm Macos.

Min bild är att vissa grupper skaffar vissa datorsystem först. Det datorsystem som slår igenom är då såklart det som tilltalar en stor skara, resterande användare kommer i efterkälken när det de vill göra finns stöd för. Så man kommer se en tydlig skillnad på vilka som är snabba med "det nya moderna".
Det jag främst inte tror när det gäller MacOs är att jag anser det är för tok för dyra datorer för den stora skaran, där denna stora skara hade klarat sig på en gammal laptop från tradera för 3000kr.

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att bygga ihop en desktop PC med ARM om det fanns möjlighet till det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Var fjärde såld.. Det är stor skillnad och var fjärde PC.
Sedan tror jag man kan dela upp det mer, hos laptop lär Arm bli väldigt populär. Desktop som oftast idag är speldatorer, så lär det gå trögare. Jag påstår att desktop till icke gamers eller företag idag är en liten marknad.

Min personliga åsikt är att utvecklingen går fort fram men ändå sakta. Jag köpte nyss en svindyr USB till RS485 adapter https://www.elfa.se/en/usb-to-serial-converter-rs232-rs422-rs..., den är typ det bästa man kan köpa. Drivers med support till nästan allt inklusive android,i windows ändå tillbaka till Windows 98 Se. -Krånglar drivern i Win98 Se så bara kontakta supporten idag. vältestat med senaste EXSI osv.
Den fungerar på precis allt förutom typ Arm MacOs. Gamla MacOs 10.15 fungerar.
Jag har sett liknande med annan hårdvara för nya Arm Macos.

Min bild är att vissa grupper skaffar vissa datorsystem först. Det datorsystem som slår igenom är då såklart det som tilltalar en stor skara, resterande användare kommer i efterkälken när det de vill göra finns stöd för. Så man kommer se en tydlig skillnad på vilka som är snabba med "det nya moderna".
Det jag främst inte tror när det gäller MacOs är att jag anser det är för tok för dyra datorer för den stora skaran, där denna stora skara hade klarat sig på en gammal laptop från tradera för 3000kr.

Lite offtopic, förstår vad du menar men för informationens skull:
Det var inte ARM-bytet som dödade rs232-adaptrarna till macos utan att drivrutiner inte får köras i kernel space.
Så för både nyare MacOS, både ARM och x86 så kör FTDI eller Prolific för de har drivrutiner som redan finns med i MacOS.
https://pbxbook.com/other/mac-tty.html

Jag kör prolific out of the box och lirar bra på Apple Silicon.

Permalänk
Medlem

Missvisande rubrik

> Var fjärde PC blir ARM-baserad år 2027

PC -> dator
Dator -> bärbar dator
Bärbar dator -> såld ny bärbar dator

Inte riktigt lika intressant ju mer man läste artikeln.

Permalänk
Medlem

Hade det i artikeln skrivits år 2037 så hade jag trott det. ARM och Windows lär aldrig bli bästa vänner. Jag tror inte amerikanarna vill överge x86/x64 och ge kineserna samt Taiwan för stor marknadsandel på CPU-marknaden för större datorer (typ desktop & laptop).
Den ekonomiska politiken mellan världen största ekonomier kommer att styra utvecklingen på CPU-marknaden.

Permalänk
Medlem

Yoshman har väl skrivit om dylikt tidigare, hur X86-dominansen rent tekniskt borde få ett slut i modern tid. Jag kanske minns fel.

Hursomhelst borde det ha med mjukvara att göra och populära program. Företag kan inte byta underliggande arkitektur om programmen de behöver inte finns tillgängliga för den eller något som Rosetta finns som fungerar till 100%.

Många laptops idag har inte touchskärm och fungerar som desktop vad gäller OS och inputmetoder, mer eller mindre. Så det verkar inte så troligt att de skulle få ett mobilOS och inte heller att programmakare skulle stödja både ARM och X86. (Där laptops rent praktiskt har mer att vinna på ARM från X86 och där utvecklingen skulle kunna ske skild från desktop).

Jag hoppas på RISC-V och flera tillverkare i vilket fall som helst.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det var inte ARM-bytet som dödade rs232-adaptrarna till macos utan att drivrutiner inte får köras i kernel space.

Kanske inte direkt relaterat, men drivrutinerna till mina gamla Wacom-ritbord ville inte fungera i macOS på M1:an och Wacom har slutat med support.

Fick tag på modifierade drivrutiner via Github och nu fungerar allt perfekt igen.

Kan som att många användare ger upp lite väl snabbt.

@lillaankan_i_dammen:
Har kvar en gammal IBM Thinkpad T43p med Windows 7 för att leka med gammal hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Yoshman har väl skrivit om dylikt tidigare, hur X86-dominansen rent tekniskt borde få ett slut i modern tid. Jag kanske minns fel.

Hursomhelst borde det ha med mjukvara att göra och populära program. Företag kan inte byta underliggande arkitektur om programmen de behöver inte finns tillgängliga för den eller något som Rosetta finns som fungerar till 100%.

Många laptops idag har inte touchskärm och fungerar som desktop vad gäller OS och inputmetoder, mer eller mindre. Så det verkar inte så troligt att de skulle få ett mobilOS och inte heller att programmakare skulle stödja både ARM och X86. (Där laptops rent praktiskt har mer att vinna på ARM från X86 och där utvecklingen skulle kunna ske skild från desktop).

Jag hoppas på RISC-V och flera tillverkare i vilket fall som helst.

MS har väl redan löst det med "rosetta" för windows ARM?
Kanske inte perfekt, men löser ju problemet med 90% av det en billig laptop är tänkt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

MS har väl redan löst det med "rosetta" för windows ARM?
Kanske inte perfekt, men löser ju problemet med 90% av det en billig laptop är tänkt att göra.

Well, de skriver "Windows on Arm runs native Arm apps, as well as many unmodified x86 & x64 apps, but for the best performance and battery life, apps should be built to be Arm-native wherever possible. "

Det kanske funkar exakt lika bra som Rosetta gör på M1 / M2 för x86-appar. Du skriver "ju" så du kanske vet exakt.
För större mjukvaruleverantörer som gjort mjukvara till Mac så skulle jag tro att de flesta siktar på native snarast. Detsamma lär gälla för mjukvaruleverantörer för Windows. Den dagen Windows for Arm blir en majoritet och det kanske den blir då även utan att de flesta appar finns natively om fördelarna kring prestanda och batteritid blir stora. För när mjukvaruleverantörerna börjar att göra mjukvara för Windows for Arm natively så tror jag inte de kommer att fortsätta med X86-varianterna förevigt så vad som sker med desktop och hur desktopmarknaden påverkar den bärbara är något höljt i dunkel.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en bra text och/eller video som förklarar skillnaden mellan ARM och de idag vanligaste systemen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Conqvistadoren:

Med tanke på att en stor andel av alla datorer köps in av företag har jag väldigt svårt att se en såpass snabb förändring. Bara att byta till en ny release av Windows 10/11 är ju en stor sak för stora företag. Att då byta arkitektur är rimligtvis en VÄLDIGT stor sak, som kan ta flera år av testande mm innan man vågar sig på ett byte. Dessutom behöver det finnas kostnadsfördelar för att det överhuvudtaget ska vara meningsfullt.

Det borde kunna komma tidigare till konsumentmarkanden dock. Finns väl företag som använder Mac också men säkert inte i samma utsträckning och Apple verkar ju ha lyckats väldigt bra med ARM.

Permalänk
Medlem

Av nya datorer tror jag ändringen kommer gå långt snabbare än så

Permalänk

När kommer arm processor med liknade prestanda som apples till windows laptops? Drömmen kunna köra en helt tyst laptop som presterar bra fps i dagens spel. Gärna med en oled skräm 165hz & hdr1000 då köper jag direkt😁😁

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för Chromebooks? De kan ju enkelt använda både x86 och ARM. Men här verkar det nästan som att utvecklingen gått från ARM och mot x86.

Permalänk
Medlem

Jag tror denna firma räknar på "office-users". Inga höga krav på grafikprestanda eller speciellt höga CPU krav.

Med facit i hand har nog många mobilkretsar som funnits ute ett par år redan varit kraftfulla nog för energisnåla PC-laptops.
Problemet är väl att Windows inte varit färdigt och Linux-alternativen inte intressanta nog.
Kommande spel skulle behöva kompileras för ARM också, och grafikdrivrutiner och bibliotek.

Jag tror inte ARM kommer kunna rå på tunga workstations och stationära speldatorer, på ett tag. (där man är ute efter hög prestanda och höga klockfrekvenser snarare än energieffektivitet).

Jag hoppas också vi ser laptops med ARM CPU och t.ex. AMD eller nVidia GPUer.

Trots att jag är imponerad av Apples datorer så har det varit väldigt tyst om deras GPUers prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hur ser det ut för Chromebooks? De kan ju enkelt använda både x86 och ARM. Men här verkar det nästan som att utvecklingen gått från ARM och mot x86.

Ja, det är smått bisarrt hur utvecklingen där mer eller mindre gått baklänges, och jag vet inte med säkerhet vad det beror på men mitt intryck är:

Hårdvaruekosystemet var inte moget nog för att bygga dessa typiskt hårt prispressade datorer; allt som varit lättillgängligt och billigt för tillverkarna att bara slänga ihop något utifrån var fokuserat på smartphonemarknaden, och att göra någon större egen satsning för något så pass prispressat var nog inte intressant.
Så billiga Chromebooks med ARM64 var då bestyckade med typ vad man skulle stoppa i en smartphone av budgetmodell. De prispressade x86_64-modellerna presterade då helt enkelt bättre, och typ alla ville ha dessa istället.

Jag tror ju att om man får lite snurr på ARM64 på skrivbordet även bortom Apple, så att det finns ett ekosystem av hårdvara som många aktörer kan bygga saker med, så skapas förutsättningarna även för bättre budgetorienterade datorer.
Det kanske dock krävs att dyrare datorer tar ledningen för att tillverkare ska vara intresserade av att faktiskt satsa.

Detta är ju dock hobbyanalys på högsta nivå, utifrån mina intryck av var skon klämt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Både Windows on Arm och macOS kan köra x86/x64-kod utan större problem på ARM. Problemet är att varken Microsoft eller Qualcomm har någon ARM-SoC som ens är i närheten av dagens kretsar från Intel/AMD. Dvs även om x86/x64-kod enbart tappar 10-20% på ARM, så kör man på något som får en Atom-SoC att verka som ett fartmonster i jämförelse.

När jag körde Windows on Arm på min MacBook Air M1, så presterade det bättre än min Dell XPS 13 i många tester. Det är den kraften Microsoft behöver om Arm ska kunna slå igenom.

Tror inte att jag har något program gjort för x64 körandes på min Mac längre. Lite skillnad jfm Windows där mycket fortfarande är x86-kod

For mig att tänka på min gamla Compaq M300 som jag installerade Ubuntu på och sedan körde VirtualBox med Windwos XP som VM och det gav mig en bättre upplevelse än jag någonsin hade med Windows XP direkt på hårdvaran!

x86 och x86-64 arkitekturen var omodern redan när den lanserades och har levt på konstgjord andning i princip hela tiden. Amiga och Motorola snurrade upp Intel på läktaren men fick aldrig riktigt fotfäste... Intel och AMDs bastarder har visat sig vara högst livskraftiga trots sina brister så jag tvivlar på att vi får se ett paradigmskifte innan 2027. Den som lever får se...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min personliga åsikt är att utvecklingen går fort fram men ändå sakta. Jag köpte nyss för privat bruk en svindyr USB till RS485 adapter https://www.elfa.se/en/usb-to-serial-converter-rs232-rs422-rs..., den är typ det bästa man kan köpa. Drivers med support till nästan allt inklusive android,i windows ändå tillbaka till Windows 98 Se. -Krånglar drivern i Win98 Se så bara kontakta supporten idag. vältestat med senaste EXSI osv.
Den fungerar på precis allt förutom typ Arm MacOs. Gamla MacOs 10.15 fungerar.
Jag har sett liknande med annan hårdvara för nya Arm Macos.

Men... Den ser ju ut att sakna viktiga funktioner såsom RGB, ett fräsigt namn i still med SuperHellCat2000X samt formen av ett UFO i med vapen spretande åt alla håll.
Ingenjörerna måste sakna all stolthet och moral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Amiga och Motorola snurrade upp Intel på läktaren men fick aldrig riktigt fotfäste...

Jo, allt går att sälja med mördande reklam. Apple och Microsoft smutskastade Amiga så mycket att inte ens Commodore trodde på sitt underbarn.

Hoppas fortfarande att Amiga Walker ska släppas!

I övrigt var både DraCo och Casablanca intressanta maskiner.

Permalänk
Medlem

Verkligheten går åt motsatt håll, även kompakta speldatorer som Steam deck är x64. Apple kan pressa prestanda ur sitt kisel genom tight integration av hårdvara och mjukvara, men det är inget magiskt med deras chip i övrigt.