Hur ska jag vidareutveckla mina kunskaper inom Excel?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ska jag vidareutveckla mina kunskaper inom Excel?

I vilken ände ska man börja som hyggligt rutinerad och mångårig excelanvändare som har kört fast och har svårt att komma vidare?

Jag har haft Excel som mitt favoritverktyg till "allt" på jobbet i nånstans runt 15 år nu och kommer förmodligen att använda det om 15 år också. Men jag känner att jag vill vidareutvecklas och kunna göra ett bättre eller smidigare jobb.

Senaste åren har det kommit många funktioner som jag har begränsad kunskap inom då jag satt fast med Excel 2007 i nästan 10 år vilket jag nu ser att det var en begränsning. Nivån jag ligger på skulle jag själv beskriva som hyggligt hög jämfört med "normalanvändaren" men inte i närheten av proffs.

- Kan göra riktiga fulhack i VBA
- Pivottabeller används på korsen, tvärsen och till det mesta
- Grundläggande funktioner som letarad/vlookup och liknande används flitigt och ofta
- Totalt oduglig på att göra snygga diagram

Fokus ligger ofta på att göra stora mängder data "begriplig". Datakällorna kan vara olika men det handlar oftast om produktionsuppföljning, planering och beräkningar av olika saker. Ett annat område som dykt upp nu är att generera filer för inläsning i affärssystem med ganska strikta regler för hur filerna ska vara uppbyggda.

Finns det vettiga utbildnigar att försöka få tid att gå eller är det bättre att lägga tid på självstudier? Bra youtubekanaler att följa eller liknande?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skaffa ett jobb där du måste använda Exel då kommer du garanterat lära dig mer. Du kan också köpa kurser men då är det viktigt att också börja praktisera kunskaperna på något "på riktigt" annars glömmer man lätt imo.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meto:

Skaffa ett jobb där du måste använda Exel då kommer du garanterat lära dig mer. Du kan också köpa kurser men då är det viktigt att också börja praktisera kunskaperna på något "på riktigt" annars glömmer man lätt imo.

Det är ett sånt jobb jag har

En del av min arbetstid kan användas till att bli bättre på Excel med mera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det du beskriver bör inte göras i excel även om det går.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Det du beskriver bör inte göras i excel även om det går.

Förslag på bättre verktyg önskas i så fall.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

I vilken ände ska man börja som hyggligt rutinerad och mångårig excelanvändare som har kört fast och har svårt att komma vidare?

Jag har haft Excel som mitt favoritverktyg till "allt" på jobbet i nånstans runt 15 år nu och kommer förmodligen att använda det om 15 år också. Men jag känner att jag vill vidareutvecklas och kunna göra ett bättre eller smidigare jobb.

Senaste åren har det kommit många funktioner som jag har begränsad kunskap inom då jag satt fast med Excel 2007 i nästan 10 år vilket jag nu ser att det var en begränsning. Nivån jag ligger på skulle jag själv beskriva som hyggligt hög jämfört med "normalanvändaren" men inte i närheten av proffs.

- Kan göra riktiga fulhack i VBA
- Pivottabeller används på korsen, tvärsen och till det mesta
- Grundläggande funktioner som letarad/vlookup och liknande används flitigt och ofta
- Totalt oduglig på att göra snygga diagram

Fokus ligger ofta på att göra stora mängder data "begriplig". Datakällorna kan vara olika men det handlar oftast om produktionsuppföljning, planering och beräkningar av olika saker. Ett annat område som dykt upp nu är att generera filer för inläsning i affärssystem med ganska strikta regler för hur filerna ska vara uppbyggda.

Finns det vettiga utbildnigar att försöka få tid att gå eller är det bättre att lägga tid på självstudier? Bra youtubekanaler att följa eller liknande?

Om du inte använt PowerBi än - börja. Det är mycket mer kraftfullt än Excel och något du definitivt kan ha med dig i ryggsäcken kommande 15 år. Du kommer kunna dra nytta av det du redan kan men ta det till en helt annan nivå och få delar av visualiseringen på köpet.

Kan väl förövrigt säga att jag under de senaste 6-7 åren jobbat med automation i olika former (främst RPA, men nu Low-code och process Mining) vilket jag har djup Excel- & VBA-kunskap att tacka för. Utan detta hade jag aldrig tagit steget in i digitaliseringsområdet eller kunnat kalla mig för senior inom automation..

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Våran kanske lite underligt besatta lärare driver https://www.andersexcel.se/. Allt som har hänt med Excel de senaste trettio åren.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Om du inte använt PowerBi än - börja. Det är mycket mer kraftfullt än Excel och något du definitivt kan ha med dig i ryggsäcken kommande 15 år. Du kommer kunna dra nytta av det du redan kan men ta det till en helt annan nivå och få delar av visualiseringen på köpet.

Kan väl förövrigt säga att jag under de senaste 6-7 åren jobbat med automation i olika former (främst RPA, men nu Low-code och process Mining) vilket jag har djup Excel- & VBA-kunskap att tacka för. Utan detta hade jag aldrig tagit steget in i digitaliseringsområdet eller kunnat kalla mig för senior inom automation..

PowerBi finns på listan över kommande projekt på jobbet om jag förstått rätt och jag tänkte försöka ge mig in på det projektet också.

Tills vi kommer dit är det mycket som är "låst" till Excel så jag tror inte att det är bortkastad tid att bli bättre på det också.

Ytterligare bakgrund är att jag har skrivit mycket sql-kod på ganska låg nivå tidigare för att plocka data direkt från affärssystem på tidigare jobb. Den möjligheten finns tyvärr inte i nuvarande system.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En ny funktion som jag använt mycket, dock motsvarigheten i Google Sheets, är array formulas. Dessa gör det lättare att skapa strukturerade kalkylblad med funktionalitet som förr i tiden gjort att jag hade valt att skriva ett program istället.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Förslag på bättre verktyg önskas i så fall.

SQL, Python och PowerBI.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

SQL, Python och PowerBI.

Har tyvärr inte möjlighet att köra sql direkt mot databasen i nuvarande affärssystem, annars hade jag gjort det.

PowerBI väntar jag på... förhoppningsvis är det något på gång där.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

PowerBi är mycket bra, men du har i stort sett den samma(?) funktionaliteten i Excel med PowerQuery när det gäller datainläsning och behandling. Så det är värt att börja utforska i Excel tycker jag.
Ja man kan göra egna Dax-formler i pivot-tabeller, fast PowerBi är såklart smidigare

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har tyvärr inte möjlighet att köra sql direkt mot databasen i nuvarande affärssystem, annars hade jag gjort det.

PowerBI väntar jag på... förhoppningsvis är det något på gång där.

Hur du nu än får in datan i excel så kan du använda samma filer/anslutning för att lägga in dem i en SQL databas.
Eller i Powerbi för den delen, men min erfarenhet är att PowerBI är bäst att använda som frontend och göra modellering i något backend, iaf när det gäller större datamängder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."